Inkluzivní speciální pedagogika

Potřeba podpory vyplývající ze zvýšeného rizika školního neúspěchu

Klíčové pojmy
  • absolutní a relativní školní neúspěšnost
  • příčiny školního neúspěchu
  • sebedůvěra a její podpora
  • podpora žáků ohrožených školním neúspěchem

Školní neúspěšnost

  • Při diagnostice příčin je důležitá spolupráce s psychology a PPP
  • Je důležité dělit příčiny na vnitřní a vnější, změnitelné a nezměnitelné
  • Zároveň je důležité posoudit, zdali se jedná o neúspěch trvalejší, progradující
  • Absolutní i relativní školní neúspěšnost vychází z
    • Osobnosti žáka
    • Rodinné výchovy
    • Výkonnosti ve škole
  • Školní neúspěšnost má u každého žáka jinou souhru příčin a podmínek, vlastní vývoj i dynamiku
(Kohoutek, 1996)
  • Dělíme ji na:
    • Absolutní
      • trvalejšího nebo celkového charakteru
      • plyne z nedostatečně rozvinutých intelektových schopností
    • Relativní
      • způsobeno dočasnými nebo dílčími příčinami
      • nesouvisí s intelektovými schopnostmi žáka
      • je reverzibilní

Příčiny relativní školní neúspěšnosti

  • sociálně psychologickými faktory školní neúspěšnosti
    • Dítě strádající v neúplné rodině s narušenými interpersonálními vztahy
    • Sociální zanedbanost
    • Velikost rodiny
    • Kulturní úroveň rodiny
    • Názory rodičů na význam vzdělání jejich dítěte
    • Psychické a emoční strádání 
  • biologicko-psychologickými faktory školní neúspěšnosti
    • přetrvávající neuropsychická nezralost pro školu
    • nevyhraněná lateralita
    • řečové vady
    • záchvatovité stavy
    • ADHD, ADD
    • Vývojové změny v pubertě
    • Rekonvalescence (zvýšení únavnosti, kolísavá výkonnost)
  • intrapsychickými příčinami školní neúspěšnosti
    • záporný vztah žáka k učení
    • nedostatečná školní motivace
    • záporný vztah k učiteli
    • hypobulie
    • intelektuální pasivita

Postup při řešení školní neúspěšnosti

  • práce se žákem
  • zvýšená spolupráce s rodinou žáky
  • práce se sociálním klimatem třídy

Podpora

  • důležitá je diagnostika příčin => nastavení vhodných podpůrných opatření:
    • individuální přístup (motivace, akceptování pracovního tempa, vhodné metody a formy práce)
      • např. využívání pomůcek, oznamování zkoušení, zadávání pravidelných úkolů, konzultace, individuální podpo
    • úprava obsahu a rozsahu učiva (dočasně – dlouhodobě) - pomáhá k:
      • připravenosti dětí na vzdělávání v základní škole
      • ukončení základního vzdělání
      • ukončení středního vzdělání
      • zvýšení možnosti uplatnění na trhu práce
  • přímá intervence učitele
  • poskytování individuálních konzultací a doučování
  • vypracování plánu pedagogické podpory
  • vypracování IVP

Sebedůvěra a sebehodnocení žáků - jakou roli hraje ve vztahu ke školní práci?

  • Kladný vztah k sobě samému výrazně ovlivňuje postoj ke školní práci
  • Špatné sebehodnocení a řada neúspěchů často způsobuje, že dítě přestane usilovat o dobré výsledky

Jak podporovat a podněcovat sebedůvěru žáka

Z pohledu intelektuálního vývoj Z pohledu citového vývoje Z pohledu duševního vývoje
Klást přiměřené nároky /nepřekračujeme schopnosti/ Oceňujeme jeho jedinečnost Podporujeme zvídavost
Zdůrazňovat jeho pozitivní stránky Pomáháme dítěti s přijetím sebe sama, tím, že ho sami přijímáme Aktivitu dítěte chápeme jako projev tvůrčí fantazie
Být nápomocný a radovat se z jeho úspěchů Oceňujeme jeho schopnost empatie Umožňujeme dítěti vysvětlovat vlastní názory
Pomáhat nacházet alternativní řešení   Motivujeme ke školní práci
  • Brát neúspěch jako možnost nového přístupu
  • Nebrat úspěch jako dosavadní záruku
Posilovat strategie pro lepší zvládání problémů    

Podpora žáků ohrožených školním neúspěchem

„4 B“ – Pocit sounáležitosti


Literatura

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie.Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 1996.
MATĚJČEK, Z.; DYTRICH Z. Děti, rodina a stres.Praha: Galén, 1994.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. 
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 2002.