Adobe Systems Metodika 3A Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Metodika 3A ̶nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality ̶zaměření na obsah vzdělávání ̶má těžiště v analýze způsobu předkládání obsahu žákům a jejich konstruování poznání Čemu budu vyučovat?/ Co se žáci naučí? Jak budu vyučovat?/ Jak budou žáci při učení postupovat? ̶ ̶Bez vzdělávacího obsahu (bez konceptů, které do výuky vstupují z kultury a jejích oborů), by nebylo čemu se učit. Adobe Systems zápatí prezentace 3 M3A jako nástroj pro realistické vzdělávání učitelů ̶úzké sepětí teorie a praxe ̶navazuje na praxi oborovědidaktických hospitací ve výuce ̶hlavní cíl: profesní rozvoj učitelů (rozvíjející hospitace) ̶hlavní smysl, myšlenka: ohlížet se za výukou, analyzovat a vyhodnocovat ji a navrhovat její zlepšení ̶forma sdílení = didaktické kazuistiky ̶význam pro budoucí učitele = možnost zkoumat a lépe rozumět výuce ̶Jaké otázky řeší učitel, když připravuje výuku? ̶Jak pracovat se žáky? ̶Jak výuku neustále zlepšovat? Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah = klíčové východisko k výuce ̶Co by se měli moji žáci v hodině naučit? = primární otázka přípravy na výuku ̶Co se skutečně učili? (primární otázka reflexe), Co se v hodině skutečně naučili? (primární otázka hodnocení kvality výuky) ̶Východiskem pro analýzu a hodnocení výuky v M3A = uspořádání (strukturace) vzdělávacího obsahu ve výuce ̶na způsob strukturace vzdělávacího obsahu je nazírání prostřednictvím 3 po sobě jdoucích fází: ̶anotace = shrnutí výuky a jejího kontextu (kontext výukové situace, didaktické uchopení obsahu a činnosti učitele a žáka) ̶analýza = obsahová rekonstrukce (vizualizace obsahu konceptovým diagramem založeným na analýze hloubkové struktury výuky a analýze didaktické transformace obsahu) ̶alterace = hodnocení kvality výuky a návrh změn Adobe Systems zápatí prezentace 5 Analýza hloubkové struktury výuky ̶klíčová pro zajištění kvality výuky ̶3 determinanty kvality výuky: i.vzdělávací a výchovné cíle (obecné cíle) ii.vzdělávací obsah zakotvený v oborech, resp. v kultuře iii.způsob tematizace obsahu v činnosti a komunikaci ve výuce (jak je obsah zprostředkován žákům, jak si jej osvojují) Adobe Systems zápatí prezentace 6 Model hloubkové struktury obsahu Adobe Systems zápatí prezentace 7 I. kompetenční vrstva ̶nejhlubší a integrující vrstva ̶zahrnuje cíle různých úrovní od těch nejobecnějších ̶Proč je výuka konkrétního vzdělávacího obsahu v kurikulu? ̶K jakým nejobecnějším cílům má výuka směřovat? ̶východisko = znalost celkového pojetí vzdělávání ve školském systému (národní strategie vzdělávání, RVP, ŠVP) 1.oborové cíle -> očekávané výstupy, oborově vázané gramotnosti, odborné kompetence, dovednosti důležité pro zvládnutí prací z daného oboru 2.nadoborové cíle -> klíčové kompetence (přenositelné kompetence v rámci různých oborů) ̶Ideální představa vzdělaného člověka v daném oboru. Adobe Systems zápatí prezentace 8 II. Konceptová vrstva ̶= oborový obsah, oborové koncepty (koncept = pojetí, pojem) ̶Co z oboru (kultury) vstupuje do obsahu výuky? ̶S čím z oboru má učitel žáky seznámit? ̶Jaká je logická a významová struktura pojmů z oboru/oborového obsahu? ̶nutnost = znalost oboru a didaktická znalost obsahu ̶obsahová jádra výuky ̶základní obsahové složky výuky – hloubka porozumění ̶=centra analýzy a hodnocení kvality výuky ̶Do jaké hloubky je potřeba, aby žáci učivo znali? Jak dobře se ho mají naučit zvládat? ̶=> MAPA KLÍČOVÝCH POJMŮ Z OBORU = základní struktura obsahu výuky ̶kolem obsahových jader se soustřeďuje komunikace a hlavní aktivity žáků s učitelem při řešení učebních úloh ve výuce ̶učitel je předává žákům prostřednictvím učebních úloh -> ty vedou žáky k aktivitě a díky ní se žáci učí nové učivo Adobe Systems zápatí prezentace 9 III. Tematická vrstva ̶způsob tematizace obsahu ve výuce během součinnosti učitele a žáků ̶didakticky upravená podoba učiva (obsahu) ̶= učivo v podobě učebních úloh ̶učivo v podobě blízké žákovským zkušenostem a motivacím ̶NE původní podoba obsahu učiva, ve kterém se používá v