Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Úvod —Heslo : „Buďte kreativní“ (a tvořiví J) — —Manažerská školení zaměřená na rozvoj kreativity — —E. Szobiova (2004) - tvořivost může být hlavním stimulem kvalitativních změn ve společnosti. — —V konceptech vzdělávání pro 21. století opět zdůrazňována tvořivost – je potřeba vyřešit mnoho problémů – podpora nadaných — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Nadání a tvořivost —Modely nadání v sobě zahrnují v různé míře tvořivost -Renzulli - tříkruhová koncepce nadání -Mönksův triadický model -Gagne - diferencovaný model nadání a talentu —Legislativa (Vyhláška č. 73/2005 Sb. § 12, odst. 1.) —„Mimořádně nadaným žákem se pro účely této vyhlášky rozumí jedinec, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech.“. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Tvořivost —Co je to tvořivost? — —Kdo je tvořivý? — —Kolik lidí je tvořivých? — —Dá se tvořivost člověka rozvíjet – pokud ANO, tak jak? — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Co je to tvořivost? —Brainstorming ve skupinách. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Co je to tvořivost? —Treffinger,Young, Shelby, a Shepardson (2002) – existuje mnoho způsobů, jak definovat kreativitu – 100 definic. —Pojem „creativity“ zavedl J. P. Guilford v roce 1949 - vymezil jím určitou zvláštní schopnost či soubor schopností, které se uplatňují tam, kde vzniká něco nového, neobvyklého, originálního a nelze to vysvětlit pouze inteligencí. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Tvořivost podle J. P. Guilforda (1) —chápal tvořivost jako složku inteligence - druh myšlení – divergentní = rozbíhavé, protože přináší více než jednu variantu řešení problému. —tvořivost se skládá z následujících divergentních operací: — fluence, flexibilita, originalita, redefinice, — elaborace, senzitivita. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Tvořivost podle J. P. Guilforda (2) —Fluence - rychlá produkci myšlenek a představ, jejich bohatost. —Flexibilita - schopnost vytvářet různorodá řešení, zaujímat rozmanité přístupy k problémům. —Originalita - vznik nových, neobvyklých myšlenek či řešení. —Redefinice - změna významu nebo reorganizace informací, (použití určitého předmětu k jinému než běžnému účelu). —Elaborace - schopnost rozvinout základní myšlenku a rozpracovat řešení do zajímavých detailů. —Senzitivita - citlivost na problémy - schopnost všimnout si problému i tam, kde ho jiní nevidí, vnímat nedostatky řešení a možnosti zlepšení —(Lokša, Lokšová, 2003). — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Definice tvořivosti —Různí autoři různě kategorizují —Lokša, Lokšová (2003, s. 14) - obecná definice tvořivosti používaná nejčastěji ve výzkumné praxi: „generování nových, neobvyklých, ale přijatelných, užitečných myšlenek, řešení, nápadů“ —Szobiová– definuje tvořivost: —(2004, s. 21) projev určitého systému osobnostních charakteristik, schopností a motivačních tendencí člověka v sociálním kontextu, který je nový, neobvyklý, akceptovatelný a objevný pro subjekt, referenční skupinu nebo společnost.“ —(2001, s.15), tvořivost jako seberealizace – aktualizace lidského potenciálu ve smyslu vytvořit či vymyslet něco nového, hodnotného, přesahujícího to, co je tradiční. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kdo je tvořivý? —Každý je v určité míře tvořivý! Tvořivost není jen výsadou géniů, všichni můžeme být tvořiví. — —Vedle výjimečné tvořivosti geniálních jedinců lze mluvit i o tvořivosti „každodenní“, která se uplatňuje v běžném, každodenním životě. — —Snaha najít charakteristiky tvořivé osobnosti. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Generalizovaný obraz tvořivé osobnosti (Dacey a Lennon, 2000) — —Výčet rysů kreativní osobnosti: —1) Tolerance vůči dvojznačnosti - jedná se o nejasnou situaci, bez správných postupů —2) Stimulační svoboda - umožňuje obejít pravidla, která kolidují s tvůrčím myšlením —3) Funkční svoboda - schopnost užívat předměty k jiným účelům než ke kterým jsou určeny, tj. překonat funkční fixaci —4) Flexibilita - otevřenost změnám, otevřenost světu, připravenost změny vyvolat, zaměření se na všechny aspekty problému —5) Ochota riskovat - přiměřené riziko vede ke tvořivosti —6) Preference zmatku - v Barronově a Welshově testu preference obrázku upřednostňují kreativní lidé složitost a symetrii, nejedná se tedy o zmatenost, chaotičnost či nespolehlivost kreativních jedinců —7) Prodleva uspokojení - přestát dlouhotrvající úsilí pro dosažení větší radosti —8) Opuštění od stereotypu sexuální role - oproštění se od podceňování ženské kreativit (S.Bemová) —9) Vytrvalost - vytrvalost na vzdory překážkám, autotelické osobnosti vedoucí samy sebe k cíli, význam sebeovládání, které umožňuje soustavnou práci, rozumné využití času a vytrvalost —10) Odvaha pramenící z lásky k vlastní práci Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Komponenty kreativní osobnosti Kirsta a Dieckmeyera (in Smékal, 2002) Pohyblivost schopnost snadno a rychle přepínat na nové obsahy Plynulost schopnost rychle a lehce nalézat příhodné nápady a představy Originalita schopnost vymýšlet mimořádné, obsahově nové, bohaté a neobvyklé nápady a řešení Analýza schopnost popisovat, definovat a upřesňovat obsahy vzájemné souvislosti Produktivita schopnost podávat systematicky nápady a postupy řešení Konstruování schopnost spojovat známé myšlenky s novými podmínkami Přetváření schopnost narušovat ustálené vzájemné vazby a zavádět nové vztahy mezi asociacemi (bisociace) Uspořádávání (pořádání) schopnost nalézt kritéria třídění a uspořádávat podle nich Síla vyjádření (schopnost výrazu) schopnost formulovat a sdělovat prožitky, pocity a zkušenosti novým, osobitým způsobem Realizace schopnost plány cílevědomě rozpracovávat a uskutečňovat je Kombinace schopnost hledat řešení objevováním nových vztahů a způsobů srovnávání Transformace (převod) schopnost nahrazovat podle smyslu systematicky výpovědi, data a znaky jinými Rozhodování schopnost srovnávat rozdílná hlediska, zvažovat je a určovat podle nich nový postup Přiřazování (přizpůsobování) schopnost věci a myšlenky systematicky slaďovat se stávajícími podmínkami Organizování schopnost vyřizovat se zřetelem na smysl, cíl a účel Vlastnosti tvůrčí osobnosti —C.Rogers určil tři vlastnosti tvůrčí osobnosti: —1) otevřenost vůči zkušenosti – tolerance vůči dvojznačnosti, otevřenost kritice, otevřenost novým podnětům (x rigidita) —2) hodnocení situace dle vlastních norem – ocenění názorů druhých, ale konečný výsledek vytváří tvořivý člověk sám —3) schopnost experimentovat s nejistými situacemi a účastnit se jich – schopnost zkoumat možnosti a hrát si s teoriemi, hypotézami, přetvářet koncepty —(in Dacey, Lennon, 2000) Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Vlastnosti tvořivých dětí —Vyznačují se velkou zvědavostí, hravostí, otevřeností, humorem a bohatou fantazií. — —Torrence - iniciátor výzkumu dětské kreativity (1972) vymezuje – akceptování nepořádku, smělost, ctižádostivost, dominanci, introvertnost, upřímnost, naivitu, humor, hravost a konstruktivnost v kritice. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Charakteristiky tvořivého žáka —L. Mihálik (1989 in Lokša, Lokšová, 2003): —Osobnost tvořivého žáka má tyto charakteristiky: —vedoucí typ, pohyblivý, dynamický, nekonformní, zájem a touha po poznání, odvaha k řešení nových, náročných a nekonvenčních úkolů, samostatnost, nápaditost, fantazie, iniciativa, uplatňování vícero různých postupů, averze k mechanickému učení, práce i bez přímého příkazu, časté dotazy. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Období vrcholné kreativity (podle Dacey, Lennon, 2000, str.79, tab.4.1) Věk – ženy Věk – muži 1. 0-5 0-5 2. 10-13 11-14 3. 18-20 18-20 4. 29-31 29-31 5. (37?)40-45 40-45 6. 