Vztahy v rodině - Jméno: Jaroslava Bajgarová Škola: ZŠ Hněvotín Rok: 2010 Metodické pokyny pro učitele Předmět: rodinná výchova Název aktivity: Vztahy v rodině Jazyk: NJ Jazyková úroveň: A1 Doporučený ročník: 8.třída Předpokládaná délka: část vyučovací hodiny Cíle aktivity Obsahové cíle Žáci diskutují o vztazích v rodině, rozlišují negativní a pozitivní vztahy a určí, které vztahy jsou pro ně nejdůležitější. Jazykové cíle Žáci přiřadí slovní zásobu, pracují se slovníkem Žáci se ptají a odpovídají na otázku: Wie findest du...? a použijí 4. pád podstatných jmen Kompetence sociální k učení Pomůcky učebnice Ov a Rv pro 8.roč., Janošková Dagmar,nakl. Fraus pracovní list Pracovní postup aktivity 1. Aktivita probíhá nejprve jako diskuze se žáky o tom, co vše ovlivňuje život v rodině. Vedeme k vymezení kladného i negativního působení. 2. Žáci jsou dotazováni, co je předpokladem dobrých vztahů v rodině. Vyzveme žáky k pojmenování jako - důvěra,úcta, tolerance... 3. Žáci pracují s PL a hledají slovíčka ve slovníku a zapisují je do tabulky - PL - úloha 1a). 4. Žáci seřadí slova od negativních po pozitivní -Pl - úloha 1b). 5.Žáci se navzájem ptají a odpovídají na otázku: Wie findest du...? a použijí všechny výrazy z tabulky - Pl - úloha 2). 6. Žáci zapíší do tabulky, která tři slova jsou pro ně osobně nejdůležitější PL - úloha 3). 7. Žáci hledají partnery se stejnými slovy a používají stále otázku: Wie findest du...? PL - úloha 4). 8. Učitel sestaví se žáky krátké shrnutí, co je pro rodinu nejdůležitější (přehled výrazů, které dali žáci na 1. místo - Wer hat auf dem 1.Platz ...?(postupně se ptáme na výrazy z prac.listu). Návrh hodnocení: zhodnocení samostatné práce Použitá literatura, zdroje: učebnice Ov a Rv pro 8.roč., nakl. Fraus Rady / tipy z praxe: Délku sam.práce určíme podle situace ve třídě na 10-15 min. Se zjištěnými údaji lze pracovat i dále, např. sestavit procent.zastoupení,apod. Pokud jsou žáci zvyklí pracovat s barevným rozlišením rodu podst.jmen, můžeme je využít v tabulce a neuvádět člen Pracovní postup pro žáky Předmět: rodinná výchova Název aktivity: Vztahy v rodině Jazyk: NJ Instrukce žákům v cílovém jazyce: Jetzt bekommst du ein Arbeitsblatt.Nimm auch einen Kuli oder einen Farbstift. Lies die Aufgaben. 1a) Ergänze die Begriffe in der Tabelle. Arbeite mit dem Wörterbuch. 1b) Ordne die Wörter der Reihe nach vom Negativen zum Positiven. 2) Frage deinen Partner und benutze dabei alle Wörter aus der Tabelle. (Wie findest du...?) 3) Entscheide, welche drei Wörter für dich wichtig sind und schreib sie in die Grafik ein. 4) Vergleiche deine Wörter mit anderen Mitschülern. Suche einen Mitschüler mit den gleichen Begriffen aus der Grafik aus. 5) Was ist also für eine gute Familie wichtig? Präsentiere. Přílohy Soubor 1 Arbeitsblatt 1a) Ergänze die Begriffe (pojmy) in der Tabelle, die für eine gute Familie wichtig sind. Arbeite mit dem Wörterbuch. e Freundschaft s Vertrauen tolerance e Achtung úcta r Kompromiss (finden) kompromis (najít) respekt (úcta) ochota odpuštění 1b) Ordne die Wörter der Reihe nach vom Negativen zum Positiven. wichtig – echt wichtig – nicht (so) wichtig – überhaupt nicht wichtig – total wichtig – sehr wichtig 2) Frage deinen Mitschüler und benutze dabei alle Wörter aus der Tabelle. Wie findest du …………? Ich finde ……. wichtig. Benutze Wörter aus 1b) 3) Entscheide, welche drei Wörter für dich wichtig sind und schreib sie in die Grafik ein. 1. 2. 3. 4) Vergleiche die Wörter aus der Grafik miteinander. Suche einen Mitschüler mit den gleichen Begriffen in der Grafik aus. Bei der Suche benutze die Frage: Wie findest du …? 5) Was ist also für eine gute Familie wichtig? Präsentiere.