Adobe Systems Organizační formy v OV Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Opakování – výukové metody v OV Odprezentujte spolužákům 1 VM aplikovanou na výuku ve vašem oboru à .ppt + obrázky + AI? Adobe Systems zápatí prezentace 3 Definice organizačních forem OV = vnější rámec uspořádaných podmínek a prostředků, ve kterých probíhá výuk OV ̶hlavní organizační formy OV jsou: ̶ 1.Místo výuky ̶dílny, laboratoře, cvičná pracoviště, provozní pracoviště 2.Způsob výuky ̶individuální, skupinová, kombinovaná 3.Učební den Adobe Systems zápatí prezentace 4 Dílny ̶osvědčená forma organizace OV ̶vhodné pro systematické získávání základních vědomostí a dovedností ̶jejich osvojení vyžaduje delší cvičení na zvolených pracovních činnostech ̶pracovní činnosti jsou tak dlouho procvičovány, aby mohly být využity při řešení pracovních úkolů a byl umožněn přechod žáků na provozní pracoviště ̶výuku v dílnách je účelné kombinovat s výukou v laboratořích, cvičných a provozních pracovištích Adobe Systems zápatí prezentace 5 Dílny z pohledu splnění didaktických požadavků Dílny poskytují vhodné podmínky pro: ̶dodržování správného pracovního postupu v souladu s osnovami ̶systematické používání vhodných vyučovacích metod OV ̶práce učitele se skupinou žáků a individuální přístup ̶osvojování základních psychomotorických dovedností a schopností pro kvalifikovaný výkon prací ̶osvojování vědomostí, dovedností a návyků za dodržování BOZP Adobe Systems zápatí prezentace 6 Nové dílny Odborného výcviku SOŠ Čelákovice s.r.o. Dílna strojního obrábění.jpg Truhlárna.jpg Nástrojářská frézka s indikací.jpg Práce na CNC soustruhu.jpg Pracoviště s PC.jpg Soustruhy MN80.jpg Výrobní hala.jpg Výrobní hala Dílna strojního obrábění Nástrojářská frézka CNC soustruh Soustruh MN80 Pracoviště s PC Truhlárna Adobe Systems Akrylové nehty.jpg zápatí prezentace 7 Akrylová modeláž nehtů Akrylátové barvení nehtů.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 8 Pracoviště dílen odborného výcviku oboru opravář zemědělských strojů – opravárenská dílna, Horšov 1, Horšovský Týn 130826_2.jpg 130826_3.jpg 130826_9.jpg 130826_12.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 9 Přínosy práce v adekvátně vybavených dílnách ̶Pro studenty ̶snazší a samostatnější praktická výuka, ̶vyšší bezpečnost práce – modernější zařízení, ̶díky praktickým dovednostem vyšší konkurenceschopnost na trhu práce, ̶zajištění plnění školního vzdělávacího programu, ̶motivace pro stávající i nové žáky. ̶Pro vyučující (teorie i odborného výcviku): ̶získání praktických zkušeností, ̶získání konkurenční výhody na trhu práce, ̶zvýšení odborné kvalifikace. ̶Pro kraj/mikroregion/obec: ̶zvýšení kvality vzdělávání v kraji, ̶optimalizace nabídky vzdělávání v kraji, ̶rozvoj odborného vzdělávání v kraji, ̶zlepšení spolupráce mezi odbornými školami a potenciálními zaměstnavateli. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 10 Laboratoře ̶výuka se zaměřuje převážně na činnosti rozvíjející poznatky a méně na manuální dovednosti ̶činnosti žáků se zaměřují na: ̶analýzu ̶zkoumání ̶experimentování ̶nevyužívá se ve všech oborech (obchod a služby ojediněle, …) ̶zkoumá se podstata a zákonitosti v provozních podmínkách obtížně pochopitelných: ̶fyzikálních procesů ̶chemických procesů ̶pracovních procesů ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 11 Laboratoř analytické chemie a mikrobiologie VOŠ potravinářská a SPŠ mlékárenská Kroměříž 2910.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 12 SOŠ veterinární Hradec Králové P4270159-150x150.jpg P4270146-150x150.jpg P4270161-150x150.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 13 Cvičná pracoviště ̶cíl výuky na cvičných pracovištích= osvojit si pracovní činnosti, které nelze nacvičit v provozních podmínkách z důvodu: ̶náročnosti pracovního procesu ̶ojedinělosti pracovního procesu ̶dovednosti, návyky, způsoby chování jsou osvojovány za pomoci cvičných prostředků ̶nácvik obsluhy strojů, zařízení daného oboru ̶rozlišujeme např.: ̶anti-havarijní výcvik = činnosti, které v kritických situacích zabezpečí správný chod obsluhovaného zařízení ̶diagnostický výcvik = racionální zjišťování chyb a jejich rychlé odstraňování ̶funkční výcvik = procvičování specifických dílčích činností ̶základní výcvik = nácvik elementárních dovedností v počátcích vzdělávání Adobe Systems zápatí prezentace 14 Cvičná pracoviště ̶nácvik správného pracovního postupu s dodržováním zásad BOZP a hygienických předpisů ̶často jsou využívány cvičné prostředky – modely skutečného zařízení, předmětů, trenažery ̶modelovaná pracovní činnost by měla co nejvíce odpovídat reálnému pracovnímu procesu ̶ ̶Například: ̶nácvik prodejního rozhovoru ̶nácvik krájení na nářezových strojích ̶obsluha konvektomatu Adobe Systems zápatí prezentace 15 Didaktická specifika cvičných pracovišť ̶pracovní činnosti lze rozdělit na dílčí činnosti, které lze opakovat/přerušit ̶tempo cvičení lze přizpůsobit individuálním potřebám žáků ̶nebezpečné pracovní operace lze předvádět a procvičovat bez rizika ̶činnost žáků je průběžně kontrolována učitelem ̶průběh výuky se dá podrobně naplánovat ̶ ̶výuku je nutné kombinovat s výukou v konkrétních pracovních podmínkách ̶reálné pracovní podmínky nelze nahradit plně cvičnými prostředky Adobe Systems zápatí prezentace 16 Ukázky cvičných pracovišť low_skcvicne2.jpg kadernictvi-obor-5.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 17 Cvičná pracoviště v oboru zdravotní asistent ̶příprava první 2 roky studia ̶v předmětu Ošetřovatelství ̶probíhá v nadstandardně vybavených odborných laboratořích ̶žáci se naučí správným pracovním postupům a teoretickému základu učiva lab_červena.jpg lab_modra.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 18 Provozní pracoviště ̶výuka je realizována na základě písemně uzavřené smlouvy o zajištění praktického vyučování mezi školou a FO nebo PO ̶upravuje obsah, rozsah, podmínky praktického vyučování ̶žáci jsou vzděláváni: ̶individuálně pod vedením instruktora ̶skupinově pod vedením učitele OV ̶umožňuje vzdělávání v reálném pracovním prostředí ̶žáci vykonávají produktivní práci a jsou za ni odměňováni Adobe Systems zápatí prezentace 19 Provozní pracoviště ̶musejí splňovat: ̶hygienické předpisy ̶požadavky zákoníku práce v oblasti BOZP pro práci mladistvích ̶žáci si osvojují požadované pracovní činnosti podle přeřazovacího plánu OV ̶příklad organizace odborných praxí: ̶Podle ročníků je praxe organizována jako skupinová nebo individuální. ̶V prvním případě jde zpravidla o 14denní praxe pro skupiny 5–8 osob. ̶Individuální odborná praxe v délce 2 až 3 týdnů se obvykle uskutečňuje v okolí trvalého bydliště žáků a studentů. ̶ ̶Čím kvalitnější je výuka OV ve cvičných prostorách (dílny, laboratoře, cvičná pracoviště), tím dříve může probíhat výuka na provozních pracovištích dle učebních osnov. Adobe Systems zápatí prezentace 20 Přínosy praxí na provozních pracovištích ̶Pro žáky: ̶možnost poznat moderní technologie, které jsou pro školu nedosažitelné ̶týmová práce a nutnost komunikace na pracovištích ̶přehled o podmínkách uplatnění u potenciálních zaměstnavatelů. ̶Pro učitele: ̶zvyšování svých odborných kompetencí ̶například