NOVOVĚK: GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGEL (1770 – 1831) 1. Život: Profesní život se vyvíjí ve třech etapách, které se kopírují i do tří postupně se vyvíjejících etap jeho myšlení. 2. Etapa první: Bernské období (1793 – 1797) · Četba Kanta, společenský radikalismus. · Lidové náboženství: Výchova společnosti k mravnosti a svobodě. · Kritika křesťanství. 3. Frankfurtské období (1797 - 1799) · Konec republikánství, kritika Kanta. · Konstrukce dialektické triády TEZE (POZICE)____________ANTITEZE (NEGACE)___________SYNTÉZA (NEGACE-NEGACE) · Pojem Život: Syntézou Života je náboženství. 4. Jenské období - spolupráce se Schellingem – (1799 – 1806) 4a) Text: Fenomenologie ducha · Zdůvodnění „pravdivosti“ Hegelova systému. · Svět jako proces (viz struktura dialektické triády): Teze: Absolutní idea Antiteze: Příroda Syntéza: Společnost TEZE · Existuje pouze Absolutní idea – mimo prostor a čas · AI se vyvíjí sama v sobě z vlastního vnitřního popudu a „stává se, zjevuje se“ v pojmech (to jsou fenomény – zjevové formy – absolutní ideje): obsah-forma, příčina-účinek,…. · Toto období vývoje AI je popisováno v Logice. ANTITEZE · Absolutní idea existuje jako jinobytí (neguje se): stává se Přírodou. Objevuje se prostor. · Příroda se z vnitřního popudu v sobě vyvíjí ve třech cyklických uzavřených pohybech, které následují jeden za druhým. · Absolutní idea (která se změnila ve svou vlastní negaci) se stává (zjevuje se) postupně Mechanickým světem Fyzikálním světem Organicko – fyzikálním světem · Na konci období se objevuje člověk. · Toto období vývoje AI je popisováno v Hegelových textech o přírodě (nevěrohodné). SYNTÉZA – Filosofie ducha · Absolutní idea se stává Společností. Objevuje se čas. · Ve třetím stádiu svého vývoje Absolutní idea vybírá a stmeluje to nejlepší z 1. stádia (byla čistou ideou) a to nejlepší ze 2. stádia (byla přírodou). · AI (stala se společností) má v sobě tedy syntetizovanou duchovní i materiální stránku. · AI se objektivizuje v lidstvu (lidech a jejich výtvorech). · AI se objektivizuje (stává se) třemi liniemi společnosti. Tyto existují zároveň (ne jeden po druhé): Subjektivní duch: AI se stává jednotlivými lidmi (avšak pouze těmi, kteří jsou kreativní). Objektivní duch: AI se stává Právem, Morálkou, Státem, Rodinou. Absolutní duch: AI se stává Uměním, Náboženstvím, Filosofií. Tyto fenomény však nejsou stejně hodnotné. Nerovnost je dána podílem „materiálna a duchovna“ v syntéze: v umění je více hmoty a méně ducha, v náboženství přibývá podíl ducha a zmenšuje se podíl hmoty, ve filosofii je absolutní minimum hmoty a totální majorita ducha. PANLOGISMUS ABSOLUTNÍ IDEA SE VYVÍJÍ V UVEDENÝCH TŘECH STÁDIÍCH, STÁVÁ SE JIMI – ZJEVUJE SE V NICH – JSOU TO JEJÍ FENOMENY (ZJEVY). ZÁROVEŇ VŠAK ONA SKRZE TATO STÁDIA SAMA SEBE POZNÁVÁ: CO JSEM JÁ? K JAKÉMU ZÁVĚRU PŘIŠLA? JÁ JSEM DUCH, NEJSEM HMOTA. VŠEMI STÁDII JSEM MUSELA PROJÍT, ABYCH SAMA SEBE POZNALA. V PRVNÍM STÁDIU JSEM ANI NEVĚDĚLA, ŽE EXISTUJI, NEVĚDĚLA JSEM, ŽE NEVÍM, CO JSEM. · Hegel nalezl konečné stádium vývoje a zároveň sebepoznání Absolutní ideje ve své vlastní filosofii. Právě v ní dospěje AI k finále svého vývoje i sebepoznání. Hegelova filosofie je i konečným stádiem a vrcholem vývoje filosofie v dějinách! · Propedeutická funkce spisu Fenomenologie ducha: Když si spis přečteme a pochopíme jej, dostaneme se na úroveň sebepoznání Absolutní ideje tak, jak jej uchopil Hegel (staneme na úrovni Hegela). 4b) Text: Dějiny filosofie – 1., 2., 3. díl: · Vývoj filosofie v jejích dějinách je Hegelem chápán jako nejvyšší způsob sebepoznání Absolutní ideje. Filosofie je zároveň nejvyšším fenoménem Absolutní ideje (čím se Absolutní idea stala). Ve fenoménu filosofie je totiž nejméně hmoty (téměř žádná) a totální majorita ducha. 5. Postavení člověka v Hegelově systému: · Je člověk svobodný? · Nejsme pouhý vývojovým stupněm (fenoménem) Absolutní ideje? · Lest dějin. 6. Otázky: · Zastavil Hegel vývoj? · Patří Hegel mezi tzv. světodějné lidi?