Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Vymezení pojmu - brainstorming —Co rozumíte pod pojmeme PODVÝKON? — Práce ve skupině. — Prezentace názorů a jejich obhajoba. —Diskuze. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky PODVÝKONNÍ NADANÍ (Underachievers) (Vondráková,E.: Co můžeme udělat pro rozvoj talentů) —Podvýkonní nadaní žáci jsou jedinci, jejichž výkon je pod úrovní jejich schopností. —Podvýkonnost se ovšem netýká jen nadaných. —Jedná se velmi závažný problém, který není zcela vyřešen. —Podvýkonní jedinci netvoří homogenní skupinu, ale naopak o velmi heterogenní. —Příčiny podvýkonu (neúspěchu) jsou velmi rozmanité – za významnou je považován nedostatek motivace. —Mohou být úspěšní v oblasti svých zájmů, které se však nekryjí s učivem. —. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Vymezení pojmu podvýkon —Podvýkon (Underachievement) je rozpor mezi schopnostmi dítěte a podávaným, školním výkonem. — Může být: -okamžitý (situační) - je spojen např. s nedostatkem motivace nebo stavem žáka; -dlouhodobý (chronický) – vyvolaný déle trvajícími negativními vlivy. —Významná je intenzita projevu: -mírná – pokud je pouze situační, obvykle se neprojeví významně na rozvoji žáka, ale je potřeba mu věnovat pozornost, aby nepřešel do závažné podoby; -závažná – má dopad na výkon žáka, je vždy nutné řešit, zejména pokud jde o dlouhodobý stav. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Znaky podvýkonných jedinců - 1 —Podle odborníků (Porterová, Khatena, Montgomeryová, Clarková, Boekaertsová a jiní) se tato skupina vyznačuje některou z následujících charakteristik: —nízká motivace a aspirace; —slabé školní návyky a nezodpovědnost; —malý zájem o školní činnost, ale větší zájem o mimoškolní aktivity; —slabá úroveň přizpůsobení; — rebelantství a vyrušování; — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Znaky podvýkonných jedinců - 2 —nedůslednost, selhávání při kompletaci školní práce ; —nízké sebevědomí a negativní sebeobrana; —lepší zručnosti v ústní produkci než v písemných úlohách; —defenzivita, rafinovanost v sebeospravedlňování; —odpor k rutinním činnostem a drilu. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Příčiny podvýkonu nadaných —Vnější příčiny: —Škola – nerespektování individuálních potřeb, nevhodný přístup učitele, nedostatečná podpora rozvoje schopností. —Rodina – nedostatek podpory v vzdělávání, nedostatek financí na podporu rozvoje zájmů (koupě PC, knih, sportovní vybavení, apod.). —Vrstevníci – vyřazení z kolektivu díky odlišnosti, dopadem může být skrývání nadání. — Vnitřní – souvisí s osobností nadaného a tedy typem nadání, z nichž některé typy jsou velmi náchylné k podvýkonu (utajovaný nadaný, nadaný v ohrožení, nadaný s dvojí výjimečností). —Obě příčiny se často vzájemně kombinují. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Práce ve skupině —Uveďte konkrétní příklady vnějších a vnitřních příčin podvýkonu. —Prezentace názorů a jejich obhajoba. —Diskuze. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Co může vést podvýkonu Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Perfekcionismus —Patří spolu s vysokou sebekritičností mezi nejčastěji uváděné problematické projevy nadaných. — Souvisí s ním nereálná očekávání, výkonová orientace, ctižádost a příliš vysoké nároky, které dítě na sebe klade. To může vést k vytvoření neadekvátního sebeobrazu dítěte. —Jedinec ztrácí potřebnou sebedůvěru, podceňuje své schopnosti. Obává se chyby a selhání, a proto nechce riskovat a vyhýbá se obtížnějším úkolům, což může v konečném důsledku vést k chronické podvýkonnosti. —Podle J. Juráškové (2005) může perfekcionismus souviset také s prudkými reakcemi na prohru a neúspěch jako jsou výbuchy zlosti, křik, sebeobviňování, házení věcmi. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Sociální dyssynchronie -1 —Nejvíce problémů nadaných dětí souvisí s jejich interakcí s okolím - rodinou, školou a vrstevníky. —Sociální dyssynchronie", resp. nesoulad osobnosti a potřeb nadaného s jeho okolím (Terrassier, 1985 in Silvermann, 2002) se často projeví u dítěte již v předškolním věku, výrazně však se vstupem do školy, v souvislosti se školní socializací. —Významné období, počátek školní docházky má zásadní vliv na vztah dítěte k učení, škole a sobě samému. Nadané děti jsou obvykle silně motivované a očekávají od školy nové intelektové podněty. Pokud nejsou tato očekávání naplněna, může dojít k e zklamání, rezignaci a následně podvýkonu. —Způsob vzdělávání podstatně determinuje eventuální výskyt problémů nadaného jedince v emoční, sociální aj. oblastech (Hříbková 2005). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Sociální dyssynchronie - 2 —Mezi nejvýznamnější důvody podvýkonu patří vrstevnické vztahy. —Odlišnost nadaných ohrožuje sociální zařazení dítěte, zejména jeho přijetí spolužáky. —Jedním se způsobu, jak se s touto situací vyrovnat, je maskování naddání, tedy podvýkon. —Je potřeba nadaným pomoci tento konflikt mezi jejich úspěšností a přijetím v kolektivu vrstevníků zvládnout, aby mohli adekvátně rozvinout své schopnosti, zůstali aktivní a nezávislí, a při tom jejich vztahy s vrstevníky byly bezproblémové. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Trojtaktní problém —Označení pro reakci na vyučování nedostatečně respektující rozdílnou úroveň znalostí a schopností, tempa, zájmů, stylu učení a potřeb nadaných žáků. — J. Freemanová (1998) označuje reakci na tento způsob výuky jako trojtaktní problém (three-times problém). Nadaní si vytvářejí strategii osvojit si požadované informace napoprvé, následně „mentálně vypnou" a začnou vnímat opět až ve chvíli, kdy je prezentována nová, zajímavá informace. Nebezpečí je, že nemusí docenit závažnost výuky a mohou sklouznout k podvýkonú. —Kdy nejčastěji uplatňují nadaní tuto strategii: v reakce na nudu, vna pomalé tempo výuky, vna omezenou možnost ukázat své schopnosti a dovednosti. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Snížená tolerance k vnějším autoritám - direktivnosti Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Psychosomatické problémy Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Neumí se učit Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Skupiny nadaných ohrožené podvýkonem Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Práce ve skupině —Prodiskutujte jednotlivé příčiny podvýkonu a uveďte konkrétní příklady, jak na ně v praxi reagovat. —Prezentace názorů a jejich obhajoba. —Diskuze. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky