AKTUÁLNY VÝZNAM HISTORICKÉHO POUČENIA DEJINAMI TOTALITY §Podľa K. Jaspersa, M. Valacha a G.Schwanovej a ď. § § Slavomír Lesňák PRED TÝM, AKO ZAČNEME... § Etika a morálka (pojmy) § Morálka: čo je správne, spôsob myslenia a konania § Etika: teória o morálke/morálkach § Postmoderna a moderna (pojmy) § § MODERNA ● homogénne (rovnorodé, jednoliate) ● celok ● nové a pokrokové ● revolúcia ● viera v schopnosť idey zmeniť svet ● ● doba ideológií (osvietenstvo, fašizmus a nacizmus, komunizmus, kapitalizmus?) „-izmus“, „-izmy“ KARL JASPERS: OTÁZKA VINY (1946) § Kto bol zodpovedný za zločiny druhej svetovej vojny? § Existencialistický princíp princíp spoluzodpovednosti za svet § § Kriminálna vina § Morálna vina § Politická – kolektívna vina § Metafyzická vina § § § PRÍKLADY MORÁLNEJ VINY § „Život v masce – nevyhnutelný pro toho, kdo chtěl zůstat naživu – s sebou nesl morální vinu“ (s. 37) § § „vina způsobena falešným svědomím“ (37-8) § § „pohodlný sebeklam: však změníme tento zlý stát...“ (s. 41) § § Částečné schvalování nacionálního socialismu, polovičatost § § pohodlný sebeklam: však jednou změníme tento zlý stát… § § morálně vinna každým selháním, které zanedbává povinnost chopit se jakékoli možné aktivity k ochraně ohrožených, k ulehčení bezpráví, k odepírání zlu… slepota vůči neštěstí druhých § § Kvůli životním možnostem, aby neztratili své postavení, aby nezničili své šance, stávali se lidé členy strany a konali jiné činy nominální příslušnosti. - jiní ne VÝČITKY § Čím větší je citlivost k výčitkám, tím větší bývá bezohlednost, s níž je člověk s to vyčítat druhým. 75 § ...chce ten, kdo se vyznává, dodat hodnoty, jak se chce před druhými vyznamenat. 75-76 § Jeho vyznání viny má donutit i druhé k vyznání – agresivita § Moralismus - jako projev vůle po moci - popudlivost k vyznání vin - živí výčitky druhým § zdá se výhodné vyznat se z viny. ...Je tu tendence říkat to, co si přeje slyšet - fatální sklon považovat se za lepšího než druzí § § § vždycky prvním požadavkem vnitřně se zabývat sebou samým - tak vyhasíná citlivost k výčitkám i puzení vyznat se z viny BAGATELIZACE § Součást německých dějin § Bída po vojně omlouvá – ještě sypat do rán sůl?! § § Uhýbání do nějakého druhu obecnosti: je úlevou, když se já sám jako jedinec stávám nedůležitým, protože celek je děním § že všechno na světě má posléze svůj konec … vše, co se podniká, nakonec ztroskotává...Tak zbavení v abstrakci své viny § To je falešná patetika: Německo je zástupnou obětí za všechny… § § VZDOR § když druzí morálně útočí - zatvrzení... § § Ke všem způsobům vzdoru patří agresivní mlčení. Člověk se uzavírá před nezvratnými důvody. Opírá své sebevědomí o mlčení jako o poslední moc bezmocného. Dává mlčením najevo, aby urazil mocného. 80 § § hlásit se k našim dějinám“ dovoluje schvalovat v skrytu zlo, nacházet na něm dobré, pyšně se jím opevnit v nitru proti vítězům § § CESTA OČISTY - NÁPRAVA § zčásti obnovit, co bylo zničeno …a to i na vlastní ujmu § ujasnit si svůj nový život jeho možnosti § očista - vnitřní pochod, který není ničím, co lze jednou provždy vyřídit - neustávající proces , člověk se stává sebou samým Očista - podmínkou politické svobody Neboť teprve z vědomí viny vyrůstá vědomí solidarity a společné odpovědnosti, bez nichž není svoboda možná. 