60-65 60-65 Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Sternberg a kreativita —Dle Roberta Sternberga je z větší části kreativita lidem dána proto, že sami chtějí. Definoval 12 základních postupů, které tvořivost vyvolávají: —1. Schopnost problém definovat jinak. —2. Analýza vlastních nápadů. —3. Prezentace myšlenek. —4. Chápání znalostí v kontextu. —5. Překonávání překážek. —6. Přijetí přijatelných rizik. —7. Chuť zlepšovat se. —8. Věřit v sebe sama. —9. Připuštění dvojznačností. —10. Hledání vlastních zájmů. —11. Nalezení času pro práci. —12. Tolerance chyb. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Tadei a kreativita —Článek – deset doporučení k rozvoji kreativity Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Dá se tvořivost člověka rozvíjet? —Lin (2009, s.150) - „creativity can be developed“ —Fryer (1996: p. 5) maintains that creative skills could be taught through certain strategies: “Training in creative problem solving can enable people to be skilled in finding the best solution quickly…”. —Esquivel (1995) also emphasizes the role of educators in enhancing the creative potential of every student. In contemporary research, creativity is embraced as a multi-dimensional and developmental construct; it is believed that creativity is a developmental shift and a life long process (Craft, 2001a; Esquivel, 1995; Feldman, 1999). Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kreativní výuka kontra výuka rozvíjející kreativitu? Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Výuka a rozvoj tvořivosti —Důležité volit vhodné metody výuky (Trnová, 2012). —Nelze prezentovat výčet metod, které rozvíjejí kreativitu, protože záleží na jejich zařazení do výuky. —I dobrá metoda nemusí splnit cíl, jestliže bude nevhodně použita - 2 nejvýznamnější překážky pro rozvoj kreativity: —transmisivní způsob výuky, který preferuje pasivní příjem informací a celkovou pasivní roli žáka v procesu výuky; —direktivní vedení výuky, při kterém žák nemá možnost uplatňovat nápady, diskutovat a vyměňovat si názory se spolužáky, musí pracovat přesně podle instrukcí a nemá možnost volby postupu při řešení. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Tvořivé vyučování —Hvozdíka a kol. (1994) vymezil pravidla: —Více usměrňuje než napomíná, vytváří alternativy pro učení a chování žáků, —nepředpokládá, co žák ví nebo neví, ale předpoklady nahrazuje poznáním, diagnózou, — pracuje s úlohami, které jsou na hranicích možností každého žáka, —povzbuzuje samostatnost, aktivitu žáků, —používá humor, uvoněnost při práci, vytváří optimistickou atmosféru, je zaměřený do budoucnosti, —odporuje otevřenost, iniciativu, nezávislost, ale i zodpovednost, —učí žáky vytvářet řešení a alternativy, —učí žáky kritickému a hodnotícímu myšlení, —usměrňuje žáky, aby kláali otázky a hledali na ně odpovědi. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kreativní učitel —Pro rozvoj kreativita žáka je důležitá kreativita učitele! — —Model pro žáka — —Ken Robinson – škola zabíjí kreativitu — —Vlastnosti tvořivého učitele Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Úroveň a styl tvořivosti —Torrance – testy zjišťující úroveň tvořivosti – dá se rozvíjet —Kirton – styl kreativity - dva odlišné přístupy ke kreativě: adaptátory a inovátory. —Adaptátor (adaptor) je přesný a spolehlivý, zaměřuje se na řešení problémů krok za krokem. Výstupem jeho kretivity je zpravidla přizpůsobení novým podmínkám. —Inovátor řeší úkoly pomocí nových přístupů a vyvolává změny. Může působit neukázněně, neprakticky až nesolidně. Výstupem jeho kreativity je zcela radikální inovace. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Styl kreativity - KAI —KAI – 32 otázek – stupnice 1- 5 —Minimum – 32 - maximum 160 bodů —Výzkumy 46 -145. —Průměr je 96 —Adaptoři 60-90 —Inovátoři 110 - 140 Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky