Posílení a motivace PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA ABC •základní princip používaný v behaviorální analýze Antecedent (předchází chování) Behavior (chování) Consequent (následuje chování) Důležité antecedenty (A): MO (motivace) Důležité konsekventy (C): Posílení Trest Posílení = druh konsekventu (následku), při kterém stimul následující chování zvyšuje pravděpodobnost výskytu tohoto chování v budoucnu Rozlišujeme posilování jako proces (má vlastnosti viz výše) a posílení jako konkrétní stimuly. Posílení... •Z DEFINICE VŽDY FUNGUJE •POKUD NEFUNGUJE, NENÍ TO POSÍLENÍ •POSÍLENÍ A TREST JSOU SI Z FUNKČNÍHO HLEDISKA OPAKEM •I NEGATIVNÍ CHOVÁNÍ MŮŽEME POSÍLIT [USEMAP] Negativní posílení a pozitivní trest??! •Ano! V ABA se pojmů pozitivní a negativní neužívá ve smyslu dobrý/zlý •pozitivní = něco přibude, zesílí, něco dodáme do prostředí •negativní = něco ubude, oslabí, něco odebereme z prostředí POZITIVNÍ POSÍLENÍ (mzda) NEGATIVNÍ POSÍLENÍ (ztlumím moc hlasitou hudbu) POZITIVNÍ TREST (poznámka) NEGATIVNÍ TREST (odebereme tablet) Cvičení: urči druh posílení •Pozitivní nebo negativní? •Kompliment •Zavřít okno v zimě •Vypnutí alarmu •Obejmutí •Vzít si paralen při bolesti •Více času na PC •Oblíbené jídlo na večeři Co je posilující pro Vás? Posílení vs. odměna •zjednodušení •odměna nemusí být vždy posílením Je tablet posílení? Vlastnosti posílení •vždy jsou následkem chování •následují okamžitě po chování •zvyšují jeho výskyt v budoucnu, případně ho udržují •v čase se mění •jsou situačně závislá •individuální ? Proč je důležité měnit často posílení? Mixovat? Různé kategorie posílení > Jedlá posílení •oblíbené pochutiny •nemusíme se učit mít je rádi (primární) 01 > Předměty/aktivity •hračky •IPAD •oblíbené činnosti 02 > Sociální posílení •pozornost •pochvala •úsměv 03 > Privilegia •tokeny •volný čas •plusové body 04 Identifikace potenciálních posílení •Zeptám se dítěte •Zeptám se jeho blízkých •Sleduji děti při volné hře - co si vybírají, s čím interagují •Dám dítěti na výběr •Nabízím různé věci / aktivity a sleduji reakci •Formální assessment Video •https://www.youtube.com/watch?v=GA_6-zmAQbA Cvičení •Identifikace posílení metodou pozorování volné hry •Rozdělte se do dvojic •Podle co Vám řekneme si hrajte s hračkami, které najdete v zájmech •Druhý z dvojce se snaží tato posílení identifikovat •Otočte si role Co pro vás znamená motivace? Motivace •Většina mainstreamových proudů nezohledňuje v motivaci prostředí (čím víc je něco dostupné, tím méně to chceme a naopak) •V BA neděláme předpoklady o tom, co lidi motivuje, my to jednoduše identifikujeme v daném momentu na základě environmentálních proměnných a chování •Vnější a vnitřní motivace? Motivace •v ABA používáme termín MO (motivační operace) = environmentální proměnné, které mění efektivitu určitých stimulů, objektů nebo událostí, které fungují jako posílení A zároveň mění aktuální frekvenci chování, které bylo daným stimulem, objektem nebo událostí posíleno (v překladu: jak moc něco chcete - hodnotu posílení // co pro to uděláte - chování) - Motivace mohou být i “negativní” - snižovat aktuální efektivitu posílení Druhy motivace •Saturování / habituace •Deprivace •Averzivní stimuly •nepodmíněné (bez učení) a podmíněné MO Motivaci můžeme: •zachytit •vytvářet •při učení všech dovedností - motivace je klíč (včetně učení komunikace) •bez motivace nemá nikdo důvod měnit své chování, dělat cokoliv jiného •pokud nemáme motivaci ke komunikaci - nekomunikujeme, pokud máme motivaci k problémovému chování - chováme se tak Příklad •Snažíte se naučit 4-leté neverbální dítě žádat si o džus. Doteď jste neměli moc úspěch. Víte, že trénink komunikace by měl probíhat během celého dne, takže zkoušíte nabízet džus ráno, v poledne, večer, dokonce měníte druhy džusu, abyste viděli, který dítě zaujme nejvíce. Bohužel žádná z těchto strategií nefungovala... Jak budovat motivaci •musíte znát, co je pro dítě posilující, vědět, co ho baví (preferenční assessment) •musíte mít tato posílení pod kontrolou (klient nemá přístup k posílení neustále) •doručujete posílení na základě daného chování •měníte posílení v průběhu sezení, aby neztrácela svou hodnotu (nasycení) •měnit způsoby prezentování posílení (hledat nové motivující prvky) •dodávat posílení hojně i bez požadavků •chcete, aby to byla zábava •nechte se vést studentem •dělejte to, co Vám funguje •snažte se, aby aktivita byla zábavnější s vámi než bez vás Video https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390036 (1:13) https://www.youtube.com/watch?v=BDiQN6I9pqw&t=55s (0:55) (2:58) (4:50) Cvičení •Partner ve dvojci Vám vybere jedno ze svých posílení •Pokusíte se vytvořit motivaci, aby chtěl v aktivitě s Vámi pokračovat, případně aby si chtěl říct o daný předmět •Snažte se motivaci rozvinout o nová potenciální posílení (pokud se Vám to podaří, zapište si je do zájmů) •Vyměňte si role Úkol do příště •sepište si svá posílení •vyberte si 2-3 ze zájmů Vašeho dítěte a napište si k nim, jakým způsobem budete budovat motivaci (v jaké aktivitě, jakým způsobem) VODA Stříkací pistole Umývání aut Honička s rozprašovačem Vodní mlýn Bubliny Házení kamínků do vody