87 SCHWANOVÁ: ZAMLČOVANÁ VINA. NIČIVÁ MOC DVOJÍ MORÁLKY Svědomí zavazuje k osobní identitě → osobní identita mým dílem Princip: „udržet shodu se sebou samým“. Možnost důvěřovat vlastní identitě → jedinec méně bojácný a defenzivní, zato však spontánnější, přátelskejší a respektovanější Popření viny → k sebedestrukci HISTORICKÁ JASPERSOVSKÁ VINA… Arendtová: přitakání nacismu ze stráty veškeré tradiční morálky a náboženství, i ze systematické prolhanosti (jaká je naše?!) Arendtová: absolutní ztráta svědomí Schwanová: „všechny morální hranice nezpřetrhány – ne všichni se stali vrahy... PŘENOS VINY Tajemství (o čem se nemluví) – ne nevýznamná, ale naopak - temná a hrozivá... Zneklidňování a zatěžování delegace, jáská manipulace s objektem, telescoping, transmise, transpozice, časový tunel Pojmy: Dopady zamlčování viny: na schopnost a ochotu k osobní i politické empatii, na důvěru v sebe i v druhé Jiný př.: Chaim Potok ( román Vyvolení) mlčením k cítění utrpění světa DVOJÍ ZEĎ Ze strany rodičů – nechtějí mluvit Ze strany dětí - cítí, že lepší je se neptat → podvědomý smutek a depresivitu rychle vycítí a převezmou „Jsme zodpovědni i za své neurózy!“ (švýcarský psychoanalytik Gion Condrau) PŘEDÁVÁNÍ MORÁLNÍCH POSTOJŮ Bez pravdy a hodnověrnosti – není důvěry Nelze přesvědčivě předávat morální postoje... C. Taylor: identifikování se signifikantními druhými JAK TRPÍ DEMOKRACIE ...politické systémy stabilní pokud: objektivní politické instituce odpovídají subjektivním stanoviskům občanům VÁCLAV HAVEL: MOC BEZMOCNÝCH (1978) § Otázka viny nesouvisí jen s nacismem před a během druhé světové války, ale se životem v jakékoli totalitě, který se podepisuje na identitě občanů § § Příklad zelináře vykládajícího socialistické heslo do výlohy obchodu § občan podvoluje moci § účastní se života ve lži § spoluvytváří totalitní svět, který nutí do podvolení se a ne-autenticitě i ostatní občany (například kolemjdoucí úřednice) ZELINÁŘ A ÚŘEDNICE § „Zelinář i úřednice se adaptují na poměry, oba ale - právě tím – ty poměry konstituují. Dělají to, co se dělá, co se má dělat, co se musí dělat, přitom ale tím, že to dělají – potvrzují, že se to skutečně má a musí dělat. Splňují určitý nárok a tím ho sami dál vznášejí. Metaforicky řečeno: bez zelinářova hesla by nebylo hesla úřednice a naopak, jeden druhému cosi navrhuje k opakování a jeden od druhého tento návrh přijímá. Jejich vzájemná lhostejnost ke svým heslům je jen klamem: ve skutečnosti jeden druhého nutí svým heslem přijímat danou hru a stvrzovat tím i danou moc, jeden druhého prostě pomáhá udržet v poslušnosti. Oba jsou objektem ovládání, ale zároveň i jeho subjektem; jsou obětí systému i jeho nástrojem.“ § Havel, 2012, s. 118-119 ZNOVUNALEZENÍ SVOBODY § VH poukazuje na souvis života v pravdě – neodcizeným životem a osobní svobodou a solidaritou § „Představme si nyní, že se v našem zelináři jednoho dne cosi vzbouří a on přestane vyvěšovat hesla jen proto, aby se zalíbil; přestane chodit k volbám, o nichž ví, že žádnými volbami nejsou; na schůzích začne říkat, co si opravdu myslí, a nalezne v sobě dokonce sílu solidarizovat se s těmi, s nimiž mu jeho svědomí velí se solidarizovat. Touto vzpourou zelinář vystoupí ze „života ve lži“; odmítne rituál a poruší „pravidla hry“; znovu nalezne svou potlačenou identitu a důstojnost; naplní svou svobodu.