MPT-JS-24 Hana Horká, PS 2024 OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA česká varianta systémů typu „personal and social education“ (součást trendu přímé edukace životních dovedností – od 2. pol. 20. stol.), na Katedře pedagogiky FF UK v Praze. • Průřezové téma RVP ZV Které kvality zvažujeme v kontextu výchovného působení? Kontext prosociál ní pracovitý slušný zodpovědný spolupracující ukázněný komunikati vní Rozvoj osobnostních kvalit jako předpoklad sociálního rozvoje Obsah osobnostní a sociální výchovy • porozumění sobě samému a druhým, • zvládání vlastního chování, • pozitivní (nezraňující) postoj k sobě samému a k druhým, • přijetí různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů, • mravní rozměr různých způsobů lidského chování. Naše pojetí výchovného působení • Vycházet s lidmi, působit na ně. • Vyjádřit názor opřený o argumenty. • Vést k morálním hodnotám. • Vést k samostatnosti a zodpovědnosti. • Vést ke spolupráci, solidaritě, pomoci druhým. • Vést k sebepoznání, „jak se sebou zacházet“. • porozumění sobě samému a druhým, • zvládání vlastního chování, • pozitivní (nezraňující) postoj k sobě samému a k druhým, • přijetí různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů, • mravní rozměr různých způsobů lidského chování. 1. Schopnost poznávání – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium. 2. Sebepoznání a sebepojetí – já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; 3. Seberegulace a sebeorganizace; 4. Psychohygiena - naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému…; 5. Kreativita – pružnost, originalita. Obsah OSV – v oblasti osobnostního rozvoje se jedná o: 1. Schopnost poznávání – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium. 2. Sebepoznání a sebepojetí – já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí. Oblasti sebepoznání a sebepojetí a psychohygieny: • „poznávání mého vztahu k druhým lidem“; • „promítání mého já v mém chování“; • „sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích“ • „hledání pomoci při potížích“ (RVP ZV). Použité zdroje a literatura • Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova. In PASTOROVÁ, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, s. 9-22. Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV- ZV1.pdf • Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing. • Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS,