Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2024 Patopsychologie 1 Vyučuje Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. Termíny výuky SPc019 Patopsychologie 1 SPc312 Patopsychologie SPR0C_PPS1 Patopsychologie 1 SP3009 Patopsychologie 1 kombinovaná forma sobota 9. 3.8:30-13:50 učebna 35 a sobota 16. 3.8:30-13:50 učebna 35 SP3009 Patopsychologie 1 prezenční forma čtvrtek 15:00-16:50 učebna 35 Orientační přehled témat 1. Předmět a význam patopsychologie, vývoj od pojetí patopsychologického k funkčnímu pojetí a jinakosti 2. Norma a pojetí normy, otázka normality, postižení, jinakost, handicap, duševní onemocnění 3. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinua versus norma a patologie 4. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost, plasticita a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení 6. Poruchy psychických funkcí 7. Poruchy kognitivních procesů, poruchy vnímání, poruchy paměti, poruchy myšlení, poruchy řeči 8. Poruchy emocí a motivace, poruchy pudů, poruchy vůle 9. Poruchy vědomí a pozornosti Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2024 10. Psychologie lidí s odlišností, odlišnosti psychologie osobnosti lidí s různými druhy posti žení 11. Rodina dítěte s jinakostí 12. Sebevnímání a sebepojetí lidí s jinakostí 13. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika 14. Důsledky smyslového postižení a NKS v komunikaci, v chování a prožívání 15. Psychologické vyšetření, spolupráce psychologa, psychiatra a speciálního pedagoga Literatura povinná literatura Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. doporučená literatura Allport, G. W. (2004). O povaze předsudků. Prostor. Bittmannová, L, Bittmann, J. (2018). A na mě nikdo nemá čas. Pasparta. Březinová, J. (2022). Já už nemůžu, paní učitelko. Pasparta. Rohwetter, A. (2022). Únava ze soucitu: jak předcházet vyčerpání v pomáhajících profesích. Portál. Říčan, P., & Krejčířová, D. (c2006). Dětská klinická psychologie. Grada. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., & Stech, S. (2000). Psychologie handicapu. Karolinum. Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu A) zkouška - písemný test, pravděpodobně 15-20 otázek, podrobné informace před závěrem semestru, ke zkoušce se může přihlásit pouze studující, která/který odevzdal/a oba níže popsané úkoly B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše aktuálních zdrojů k vybranému tématu a zpětná vazba na rešerši kolegy/ně - podrobněji níže Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2024 1. Rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat Studující vypracuje text pojednávající o aktuálních poznatcích k užší problematice v rámci daného tématu, shrne poznatky z odborných zdrojů, zejména z výzkumných studií, pojmenuje aktuální trendy Doporučuji neopakovat obecná fakta, která budeme probírat i ve výuce. Studující si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásí se k tomuto tématu v IS v Rozpisu témat u předmětu. Návod, jak se přihlásit k tématu najdete zde (IS/ Nápověda/Student/Rozpisy témat). Témata jsou sdílená se všemi studujícími v předmětu Patopsychologie 1 v prezenční formě, kombinované formě i s účastníky celoživotního studia. Kapacita každého tématu je omezená. Přihlašování bude možné od pondělí 11.3. 2024 od 17 hodin (po první výuce kombinovaného a celoživotního studia). Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních zahraničních zdrojích. Zdroje budou vydány maximálně 10 let nazpět a budou psány v jiném než českém, slovenském či ukrajinském jazyce. Pro hledání článků a publikací doporučuji kvalitní recenzované zdroje z akademického prostředí z okruhu zavedených akademických institucí. Zdroje hledejte ve fulltextové podoběpřes databáze dostupné na e-zdrojích MUNI. Elektronické zdroje je možno využít i vzdáleně z domova. Využijete-li AI, uveďte, jak jste ji použili, v jaké části, jaká byla klíčová slova a prompty. Uveďte tyto informace na závěr uvedených zdrojů. Text bude v rozsahu minimálně 1 800 znaků (symbolů i mezer), tj. přibližně 250 slov běžného textu, max. + 10 %. Text vloží každý studující do příslušné odevzdávárny do 18.4. 2024 včetně. 2. Zpětná vazba na rešerši kolegy/ně, který si vybral totožné téma pro rešerši Ve skupině u stejného tématu každý/á studující aktivně osloví ostatní a domluví se na dvojicích pro poskytnutí zpětné vazby. Je možné se domluvit i ve větší skupině a dát si zpětnou vazbu tzv. do kruhu. Doporučuji se domluvit ihned po přihlášení, a to i s původně neznámými lidmi či jednotlivcem. Případně aktivně oslovit kolegy/kolegyně ve výuce, přes e-mail či chat v týmu předmětu na platformě Teams. Při přihlašování k tématu v IS se vždy vzájemněuvidívšichni studující, kteříse k tématu přihlásili, můžete Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2024 tedy oslovit konkrétní osoby. Zároveň vás z kapacitních důvodů prosím, abyste byli ve vytváření dvojic/skupin proaktivní a neoslovovali mě emailem, pokud nebudete kolegu/ kolegyni do dvojice/skupiny mít. Po odevzdání si každý vyhledá rešerši svého kolegy/ko legyně ze dvojice v odevzdáváme nebo si práce vzájemně pošlete. Následně sepíšete zpětnou vazbu. Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracování rešerše a výběru zdrojů. Držte se dané struktury a pokuste se zodpovědět níže položené otázky. Text bude v rozsahu minimálně 900 znaků (symbolů i mezer), tj. přibližně 125 slov běžného textu, max. + 10 %. Zpětnou vazbu vloží každý za sebe do, a to do 18.5. 2024 včetně. Otázky ke zpětné vazbě • 2 věci, které udělal/a autor/ka dobře (popisně) • 2 věci, které byste Vy při shrnutí tématu udělal/a jinak (popisně, formulováno jako doporučení) • Jak splnil/a autorka požadavky kladené na rešerši? (počet zahraničních aktuálních zdrojů) • Jak využil/a autor/ka vybrané texty? • Jak si autor/ka poradil/a s výběrem zdrojů? • Jaké zdroje jsem vybral/a či bych vybral/a já? Proč právě tyto? Formální náležitosti úkolů • Oba úkoly budou mít níže popsanou formální úpravu. Prosím, berte v potaz zadání, podmínky a datum odevzdání. Práce, která nesplňuje podmínky může být vrácena nebo může být důvodem pro neúspěšné ukončení předmětu. Na později odevzdané úkoly nebudu brát zřetel. Dopředu Vás tedy prosím, abyste si nejen tuto podmínku pohlídali. Po uplynutí termínu nebudu reagovat na e-maily ohledně nesplněných podmínek. Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2024 • Úkol uložte pod jménem úkolu následujícím způsobem: PŘÍJMENÍ JMENO_UČ 0_reserse/zpetna_vazba [př. Linhartova_Vera_237204_reserse, Linhartova_Vera _237204_zpetna vazba) a nahrajte do odpovídající složky Odevzdávárny v IS. Věnujte pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názevem, kódem předmětu a ve správné složce. • Práce bude obsahovat doporučenou úvodní stranu (Masarykova univerzita v Brn ě, Pedagogická fakulta, KSIP, logo PdF MU, název práce, název předmětu, vy-pracoval/-a: jméno, příjemní a UČO, vyučující a čestné prohlášení), pak bude teprve následovat samotné vypracování. • Formátování textu: písmo velikosti 12, font Cambria, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy písmo velikosti 12. • Jde o odborný text, držte se tedy odborného jazyka a citační normy APA. (více na https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia paedagogica/pages/view/citation). • Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. chybí úvodní stránka, jméno a příjmení, malý rozsah, bez uvedení zdrojů) nebude přijata. Těším se na společnou práci a zajímavé setkání Věra Linhartová