týdenní odborná stáž na pracovištích, která odpovídá zaměření pedagoga uskutečňuje se ve firmách, v laboratořích i na vysokoškolských pracovištích ̶Pro firmy: ̶možnost jak hledat budoucí zaměstnance se zájmem o zvolený obor ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 21 Výběr vhodných provozních pracovišť ̶důležité je samotné zaměření firmy ̶– výroba určité komodity nebo zaměření laboratoře... ̶důležitou roli sehrává i možnost zajistit ubytování a personální garance kvality péče o praktikanta ̶školy jsou schopny za dobu své existence vybudovat až cca 100 kontaktů ̶na úrovni nadnárodních společností, ̶i drobných podnikatelů a farmářů ̶první kontakty se většinou hledají mezi absolventy školy v dané firmě ̶velmi dobře vědí, jak je odborná praxe na školách nutná ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 22 Provozní pracoviště – SOŠ a SOU Vlašim Oficiální partneři školy: Crowne Plaza Praha, Siemens Praha, T-Mobil Praha, hotel Iris Praha, restaurace Gurmet City Tower Praha, Corinthia hotel Praha, Zámek Čechtice, restaurace Silvie Vlašim, hotel VORLINA Vlašim, motorest ZAJÍČEK Střechov, Institut MV Benešov. Dále má škola další subjekty, s nimiž spolupracuje v rámci odborné a učební praxe žáků, případně v rámci své doplňkové činnosti: hotel S.E.N. Senohraby, Golf Tvoršovice, restaurace U Vrtišků Týnec nad Sázavou, hotel Benica Benešov, restaurace Toro Benešov, RÚ Kladruby, restaurace Hvězda Benešov, Švejk restaurant Benešov, Bistro Mydlářka Benešov, restaurace S-Centrum Benešov, Sklárny Sázava, restaurace U Zeleného stromu Benešov, cestovní kancelář Benops Benešov, zámek Jemniště, zámek Konopiště, zámek Český Šternberk. Zahraniční praxe: Slovensko - Holiday Inn v Žilině, Nizozemí - ostrov Terschelling, hotel OEPKES, Maďarsko - Corinthia Grand Hotel Royal, Budapešť, Rakousko - Gasthof Alpenrose a hotely na 3 řeckých ostrovech. Adobe Systems zápatí prezentace 23 Video prezentace školy 2020 SOŠ a SOU Vyškov ̶Video ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 24 Úkol ̶nakreslete typické/ideální místo výuky OV ve vašem oboru Adobe Systems zápatí prezentace 25 Způsob výuky ̶Je ovlivněn: ̶počtem žáků, ̶charakteristickými činnostmi oboru vzdělávání, ̶materiálními a ekonomickými podmínkami školy. ̶ ̶Rozlišujeme: 1.frontální výuku 2.skupinovou výuku 3.individuální výuku 4.kombinovanou výuku 5. ̶Volba vhodného způsobu výuky je ovlivněna také: ̶počtem vhodných pracovišť ̶množstvím produktivních prací Adobe Systems zápatí prezentace 26 Frontální výuka v OV ̶může probíhat na všech typech pracovišť ̶učitel OV à dominantní postavení ̶vyučuje všechny žáky ̶frontální postup výuky ̶zprostředkovává obsah OV všem žákům ̶předpoklady pro využití frontální výuky: ̶vyhovuje-li tomu charakter pracovních činností v oboru ̶připravuje-li se větší počet žáků daného oboru ̶výhoda: možnost průběžně srovnávat dosahované výsledky jednotlivých žáků Adobe Systems zápatí prezentace 27 Skupinová výuka ̶alternativní forma k frontální výuce ̶spočívá v rozdělení žáků do skupin (2 - 5 členných) ̶žáci: ̶spolupracují při řešení obvykle náročnější úlohy nebo problému, ̶mají rozdělenou práci při řešení úlohy, problému ̶jsou vedeni ke vzájemné pomoci členů skupiny při řešení ̶jsou individuálně odpovědni za výsledky společné práce ̶ ̶skupinová výuka se kombinuje s klasickými, aktivizačními a dalšími komplexními metodami výuky ̶problémové metody, projektové vyučování, metoda sněhové koule, … „Každý řetěz je silný jen tak, jak je silný jeho nejslabší článek.