1 ARMSTRONG Michael MANAGEMENT A LEADERSHIP Obsah O autorech .......................................................................................................... 9 Předmluva ..........................................................................................................11 Část I: Praxe řízení 1. Povaha řízení .................................................................................................15 1.1 Co je to řízení ........................................................................................16 1.2 Účel řízení a vedení ................................................................................16 1.3 Proces řízení ..........................................................................................16 1.4 Rozdíly mezi řízením a vedením ...............................................................17 1.5 Manažerské standardy ............................................................................19 1.6 Vlivy působící na řízení ...........................................................................20 2. Schopnost vést neboli leadership .....................................................................27 2.1 Role vedení ...........................................................................................28 2.2 Styly vedení a řízení ...............................................................................28 2.3 Situační vedení ......................................................................................29 2.4 Výkon vedení .........................................................................................30 2.5 Charakteristiky vedení ............................................................................30 2.6 Lídři a následovníci .................................................................................33 2.7 Kontrolní seznam lídra ............................................................................34 3. Role manažera ...............................................................................................37 3.1 Kdo je to manažer? ................................................................................38 3.2 Přispění manažera ..................................................................................38 3.3 Faktory ovlivňující přispění k přidané hodnotě ............................................39 3.4 Charakteristiky role manažera .................................................................41 3.5 Význam strategického a vizionářského myšlení ..........................................43 3.6 Přispění liniového a středního manažera ....................................................44 3.7 Manažerské kvality .................................................................................45 4. Manažerské činnosti .......................................................................................49 4.1 Plánování ..............................................................................................50 4.2 Organizování .........................................................................................51 2 4.3 Stanovování cílů a úkolů .........................................................................55 4.4 Komunikování ........................................................................................59 5. Přístupy k řízení .............................................................................................65 5.1 Delegování ............................................................................................66 5.2 Motivování lidí .......................................................................................70 5.3 Zpětná vazba .........................................................................................71 5.4 Koučování .............................................................................................73 5.5 Napomáhání ..........................................................................................75 5.6 Vytváření sítí .........................................................................................77 5.7 Znalost politiky organizace ......................................................................78 5.8 Ovlivňování ...........................................................................................78 5.9 Autorita ................................................................................................80 5.10 Moc ......................................................................................................81 5.11 Zacházení s neuspokojivými situacemi ......................................................82 6. Uskutečňování věcí .........................................................................................85 6.1 Jak uskutečňovat věci: základní otázky .....................................................86 6.2 Co charakterizuje úspěšné lidi? ................................................................87 6.3 Co dělají úspěšní lidé v zájmu uskutečňování věcí? .....................................88 6.4 Rozhodnost ...........................................................................................89 6.5 Jak analyzovat a zlepšovat vaše schopnosti uskutečňovat věci .....................90 7. Strategické řízení ...........................................................................................93 7.1 Strategie ...............................................................................................94 7.2 Vytváření strategie .................................................................................94 7.3 Úloha strategického řízení .......................................................................95 7.4 Vytváření sdílené, společné vize a strategických plánů ................................96 8. Řízení systémů a procesů ................................................................................99 8.1 Řízení systémů ....................................................................................100 8.2 Řízení procesů .....................................................................................100 8.3 Příklady řízení systémů a procesů ...........................................................101 8.4 Konflikty a problémy pramenící ze systému a procesů ...............................106 9. Samostatný rozvoj .......................................................................................109 9.1 Proces samostatného rozvoje ................................................................110 9.2 Další metody rozvoje manažerů .............................................................113 9.3 Strategie samostatného rozvoje .............................................................116 3 Část II: Uskutečňování změny 10. Proces změny ..............................................................................................121 10.1 TYPY změny ........................................................................................122 10.2 Jak dochází ke změně ...........................................................................130 10.3 Dynamika organizace — jak se organizace mění a rostou ..........................130 11. Souvislosti změny ........................................................................................135 11.1 Základna organizace .............................................................................136 11.2 Typy organizací ....................................................................................137 11.3 Vytváření a udržování struktur a systémů organizace ...............................142 11.4 Funkce organizace ................................................................................146 11.5 Kultura organizace ...............................................................................148 11.6 Moc ....................................................................................................149 11.7 Autorita ..............................................................................................150 12. Řízení změny ...............................................................................................153 12.1 Modely změny .....................................................................................154 12.2 Jak se mění lidé ...................................................................................156 12.3 Kroky k efektivní změně ........................................................................156 12.4 Odpor ke změně ..................................................................................157 12.5 Formování a přijímání kultury změny ......................................................160 12.6 Rozpoznání potřeby změny ....................................................................160 12.7 Přínosy a rizika změny ..........................................................................162 12.8 Zdůvodnění změny ...............................................................................162 12.9 Plánování programu změny ...................................................................163 12.10 Požadavky na úspěšnost řízení změny ....................................................165 12.11 Prvky vedoucí k úspěšnému uskutečnění změny .......................................166 Část III: Zdokonalování vztahů se zákazníky i3. Základní otázky služby zákazníkům .................................................................173 13.1 Povaha služby zákazníkům ....................................................................174 13.2 Aktivity služby zákazníkům ....................................................................177 13.3 Složky spokojenosti zákazníků ...............................................................177 14. Přístupy k službě zákazníkům ........................................................................181 14.1 Řízení vztahů se zákazníky ....................................................................183 14.2 Posuzování potřeb zákazníků .................................................................185 4 14.3 Rozpoznávání cílových zákazníků ...........................................................188 14.4 Informování zákazníků ..........................................................................189 14.5 Zkoumání a posuzování spokojenosti zákazníků .......................................191 14.6 Vytváření vy'robků nebo služeb uspokojujících potřeby zákazníků ..............194 14.7 Zabezpečování infrastruktury potřebné pro službu zákazníkům ...................196 14.8 Vyhodnocování modelů služby zákazníkům ..............................................196 14.9 Stanovování standardů pro službu zákazníkům ........................................199 14.10 Sledování pinění standardů služby ..........................................................201 14.11 Vytváření spokojenosti a udržování si zákazníků ......................................201 14.12 Vnitřní zákazníci ...................................................................................202 15. Dosahování vysoké úrovně služby zákazníkům .................................................207 15.1 Dvanáct pilířů světové úrovně dokonalosti ve službách .............................208 15.2 Strategie služby zákazníkům .................................................................209 15.3 Osvojování si kultury orientované na zákazníka .......................................210 15.4 Definování žádoucích postojů, dovedností, znalostí, chování a schopností ....213 15.5 Formování postojů, dovedností a chování ................................................218 15.6 Příklady světové úrovně služby zákazníkům .............................................221 Část IV: Umožňovaní soustavného zlepšování 16. Soustavné zlepšování ...................................................................................229 16.1 Povaha soustavného zlepšování .............................................................230 16.2 Pěstování kultury soustavného zlepšování ...............................................233 16.3 Podmínky a chování, které podporují soustavné zlepšování .......................236 16.4 Schéma soustavného zlepšování ............................................................238 16.5 Programy soustavného zlepšování ..........................................................239 16.6 Příklady přístupů k soustavnému zlepšování ............................................247 17. Řízení kvality ...............................................................................................253 17.1 Definování kvality .................................................................................254 17.2 Definování řízení kvality ........................................................................255 17.3 Čím přispěly autority v oblasti kvality ......................................................255 17.4 Přístupy k řízení kvality .........................................................................257 17.5 Standardy kvality .................................................................................262 17.6 Problémy řízení kvality ..........................................................................264