Personál v institucích denní péče pro děti do 3 let v ČR: 18.4.
Cílem tohoto bloku je definovat, jaká kritéria by měla splňovat instituce pro děti do tří let a jaká kritéria by měla splňovat osoba, která s nimi pracuje.
Tento blok prezentuje pohled zevnitř současných institucí denní péče pro děti do 3 let. Dozvíte se obecná tvrzení ze světa, ale hlavně to, jak ředitelky a pečující personál vnímají svou práci s dětmi v ČR. Bude Vám přiblížen pohled, jak na kurikulární obsah, tak i vlastní přístup učitelek a jejich motivace k práci. V rámci projektu Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České Republice podpořený TAČR jsme mohly mluvit s ředitelkami, učitelkami i chůvami pracujícími v těchto institucích.
Mrkněte na: https://crvp.ped.muni.cz/aktuality
STUDIJNÍ MATERIÁLY:
Nástroj pro hodnocení kvality práce učitele předškolního vzdělávání
Průvodce pro naplňování standardů kvality péče
ÚKOL PŘED HODINOU
Před hodinou si pročtěte výstup následující dva texty a odpovězte na následující otázky:
MPSV pro dětské skupiny připravilo kritéria kvality, zkuste si projít jejich naplňování a posuzování a zamyslete se nad tím, jestli je možné určit kvalitu zařízení denní péče pro děti do tří let. Porovnejte MPSV navržený dokument a obecný nástroj k hodnocení kvality. Překrývají se dokumenty nebo někde nějaká oblast chybí? Svá zjištění zapište pomocí 100-200 slov.
Termín odevzdání: 17.4. do 12:00.
V hodině budeme s vašimi odpověďmi pracovat.
Nejprve se zamyslíme nad tím, co je to kvalita předškolního zařízení. Kvalita je čím dál více skloňovaným pojmem ve všech oborech, v předškolním vzdělávání taktéž. Abychom však kvalitu mohli posoudit, musí pro ni existovat určitá kritéria, co nejvíce konkrétní, aby byla srozumitelná a smysluplná, aby byla akceptovaná.
Při koupi automobilu porovnáváme jeho kvalitu poměrem ceny s výkonem, akcelerací, prostorností, bezpečnostními prvky, komfortem apod. Ve vzdělávání kvalitu určují různě definovaná kritéria, např.:
- kvalita učitelů (jejich vzdělání, praxe),
- poměr počtu dětí na učitele,
- velikost třídy,
- kvalita procesu vzdělávání a měření jeho efektivity,
- kvalita materiálně technického a didaktického zázemí,
- welbeing dětí.
Více o situaci v ČR na https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/quality-assurance-early-childhood-and-school-education-17_cs
Při definování kritérií kvality je dobré mít na paměti cíl předškolního vzdělávání. Jak však v současné době vypadá předškolní vzdělávání popisuje Eva Opravilová: "Celkový prostor pro hru se zmenšil (i díky počtu dětí v herní skupině). Omezila se příležitost k získávání rozmanitých zkušeností v přirozeném přírodním i sociálním prostředí světa dětí. Proměnilo se rodinné prostředí. Do obsahu, forem a podmínek herní činnosti razantně vstupují aktivní vzdělávací strategie. Poznávací realitu nahrazují důmyslně vykalkulované hračky a pomůcky, media, virtuální svět. Obsah hry usměrňuje permanentní nadměrná stimulace a „duševní překrmování“. Místo přirozené socializace v neformální skupině nastupuje sofistikovaná sociální integrace v rámci formálně utvářených skupin."
Je tedy potřeba, aby instituce denní péče pro děti do tří let poskytovaly svým svěřencům nejen lásku a péči, ale také prostor pro samostatné a odpovědné jednání podpořené mravním a demokratickým vedením?
https://www.youtube.com/watch?v=tbX6aMfPtEw
Úkol 2: Připravily jsme pro vás výsledky z našeho výzkumu. Zkuste si text projít a ve dvojici si odpovědět na dvě otázky.
1. Co Vás na zkušenostech chův, učitelek a ředitelek překvapilo?
úkol 3: Prostudujte zahraniční kurikula pro ECE a zkuste formulovat Plán výchovy a péče:
https://www.education.gov.ck/wp-content/uploads/2017/09/Curriculum_ECE.pdf
2. Jak by podle Vás měla vypadat instituce pro děti do tří let a jaká kritéria by měla splňovat osoba, která s nimi pracuje?
Prezentace k hodině
ÚKOL PO HODINĚ: (termín odevzdaní: 25. 4. do 23:59)
Na základě prostudovaných textů nebo i diskuzí z hodiny napište (100-200 slov), jaká kritéria by měla splňovat instituce pro děti do tří let a jaká kritéria by měla splňovat osoba, která s nimi pracuje.
Termín odevzdání: 25.4. do 23:59.