Neónově růžový kruh na stromové struktury Šamanismus, čarodějnictví, zlý pohled > Vodorovně na západ slunce Šamanismus •šaman - z evenckého šamán, do evropských jazyků - přes ruštinu, poprvé v 17.st. •Význam: „vědoucí“ •Eliadova definice - šamanismus archaická technika extáze, dosažení změněného stavu vědomí •Šaman - významnou pozici prostředníka mezi lidmi a světem duchů, případně bohů, •léčitel, věštec •výjimečně zároveň politickým vůdcem skupiny (Amazonie, v některých případech i Sibiř) • Základní schopnosti šamana •schopnost šamana komunikace s duchy (případně bohy), a to příznivými i nepřátelskými. •schopnost šamana opustit tělo a vydat se do jiných světů •schopnost šamana vstoupit do transu a mít vize •vlastnictví ochranného či pomocného ducha. •léčení nemocí způsobených zlých duchem či únikem duše. •schopnost věštění. •schopnost proměňovat se ve zvířata. • Vygenerované světelné indikátory počítače > Do nebe Vodorovně na západ slunce Šamanismus a průmyslový západ •Od 70. let 20. st. vznikla v USA nová šamanská hnutí •Spojení drogové kultury z 60. let s trvalým zájmem o nezápadní náboženství, hnutí za zlepšení ŽP, hnutí s prvky New Age, seberealizace a d. •Důvod popularity: protiklad k institucionalizovaným náb. a pol. systémům, demokratizace – každý může být svým šamanem •Domorodá etnika mají pocit, že jim lidé ze Západu „ukradli“ jejich vědění •Provozovatelé šamanismu ve městech: šamanské techniky nejsou vlastnictvím etnik, ale celku – lidstva •Jiní zdůrazňují svou domorodou čistokrevnost – nárok na autentičnost učit technikám jiné Šamanští duchové •ochranní duchové •zpravidla jeden, který si šamana vyvolil, blízký vztah (alter-ego, zvířecí matka, duch předka, duchovní sexuální partner). •šaman mu slouží • •pomocní duchové •podřízení ochrannému duchovi i šamanovi (duch bubnu, paličky, oděvu...) •těžké tyto kategorie rozlišit Šamanismus •Altajský šaman s gongem 390px-SB_-_Altay_shaman_with_drum Å aman v Ä�ase a prostoru https://www.i60.cz/clanek/detail/13739/saman-v-case-a-prostoru Klasik – Carlos Castaneda a Don Juan Obsah obrázku text, plakát, grafický design, kniha Popis byl vytvořen automaticky •K prvnímu kontaktu lidí se Západu – z četby •Pramen s největším vlivem – antropolog Castaneda: Učení Dona Juana: způsob vědění u Jakíů (1968) •Kultovní bestseller, akademiky kritizována •Bělovlasý starý Indián Don Juan učitelem Castanedu – příhody z učení (bylinky, drogy, tranz) – skutečnost a fikce se prolínají •Otec neošamanismu •Dnes stovky organizací, časopisů, kurzů a seminářů lidí z měst navazujících na své prehistorické předky • Michael Harner a Nadace šamanských studií Obsah obrázku text, kruh, kniha, Písmo Popis byl vytvořen automaticky •Antropolog z akademických kruhů, následovník Castanedu •Vyškolen u Jivarů (oblast horní Amazonie) •Předkové bílých Američanů a Evropanů kdysi stejné schopnosti… •Příručka Cesta šamana (1980): na základě 10letých seminářů Harnera •Používání drog v prvních letech seminářů zásadní, dnes nepřijatelné •V nadaci ke změněnému stavu vědomí – bubnováním •Jednoduchá, demokratická cesta… • • • • • • • • •Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 203 • Šamanské poradenství •Šamani na Západě služby uzdravování a léčení druhých •Mnoho lidí se služeb, kteří pečují o druhých – nové techniky •V tradičních společnostech šamanem výjimečně (vyvolen pro