Přírodní zahrada jako prostor pro terapii i vzdělávání Přírodní zahrada jako prostor pro terapii i vzdělávání Zahrady napospas přírodě? „Zachovat a rozvíjet stávající a dle možností doplnit chybějící“  Nepoužívat pesticidy (chemické prostředky pro hubení plevele a škůdců)  Nepoužívat lehce rozpustná minerální hnojiva  Nepoužívat rašelinu k obohacování a úpravě půdy http://www.prirodnizahrada.eu/  Přirozená louka, nebo prvky louky  Živý plot z planých keřů  Využití planých rostlin  Mimořádná stanoviště  Listnaté stromy  Ovocné dřeviny  Květiny, byliny – trvalky  Úkryty pro zvířecí pomocníky  Ponechání divokého koutku ... základní principy / rozdělení Zážitkové zahrady Bezbariérový přístup - adaptovaná cestní síť - speciálně navržené prvky a mobiliář - podněty pro všechny smysly  Speciální zahradní úpravy pro zdravotně postižené:  např. vyvýšené záhony, vodící linie v dlažbě pro nevidomé, bezbariérová řešení dle aktuálních technických norem  Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb Zážitkové zahrady Zapojení všech smyslů - rostliny určené ke zkoumání pomocí čichu, chuti, hmatu nebo rostliny vydávající zajímavé zvuky  Základní principy zážitkových zahrad:  Přístupnost  Mnohostranný požitek  Podpora fantazie a hravosti (bez závislosti na věku) hlavní zásady / parametry a prostorové požadavky / skladebné prvky Univerzální design  bezbariérové zahrady nejsou navrženy jen pro handicapované  vytváření bezbariérových prostor, vyhovujících co nejširšímu spektru uživatelů  hlavním principem je setkávání všech skupin  účast cílové skupiny na vzniku projektu – komunitní plánování  Sedm hlavních principů:  spravedlivost, flexibilita, jednoduchost a intuitivnost, jasně podané informace, bezpečnost, nízká fyzická náročnost a také rozměry a prostor vhodný pro všechny Základní skladebné prvky Vyvýšené záhony - umožňují bližší kontakt s rostlinami - vhodné pro osoby na vozíku a s postižením zraku, pro seniory a děti Typy: 1. Záhon s rovnou stěnou (obrázek) 2. Záhon s výklenkem pro kolena (vhodný osoby na invalidním vozíku) 3. Záhon na stole Základní skladebné prvky - Základní výška je 80 cm, pro vozíčkáře pak v rozmezí 45 – 90 cm - Při výklenku pro nohy je podjezdná výška 70 cm, hloubka výklenku má být 45 – 50 cm - Záhony se sedací obrubou – výška 60 cm - Šířka komunikace mezi záhony 180 – 200 cm (manipulační prostor invalidního vozíku) Základní skladebné prvky Záhony v nádobách - květináče, truhlíky – nenáročné, vhodné pro zdravotně postižené - vhodné pro zrakově postižené – mohou pěstovat jen jeden druh rostlin, není pro ně matoucí Nevýhoda: Nutná pravidelná závlaha Základní skladebné prvky Vertikální zahrady - Popínavé rostliny na konstrukcích - Bezproblémová dostupnost pro osoby se sníženou pohyblivostí, nebo nevidomé Mobiliář - Přizpůsobený potřebám handicapovaných osob zahrady pro tělesně postižené / zahrady pro zrakově handicapované / zahrady pro osoby s postižením sluchu / zahrady pro seniory / zahrady pro handicapované děti Zahrady pro tělesně postižené - Pohybové postižení klade zvýšené nároky na provedení technických prvků – minimum terénních rozdílů, rampy, výtahy apod. - Důraz na použití vhodných materiálů pro povrchy komunikací a dodržování jejich minimální šířky Zahrady pro tělesně postižené