VIDEA – VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Videa k teoriím „sprouts schools“ Eriksonova koncepce psychosociálního vývoje: https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&t=5s Vygotského pojetí kognitivního vývoje: https://youtube.com/watch?v=8I2hrSRbmHE Piagetovo pojetí kognitivního vývoje: - stadia https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA - asimilace a akomodace https://www.youtube.com/watch?v=EYbCE1udazw Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje: https://www.youtube.com/watch?v=mhG-twzaE_g&list=RDCMUC-RKpEc4eE9PwJaupN91xYQ&index=27 Kohlbergova stadia morálního vývoje: https://www.youtube.com/watch?v=bounwXLkme4 Teorie vazby (přilnutí) – attachment: https://www.youtube.com/watch?v=WjOowWxOXCg Dokumentární ukázky: Imprinting – Konrad Lorenz https://www.youtube.com/watch?v=JGyfcBfSj4M Experimenty s mateřskou deprivací u makaků – Harry Harlow https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I Test neznámé situace – Mary Ainsworthová https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU Psychická deprivace René Spitz https://www.youtube.com/watch?v=LyVkXaqXOv4 Děti bez lásky (1963): https://www.youtube.com/watch?v=iLjHAP9Cho4&t=577s (K. Goldberger o práci Z. Matějčka a kol. ) Rozšiřující témata – rozhovory Rozhovory: Lenka Lacinová o výchově https://www.youtube.com/watch?v=lVzUbHRJ3dk Soňa Pekarovičová o hněvu https://choices.sk/podujatie/ako-sa-spriatelit-s-hnevom/ Ted Talks Alison Gopnik o myšlení dětí https://www.ted.com/talks/alison_gopnik_what_do_babies_think/transcript Jana Nováčková Stres, učení, odměny vs. korupce https://www.tedxprague.cz/videa/jak-se-z-touhy-ucit-se-stane-sberatelstvi-znamek-jana-novackova Sebeřízené vzdělávání https://www.youtube.com/watch?v=OWLb1PMh9ts Smysluplné vzdělávání (demokratická osobnost) https://www.tedxprague.cz/videa/jak-vzdelavat-deti-smysluplne (40. minuta – poselství vývojové psychologie; 56. minuta – potřeby, frustrace) Pro zpestření dlouhých večerů: Následující tipy NEJSOU součástí „videotéky“ k přípavě na test. Z pochopitelných důvodů neuvádím odkazy na zdroje, které nejsou přístupné bezplatně. Na uživatelských serverech je zpravidla možné opatřit plnou kopii díla. Červený trpaslík – Démoni a andělé (ad Freudův model osobnosti – disociace mezi instancemi Id, Superego, Ego) Hrdý Budžes (představení B. Hrzánové na motivy knihy I. Douskové – sestřih) https://www.youtube.com/watch?v=OMH7NpxbD_I&list=PLCuQShIwAPoNOlj3rZaGtCDc9S51D65kQ Fimfárum (Jan Werich) Individuální odlišnosti (ve vývoji řeči i v prožívání) – pohádka František Nebojsa (od 26:59) https://www.youtube.com/watch?v=6CSzehQh9Cg Čtyři dohody „zklasičtělé“ pojednání o volání do lesa a ozvěně https://www.youtube.com/watch?v=HfUBw6eX3IY&t=21s Monty Pythonův smysl života (pouze „Miracle of Birth“) https://www.youtube.com/watch?v=6P0Bb-MjV2w ¨ Biodromální a sociokulturní kontext hledání smyslu nenabízí mapu, ale zasloužilou mapu. Je ztvárněná a zbrázděná experimenty služebně starších batolat. Dadaismus se místy nepříjemně zblízka potkává s brutálním realismem. Třída 8. A Dokument o pedagogickém experimentu ve třídě, složené ze žáků, označovaných za problematické Odlišnosti a limity dětí jsou pro učitele tvrdým oříškem, kromě nemotivovanosti se potýkají i s nekázní a konflikty (např. 2. díl – skrytá kamery). Práce s dynamikou, využití aktivizačních postupů „na hraně“ (podněcování soutěže… – 3. díl). https://www.youtube.com/watch?v=4oYP4KF-hGg (odkaz na 4. díly, na YT jsou i ostatní Vlna (Náš vůdce) Potřeba identity, opřené o náležení ke skupině, sdílené rituály, normy a hodnoty jako lákavá nabídka i úskalí dospívání https://www.csfd.cz/film/239674-nas-vudce/prehled/ Ecce homo Homolka Rodina jako prostředí péče, přizpůsobených archetypů i střetu. Komediální studie s tragickou dohrou, Formanovi included https://www.youtube.com/results?search_query=ecce+homo+homolka+cel%C3%BD+film Koralína a svět za tajemnými dveřmi https://www.youtube.com/watch?v=HfmHr2bKtrY Vysněný svět a jeho úskalí. Důsledným štěpením a konfrontací s ideálem najít vztah k realitě. Beautiful mind /Čistá duše https://www.youtube.com/watch?v=9wZM7CQY130 (pouze trailer) Život mezi dvěma světy. Jaká je daň za „volbu bydliště“? The Social dilemma https://www.youtube.com/watch?v=rvg0eY_Ls4Y (pouze trailer) Život mezi dvěma světy v. 2.0 Temple Grandin https://www.youtube.com/watch?v=cpkN0JdXRpM (pouze trailer) Pervazívní vývojová porucha, nebo zvláštní schopnosti? Nebo obojí? Specifické životní zázemí může i po letech vyústit v náročné situace – cyklus 13. komnata https://www.ceskatelevize.cz/porady/1186000189-13-komnata/dily/V/starsi/36/ Univerzální talent, okouzlující společník, muž na hraně, neklidná duše. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1186000189-13-komnata/211562210800030-13-komnata-klary-pollerto ve-trojanove/ Dáma s vysokými nároky na sebe. Od sebe i od druhých. Od mala. V síti https://vsitifilm.cz/ Věková past. Vývojové zvláštnosti „kořisti“, vývojové zvláštnosti „predátorů“. #martyisdead https://www.mall.tv/martyisdead Něco se vymklo z rukou. Jen „dětem“? Jen „na síti“? Skryté světy blízkých lidí a lidé, co se skrývají i před nejbližšími. Tragický konec je jen začátek. V hlavě /Inside out Příležitost, jak se potkat s emocemi, porozumět jejich diferenciaci, způsobům vytváření zkušenosti, svárům, harmonizaci, i průběhu životní krize. Co se děje v hlavě školačky Riley v roce bohatém na události. Brána k teorii emocí Paula Eckmana, ale i ke koncepcím mentalizace, kontejnování, alexitymie… https://www.bennu.cz/5-veci-ktore-nas-pixar-uci-o-emociachvo-filme-v-hlave-16463/ Inspirativní výběry: Human Growth and Development - předmět https://library.citadel.edu/psyc500/movies Hand to hand education https://handinhandhomeschool.com/psychology/developmental-psychology/