“ (Havel, 2012, s. 123). § občan ukončí život ve lži (v případě Jasperse a Schwanové v mlčení a vzdoru) § najednou schopen otevřeně komunikovat s ostatními, podporuje tuto otevřenost u ostatních, § cítí sounáležitost všech, kteří mají ochotu žít opravdový život, čím se rozvíjí vzájemná solidarita. ● MILAN VALACH: ČESI ZODPOVEDNÍ ZA DIVOKÝ ODSUN? Prejavy V. Havla v 1990-92: ospravedlnenie sa Nemcom + otázka viny za totalitu v Československu ● ● v českých médiách jednostrannosť za ospravedlnenie a náhrady Komplikácia: kolektívna vina –Česi pri odsune sudetských Nemcov nejednali jednotne, kolektívne Sudetskí Nemci súčasťou okupujúcej vlády: kto bol obeťou a kto príčinou? – –V posledných demokratických voľbách v ČSR v 1938 hlasovalo za program nacizmu 91,43% nemeckých voličov (Valach, s. 35) § VINNÍCI ODSUNOV ● ● ● Odsuny schválené spojencami – ak humánne... (Postupimská konferencia, júl-august 1945), Divoký odsun ale už máj-september 1945, o odsune rokovala čs vláda so spojencami od 1943; E. Beneš v Brne 13.5. 1945: „… Nyní se dáme hned do práce. A budeme dělat pořádek v městě Brně s Němci a všemi ostatními. (Potlesk.) Můj program je — já to netajím — že otázku německou musíme v republice vylikvidovat. V této práci budeme potřebovat všech sil všech vás…“Národní obroda, (13. 5. 1945), s. 1 ● ● Zločiny (nikdy nepotrestané) Kolektívne či individuálne? České či vojenské? Národné či miestne? APLIKÁCIA VINY ZA TOTALITU (1948-89) ● Komunisti ciele nehlásali otvorene (Valach, 32) ● Sľuby pomoci, solidarity, tvorivej práce... §(Ale i triedy, sociálny konflikt, predvoj...) ● Podvod – odpor v 1968 ● Jediným východiskom občana - orientácia na prežitie NEVYROVNANIE SA S VINOU ZA TOTALITU – NOVÉ PROBLÉMY Kolektívna vina u Nemcov vs. vina u Čs... Voľby, generálny štrajk (stávka), stranícke knižky, udavanie Kolektívna vina? Komplikácia – KSSZ, oslobodenie, K.Vaš, okupácia Plytký antikomunizmus – všetko opačné je dobré... (médiá, politici) Neofašizmus Zdržanlivosť v školách... OTÁZKA AUTORITÁRSKEHO SVEDOMIA § Jaspers: ako je možné, že sme zlyhali, riadili sme sa predsa svojím svedomím?! § Nacistické svedomie § Komunistické svedomie § Freud: superego, ego, Id § Zvnútornené hodnoty a normy od rodiny, skupiny, spoločnosti § Fromm: humanistické/demokratické svedomie § § § § SVEDOMIE AUTORITÁRSKE § Hoci autorita nie je prítomná, riadime sa ňou § autorita v nás, reprezentant autority vonkajšej prijatej za svoju, zvnútornenie § prikazuje alebo Arendtová: Eichmann: vždy keď som nevedel, ako konať, opýtal som sa, jako by na mojom mieste konal Herr Hitler. (Eichmann v Jeruzalémě). § zakazuje, diskusiu, overenie nepripúšťa, je dogmatická. Za neuposlúchnutie je trest, opačne odmena. Je to zvnútornená konformita, ktorá prikazuje, je to svedomie nedemokratické. FROMM: HUMANISTICKÉ SVEDOMIE § otvorené skepse ideí, tiež je zamerané skôr i na seba samého - zodpovednosť voči sebe samému, ale rovnako voči správaniu sa k blízkym – je to však svedomie chápajúce na základe princípu miluj svojho blížneho jako seba – neubližuje teda ostatním (nejde na úkor ostatných, ale ani na úkor seba. § Humanistické svedomie nie je opreté o konformitu, masu. Je postavené na silnej osobnosti. § Svedomie si teda môžeme vytrénovať na humanistické, nie je to nič nemenné § LUCIFERŮV EFEKT Zimbardo se snažil dokázat, že samotná situace může motivovat jinak dobré lidi k páchání zla. To se mu bezesporu podařilo. Během několika málo dní se z vězňů stali bezmocní a pasivní lidé. Dozorci se naopak začali chovat negativně, hostilně a nehumánně. Luciferův efekt založen na článku psychologa Davida Lacka: https://www.kzamysleni.cz/luciferuv-efekt-proc-se-z-dobrych-li di-stavaji-lide-zli/ , (i další slidy) § HRANÍ ROLE A JEJICH NÁSLEDNÁ INTERNALIZACE § Svou roli nehráli jen dozorci a vězni, ale všichni, kteří se do experimentu zapojili – tedy i postgraduální studenti, poradce, kněz, právník, rodiče i Zimbardo § § dozorci – „jen hráli své role, aby se zavděčili Zimbardovi.