NOVOVĚK: EMPIRISMUS: DAVID HUME (1711 – 1776) „Jestliže jsme filosofy, měli bychom jimi být podle skeptických principů.“ 1. Život: Vzhled versus jeho intelekt. Vstup na filosofické kolbiště již v 26 letech (Zkoumání lidského rozumu). 2. Cíl (osvícenecký): Vnést světlo do temnot lidského poznání. 3. Dva druhy filosofie: a) Filosofie činu: srozumitelný jazyk pro lidi, málo přesná. b) Filosofie hledající principy, jimiž se řídí náš rozum: nesrozumitelná lidem. c) Humova filosofie: stojí mezi oběma – lehký jazyk, ušlechtilé myšlenky, není odtržená od života. 4. Dovršení vývoje britského empirismu: krajní empirismus, agnosticismus. 5. Osvícenec: Filosofie musí být jako přírodní věda – vychází pouze z fakt. · Vyloučení pojmů, které nemají smysl: substance, hmota, duch, Bůh, objektivní morálka, všechny abstraktní pojmy (pes, dům…). · Filosofie D. Huma jako věda o vytváření obsahů lidského vědomí s jistou poznávací hodnotou. 6. Východisko filosofie D. Huma – empirické: Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech (tedy senzací a reflexí). a) Přijetí Descartova gnoseologického východiska, ovšem s jistou změnou SUBJEKT__________________OBJEKT (obsah subjektu rozdělen na dvě části) Já, rozum Dojmy, imprese X Ideje b) Jak se popisuje „tabula rasa“? · Vnější předmět (existuje?) působí skrze naše smysly (existují?) na subjekt (existuje?). · V subjektu se vytvoří „dojem, imprese“. Sídlí v oblasti subjektu, kde jsou zabydleny dojmy. Dojem trvá (existuje) pouze velmi krátce (po dobu působení předmětu skrze smysly na subjekt). · Dojem se přemístí z oblasti subjektu, který je zabydlen dojmy, do oblasti subjektu, který je zabydlen idejemi. Zde se z dojmu stane idea. Ideje jsou poměrně stálé. Ideje jsou vzpomínkami na dojem. · Problém: mezi idejemi nalezneme abstraktní pojmy (substance, hmota, duše, Bůh…). Co s nimi? Vymazat je nelze. Odhlédnout od nich. Nezabývat se jimi. 7. Automatické spojování (atomárních) idejí v subjektu: a) V momentu, když se fenomén přemísťuje z oblasti subjektu, která je osazena dojmy, do oblasti idejí (stává se ideou), idea nezůstává osamělá. Spojí se automaticky – asociačně - s některými idejemi, které zde máme z dřívějška – na základě tzv. „asociačních zákonů“ · Zákon shody a rozdílu · Zákon shody místa či času · Zákon kauzality b) Odkud mám uvedené „zákony“? · Z objektivní reality? NE! · Ze subjektu (apriori)? NE! · Z předešlé zkušenosti, ze zvyku? ANO! 8) Skepse k přírodním vědám · Všechny zákony mechanické fyziky jsou kauzální. · Kauzalita je principem pro spojení idejí, kterou mám pouze ze zvyku. · Jakákoliv předešlá zkušenost (i kdyby se mnohokrát opakovala) není důvodem pro tvrzení, že jev bude vždy probíhat stelně (pád těles z okna). · Až budu pozorovat, že předmět vyhozený z okna padá směrem dolů, mohu prohlásit, že padá dolů. Ne předtím (než předmět vyhodím). 9) Filosofie a každodenní život · Filosof musí být vždy filosofem skeptickým (např. k platnosti gravitačního zákona). · Člověk se v každodenním životě opírá o „víru“ (věřím, že platí gravitační zákon, neskáču z okna)! 10) Vrchol Humovy skepse: k pojmům HMOTA (objektivní realita) a DUCH (nositel dojmů a idejí): · Existuje materiální svět (objektivní realita)? Nevím a nemohu vědět! · Existuje duch, já? Nevím a nemohu vědět! · Existuje „něco z obsahu Humovy filosofie“, co přežije skepsi? OBSAH JÁ – dojmy a ideje! Dojmy téměř ihned vyprchají. Tedy: zůstanou pouze ideje (jako jisté vzpomínky na dojmy). 11) Co zbylo Humovi po skeptické redukci? · Zmizela objektivní realita. · Zmizelo Já, duch. · Nedotčené skepsí zůstaly pouze ideje! · Otázka: Mohli bychom prohlásit, že Hume přistupuje k Já jako součtu jeho vlastních idejí? 12) Závěrečné zamyšlení: · Byl Hume vůbec empirikem? Jeho skepsi nepřežijí základní pilíře empirismu. 13) Srovnání: Locke – Berkeley – Hume v základních pojmech Objektivní realita Duše Locke ano ano Berkeley ne ano Hume nevím, spíše ne nevím, spíše ne