OSV a etická výchova Sem _3 HH23 Cíl dnešní výuky Reflexe zkušeností Proč učit etiku aneb výchova dítek v Čechách - YouTube Oblasti sebepoznání a sebepojetí a psychohygieny: • „poznávání mého vztahu k druhým lidem“; • „promítání mého já v mém chování“; • „sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích“ • „hledání pomoci při potížích“ (RVP ZV). Oblast mezilidských vztahů: „vztahy a naše skupina/třída “; „péče o dobré vztahy“ „chování podporující dobré vztahy“. Oblast mezilidských vztahů Společenství (komunita) ve třídě dostatek příležitostí komunikovat poznávat se spolupracovat zažívat společné oslavy, úspěchy řešit společné problémy Základem jsou pravidla a jejich důsledné uplatňování Tvorba pravidel třídy společně (lze stvrdit podpisy učitelů i žáků). Formulace pravidel jazykem žáků, s žáky dostatečně probrat, jak „vypadá“ jeho dodržování i nedodržování. ve dvojici mohou trénovat, jak vypadá „naslouchání“ druhému a zažít si, jak vypadá nenaslouchání; rozhovor nad zkušenostmi žáků a vypsání si konkrétních podob aktivního naslouchání a porušení tohoto pravidla. Průběžná práce s pravidly, diskuse o tom, jak se je daří plnit apod. Prodiskutovat tresty po nedodržování pravidel, důsledně uplatňovat. Třídní rituály zaměřené na pocit důležitosti všech jejich členů Budování třídního společenství i rozvoj identity každého jedince: podpora a rozvíjení vnímání hodnoty sebe sama a druhých, důstojné jednání s každým žákem a vysoké nároky na jeho chování. Problémoví žáci - často pocit nízké hodnoty pro ostatní. Chováním provokují reakce u učitelů i svých vrstevníků - pocit nedostatečnosti a nízké hodnoty je posilován. Málokdy se „poučí“, utvrdí se ve svém „nedobrém“ chování. Jakým způsobem přispíváme k budování společenství? Zařadit určité rituály (přání každému k svátku či narozeninám, říci něco o sobě, přání či dárek „šitý na míru“). Účast na sportovním utkání, koncertech či výstavách svých žáků a ocenění jejich činností a úspěchů. Pomoc nemocnému spolužákovi, dopis nepřítomné spolužačce, překvapení pro úspěšného žáka. Pořizování záznamů o těchto činnostech. Pomáhání si Třídní společenství - na principu vzájemné závislosti jeho členů a pomáhání si (např. doučování). Pomoc lidem i mimo třídu. Pocit radosti z „dobré věci“ - problémovým žákům pomáhá vybudovat úctu ostatních a vědomí vlastní hodnoty. Učitelé jako vzor chování – být vstřícní a nápomocní svým žákům i jiným lidem. Význam spolupráce pro předcházení rušivého chování.