Institucionální péče a vzdělávání v raném dětství

Personál v institucích denní péče pro děti do 3 let v ČR: 18.4.

Cílem tohoto bloku je definovat, jaká kritéria by měla splňovat instituce pro děti do tří let a jaká kritéria by měla splňovat osoba, která s nimi pracuje.

Tento blok prezentuje pohled zevnitř současných institucí denní péče pro děti do 3 let. Dozvíte se obecná tvrzení ze světa, ale hlavně to, jak ředitelky a pečující personál vnímají svou práci s dětmi v ČR. Bude Vám přiblížen pohled, jak  na kurikulární obsah, tak i vlastní přístup učitelek a jejich motivace k práci. V rámci projektu Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České Republice podpořený TAČR jsme mohly mluvit s ředitelkami, učitelkami i chůvami pracujícími v těchto institucích.

Mrkněte na: https://crvp.ped.muni.cz/aktuality

STUDIJNÍ MATERIÁLY:


Nástroj pro hodnocení kvality práce učitele předškolního vzdělávání

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2024/IVp019/um/nastroj-pro-hodnoceni-kvality.pdf

Průvodce pro naplňování standardů kvality péče

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2024/IVp019/um/Pruvodce_standardy_DS_jednostranny_tisk__1_.pdf

ÚKOL PŘED HODINOU 

Před hodinou si pročtěte výstup následující dva texty a odpovězte na následující otázky:

MPSV pro dětské skupiny připravilo kritéria kvality, zkuste si projít jejich naplňování a posuzování a zamyslete se nad tím, jestli je možné určit kvalitu zařízení denní péče pro děti do tří let. Porovnejte MPSV navržený dokument a obecný nástroj k hodnocení kvality. Překrývají se dokumenty nebo někde nějaká oblast chybí? Svá zjištění zapište pomocí 100-200 slov.

Termín odevzdání: 17.4. do 12:00.

V hodině budeme s vašimi odpověďmi pracovat.

Nejprve se zamyslíme nad tím, co je to kvalita předškolního zařízení. Kvalita je čím dál více skloňovaným pojmem ve všech oborech, v předškolním vzdělávání taktéž. Abychom však kvalitu mohli posoudit, musí pro ni existovat určitá kritéria, co nejvíce konkrétní, aby byla srozumitelná a smysluplná, aby byla akceptovaná.

Při koupi automobilu porovnáváme jeho kvalitu poměrem ceny s výkonem, akcelerací, prostorností, bezpečnostními prvky, komfortem apod. Ve vzdělávání kvalitu určují různě definovaná kritéria, např.:

  • kvalita učitelů (jejich vzdělání, praxe),
  • poměr počtu dětí na učitele,
  • velikost třídy,
  • kvalita procesu vzdělávání a měření jeho efektivity,
  • kvalita materiálně technického a didaktického zázemí,
  • welbeing dětí.

Více o situaci v ČR na https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/quality-assurance-early-childhood-and-school-education-17_cs

Při definování kritérií kvality je dobré mít na paměti cíl předškolního vzdělávání. Jak však v současné době vypadá předškolní vzdělávání popisuje Eva Opravilová: "Celkový prostor pro hru se zmenšil (i díky počtu dětí v herní skupině). Omezila se příležitost k získávání rozmanitých zkušeností v přirozeném přírodním i sociálním prostředí světa dětí. Proměnilo se rodinné prostředí. Do obsahu, forem a podmínek herní činnosti razantně vstupují aktivní vzdělávací strategie. Poznávací realitu nahrazují důmyslně vykalkulované hračky a pomůcky, media, virtuální svět. Obsah hry usměrňuje permanentní nadměrná stimulace a „duševní překrmování“. Místo přirozené socializace v neformální skupině nastupuje sofistikovaná sociální integrace v rámci formálně utvářených skupin."

Je tedy potřeba, aby instituce denní péče pro děti do tří let poskytovaly svým svěřencům nejen lásku a péči, ale také prostor pro samostatné a odpovědné jednání podpořené mravním a demokratickým vedením?



Úkol 2: Připravily jsme pro vás výsledky z našeho výzkumu. Zkuste si text projít a ve dvojici si odpovědět na dvě otázky.

1. Co Vás na zkušenostech chův, učitelek a ředitelek překvapilo?


úkol 3: Prostudujte zahraniční kurikula pro ECE a zkuste formulovat Plán výchovy a péče:

https://www.education.gov.ck/wp-content/uploads/2017/09/Curriculum_ECE.pdf

https://www.education.govt.nz/assets/Documents/Early-Childhood/ELS-Te-Whariki-Early-Childhood-Curriculum-ENG-Web.pdf

2. Jak by podle Vás měla vypadat instituce pro děti do tří let a jaká kritéria by měla splňovat osoba, která s nimi pracuje? 

Prezentace k hodině

ÚKOL PO HODINĚ: (termín odevzdaní: 25. 4. do 23:59)

Na základě prostudovaných textů nebo i diskuzí z hodiny napište (100-200 slov), jaká kritéria by měla splňovat instituce pro děti do tří let a jaká kritéria by měla splňovat osoba, která s nimi pracuje. 

Termín odevzdání: 25.4. do 23:59.