Výchova demokratického občana jako průřezové téma MPT 2024 HH Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka (podle RVP ZV) V oblasti vědomostí, dovedností a schopností: • vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod • vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti • umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků • rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti • prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování • vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: • vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě • vychovává k úctě k zákonu • rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku • učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti • přispívá k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost • rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v pluralitě názorů • motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším • umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, evropská, globální dimenze) • vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností • vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu Obsah Občanská společnost a škola: • škola jako model otevřeného partnerství a demokratického společenství, demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole; • způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v každodenním životě školy (význam aktivního zapojení žáků do žákovské samosprávy – žákovských rad či parlamentů); • formy participace žáků na životě místní komunity; spolupráce školy se správními orgány a institucemi v obci Občan, občanská společnost a stát: • občan jako odpovědný člen společnosti (jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku); • Listina základních práv a svobod, práva a povinnosti občana; • úloha občana v demokratické společnosti; základní principy a hodnoty demokratického politického systému (právo, spravedlnost, diferenciace, různorodost); • principy soužití s minoritami (vztah k jinému, respekt k identitám, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů) Formy participace občanů v politickém životě: • volební systémy a demokratické volby a politika (parlamentní, krajské a komunální volby); • obec jako základní jednotka samosprávy státu; • společenské organizace a hnutí Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování: • demokracie jako protiváha diktatury a anarchie; • principy demokracie; základní kategorie fungování demokracie (spravedlnost, řád, norma, zákon, právo, morálka); • význam ústavy jako základního zákona země; • demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů v osobním životě i ve společnosti • https://edu.ceskatelevize.cz/video/8913-obcanstvi-a-obcanska- vychova • https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1012041-vyleci-obcanske- vzdelavani-ceskou-neduveru • https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3711 • http://www.lidskaprava.cz/chci-to-resit/temata/kastovani/studenti- se-kastuji-dle-ekonomickych-rozdilu-znackove-obleceni-telefon/co- mam-delat-kdyz Metodika k vzdělávacímu programu "Obrazy historie regionu" • Smyslem vzdělávacího programu pro žáky/ně II. stupně základní školy nebo středních škol je propojit občanské vzdělávání na základních školách s praktickým poznáváním historie i současnosti obce či regionu v místě školy. • Poznámky k jednotlivým aktivitám zaměřeným na poznávání osudů Čechů a Němců v příhraničních regionech, popis exkurze po zaniklých sudetských obcích; • k poznávání historie vlastního města i regionu; • dramatizace vybrané historické události. Cíle (očekávané výstupy): Žák se seznámí s kulturním dědictvím svého města i regionu • aktivně vyhledá příčiny i důsledky jeho historického vývoje i současnosti (např. samostatně vyhledá historické fotografie a porovná je se současným stavem). • Popíše, objasní, zhodnotí vybrané události česko-německé historie na základě životních příběhů pamětníků z pohraničí a dalších aktivit (filmová ukázka, mapa). • vede rozhovory s prarodiči a pamětníky k posílení mezigeneračního dialogu • Posílení individuálních kompetencí žáků (samostatnost, emoční inteligence, sebe-prezentace, sebevědomí, spolupráce ve skupině atd.) procvičováním nové formy vyjadřování a způsobu učení (divadelní projekt, rozhovor, diskuze atd.) Návaznost na RVP: Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět Člověk a společnost Průřezová témata: Výchova demokratického občana Myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Učivo Dějepis: ▪ Sociální a národnostní problémy pohraničí v meziválečném období, mezinárodní hospodářská situace ve 20. a 30. letech; ▪ totalitní systémy: nacionalismus a jeho důsledky pro české a německé obyvatelstvo pohraničí; Druhá světová válka – situace a politické důsledky pro soužití Čechů a Němců, útěky Čechů z pohraničí; ▪ Pohraničí od roku 1945 až po současnost, vysídlení a odsun německy mluvícího obyvatelstva, Studená válka, Železná opona, kolektivizace. Výchova k občanství: Naše obec, region, kraj; Vztahy mezi lidmi – konflikty v mezilidských vztazích, problémy lidské nesnášenlivosti; Zásady lidského soužití; Základní lidská práva