Adobe Systems Podrobná příprava na učební den Bc. Ing. Nikola Straková Adobe Systems zápatí prezentace 2 Příprava učitele na vyučování ̶Ano X Ne ? ̶G. Petty: „ Neplánovat znamená plánovaný neúspěch.“ ̶ ̶Důvod plánovaní výuky: ̶dosažení zamýšlených cílů ̶žáci pochopí smysl a akceptují cíle výuky ̶udržíme zájem žáků a aktivně je zapojíme ̶zachováme logickou strukturu výuky ̶ ̶Kvalitní příprava učitele na výuku – nezbytná nutnost pro realizaci kvalitní výuky. ̶Odraz plánovitosti, cílevědomosti, soustavnosti a systematičnosti. Adobe Systems Typologie příprav na výuku Příprava na výuku v odborném vzdělávání Rozdělení podle časového hlediska Rozdělení podle rozsahu a připravených materiálů Perspektivní (dlouhodobá) příprava: Příprava s perspektivou celého školního roku nebo kurzu (modulu). Aktuální (krátkodobá) příprava: Příprava na konkrétní vyučovací jednotky. 1. Podrobná příprava. 2. Rámcová příprava. 3. Rychlá (ad hoc) příprava. 1. Učební texty, učebnice, cvičebnice. 2. Materiály pro učitele a pro žáky: metodické listy, pracovní listy, výrobní a technická dokumentace, receptury, účetní tabulky, dokumentace…atd. Adobe Systems zápatí prezentace 4 Výchozí dokumentu pro plánování výuky ̶RVP a ŠVP = základ pro vypracování tematického plánu učitele a jeho písemné přípravy na výuku ̶učební plán a učební osnovy ̶mezipředmětových vztahů ̶návaznost teoretického učiva na praktickou výuku ̶ ̶písemná příprava na výuku by měla být výsledkem kvalitní a promýšlené volby: ̶výukových cílů, ̶obsahu výuky, ̶technologie výuky ̶a pedagogických a odborných znalostí učitele ̶ ̶revize výukových prostor, učebních pomůcek a didaktické techniky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Krátkodobá (aktuální) příprava výuky ̶Příprava 1až několika vyučovacích jednotek ̶V rámci této činnosti je třeba provést následující: 1.Stanovení výukových cílů (vzdělávacích, výchovných). 2.Výběr učiva a jeho aktualizace (didaktická analýza učiva). 3.Metodická příprava, volba organizačních forem a typu vyučovací jednotky, volba nejvhodnějších vyučovacích metod, zajištění podmínek výuky. Příprava domácích úkolů a jeho zadání, technická příprava. Volba vhodných učebních pomůcek, příprava a kontrola učebny a výukových prostor před vyučovací jednotkou. 1. ̶Vypracování (revize) písemné přípravy na výuku, výukové prezentace, případně multimediálních výukových opor a pracovních listů. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 6 Udržení zájmu a aktivity žáků ̶žáci by měli znát cíl výuky a měli by mu rozumět, považovat ho za smysluplný ̶znalost cíle = účinná motivace ̶sdělení cíle: ̶prosté sdělené, napsání na tabuli ̶exponace cíle na základě řešení problému, myšlenkového nebo reálného pokusu, praktické situace ̶ ̶obsah – smysluplný, srozumitelný, související s reálným životem, reálný, aktuální (ne umělý jen pro účely školy) ̶různorodé aktivity (střídání metod a forem) ̶názornost ̶diferenciace obsahu (základní a rozšiřující učivo) ̶pozitivní hodnocení Výuka je drama, učitel je herec v roli učitele J Adobe Systems zápatí prezentace 7 Fáze výuky ̶Motivace ̶získání zájmu žáků, příprava na osvojování učiva ̶Expozice ̶zprostředkování nových poznatků včetně aktivizace žáků ̶Fixace ̶upevňování osvojených vědomostí a dovedností ̶Diagnóza ̶prověřování, hodnocení, klasifikace ̶Aplikace ̶praktické užití (praxe) Adobe Systems zápatí prezentace 8 Obecná struktura přípravy na učební den ̶podmínky: ̶vyučován je nový obsah ̶výuka probíhá skupinově ̶místo výuky = dílny, laboratoře nebo cvičná pracoviště ̶Úvodní část ̶zahájení – nástup, kontrola docházky ̶výklad – cíle učebního dne, motivace, ověření si teoretických znalostí ̶instruktáž ̶Pracovní část ̶nácvik pracovních činností, průběžná