Problémové chování II PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA Vyhasínání •Změna v prostředí, která následuje okamžitě po chování. •Druhá osoba nereaguje na chování jedince tak, aby přerušila řetězec chování > posílení •Např. Maminka přišla a řekla Petrovi, aby si uklidil hračky. Petr hodil hračkou. Maminka na to nereaguje a opakuje pokyn. (čeho chce Petr dosáhnout) •Vyhasínání snižuje pravděpodobnost, že se člověk v podobné situaci v budoucnu opět zachová podobným způsobem. •Člověk se určitým způsobem chová z nějakého důvodu - chcete nahradit nevhodné chování funkční alternativou Následek •To, co po chování následuje je: •Posílení Chování upevňuje, četnost výskytu zvyšuje •Trest Chování neupevňuje, •Vyhasínání četnost výskytu snižuje. Antecedentní a konsekventní strategie ►záleží, kde působíme (před nebo po chování) ►chování bychom měli řešit vždy jako celek (tzn. NE jen mu předcházet, NE jen hasit oheň) - antecedentní a konsekventní strategie fungují v tandemu ►důraz na etiku ►alternativy k chování ►je potřeba mít vždy plán, neexistuje žádná kuchařka “co udělat, když” ►učení nových dovedností, včetně zvládání obtížných situací se musí dít ve chvílích, kdy se problematické chování nevyskytuje ►dnes se zaměříme na konsekventní strategie ALE nezapomínejme, že je to pouze jedna část behaviorálního plánu Praktický nácvik Úkol na příště Vypracujte si jednoduchý behaviorální plán na problémové chování vašeho dítěte. Strategie nemusí být nijak odborné - snažte se popsat logické kroky, jednoduchým jazykem a vymyslet strategie, které by mohly být použitelné Vyplňujte do vzoru plánu v Odevzdávárně. Poslední seminář - Diskuse + kolokvium.