Vývoj filosofie v epoše renesanční 1. Obecná východiska a) Renesanci lze chápat jako meziobdobí mezi středověkem a novověkem. Lze se setkat i s názory, že renesance je již plnohodnotnou součástí novověku, a to z důvodu uskutečnění prvního kroku k modernímu chápání vědy a jejího významu (Galileo) a vytvoření nové axiologické struktury (viz níže). b) Datace: 14. – 16. stol. (dle jednotlivých teritorií). Opuštění rustikálního charakteru, rozvoj měst (řemesla, výroba, obchod). c) Axiologická struktura: změna vertikální axiologické struktury středověké na novou podobu horizontální: Člověk---------------------------------------------Příroda Charakteristika: Rehabilitace člověka Zbožštění Člověk až Bohem Deismus Zrušení determinace Pantheismus Tvůrčí aktivita člověka, a to v oblasti přír. věd, politiky, sociální oblasti, umění. d) Vědomí individuality 2. První vrstva renesančního myšlení jako záměrný a programový návrat k tradici antické – humanismus (někdy považována za „předobdobí“ renesance) a) Snaha obnovit (nic víc) antickou tradici (zjm. epikureismus a stoicismus) na základě nového studia antických textů (latinských, později i řeckých), které nejsou deformovány středověkým interpretováním. b) „Lidská podstata“ literatury a vědeckého úsilí (ne etika). 3. Druhá vrstva renesančního myšlení jako reakce na antický platonismus a aristotelismus: a) Renesanční platonismu: Florencie · Namířena proti Aristotelovi (možná i vlivem využití Aristotelovy filosofie Tomášem). · Založení Florentské akademie 1459 Medičejskými. Marcilio Ficino (1433 – 1499) · Myšlenka „renesančního křesťanství“: Náboženství (jako hledání transcendentna) je přirozenou lidskou moudrostí. Křesťanství je tedy předjímáno již v platonismu. · Myšlenka nesmrtelnosti lidské duše a její umístění v platonismem inspirované posloupnosti. Bůh Andělé D u š e O s t a t n í s v ě t · Nové poslání člověka: téměř božská přirozenost, mohla by stvořit vesmír (pokud by měl k dispozici „hmotu“). Pico Della Mirandolla (1463 – 1494) · Hrabě z Mirandolly, krasavec, aristokrat (portrét od Boticelliho). · Zdůraznění tvůrčí aktivity člověka (určuje si svou „podstatu dle vlastního rozhodnutí“ – smrtelnost či nesmrtelnost) – odpor k determinaci. Příprava prvního světového filosofického kongresu (nakonec zakázán církví). · Kritika astrologie (determinace), která plyne z jeho kritiky existence kosmického řádu. Důraz na magii (tvůrčí čin lidský) – vyrvání tajemství přírodě. · Inklinace k pantheismu? b) Renesanční aristotelismus: Padova · Očištění Aristotela od středověkých interpretací a využití výkladů Averroesových a výkladů Alexandra z Afrosidia. Pietro Pomponazzi (1492 – 1525) · Literární podoba „středověká“. · Kritika některých Aristotelových tezí. · Myšlenka o smrtelnosti lidské duše: tato je dvakrát závislá na hmotě – jednak tím, čím myslím (ze strany subjektu), jednak o čem myslím (objekt myšlení). Výklad morálky a morálního jednání ne ze strachu z Boha, nýbrž na základě lidského rozhodnutí. · Citát: „Převaha člověka není v nesmrtelnosti, ale v tom, že je schopen poznání a ctnosti.“ Spor o Aristotela (přijmout či odmítnout, co je a co není Aristotelés) slábnul. Obě tendence se nakonec setkaly a splynuly v nastolení dvou postulátů pro období další: · Přesvědčení o aktivitě člověka (převzato z platonismu) · Předpoklad objektivního řádu světa (převzato z aristotelismu) Oba postuláty determinují nastolení problému vztahu subjektu a objektu (včetně jeho řešení) až v gnoseologické filosofii novověké. 3. Třetí vrstva renesančního myšlení jako konstituce nové vědy, která by vytvořila nový obraz světa spolu s novým řádem · Nový obraz světa: poznání země skrze poznání nebe aneb nová kosmologie. · Nové metodologické přístupy (pozorování a rozum). · Myšlenka autonomie přírody. Mikuláš Koperník (1473 1543) · Empirické systematické pozorování pohybu nebeských těles plus rozumové úvahy s výsledkem: heliocentrický obraz kosmu. · Země na periferii vesmíru – ideologický náboj oslabující církve křesťanské. · Nalezení a využití nové metody: Empirie – Hypotéza – Empirie – Teorie. Giordano (Filippo) Bruno (1548 – 1600) · Životní pouť aneb fikce a realita (výklad mnichovského katolického filosofa a theologa Karla Máchy). Dominikán. · Vliv platonismu, Kusánského (myšlenka nekonečného vesmíru). · Brunova koncepce nekonečného vesmíru neboli univerza: Panteismus, věčnost světa (univerza), dialektika uvnitř univerza, harmonie a krása. · Člověk se sám svou aktivitou či pasivitou učiní středem či periferií vesmíru (výsledek jeho činů, zjm. vědeckých). 4. Nová přírodní věda přinášející nový obraz světa · Renesanční a jakoby již novověký přístup k vědě. Krok k poznávání „skutečnosti“ – ladění gnoseologické. Galileo Galilei (1564 – 1642) · Věda: založení mechaniky jako vědy o obecných zákonech pohybu (pád těles). · Ne: „Proč padají tělesa?“…viz Aristotelés. Ano: „Jak padají tělesa?“…viz Galileo. · Rozklad pádu na: dráhu, čas, odpor. Měření jednotlivých fenomenů, výsledkem je formulace zákona. · Galileo: „Co lze měřit - to měřit, co nelze měřit, učinit měřitelným!“ · MATEMATICKÝ OBRAZ SVĚTA (EV: matematický model světa – souvislost s dnešními modely). · Další (druhá po Démokritovi) koncepce primárních a sekundárních kvalit. · Patří Galileo vůbec ještě do epochy renesance? Jeho matematický model světa je v rozporu s typickým modelem renesančním (např. G. Bruna). · Leonardo – identická otázka.