Mandy a NET PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA Mandování •mand = požadavek dítěte (motivace), dítěti se musí motivovat, než budete chtít mandovat (říkat si o něco) Co vše může být mand: -žádosti o věci (čokoládu, auto), aktivity (houpat), pozornost -požadavky na ukončení nechtěného -otázky (kde je máma?) Mandování Druhy mandů •mand s přiblížením (https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390037) •mand ve dvou pokusech (https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390036) Neptat se: “co chceš”, dítě by to mělo dělat spontánně Promptování = dopomoc dítěti u všech dovedností Promptování •zlaté pravidlo: Volit tak velký prompt, aby dítě dovednost úspěšně zvládlo, ale ne větší. •mandy -vokální dítě (echoický prompt) -znakující dítě (fyzický nebo prompt modelem) •mandování do samostatnosti •https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390060 •Praktické cvičení Oprava chyby v mandech Co je chybou? -špatné slovo/znak -neodpověď -reakce delší než pár sekund -řetězení reakcí -sebeoprava Oprava chyby v mandech Vokální dítě CHYBA ⇒ Odebrání posílení/pozornosti (posílení není k dispozici) ⇒ počkejte 3-5s (časová prodleva) ⇒ znovu prezentujte posílení a s 0s prodlevou prompt ⇒ posílení Pokud je to možné, proveďte transfer (nabídněte posílení pouze přiblížit nebo v druhém pokusu s časovou prodlevou nebo menším promptem) Znakující dítě CHYBA ⇒ Odebrání posílení/pozornosti (posílení není k dispozici) + ruce do neutrální polohy (pokud nutné) ⇒ znovu prezentujte posílení a s 0s prodlevou (okamžitě) plný prompt (fyzický nebo model) ⇒ posílení Pokud je to možné, proveďte transfer (nabídněte posílení pouze přiblížit nebo v druhém pokusu s časovou prodlevou nebo menším promptem) •prompty odstraňujte postupně a s rozvahou - je lepší, pokud si student několikrát procvičí mand s plným promptem než aby udělal chybu Komentování + Párování Budování motivace MAND “Kostka” Posílení NET (Učení v přirozeném prostředí) https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390061 •Využití motivace dítěte na věci a aktivity, které ho oblokupují (jsou v jeho prostředí) a jsou jeho oblíbené •Učení (a upevnění): komunikace, hry, sociálních dovedností, každodenních dovedností (sebeobsluha apod.) •Prostředí je připravené a do určité míry strukturované (máme věci pod kontrolou) •Během učení v přirozeném prostředí můžeme procvičovat mandy, pojmenování věcí a aktivit, následování pokynů, motorickou imitaci a další) •Můžeme se snažit učit také dovednosti vhodné pro učení (ukončování aktivit, tolerování ne, přesuny mezi aktivitami, tolerování prohry apod.) NET Plán (plán pro učení v přirozeném prostředí) Pro jednotlivé aktivity, si alespoň ze začátku můžeme psát jednoduché plány aktivit. V těchto plánech si vypíšeme programové cíle a jak konkrétně je budeme plnit (jaké budou konkrétní cíle). Tyto plány nám pomohou v organizaci aktivit, na co se v nich zaměřit, co by mělo proběhnout. Ve zbylém čase, kdy se nesoustředíme na dané cíle, posilujeme hru, sociální chování apod. > děláme zábavu. Plán si můžeme upravovat podle našich potřeb, přidat si informace, například jaké materiály budu potřebovat k aktivitě, kolik času zhruba aktivita zabere, jaká použiji posílení. Vždy se snažte v aktivitě „vidět“ to, co chcete dítě učit (neděláme aktivitu jen proto, abychom něco dělali) Úkol na příště Úkol na příště: Napište si NET plán pro dvě aktivity, které má Vaše dítě v oblíbených. Vypište si, jak budete učit mandy, případně jak byste procvičovali mandy (zvolíte si 2 mandy, které budete učit a 4 mandy, které budete procvičovat - tzn. dítě je už umí) Do Odevzdávárny.