“ (Arthur Conan Doyle) Adobe Systems zápatí prezentace 28 Individuální výuka v OV ̶v OV spočívá v rozmístění žáků na provozní pracoviště FO nebo PO ̶počet individuálně vzdělávaných žáků je dohodnut ve smlouvě (o zajištění praktického vyučování) ̶žáci jsou vedeni zkušeným kvalifikovaným pracovníkem (instruktorem) ̶vede žáky k naplnění cílů OV ̶zároveň si plní své úkoly ̶hlavně se využívá menších soukromých podnikatelů, kde mají žáci možnost poznat veškeré pracovní operace ̶učitel OV ̶úzce spolupracuje s instruktory ̶sleduje docházku ̶sleduje chování ̶sleduje učební výsledky ̶o průběhu individuální výuky je vedena dokumentace stanovená školou Adobe Systems zápatí prezentace 29 Kombinovaná výuka ̶využívá výhod způsobů individuální a skupinové výuky ̶OV vede učitel OV s pomocí instruktorů ̶v případě témat vzdělávání, které nelze jinak zajistit vzhledem k možnostem a podmínkám školy Adobe Systems zápatí prezentace 30 Příklad skupinové výuky, obor kuchař-číšník ̶Zadání problémové úlohy pro skupinovou práci: ̶Navrhněte týdenní jídelní lístek pro člověka se žlučníkovou dietou a zároveň dietou pro diabetes (cukrovka). Zadání je vhodné pro tříčlennou skupinu žáků. ̶ ̶Žák 1 (nadanější žák, vedoucí skupiny): ̶řídí práci skupiny, zadává dílčí úlohy, pomáhá ostatním žákům při řešení dílčích úloh, kontroluje hotový výstup, nakonec prezentuje hotový výsledek před učitelem a ostatními žáky. ̶Žák 2: ̶Je pověřen navrhnout vhodné pokrmy pro žlučníkovou dietu Vhodné je využít připravený pracovní list. ̶Žák 3: ̶Je pověřen navrhnout vhodné pokrmy pro člověka s cukrovkou. Vhodné je využít připravený pracovní list. ̶Společně potom žáci vyberou nebo dodatečně vyhledají pokrmy vhodné pro oba typy diety a sestaví jídelní lístek. ̶Posledním krokem je prezentace výstupu před ostatními žáky a učitelem. ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 31 Příklad skupinové výuky, obor elektrotechnik ̶Zadání problémové úlohy ̶Navrhněte a odzkoušejte v laboratorních podmínkách senzorové světlo s osmi vysokosvítivými led- diodami, senzorem pohybu a fotorezistorem a to s využitím jednočipového mikroprocesoru (lze využít platformu Arduino nebo prototypový kit Atmega 328PB Xplained Mini (Matoušek, 2022). Světlo bude fungovat tak, že kdy se setmí a někdo se ke světlu přiblíží, rozsvítí se na 10 sekund a poté zhasne. Vyřešený příklad může sloužit jako podklad pro výukový projekt - zhotovení a odzkoušení funkčního prototypu senzorového světla. ̶Úloha se vhodná pro tříčlenné skupiny žáků. ̶Lze sestavit např. heterogenní skupinu (jeden nadprůměrně intelektově nadaný žák a dva průměrní žáci). ̶Řešení úlohy a prezentace výsledku ̶Rozdělení dílčích úloh je následující: ̶Žák 1 (nadanější žák, vedoucí skupiny): řídí práci skupiny, zadává dílčí úlohy, pomáhá ostatním žákům při řešení dílčích úloh, kontroluje hotový výstup, nakonec prezentuje hotový výsledek před učitelem a ostatními žáky. ̶Žák 2: Je pověřen vytvořit zapojení systému s využitím on-line zdrojů a příkladů a učebnice programování. Dále potom vytvoří zapojení na nepájivém kontaktním poli. Vhodné je využít připravený pracovní list. ̶Žák 3: Je pověřen vypracovat podrobný popis chování systému a vytvořit vývojový diagram. Dále potom napsat s využitím podkladů program v příslušném programovacím jazyku (Wiring, C++, Python), odladit ho a program nahrát do prototypové desky. Vhodné je využít připravený pracovní list. ̶Společně potom žáci laboratorní prototyp odzkouší. Zkusí přikrýt fotorezistor a pohybovat se před pohybovým senzorem a opakovaně zjistit, zda prototyp funguje, jak má. ̶Posledním krokem je prezentace výstupu před ostatními žáky a učitelem. ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 32 Úkol ̶Navrhněte vhodnou úlohu pro skupinovou práci do výuky vašeho oboru. ̶Promyslete následující: ̶velikost a vytváření skupin (podle výkonnosti, sociálních vztahů, zájmů, náhodný výběr, …) ̶charakter učební úlohy/problému (soulad s cíle a charakterem učiva) à úlohy vyžadující analýzu, srovnání, syntézu, konstruování, zkoušení, rozhodování, hodnocení apod. ̶instrukce (písemné, grafické zadání, podrobný popis předpokládaných činností žáků ve skupině ̶rozdělení rolí žáků ve skupině (vedoucí, asistent, zapisovatel, mluvčí, …) ̶motivaci žáků pro zajištění jejich aktivní účasti ̶formu prezentace výsledků skupinové práce (ústní, písemná, nástěnná, společná, schémata, power point, postery, rozmnoženiny pro každého, …) Adobe Systems zápatí prezentace 33 Učební den v OV ̶základní vyučovací jednotka v OV (v teoretickém vyučování = vyučovací hodina) ̶vyučovací hodina v OV = 60 minut ̶počet hodin vyučovacího dne v jednotlivých ročnících je stanoven v učebním plánu ŠVP daného oboru ̶u prvních ročníků 6 hodin, u druhého a třetího ročníku 6 - 7 hodin ̶pro vykonávání OV obdrží žáci osobní ochranné pracovní prostředky ̶žáci se řídí ̶ školním řádem školy ̶a provozním řádem učeben a dílen ̶za produktivní práci jsou žáci v závislosti na počtu odpracovaných hodin a kvalitě práce finančně odměňováni. ̶Pro zajištění OV v jednotlivých oborech sjednávají učitelé OV se zákazníkem formou smlouvy o dílo zakázky pro jednotlivé obory. ̶upravuje vyhláška, nařízení vlády, zákoník práce Adobe Systems zápatí prezentace 34 Rozvržení učebního dne v OV ̶vždy stejné ̶liší se pouze v obsahu jednotlivých částí a době jejich trvání podle konkrétních učebních cílů ̶ 1.úvodní část 2.pracovní část 3.závěrečná část ̶ ̶žáci jsou povinni nastoupit na odborný výcvik podle týdenních plánů nebo podle pokynů učitele odborného výcviku nejpozději 5 minut před jeho zahájením ̶OV začíná nástupem žáků a jejich převzetím učitelem OV nebo instruktorem v místě stanoveným ředitelem SOU ̶OV končí po ukončení učebního dne učitelem OV ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 35 Obsah jednotlivých částí učebního dne ̶podmínky: ̶vyučován je nový obsah ̶výuka probíhá skupinově ̶místo výuky = dílny, laboratoře nebo cvičná pracoviště ̶Úvodní část ̶zahájení – nástup, kontrola docházky ̶výklad – cíle učebního dne, motivace, ověření si teoretických znalostí ̶instruktáž ̶Pracovní část ̶nácvik pracovních činností, průběžná kontrola, průběžné dílčí hodnocení, průběžná instruktáž ̶Závěrečná část ̶kontrola práce žáků i pracoviště ̶hodnocení dosažených výsledků i splnění cílů ̶ukončení ̶Odlišný obsah má učební den ̶na provozních pracovištích ̶při výkonu kontrolních prací Adobe Systems zápatí prezentace 36 Dávky učiva v OV ̶dávky učiva = obsahově uzavřené didaktické celky učiva ̶velikost dávky učiva závisí na tom, aby žáci učivo pochopili a osvojily si ho ̶1 dávka učiva = obsah 1 učebního dne ̶realizuje se v ní 1. a 2. fáze učení ̶složitější, rozsáhlejší tematické celky -> dávka učiva = více učebních dní ̶efektivní výuka v OV = ̶osvojení 1 dávky učiva bez přerušení ̶pochopení pracovních činností -> napodobení -> osvojování ̶Dávka učiva se dělí na 3 části: 1.úvodní – motivace, cíle, úvodní instruktáž 2.pracovní – osvojování, průběžná instruktáž, dílčí hodnocení, individuální pomoc 3.závěrečná – závěrečná instruktáž, hodnocení výsledků, klasifikace Adobe Systems zápatí prezentace 37 Struktura učebního dne v závislosti na realizaci osvojování dávky učiva ̶Obecné schéma učebního dne Úvodní č. Pracovní č. Závěrečná č. ̶1 Dávka učiva rozdělena do více učebních dnů Úvodní den Úvodní č. Pracovní č. Ukončení ̶ Průběžný den Zahájení Pracovní č. Ukončení ̶ ̶ Závěrečný den Zahájení Pracovní č. Závěrečná č. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 38 Typy učebních dnů ̶podle cílů: ̶k osvojení si dovedností ̶k prohloubení osvojovaných dovedností ̶k upevnění osvojovaných dovedností ̶běžný učební den ̶učební den souborné práce ̶cíl = upevnění a prohloubení již osvojených dovedností na produktivních pracích ̶krátká úvodní a závěrečná část ̶cíl: kontrola a hodnocení úrovně osvojených dovedností v OV ̶3. fáze učení – upevňování a prohlubování učiva ̶kontrolní učebních den ̶cíl = kontrola učebních výsledků a hodnocení ̶ Adobe Systems Učební den v praktickém vyučování (Broučková, 2021) Název školy: Střední odborná škola Znojmo, Dvořákova, příspěvková organizace Obor: 65-51-H/01 Kuchař – číšník Třída: 3. KC Skupina: 1. skupina Počet žáků ve skupině: 14 žáků Školní rok: 2020/2021 Tematický celek: Zážitková gastronomie Téma učebního dne: Servis bílého vína Délka učebního dne: 7 hodin Učitel odborného výcviku: Bc. Kateřina Broučková Výukové cíle učebního dne: Kognitivní cíle: ̶Žák definuje servis vína, popíše základní pravidla servisu bílého vína, popíše technologický postup. 39 Adobe Systems Psychomotorické cíle: ̶Žák ovládá odbornou dovednost servis bílého vína u stolu hosta, předvede servis bílého vína, dodržuje hygienické a bezpečnostní předpisy. Afektivní cíle: ̶Žák komunikuje s hostem, chová se kultivovaně, přijímá odpovědnost za provedenou práci. ̶Organizační formy vyučování: skupinová výuka, samostatná práce ̶Výukové metody: vysvětlování, diskuse, instruktáž, nácvik ̶Didaktické prostředky: tabule, dataprojektor, odborná literatura (Restaurace a host, Stolničení, Nové stolničení v kostce, Moderní etiketa pro každého) ̶Pomůcky: keridon, číšnický nůž, degustační sklo, rezervní sklo, sklo na bílé víno, papírové ubrousky a textilní ubrousek, dva talířky na odložení zátky a uzávěr láhve, chladič na víno. ̶Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci: nebezpečí poranění o číšnický nůž, pořádek na pracovišti, pracovní kázeň 40 Adobe Systems Struktura učebního dne 07:00 – 07:30 zahájení učebního dne 07:30 – 08:00 sdělení cíle výuky a organizace 08:00 – 08:30 opakovaní teorie 08:30 – 09:00 vysvětlování 09:00 – 09:15 přestávka 09:15 – 10:00 instruktáž 10:00 – 12:45 samostatná práce žáků 12:45 – 13:15 přestávka 13:15 – 13:45 úklid pracoviště 13:45 – 14:15 hodnocení výkonu žáků 14:15 – 14:30 závěr učebního dne 41 Adobe Systems 07:00 – 07:30 Zahájení učebního dne ̶ Příchod žáků do odborné učebny. ̶ Kontrola pracovního oblečení, obuvi, pomůcky. ̶Kontrola docházky a zápis absence do Deníku evidence odborného výcviku (program Bakalář ). ̶Zápis tematického celku probíraného v učebním dni – Servis bílého vína. 07:30 – 08:00 Sdělení cíle a organizace výuky ̶Seznámení žáků s cílem výuky - základní pravidla servisu vína, servis bílého vína. ̶Organizační pokyny: ürozdělení žáků do skupin po třech üpřidělení pracovní plochy skupinám üurčení služby dle rozpisu služeb (služba má na starosti výdej potravin ze skladu, vytírání podlah, udržovat pořádek v části učebny vyhrazené pro teoretickou část výuky). 