Specifické vnímání prostoru u vozíčkářů: - nižší pohledový horizont – potřeba brát v potaz při umisťování informačních tabulí, ovládacích prvků, map parku či řešení pítek - omezená dosahová vzdálenost – nutná zvýšená pracovní plocha Zdravý člověk i vozíčkář vnímá prostor i za pohybu – kontinuálně, pohybově postižený jej vnímá až při zastavení – vytvářet proto odpočinková místa na zajímavých místech zahrady Zahrady pro zrakově handicapované Stupně zrakového postižení: - Slabozrakost - Zbytky zraku - Slepota Prostor srozumitelný pro zcela nevidomého může být matoucí pro slabozraké: - Používat také výrazné rozdíly v barvě (hl. sytosti), nejen ve struktuře povrchů Zahrady pro zrakově handicapované - aromatické rostliny - rostliny se zajímavou texturou - zvýšené záhony - zábradlí - střídání materiálů u zpevněných ploch - označení v Braillově písmu - místo pro umytí rukou Měl by být přítomen školený průvodce! Zahrady pro osoby s postižením sluchu Prostor v zahradách pro neslyšící musí: - Být bezbariérový - Být řešen co nejbezpečněji, jednoduše, přehledně Zaměřit se na vyžití ostatních smyslů (aromatické rostliny, barevnost, apod.) Pozor ovšem na příliš kontrastní vjemy! působí u neslyšících rušivě, tříští pozornost Zahrady pro seniory Kombinace několika omezení – často trpí poškozením zraku, pohybového ústrojí, omezené vnímání hmatem, projevuje se ztížená schopnost učit se: - kontrastní barvy, jasně označené překážky - jasné, přehledné členění prostoru - rostliny zajímavé, barevné, kvetoucí, aromatické, tradiční – pozor na rostliny s trny (růže) a jedovaté - vyvarovat se tzv. smutečních forem (převislé, jehličnany) - před bílou dávat přednost žluté, oranžové - rostliny, lákající zvířata Mnoho seniorů je vášnivými zahrádkáři – umožnit jim uchovat si koníčka i přes zdravotní potíže - vyvýšené záhony - speciální zahradní náčiní Zahrady pro handicapované děti Nevidomé děti: - snadno čitelné prostředí, jednoduchý půdorys, oválná/kruhová cestní síť, vyhýbat se nepravidelnostem, ve kterých dítě ztratí orientaci Částečně vidící děti: - barevné atrakce, kontrastní povrchy, vyvarovat se nebezpečně zasahujícím prvkům – větve, ostré rohy apod. Zahrady pro handicapované děti Postižení pohybového ústrojí: - Bezbariérové komunikace, vyvýšené záhony, speciální herní prvky (trampolíny, místo pro cvičení, vyvýšená pískoviště apod.) Postižení sluchu: - Bezbariérový prostor, přehledné, jednoduše členěné, předvídatelné prostředí, herní prvky Velmi přínosná je zahradní pracovní terapie Zahrady smyslů Tematické členění zahrad: - Zahrady barev - Zahrady vůní - Zahrady tvarů - Zahrady chutí - Zahrady zvuků Školní zahrady - Venkovní učebna - Přírodní hřiště - Pěstební a pokusné plochy Použití všech výše zmíněných prvků tak, aby byla zajištěna výchovná a vzdělávací funkce.  http://zahradysmyslu.euweb.cz/bezbarier.html  http://www.lucygardens.com/sensory-garden-for-kids.html  http://accessibletravel.suite101.com/article.cfm/therapeutic_and_ sensory_gardens  http://www.bbc.co.uk/gardening/gardening_with_children/plantst otry_sensory.shtml  http://www.nycgovparks.org/sub_about/accessibility/future.html  http://photos.connexus.net.au/sjwells  http://www.healinglandscapes.org/healthcare-gardens/a.html Zvláštní poděkování patří Ing. JitceVágnerové