Průřezová témata V RVP jsou vymezená tři průřezová témata, která podporují nadoborový přístup ke vzdělávání a umožňují žákům porozumět světu v širších souvislostech a vzájemné provázanosti: * Péče o wellbeing * Společnost pro všechny * Udržitelné prostředí Průřezová témata mají svou obsahovou strukturu, která umožňuje zvýšit srozumitelnost a uchopení průřezových témat. Jednotlivá průřezová témata obsahují charakteristiku, jsou vymezena očekávanými výsledky učení na úrovni 5. a 9. ročníku, které jsou provázány s vybranými výsledky učení vzdělávacích oborů, ve kterých žáci dosahuji pro dané průřezové téma znalostní základ. Všechny výsledky učení průřezových témat jsou současně provázané s klíčovými kompetencemi.K dosažení očekávaných výsledků učení jsou na úrovni metodické podpory zpracovány postupné kroky a u každého očekávaného výsledku učení je uveden alespoň jeden ilustrativní příklad důkazu o učení (způsobu ověřování). Cílem průřezového tématu Péče o wellbeing je podpořit aplikaci získaných znalostí, dovedností a postojů v oblasti seberozvoje a aktivní péče o sebe (vlastní wellbeing) a o druhé (wellbeing druhých), a to i v kontextu využívání digitálních technologií. Zaměřuje se také na vytváření vzdělávacího prostředí naplňujícího základní a vývojové potřeby žáků, podporujícího adaptaci na změnu a s ní související rozvoj odolnosti jedince. Dále podporuje rozvíjení základních interakčních dovedností souvisejících se způsobem výuky napříč vzdělávacími obsahy (dílčí dovednosti spolupráce, diskuse, naslouchání apod.). Přispívá k porozumění sobě samému, plánování a rozhodování. Cílem průřezového tématu Společnost pro všechny je posilovat u žáka ochotu a vůli plnohodnotně se podílet na životě společnosti a utváření otevřené společnosti, podporovat osvojování demokratických principů a procesů a rozvíjet dovednosti a znalosti umožňující bezpečný život v současné medializované společnosti. Průřezové téma se věnuje rozvoji demokracie a odpovědnosti, zkoumání a reflektování rozmanitosti a propojenosti světa, reflektovanému užívání médií a kritickému vyhodnocování dopadu mediálních sdělení. Zaměřuje se na důstojný život, rovné příležitosti, solidaritu, respekt a toleranci. Významnou roli hraje reflexe stereotypů a předsudků, zapojování do dění ve škole, komunitě a obci a spolurozhodování o něm, kritický přístup k mediálním sdělením a kritický odstup od působení mediální produkce a využívání prostředků mediální komunikace při dosahování stanovených cílů. Prostřednictvím tohoto průřezového tématu žáci poznávají, že mohou pozitivně ovlivňovat společnost kolem sebe, a jsou vedeni k tomu, aby svým jednáním a chováním tyto pozitivní změny prosazovali. Průřezové téma zasahuje do všech součástí života školy. Efektivní cesta jeho naplnění je vzdělávání vlastními prožitky a aktivitami. Nezbytnými podmínkami pro realizaci tohoto průřezového tématu ve škole je dobré klima, prostředí otevřené a bezpečné komunikace a podpora participativního učení včetně samosprávných aktivit. Cílem průřezového tématu Udržitelné prostředí je vybavit žáky schopností vnímat, poznávat a jednat směrem k udržitelnosti života na naší planetě, a to v oblasti osobní, občanské i profesní. Průřezové téma zahrnuje utváření vztahu k životnímu prostředí (přírodnímu i sociálnímu, kulturnímu, vystavěnému), jeho reflexi (vnímání) a uvědomění si vlastních hodnotových východisek. Rozvíjí porozumění vzájemné propojenosti mezi environmentální, sociální, ekonomickou a kulturní rovinou udržitelnosti v prostorových i časových souvislostech, včetně schopnosti samostatně zkoumat problémy a výzvy udržitelnosti. Motivuje žáky a posiluje jejich předpoklady k aktivnímu jednání a řešení problémů udržitelnosti na individuální a kolektivní úrovni.