oboru/oblasti praxe ̶Jak se výuce utváří žákovská zkušenost? ̶Jak se ve výuce docílí toho, že žáci budou novému učivu rozumět? ̶prolínání nového učiva s běžnými žákovskými představami, pojmy z jejich každodenního života Adobe Systems zápatí prezentace 10 Analýza didaktické transformace obsahu ̶Na kolik jsou v souladu klíčové determinanty kvality výuky? ̶(I. cíle, II. oborový obsah a jeho III. tematizace) ̶posuzování integrity výuky ̶soulad mezi vzdělávacím obsahem výuky, zamýšlenými cíli výuky a společnými aktivitami učitele a žáků ̶vychází z modelu hloubkové struktury výuky: Kompetenční vrstva à obecné cíle Konceptová vrstva à vzdělávací obsah (klíčové pojmy a pojetí v daném oboru) Tematická vrstva à způsob tematizování obsahu v dané výukové situaci ̶Je někde integrita narušena? ̶např.: Tematizace obsahu nevyhovuje stanoveným cílům nebo probíranému obsahu. ̶Co by mohlo být zlepšeno? Adobe Systems zápatí prezentace 11 Úrovně kvality výukových situací Adobe Systems zápatí prezentace 12 Vizualizace obsahu konceptovým diagramem Adobe Systems zápatí prezentace 13 Příklad – didaktická kazuistika ̶Předmět: Technologie – obor Kuchař – číšník 2. ročník, tříletý učební obor, ̶24. vyučovací hodina tohoto předmětu. ̶Téma: Vepřové maso – využití tepelných úprav. ̶Výuka byla realizována na střední odborné škole ve Znojmě. ̶ ̶Zadání: 1.Přečtěte si přepis vyučovací jednotky 2.Vizualizujte obsah výuky pomocí konceptového diagramu = model hloubkové struktury obsahu 3.Analyzujte didaktickou transfromaci obsahu. 4.Posuďte integritu výukové situace. 5.Navrhněte změny. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 14 Kompetenční vrstva ̶otevřete si RVP, ŠVP ̶RVP: 65-51-H/01 Kuchař – číšník ̶web školy ̶přečtěte si očekávané výsledky vzdělávání, profil absolventa, odborné a klíčové kompetence ̶K jakým nejobecnějším cílům by mohla tato konkrétní výuka směřovat? ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 15 Návrh řešení - Kompetenční vrstva: ̶Klíčové kompetence ̶kompetence k učení ovládání různých technik učení práce s textem ̶kompetence k řešení problémů porozumět zadání úkolu, určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení ̶kompetence využívat prostředky ICT a pracovat s informacemi práce s PC ̶dodržování hygienických pravidel ̶Odborné kompetence ̶Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje ̶Ovládat technologii přípravy pokrmů včetně hygienických zásad technologický postup přípravy pokrmu uplatňovat zásady hygieny ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 16 Konceptová vrstva ̶identifikujte obsahová jádra výuky ̶Co z oboru (kultury) vstupuje do obsahu výuky? ̶S čím z oboru má učitel žáky seznámit? ̶Jaká je logická a významová struktura pojmů z oboru/oborového obsahu? ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 17 Návrh řešení – Konceptová vrstva ̶Ke konceptu tepelné úpravy vepřového masa byly přiřazeny další jádrové koncepty: ̶druhy vepřového masa ̶druhy tepelných úprav ̶správná kombinace druhy vepřového mas a tepelné úpravy ̶technologický postup přípravy konkrétního pokrmu z tepelné úpravy vepřového masa ̶ ̶opora pro porozumění obsahu učiva o tepelných úpravách masa a způsobu jejich vzájemného kombinování Adobe Systems zápatí prezentace 18 Tematická vrstva ̶didakticky upravená podoba učiva (obsahu) ̶= učivo v podobě učebních úloh ̶učivo v podobě blízké žákovským zkušenostem a motivacím ̶NE původní podoba obsahu učiva, ve kterém se používá v oboru/oblasti praxe ̶Jak se výuce utváří žákovská zkušenost? ̶Jak se ve výuce docílí toho, že žáci budou novému učivu rozumět? ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 19 Návrh řešení – Tematická vrstva ̶výčet druhů vepřového masa (opakování) ̶bůček ̶kýta ̶důsledky špatné kombinace druhu masa a tepelní úpravy ̶tuhost, finance, chuť ̶příklady?: částí masa + použití vhodné TÚ + pokrmu ̶učebnice ̶software Akademie kulinářského umění ̶myšlenková (pojmová) mapa za DÚ ̶technologický postup přípravy ̶segedínský guláš s knedlíkem (suroviny, technologický postup/receptura) ̶paprika mletá, cibule, bůček bez kosti, kysané zelí, mouka hladká, olej, kmín, majoránka, česnek, sůl, pepř ̶smažený vepřový řízek, bramborový salát Adobe Systems zápatí prezentace 20 Konceptový diagram/diagram hloubkové struktury z výuky Technologie, obor Kuchař-číšník Adobe Systems zápatí prezentace 21 Kompetence k řešení problémů Kompetence k učení Kompetence ICT Jednat ekonomicky Ovládání technologie přípravy pokrmů a hygienických pravidel Kombinace druhu masa a tepelné úpravy Druhy vepřového masa Tepelné úpravy Pokrmy Segedínský guláš Suroviny Technologický postup přípravy Bůček Kýta Chuť Tuhost Finance Segedínský guláš s knedlíkem Smažený vepřový řízek s bramborovým salátem Adobe Systems zápatí prezentace 22 Posouzení integrity výuky ̶Je někde integrita narušena? ̶např.: Tematizace obsahu nevyhovuje stanoveným cílům nebo probíranému obsahu. ̶Co by mohlo být zlepšeno? ̶ ̶činnosti a komunikace učitelky s žáky vychází z aktivit na úrovni tematické vrstvy ̶učitelka se snažila dost do kompetenční vrstvy, podařilo se to jen z části -> Proč? ̶aktivita žáků byla podněcována také jen z části ̶učivo bylo osvojována pouze na nižších úrovních dle taxonomie cílů (zejm. zapamatování) nízká kognitivní aktivita žáků ̶ ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 23 Návrhy na změny? ̶Aktivizace žáků ̶Aktivizování by měli být všichni žáci, nikdo by se neměl nudit a neukázněně chovat ̶Pro opakování učiva z předchozí hodiny by mohlo být alternativním řešením rozdání pracovních listů včetně charakteristik druhů masa, fotografií různých pokrmů z vepřového masa, průměrné ceny za Kg. Úkolem všech žáků by bylo identifikovat jednotlivé druhy vepřového masa na obrázku prasete a následně přiřadit charakteristiky, fotografie pokrmů a ceny k druhům masa. Aktivita je více zacílena interakci mezi výběrem masa a jeho dalšími aspekty. Učivo je žákům předáváno v souvislostech. Vyhodnocení správných odpovědí může proběhnout diskuzí ve dvojicích žáků a následně zpětnou vazbou od učitele. ̶Směřování výuky od upevňování základních pojmů k porozumění příčin a následků ̶nevhodně zvolené tepelné úpravy u různých druhů vepřového masa (jako jsou např.: tuhost, chuť, finance, šíření baterií MRSA a salmonely, apod.). V tomto případě by bylo možné ve výuce rozebrat například důsledky z nedostatečné tepelné úpravy vepřového masa (zdravotní rizika, chuť, neschopnost pozřít tuhé maso, nespokojenost zákazníka, negativní reference, ztráta příjmů…). ̶Propojení učiva s praxí by bylo možné posílit příklady z praxe typu zákazník restaurace se nakazil bakterií MRSA/salmonelou z nedostatečně tepelně upraveného masa, negativní reference zákazníků související s kvalitou pokrmů, finanční potíže gastronomických podniků, apod. ̶Zdravotní nezávadnost a TÚ masa ̶ Zde se nabízí další proměnné, které budoucí pracovníci v gastronomických provozech musí zvážit (kromě druhu vepřového masa je to i jeho výchozí teplota, tloušťka masa, váha masa, teplota pečení/smažení/vaření). Tato témata by mohla být podnětem pro zadání dalších aktivit a úloh pro žáky. ̶Například je možné využít didaktickou hru, např. pexetrio, kdy by žáci sestavovali odpovídající trojice pojmů k sobě. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 24 Úkol – podrobná příprava na učební den ̶Vizualizujte obsah výuky pomocí konceptového diagramu = model hloubkové struktury obsahu Adobe Systems zápatí prezentace 25 Doporučená literatura ̶Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., & Češková, T. (2022). Metodika 3A: nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality. Masarykova univerzita. ̶Slavík, J., Stará, J., Uličná, K., & Najvar, P. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Masarykova univerzita. ̶Janík, T., Slavík, J., & Češková, T. (2022). Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách: pedagogický výzkum v teorii a praxi. Masarykova univerzita. ̶ ̶Diviweb: http://didacticaviva.ped.muni.cz/ ̶Hyperspace: http://www.hyperspace.cz/ ̶Podpora společenství praxe jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí: https://databaze.opvvv.msmt.cz/vystup/287