schopnosti, apod.), v moderních – každý, kdo chce •V tradičních společnostech – být šamanem požehnání i hrozba •Neošamanismus – dát smysl svému životu, mít ho pod kontrolou, styk s aspekty duševního života •Vykonávání poutě pro klienta – pomáhá, aby nalezl příčiny své nemoci, věděl si s ním poradit •Klienti do stavu se změněným vědomím, vyprávění zážitků na terapeutickém sezení •Na Filipínách zase léčitelé odstraňují z těla předměty bez chirurgie… • Ruka, který se dostane na slunce Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008 Životní dráha v tradičním šamanismu Otisk prstu •Šamanskému iniciantovi může „vzdělávání“ trvat i více než 10 let •Ovládnutí duchů, nabytí vědění o vyššíchj a nižších světech, cestování, atd. •Kdo je vhodný pro šamanství? •První fáze – nedobrovolná: nemoc, posedlost – působení zlovolných duchů (ale např. i trauma z dětství, a j.) •Iniciant – pacientem, který po vyléčení – ovládl zlovolné duchy, zvítězil (buď návrat k běžnému životu, nebo pokračování práce s duchy) •Druhá fáze: po přeměnění, upevňuje se v práci s duchy, průvodce •Ve třetí fázi – oficiální šaman, který léčí, či škodí – poznamenání na celý život: rozporuplná postava na okraji společnosti (úcta i strach) Odchylky v neo-šamanismu •Duchové – spojenci, účastníka laskavě vedou… •Nejsou to nebezpečné síly •Snaha zapájet další spirituální prvky (New Age, psychoanalytická praxe, lidová kultura, a d.) – snaha dostat se k prastaré moudrosti • Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 204 Další neošamanismus > Obsah obrázku text, plakát, Obal knihy, grafický design Popis byl vytvořen automaticky •původem kubánský, duchovní spisovatel, psycholog, antropolog •Zaměření na jihoamerickou domorodou spiritualitu •Představy z And a Amasonie •Kruh rozdělen podle čtyř hlavních zvířat jihoamerického šamanismu: •had (setkání s předky uzdravování), •orel (kondor; učí vidět z větší perspektivy, překonat osud), •jaguár (setkání s vlastním stínem), •kolibřík (učí provázanosti) •Popularita mezi neošamany narůstá •Matěj Čihák: Náboženský infoservis Indigir: https://info.dingir.cz/2023/08/kruh-moudrosti/ • Časopis Dingir o (neo) šamanismu (2008) • • • • • • • •http://www.dingir.cz/archiv/Dingir408.pdf • •Český šamanismus - mimo Harnerův univerzální (core) šamanismus •Jde o léčitelský (kosmický) šamanismus: nemoci, neštěstí, nefunkční vztahy •Jde o vstupování do jiného vědomí, techniku, jak léčit ostatní, nebo zkušenost prvotních národů, kterou noví „šamani“ opakují •Provozuje rituály založené na autentické přírodní (přirozené) zkušenosti • •https://wave.rozhlas.cz/hergot-v-ceskem-neosamanismu-muzeme-vedle-posvatneho-bizona-potkat-i-ganda lfa-6488874 •2020, „Contemporary Czech Shamanism: A Case Study of Ritual Practice and Healing“, Český lid 2, 2020: 149-166. • Čarodějnictví a zlý pohled •Může se zdát, že pojednání o čarodějnictví a o uhrančivém pohledu - jenom exotické představy •Že se „západních“ lidí netýká • •Ve venkovských kulturách, ale i ve městech v rámci oživení pohanství • •Jak? Příklady ze života? Otazník na zeleném pastelovém pozadí Zdroj: víra v ideu životní síly, esenci, energii v lidech •Může se rozšířit i na živočichy, rostliny a neživé „předměty“ (skály, řeky apod.) •Této síly se může někdo zmocnit – vymkne se naší kontrole: vysát život, energii (kanibalistické požívání obětí) •Jak? Zaklínadla, čáry, rituální