Environmentální výchova jako průřezové téma 2 JS_24 HH Obsahové principy biofilně orientovaného vzdělávání Aby: • zůstaly zachovány přírodní hodnoty a biologická rozmanitost pro současné a příští generace; • vlivem kultury nerostla zátěž prostředí; • se minimalizovaly dopady jednání na druhé, • lidé odolávali svodům techniky, pohodlí a krátkodobého zisku, • lidé dokázali vnímat, prožívat a hodnotit krásu přírody. • lidé předkládali pozitivní perspektivy světa a nekompromisně odmítali vulgarizované, jednostranné pohledy na realitu, • lidé pochopili, že nejsme vládci a bez přírody nelze žít, • lidé nežili na „cizí účet“, zvládali pokrok, byli ohleduplní, šetrní – nebrali víc, než je třeba …(J. Valenta, 2017). Asociace k obrázku versus Váš studovaný obor/předmět Když se řekne voda… Voda Druhy vody Vodní toky, nádrže Život ve vodě Oběh vody Průmysl, zemědělst ví … Ochrana vody Rozmanitost přírody - cíle tématu Žák: nachází souvislosti mezi činy člověka a chováním přírody, chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy… poukáže v nejbližším přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí, Žák prakticky zařadí organismus do známých skupin s využitím jednoduchých klíčů a atlasů, samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti, zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest… Tematický celek: Voda je život? https://m.facebook.com/vodajezivot.eu/ 1. téma vyučovací hodiny: Člověk a voda Výukový cíl: Žák: • zdůvodní, proč je voda pro člověka nezbytná • ukáže na mapě nejvýznamnější řeky a největší/nejznámější nádrže ČR • seřadí jednotky objemu od nejmenší po největší 2. téma vyučovací hodiny: Výprava k rybníku www.navylet.cz Výukový cíl: Žák: • pojmenuje rostliny rostoucí v okolí rybníku (vodní rostliny) pomocí určovacího klíče; • demonstruje jednoduchý pokus s vodou s látkou plovoucí a neplovoucí; • načrtne, popíše a objasní koloběh vody; • prezentuje své výsledky z pozorování, zhodnotí celou výpravu k rybníku. https://www.youtube.com/watch?v=0tMR40Vu_gY 4. téma vyučovací jednotky: Prožitek vody Výukový cíl: Žák: aplikuje znalosti o vodě při tvůrčím psaní dopisu; vyjádří hudbu kresbou; sestaví z vyrobených výkresů koláž ve skupině; nainstaluje koláž se spolužáky na školní chodbu. https://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU Chraňme vodu… A na závěr …vztahy kolem nás nikdy jasné a jednoduché nebudou, jediným možným řešením je neustále vnímat, přemýšlet a hledat. Dopřejme si klidu a prostoru k pozorování krásy přírody, k prožívání radosti z bezprostředního kontaktu s přírodou, k upevňování prožitku harmonie s přírodou. https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fdarbylin.cz%2Fca s-je-v-zivote-vsechno%2F&psig=AOvVaw2AnA5Lep7fLGxmU_hZq- 7s&ust=1710088849365000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved =0CBQQjhxqFwoTCPjizcXP54QDFQAAAAAdAAAAABAF Život je darem od přírody i lidské společnosti a její kultury. Od přírody má dítě cenné dary, tělesné a duševní síly. Smyslové a pohybové vlohy. Jsou to možnosti, šance, záleží na vlivech společenských… Výchova má význam utvářecí. Zdroje H. Horká (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD. J. Šmajs. (2008). Potřebujeme filosofii přežití? Úvahy o filosofii, kultuře, poznání, vzděláním řeči a popularizaci vědy. Doplněk, Brno, s. 55. E. O. Wilson (1999). Konsilience. Jednota vědění. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Výzkum odcizování člověka přírodě. (2006). Závěrečná zprávaprojektu 1C / 4 / 40 / 04. Praha. Pro inspiraci • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/22338/OVZDUSI-- -TEMA-PRO-ENVIRONMENTALNI-VYCHOVU-V- ZIME.html/ • https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php? file=27649&view=4001 • https://www.youtube.com/watch?v=KIZfHHvhMIs • https://www.lipka.cz/vyukove-programy?idm=12 • https://www.lipka.cz/jednodenni-evp?idm=32 • https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4001 • LIPKA