42 Adobe Systems 08:00 – 08:30 Opakování probrané teorie ̶Prověření teoretických znalostí z předešlých dnů formou kladení otázek. ̶Otázky: üCo je to víno? üKteré druhy vína znáte? üKdy se používá servis vína? üVysvětlete, co se může stát při neopatrné práci? ̶Po zopakování základních informací přechod k novému tématu – Servis bílého vína 08:30 – 09:00 Výklad nového učiva ̶Spuštění instruktážního videa - příloha č. 2 ̶Vysvětlování jednotlivých úkonů práce sommeliera při servisu bílého vína ̶Zápis do sešitu - příloha č. 3 43 Adobe Systems 09:00 – 09:15 Přestávka 09:15 – 10:00 Instruktáž ̶Přesun ke keridonu (učitel stojí za pomocným stolem, žáci v půlkruhu kolem něj, aby mohli sledovat práci učitele). ̶Připomenutí BOZP a hygienických předpisů. ̶Popis keridonu s připraveným inventářem. ̶Ukázka servisu bílého vína. ̶Ukázka servisu bílého vína po etapách. 10:00 – 12:45 Samostatná práce žáků ̶Nácvik činnosti ve trojici na přidělených pracovních místech. Po vyzkoušení dovednosti se žáci u keridonu vymění. 44 Adobe Systems ̶Průběžné sledování práci žáků. Při špatném provádění technologického postupu, upozornit žáka na chybný postup. ̶Provést průběžnou instruktáž (upřesnění a ujasnění činnosti) ̶Více času věnovat pomalejším žákům. ̶Každá skupina si vyzkouší servis bílého vína 12:45 – 13:15 Přestávka 13:15 -13:45 Úklid pracoviště ̶Skupiny si uklidí svůj pracovní prostor. ̶Služba vytře podlahy. 45 Adobe Systems 13:45 – 14:15 Hodnocení výkonu žáků ̶ Zhodnocení práce skupin a následně jednotlivců. ̶Hodnocení jejich pracovní činnosti, chování a přístupu k odbornému výcviku. ̶Upozornění na nedostatky a chyby, které žáci dělali během samostatné práce. ̶Celkové zhodnocení dne. ̶ Kritéria hodnocení: ̶Hodnocení kvality práce - každá práce musí přinést nějaký výsledek. Kvalita se hodnotí po všech stránkách. Z hlediska přesnosti, odbornosti, gastronomických pravidel a celkového vzhledu. Hodnocení kvality práce se uplatňuje během celé učební doby. ̶Hodnocení přesnosti a rychlosti práce – hodnocení přesnosti jednotlivých úkonů při servisu vína. 46 Adobe Systems ̶Hodnocení odbornosti: üVztah k práci, k praktickým činnostem a pracovnímu kolektivu. üAktivita a samostatnost žáků. üOsvojení praktických dovedností a návyků. üVyužití získaných teoretických vědomostí v praxi. üOrganizace vlastní práce, udržování pořádku na pracovišti. üDodržování předpisů o bezpečnosti, hygieně a ochraně zdraví při práci a péče o životní prostředí. üHospodárné využívání materiálu a energie. üObsluha a údržba zařízení, přístrojů a pomůcek k práci. 14:15 – 14:30 Závěr učebního dne ̶Zopakování základních informací – stručný popis jednotlivých fází servisu bílého vína. ̶Kontrola zápisů do sešitů. ̶Ukončení učebního dne. 47 Adobe Systems zápatí prezentace 48 Stanovení organizačních forem ̶volba závisí na: 1.obsahu tematického celku – didaktických funkcích 2.reálných možnostech SOŠ a provozních pracovišť 3.učebním období – jeho didaktických cílech, řazení učiva 4. Příklad organizačních forem v učebních obdobích ̶1. ročník, úvodní část ̶skupinová výuka v dílnách, laboratořích, cvičných pracovištích ̶cvičné práce vyučované frontálně ̶2. ročník (konec 1. ročníku) ̶největší volnost ve výběru org. forem ̶obecně: skupinová výuka v dílnách na produktivních pracích + individuální/kombinovaná výuka na provozních pracovištích alespoň na kratší dobu (po probrání několika témat, k procvičení a upevnění dovedností) ̶3. ročník (poslední ročník) ̶provozní pracoviště, individuální výuka, produktivní práce Adobe Systems zápatí prezentace 49 Úkol ̶Navrhněte časový harmonogram učebního dne realizovaného ve vašem oboru. ̶učební den bude trvat od 7:00 do 14:30 ̶vyučován je nový obsah ̶výuka probíhá skupinově ̶místo výuky = dílny, laboratoře nebo cvičná pracoviště ̶úvodní, pracovní a závěrečná část ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 50 Opakování ̶Vytvořte myšlenkovou mapu na téma organizační formy v OV.