předměty, úkony s cílem ukrást sílu, uškodit, zranit •Proti-čaroděj-kouzelník – odborník čelí psychické agresi •Odvádí útok od oběti, zaměří jej zpátky na útočníka, donutí k odstranění škod, atd. • Exploze shluku bílých prašných částic na černém pozadí Představa konečného dobra •Existuje pouze určitá konečná dávka zdraví, štěstí a bohatství •Když je někdo úspěšný – na úkor jiného (je to přerozdělení štěstí) •Bohatý a úspěšný – se může obávat závisti, pracuje se i s pocity viny (nerovnoměrná štěstěna) Stará wrinkled ruce s některými mincemi Různé způsoby kulturního rozpracování myšlenky •V subsaharské Africe: čaroděj či kouzelník se snaží sníst maso oběti – ta onemocní •V Evropě, Indii, semitských zemích opozice mokrý-suchý, horký–studený •Čarodějnictví je horké, musí se zchladit •Životní síla tekutá – oběť vysátá: obnovit vlhkost je klíčová Iceberg underwater Čarodějnictví v Africe •Klasikou již dílo z roku 1937: Evans Pritchard: Čarodějnictví, věštby a magie u Azandů)- vydávána hodně i v dalších desetiletích •Čarodějnictví není něco výjimečného, nýbrž součást každodenního života (lov, rybolov, zemědělství, domácí i společenský život) – je ve všem… • • Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 213. •Reakcí je zlost, nikoli děs: muž z etnika Zande má k dispozici prostředky, jak se bránit útoku – při podezření se vyptává orákula •Dva klacky zapíchnutá v termitišti buď se ponoří, nebo ne…(chudí) •Jedové benge – se dá sežrat kuřeti (buď umře nebo ne…) – používají jenom náčelníci •Obviněný se musí potom zodpovídat náčelníkovi •Ženy se orákul neptají – jenom muži (musí ho požádat) •Na Západě se mluví o smůle, štěstí, osudu, boží vůli, atd… •Lidé v etniku Zande – s tím můžou něco udělat…mohou zkrátit sled událostí: je možné identifikovat útočníka a potrestat •Příčiny neštěstí jsou dvě: nástroj (slon, který zadupal člověka) a čaroděj •Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 214. Angry Face with No Fill • Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 215. Dětští čarodějové z etnika Bangwa •Obvinění z čarodějnictví odráží sociální napětí (podobně jako u Zandů) •U Bangů se dědí patrilineárně, neplatí ale primogenitura •Nik neví, kdo bude dědit – otec nedůvěruje synům •Vzájemná konkurence spolu-manželek a nevlastních spolu-synů otce •Vlastní drží spolu…ostatní obviňují z čarodějnictví •Kdysi maso – vzácné – výhradně pro muže •Čaroděj se mění ve zvíře „jí“ „maso“ sourozence (nebo někoho, komu škodí) •Nakrmí ho masem - jako náhradu za „maso“ sourozence •Děti se vyznávali samy od sebe z čarodějnictví •Vyznání výhodné – příbuzní nutili nemocné děti v horečkách, aby se přiznávaly a dostaly lepší stravu Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 216-218. Pronásledování čarodějů v Africe •Napadáni a zabíjení kvůli ničivé a tragické pověsti čarodějnictví •Strážci zákona často nevědí, jak reagovat – potvrzují obvinění.. •V Kamerunu obsadili vesnici Mamfe vojáci, protože společně zabili milence, protože údajně způsobili náhlou smrt 22 osob •Dvojici identifikoval tajný spolek na léčbu od čarodějnictví… •Média prezentující případ se postavily na stranu vesničanů…(1995) • I státní soudy (kromě náčelnických) usvědčují čaroděje pojídajících své oběti •Objevují se specialisté na lov čarodějů (tzv. nganga) •Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 220. Obsah