NOVOVĚK - OSVÍCENECTVÍ: IMMANUEL KANT (1724 – 1804) 1. Život: Malý velký muž. 2. Kriticismus · Co lze legitimně poznat. · Hranice poznání. · Čistý rozum – popsán apriori. 3. Předkritické období (do r. 1770) Předmět zájmu, bádání a výuky: Přírodní věda jako věda o objektivní realitě. 4. Kritické období Předpoklady Kantovy filosofie a)Novověký myslitel: základním pojmem je rozum: Kritická schopnost člověka přetvořit předešlé myšlení a starý společenský řád (základní teze osvícenectví). b)Zvyšování závislosti O na S. · Koperníkovský obrat I. Kanta (k subjektu). · Metafysika zjišťuje o předmětech (O) něco ještě před zkušeností. · Předmětem metafysiky je čistý rozum popsán apriori má hranice · Předmětem filosofie se stává SUBJEKT. 5. Cíl filosofie: · Zdůvodnit pravdivost vědeckého poznání (proti Humově skepsi). · Stanovit kritéria pro mravní jednání člověka. Hlavní pojem: ROZUM (není tabula rasa) Teoretický rozum Praktický rozum zabývá se jím věda zabývá se jím etika 6. Teorie dvou světů · Svět o sobě: Existuje, nic o něm nevíme. · Svět pro nás: Žijeme v něm, poznáváme jej. 7. Proces poznání · Předmět existuje ve světě o sobě. Zde jej nemohu poznat. Musím jej přemístit do světa pro nás (zde probíhá poznání). · Při přemisťování předmětu ze světa o sobě do světa pro nás „prochází předmět“ subjektem. · Subjekt je apriori naplněn (subjekt není „tabula rasa“), tedy při procházení předmětu se ten předmět „infikuje“ vlastnostmi subjektu. 8. Struktura subjektu (apriorní popsání S v jednotlivých strukturálních vrstvách): Vrstva VNÍMÁNÍ PROSTOR + ČAS Vrstva ROZUMU Nižší rozum Matematické věty, Věty přírodních zákonů, Kategorie Poznání - vědy Vyšší rozum Já, Svět, Bůh Smysl světa 9. Poznání matematické a přírodovědné: · Předmětem je předmět po průchodu vrstvami vnímání (předmět získá prostor a čas)) a vrstvou nižšího rozumu (předmět získá infikace kategoriemi-např. příčina a účinek…, podléhá větám přírodních zákonů a matematických vět). · Tak vzniká naše zkušenost. · Ta je cca identická s obsahem Světa pro nás. 10. Transcendentální ideje – obsah vrstvy subjektu - vyššího rozumu: syntéza poznatků věd. Jde „za vědy“. a) JÁ: · Co je Já. · Kontinuita Já · Zabývá se jím racionální psychologie b) BŮH · Účel světa · Zabývá se jím transcendentální theologie c) SVĚT · základ světa · celek světa · zabývá se jím transcendentální kosmologie 11. Otázky a odpovědi Co poznávám? Svět pro nás (naše zkušenost). Jaký je s vět pro nás? Takový jací jsme my (lidé). Jaké vlastnosti mají věci ve světě pro nás? Ty které získají průchodem subjektem. Čím mám v procesu poznání začít? Analýzou subjektu! Subjekt dává vlastnosti věcem ve světě pro nás. Odkud mám apriori? Z transcendentna. (???) 12. Etika: Praktický rozum Popsán apriori kategorickým imperativem.