Výuka žáků se SVP II – poruchy intelektu

23.3.

Kapitoly: 

- Vývojové poruchy intelektu / mentální postižení a oslabení kognitivního výkonu
- Terminologické změny v ICD-11
- Oslabení kognitivního výkonu

Kapitoly:

    ÚVOD
  1. 1 VYMEZENÍ POJMŮ OSLABENÍ KOGNITIVNÍHO VÝKONU A MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ
  1. 1.1 VYMEZENÍ POJMU OSLABENÍ KOGNITIVNÍHO VÝKONU
  1. 1.2 VYMEZENÍ MENTÁLNÍHO POSTIŽENÍ
  1. 2 DOPAD OSLABENÍ KOGNITIVNÍHO VÝKONU A MENTÁLNÍHO POSTIŽENÍ NA OBLAST VZDĚLÁVÁNÍ

Online odkaz:


Nástroj speciálně pedagogické diagnostiky:
Kazuistika žáka s mentálním postižením_doporučení

Rozsah (cca 2 normostrany, nechci Vás limitovat, ale stačí být stručný, výstižně popsat  odhadované projevy v jednotlivých oblastech, podle toho, jak jsme si charakterizovali jednotlivé  stupně MP na přednáškách). 

Navrhnout možnosti podpory „plán podpory“ zvenčí pro konkrétního žáka v bodech, podle  Vašich nápadů, zkušeností či názorů na problematiku komplexní podpory dětí s MP v rámci  školy, rodiny, poradenství nebo volného času. Můžete uvézt zásady pro edukaci, specifika ve vzdělávání těchto dětí, příklady pomůcek, podpůrných opatření ve škole, metod, organizací, typy  škol, zkrátka vše, co vás napadne k tématu. Práce je čistě praktická, bez odborných vymezení  pojmů, nebo zdrojů. 

Studující dodrží níže uvedenou strukturu v rámci PPT prezentace, kterou přednesou  spolužákům ve výuce a poté prezentaci rovněž vloží do odevzdávárny. Každá prezentace by měla  být cca na 10 minut, odprezentujete ji ve skupině, proto prosím, sestavte ji tak, aby odpovídala  vymezenému času. 

Struktura kazuistiky 

1.     Uveďte jméno dítěte (dospělého, anonymizovaně), které jste si zvolili 

2.     Váš vlastní odhadovaný stručný popis výchozích (aktuálních) dovedností žáka  vzhledem k věku a diagnóze, které je zásadní zmínit vzhledem k cílení veškeré podpory.  Popis odhadovaných schopní v oblastech: Komunikace, motorika, kognitivní schopnosti  (učení, paměť, pozornost), specifika v souvislosti s druhem postižení či znevýhodnění  (samostatnost, omezení, projevy typické pro konkrétní typ postižení nebo  znevýhodnění) 

3.     Průběh a možnosti individuální či skupinové intervence (kdo se může zapojit a  jakým způsobem, vhodné postupy, metody, zásady, využitelné pomůcky, konkrétní  přístupy vztahující se ke specifickým potřebám konkrétního dítěte) 

4.     Možnosti odborné podpory v rámci vzdělávání (vzdělávací instituce které mohou  působit v aktuálním věku a do budoucna, poradenství, podpůrná opatření)

 5.     Možnosti podpory rozvoje dítěte v rámci rodiny a volného času (terapie, sociální  sektor, neziskové organizace atd). 

6.     Možná prognostika při vhodné, nebo naopak nedostatečné podpoře dovedností  dítěte (co může hrozit, pokud dítě nebude mít dostatečnou podporu a co je naopak cílem  podpory, aby byl rozvoj maximální) 

7.     Na co je podle Vašeho názoru třeba se nejvíce u vybraného dítěte zaměřit, co bude  nejzásadnějším pilířem podpory ze strany odborníků, vzdělávacích institucí i rodiny  (vyzdvihnout, co považujete v rámci podpory žáka se zvoleným typem postižení za  nejdůležitější. 

Má vaše dítě poruchu pozornosti s hyperaktivitou?

https://www.youtube.com/watch?v=sTR35Xa7qkc


Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2024/SP3030/153290510/PAS_Metodika.pdf


Studijní texty:

Bazalová B., (2023) Psychopedie. Grada:Praha

- skripta v celém rozsahu doplňují uvedené prezentace.


Doporučené online zdroje:

https://www.nautis.cz/

https://www.youtube.com/watch?v=V6mlmiO9NnI&t=487s

https://www.youtube.com/watch?v=nzurFvev7IQ&t=2026s