“ MILLGRAMŮV EXPERIMENT POSLUŠNOSTI § „učitelé dávali elektrické šoky „učícím“ za špatné odpovědi: § 65% probandů pokračovalo do konce (300V: extrémně bolestivé šoky) § poslušnost vůči autoritě, ZDE). § tendence zbavit sám sebe zodpovědnosti za páchané zlo směrem na autoritu § INFRAHUMANIZAČNÍ ZKRESLENÍ § jedna skupina se cítí nadřazeně nad ostatní § příklad z historie: v USA proti své vůli sterilizováno 65 tisíc občanu ve jménu vyššího dobra – eugeniky § “experiment” učitele Rona Jonese (1978) nazvaný Třetí vlna (na jehož motiv byl zfilmován zajímavý film Náš vůdce) – řekl své třídě, že jsou výjimeční a oni se tak začali také rychle chovat. Během jednoho dne začali opovrhovat ostatními § KONFORMITA § zkoumal Soloman Asch (1951) § Experiment: předkládal různé délky přímek jednomu probandovi a šesti hercům § Ti zprvu odpovídali správně, pak ale najednou odpovídali všichni špatně. § Jen jedna čtvrtina lidí dokázala odolat tlaku okolí, nepřizpůsobila se a odpověděla správně. (Stejně jako dozorci. Aktivní zlo sice nepáchali všichni, ale nikdo mu nezabránil) § ZLO NEČINNOSTI NEBOLI EFEKT PŘIHLÍŽEJÍCÍHO (BYSTANDER EFFECT) § inspirován slavným případem Kitty Genovese, která byla napadena. § Napadení údajně (dnes je tento počet často kritizován) přihlíželo 38 svědků. Vrah se několikrát vrátil, ženu okradl, znásilnil a nakonec i zabil. Nikdo nezasáhl. Nikdo nezavolal policii. § čím více lidí zlu přihlíží, tím je menší pravděpodobnost, že někdo zasáhne. (Darley a Latané, 1968) § Dochází zde k tzv. difuzi odpovědnosti. § § Více: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/17893/EFEKT-PRIHLI ZEJICIHO.html/ § ANONYMITA, DEHUMANIZAC E § Anonymita podporuje agresi - zlo nepáchám já osobně, ale někdo neurčitý. § Kulturní antropolog R. J. Watson (1973) analyzoval chování vojáků a zjistil, že anonymní vojáci (v maskách) jsou mnohem krutější a zabíjí více nevinných. § Dehumanizace aneb zbavení lidství ulehčuje vykonávání zla. I naši dozorci přiznali, že vězně občas považovali jen za dobytek. Vězni se stali méněcenní. § INTELEKTUALIZACE, POPŘENÍ, IZOLACE EMOCÍ § Dehumanizované vztahy jsou objektivní, analytické a bez emocí a empatie. § Experiment s intelektualizací (Speisman et al., 1964), ve kterém bylo lidem pouštěno brutální video rituální obřízky. § Jedna skupina jej viděla s dramatizovaným doprovodem zdůrazňující bolest, další jen s hudebním doprovodem, kontrolní skupina viděla video bez zvuku a poslední skupina s intelektuálním komentářem zdůrazňující důležitost rituálu. § Poslední skupina, na rozdíl od ostatních, pociťovala minimum negativních emocí. § KOGNITIVNÍ DISONANCE § Leon Festinger (1957) § vzniká rozporem, mezi chováním a myšlením. § chováme v rozporu s naším přesvědčením, můžeme buďto změnit své chování, nebo naopak myšlení. § racionalizace zla (př. s jezením masa) § MNE SE TO NEMŮŽE STÁT… § Self-serving bias (neboli zkreslení sloužící sobě) § Larson, 1977. § 90% řidičů si myslí, že je nadprůměrných § Většina lidí si myslí, že jsou nadprůměrně inteligentní, i když statisticky víme, že to není možné § Většina lidí si totiž myslí, že by nepodlehla tlaku v okolí ani v tomto případě, a že by proti zlu bojovala § § ZDROJE § Havel, V.: Moc bezmocných. Knihovna Václava Havla, Praha, 2012. § Jaspers, K.: Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. II. vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. § VALACH, M. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006. 308 s. I. ISBN 80-86263-75-4. § Schwanová, G.: Ničivá moc dvojí morálky. Praha, Prostor, 2004. §