kontrola, průběžné dílčí hodnocení, průběžná instruktáž ̶Závěrečná část ̶kontrola práce žáků i pracoviště ̶hodnocení dosažených výsledků i splnění cílů ̶ukončení ̶Odlišný obsah má učební den ̶na provozních pracovištích ̶při výkonu kontrolních prací Adobe Systems zápatí prezentace 9 Osnova podrobné přípravy na UD A.Téma B.Motivace C.Cíle (kognitivní, psychomotorické, afektivní) D.Plán ověření dříve osvojených vědomostí a dovedností potřebných pro nové učivo E.Učivo – teorie F.Praktická část – instruktáž, cvičení G.Organizace a metody výuky (kreativita, střídání metod) H.Pomůcky I.Shrnutí, opakování J.Hodnocení K.Časový harmonogram L. Adobe Systems zápatí prezentace 10 Téma ̶není cílem! ̶vychází z tematického plánu vyučovacího předmětu (ŠVP, RVP) ̶ŠVP ̶učební osnovy -> tematické celky a témata předmětů/modulů Adobe Systems zápatí prezentace 11 Cíle ̶kognitivní, psychomotorické i afektivní ̶taxonomie a různé úrovně osvojení si učiva ̶vycházet z RVP (klíčové kompetence, očekávané výstupy, požadavky na absolventa) a ŠVP (Osnovy, …) ̶přiměřenost, jednoznačnost, kontrolovatelnost ̶formulace pomocí aktivních sloves! ̶operacionalizované cíle Adobe Systems zápatí prezentace 12 Ověřování dosavadních vědomostí a dovedností ̶ověření získaných poznatků ̶poznatky se relativně rychle zapomínají ̶=> vstupní diagnostika vědomostní úrovně žáků ̶připravit si otázky a úkoly ̶adekvátnost obsahu i obtížnosti ̶pokud bude formou individuálního zkoušení ̶předem rozmyslet koho vyvoláme ̶vymyslet efektivní zaměstnání zbytku třídy Adobe Systems zápatí prezentace 13 Učivo ̶didaktická transformace vědeckého poznání v dané oblasti/oboru na obsah výuky ̶vycházíme z učebnic, metodických materiálů, odborných publikací, internetových obsahů kriticky zhodnocených! ̶soulad učiva s moderní vědou a technikou i s ohledem na budoucí vývoj ̶srozumitelné všem žákům Adobe Systems zápatí prezentace 14 Organizace a metody ̶adekvátní volba vzhledem k cílům a učivu ̶na výběr je široké spektrum forem i metod ̶metody slovní, názorné, praktické, problémové, … ̶místa výuky: třída, laboratoř, dílna, cvičné pracoviště, … ̶způsob výuky: skupinová, individuální, … ̶kreativita ̶střídání ̶… Adobe Systems zápatí prezentace 15 Opakování a procvičování v závěru výuky ̶otázky a úkoly, kterými zjistíme, nakolik žáci učivu porozuměli ̶příklady použití, reálné problémy, situace propojující nové učivo s dřívějším, nebo učivem z jiných předmětů ̶úlohy navíc pro případ přebytečného času ̶obtížnější úkoly pro výkonnější žáky ̶domácí úlohy Adobe Systems zápatí prezentace 16 Časový harmonogram Čas Činnost Metoda Úlohy, pomůcky Poznámky 8:00 – 8:05 Docházka, zápis do třídní knihy 8:05 – 8:10 Motivace Reálný příběh Noviny 8:10 – 8:15 Cíle … … Pozn.: Pro rychlejší orientaci v přípravě lze zaznamenávat čas časovými body, např.: 5 minut – docházka, 5 minut – motivace, … Adobe Systems zápatí prezentace 17 Ukázka podrobné přípravy (autorka Mgr. Zuzana Sedláková) ̶Obecné informace o výukovém předmětu ̶Název výukového předmětu: Technologie ̶Ročník: 1. ročník ̶Obor: Kuchař-číšník ̶Hodinová dotace: 10 (4 hodiny teorie, 4 hodiny praktická příprava omáčky dle technologického postupu) ̶Tematický celek: Omáčky Jedná se o 7 tematický celek ̶Věková kategorie: 15 – 18 let ̶Vzdělávací cíle v oblasti rozvoje klíčových kompetencí žáků: ̶Cílem tematického celku je, aby žák dokázal vyjmenovat základní druhy omáček, dokázal vysvětlit základní rozdíly při jejich přípravě. Aby byl schopen ke každému druhu omáčky uvést vhodný příklad a s tím související nutná orientace v odborné literatuře – Receptury teplých pokrmů. Stejně tak se od žáka očekává, aby byl schopen vyjmenovat jednotlivé suroviny potřebné k přípravě konkrétní omáčky. ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 18 ̶Výukové metody: ̶Výklad – charakteristika omáček, rozdělení a základní příprava omáček). ̶Pozorování. ̶Vysvětlování. ̶samostatná práce žáků (praktická příprava omáčky dle technologického postupu). ̶Aktivizující výukové metody (didaktické hra – kvíz). ̶Organizační formy: ̶Frontální výuka, skupinová výuka. ̶Obsah výuky: ̶Osvojování základního učiva (Žák si osvojí učivo do takové míry, aby byl hodnocen stupněm dostatečný). ̶Osvojování o rozšiřující učivo (prohloubení základního učiva, pro rozšíření rozhledu studentů, motivace a uspokojení zájmu studentů). ̶Materiální učební prostředky didaktická technika: ̶Sešit, učebnice, kuchařské pomůcky. ̶Textové pomůcky (učebnice). ̶Organizační a reprografická technika (počítač). ̶Vizuální technika (dataprojektor). ̶Pořady (kulinářské umění – omáčky). ̶Vybavení učitele: ̶Psací potřeby, interaktivní tabule, PC. ̶Motivace žáků: ̶Motivací pro žáky: je rozšíření si znalostí v oblasti přípravy OMÁČEK, nejprve teoretická znalost omáček, rozdělení, příprava a poté praktická příprava dané omáčky. ̶Žáci při správném postupu mohou dostat dobrou známku. ̶Žáci tyto znalosti využijí při závěrečných zkouškách a dále tyto znalosti mohou využívat po celý život. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems •Omáčky —Omáčky patří mezi specifický druh příloh, kterými různé druhy pokrmů po chuťové a výživové stránce doplňujeme. —Při přípravě dbáme na správnou barvu zásmažky, správnou volbu vývaru, vhodného koření, dobu provaření a cezení. —Omáčky ředíme vývarem ze základních surovin, z nichž je připravujeme. —Je-li přísadou omáčky mléko (pokud se mají okyselit), nejdříve je spolu povaříme a potom okyselíme, aby se mléko v omáčce nesrazilo. —Chuťové doplňky (okurky, kyselou zeleninu, hořčici, vejce natvrdo, slanina) doplníme až po ukončení varu, který po přidání surovin již nevaříme. Zpracované učivo (zkráceno) Adobe Systems 20 Španělský ptáček | Apetitonline.cz GC7EFTX KOPROVA OMACKA (Traditional Cache) in Liberecký kraj, Czechia created by Tacud 1 Hovězí maso s rajskou omáčkou - | Prostřeno.cz Ukázky omáček Adobe Systems 21 Rozdělení omáček Omáčky dělíme: 1. Podle barvy —Bílé - (koprová omáčka). —Tmavé (rajská omáčka). 2. Podle teploty —Teplé. —Studené (majonéza). 3. Podle postupu přípravy —Jemné (Omáčky, které jsou zahuštěné žloutky). —Hrubé (Omáčky, které jsou zahuštěné jíškou). — Lasagne, oblíbenec mezi pokrmy. Co když se Vám ale srazí bešamel? S tímto receptem se toho už nemusíte vícekrát obávat! - Pravá domácí majonéza a poctivá tatarka. V testech kvality by obstály na výbornou | MAKOVÁ PANENKA Adobe Systems Druhy omáček 22 1. Bílé omáčky •a) BEŠAMEL •b) VELOUTÉ — 2. Hnědé omáčky •Rajčatová omáčka. — 3. Omáčky zahuštěné žloutky •Holandská omáčka. 4. Studené omáčky •Majonéza Americká snídaně: VEJCE BENEDIKT s holandskou omáčkou - Ochutnejte svět Jemné studené omáčky. Rosolové krycí omáčky. Adobe Systems 23 Bešamel ̶Omáčky bílé Bešamel - světlá máslová zásmažka zalitá mlékem, rozšleháme a provaříme. Když je dostatečně hustá a jemná, osolíme a přecedíme. ̶Dochutíme muškátovým květem. Používá se jako základ k přípravě složitých omáček, k přípravě gratinovaných a zadělávaných pokrmů. ̶ Lasagne, oblíbenec mezi pokrmy. Co když se Vám ale srazí bešamel? S tímto receptem se toho už nemusíte vícekrát obávat! - Další omáčky: Velouté, rajčatová omáčka, holandská omáčka, studené omáčky, rosolové krycí omáčky. Adobe Systems zápatí prezentace 24 Seminární práce ̶Vypracujte podrobnou písemnou přípravu na vyučovací jednotku (učební den) vašeho odborného předmětu (odborného výcviku) ̶Využijte šablonu pro odbornou přípravu na výuku viz IS studijní(učební) materiály z předmětu FC5057