obrázku maska, oblečení, Artefakt, Maska Popis byl vytvořen automaticky Obr: wiki; Nganga mask, from the collection of the Brooklyn Museum Modernizace a čarodějnictví Graf v dokumentu a pero •Spojení tradice a modernizace v západním Kamerunu •Specialisty ekong, kupe dělající z lidi zombie pro otrockou práci •Za bohatství dodání oběti z vlastní rodiny •Etnikum Bamilukové – obchodníci pořádající trhy čarodějů •Mohou vyměňovat maso svých obětí •Produkty – balíčky štěstěny (pro úspěch či nemoci apod.) •Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 220-221. > Lev zanechá ve svém trůn Lovecké a sběračské kultury •Ne v celé Africe se svaluje vina za neštěstí na čarodějnictví •Př. Mbutiové (Pygmejové) – žijící v lesích jako lovci a sběrači věří v zlovolné síly, nemají ovšem čarodějnou „látku“ – sílu •Nezjišťují (nepotřebují vědět), kdo je na „vině smrti člověka • •Čarodějnictví souvisí se sociální a ekonomickou strukturou společnosti – s kosmologickými systémy •Souvis hlavně s vesnickou zemědělskou (samozásobitelskou) kulturou •Bowie, 2008, s. 221. • • Čarodějnictví na francouzském venkově •Pařížská antropoložka J. Favret – Saadová v kraji živých plotů v severozápadní Francii (bocage) •Lidé tam rozlišují mezi jednorázovými neštěstími a řetězovými •(nedaří se máslo, umře kráva, dítě dostane vyrážku, auto sklouzne do příkopu atd.) •Můžou za knězem, který povolá exorcistu – někoho, kdo bojuje s ďáblem •Když příliš kletba příliš velká – povolají někoho mocnějšího • • • • • • • • • •Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 223. •Désorcelleur – osoba bránící moci čaroděje, protivník •Má za úkol odvést čaromoc od oběti •Když je slabý – může utrpět újmu, je potřeba silnějšího •Ti mají informátory (z rodiny – co se tam špatně děje – kdo trpí apod.…) •Útoky především na hlavu rodiny, majitele farmy – muže, který zastupuje celou rodinu, hospodářství, usedlost •Muž-hlava – se snaží znovu získat kontrolu, vyhledá protivníka čaroděje (léčební instituce) •I když přímo“ na čáry nevěří, mají čarodějnický diskurz (zažila sama antropoložka) •Ti, co hledají pomoc u protivníků – často předtím sami obvinění z čarodějnictví •Příčinou často sousedé… • Zlý pohled •Rozšířená (ne ale univerzální) představa v Indii, na Blízkém východě (i země severní Afriky), v Evropě •Nejedná se o záležitost minulosti – dle výzkumů v ní věří i kultivovaní Evropané a Američané •Považují za zvláštní pověru, ale užívají jazykové obraty a činnosti s ní spojené (připíjení na zdraví a d.) • •Chválení a dívání se, které škodí – předpokládá závist •Oběť si svým úspěchem, výzorem apod. přivolá útok • Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 224. Apotropaický: odvracející zlo Z lidové slovesnosti a folkloru Skotska •Pozbíral Alexander Carmichal (1928) •Z: Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Portál, 2008, s. 225. Závist – videní – upřený pohled •Savci (a tedy i lidé) upřený pohled považují za agresi •Experiment: v obchodech zavěšené velké průhledné tabule, na nichž namalovány zamračené oči – poklesl počet krádeží (objem prodeje se nezměnil) •Vysoký počet lidí si uvědomuje cizí pohled (s pozorovatelem či bez - kamera, atd.) • Moustache Face with Solid Fill Howard Stein (1981) o amerických Slovácích… • Bowie, 2008, s. 226. Vidím – chválím - chci Devil Face Outline •Envy – z lat. invidia – z in videre (vidět) •V pozadí předpoklad: něco vidět – chtít to… •Běžná reakce na vidění žádoucího předmětu – je mluvit pochvalně – odstín závisti •Existence závisti – všeobecná (nikoli zlý pohled) • •V Indii u kasty Patidar v Gudžarátu: příslušníci stejné kasty by měli mít obdobné bohatství – v praxi ale rozdíly bohatství se užívá skromně (nedává se na obdiv –> zavazuje pomáhat chudším členům kasty) •Bowie, 2008, s. 226-227 Přípitek •Stárnutí pro Řeky a d. – úbytek životní tekutiny •Pozorování sušení ovoce (rozinky, švestky) – připomíná stárnutí •Přípitek – lze chápat jako doplnění ž. tekutin •Doprovázen slovy: na zdraví, na vaše, mnoga ljeta, a d. •Ujištění společnosti o tom, že v rámci představy omezeného dobra neubude z energie ostatních – nepije životní tekutinu na jejich úkor • Detailní záběr hroznů ve vinohradu •Na jihu Francie v restauracích na každém stole malá láhev vína pro lidi od vedlejšího stolu •Pije-li někdo bez ohledu na sousedy, riskuje závist •Stane se obětí zlého pohledu •Spropitné číšníkovi – lze též chápat jako uplácení před závistí •Ve Skotsku – se proto cizincům nabízí sklenice mléka •Účinek se zvýší, když si vezme jako první •Nenasytný kojenec – vyroste se zlým pohledem •V minulosti při mnohosti dětí – nutnost odstavovat dětí dřív – soupeření mezi sourozenci, závist (upírání života, ž. tekutiny) •Spojení spropitné – tip – tipple (pití) – nipple (bradavka, mat. mléko) •Zívání – kojenec chce matčin prs – zívání – zlý pohled •Bowie, 2008, s. 227-228 Obrana proti šamanismu – talismany, škapulíre • • • • Pravý škapulíř - karmelitánský •Nepravých asi 30 dalších druhů •Lidé si dovnitř ukládali další amulety… •Hlavně do 19. st. •Příklad lidové tvořivosti amuletů: • https://plzen.rozhlas.cz/skapulire-chranily-proti-nemocem-i-carodejnicim-proc-dnes-muzejni-pracovni ci-6713038#&gid=1&pid=7 https://plzen.rozhlas.cz/skapulire-chranily-proti-nemocem-i-carodejnicim-proc-dnes-muzejni-pracovni ci-6713038#&gid=1&pid=13 • Náramky proti uhranutí • Bílá magie v Karpatech Obsah obrázku text, plakát, dopis, umění Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, plakát, Lidská tvář, skica Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, mrak, strom, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, Lidská tvář, obloha, mrak Popis byl vytvořen automaticky • Dobšovičová, Pintířová, D. Žítkovské bohyně a lidová magie na moravských kopanicích. MUNI, 2018, s. 37-38. • Dobšovičová, Pintířová, D. Žítkovské bohyně a lidová magie na moravských kopanicích. MUNI, 2018, s. 37-38. Nazar > Obsah obrázku kruh, modrá, interiér Popis byl vytvořen automaticky •Nazar (nazar boncuğu) – amulet, talisman •Znamená pohled (z arabšt.), korálek (z tur. boncug) •Jako amulet – proti zlému pohledu, jako talisman – jako pozitivní síla… •Rozš. V Albánii, Bosně a Herzegovině, Bulharsku, Řecku, Kypru, Sýrii, Libanonu, Egyptě, Arménii, Íránu, Afghánistánu, Iráku a Ázerbájdžánu •Proč je oko modré? Protože právě modroocí jsou ti nebezpeční… •Obr.: wiki > Obsah obrázku Grafika, klipart, symbol, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Hamsa •Starověký symbol (sev. Afrika, přední Východ) •Rozšířeno od Berberů (ale možná už z Mesopotamie) •Ochrana před zlým pohledem a uřknutím •Ochraňuje i žehná (zavěšena směrem dolů) • Zdroj: Náboženský servis https://info.dingir.cz/2019/07/hamsa-amulet-i-suvenyr-z-prazdninovych-cest/