WALDORFSKÉ ŠKOLY Výchova ke svobodě a odpovědnosti •https://www.youtube.com/watch?v=BkrgkslnD9g&t= RUDOLF STEINER (1861 – 1925) „Ve škole nejde o to dostat veškeré vzdělání, ale připravit se tak, abychom je získali ze života “ stein RUDOLF STEINER (1861 – 1925) • zakladatel waldorfské alternativní školy • • rakouský filosof, pedagog, literární kritik, umělec, dramatik, sociální myslitel, esoterik • • výrazně ovlivněn filozofií W. Goetha, jehož díla vydával • • * 1861 Kraljevec (pomezí Rakouska a Uher) v rodině rakouského železničního úředníka • • † 1925 Dornach (Švýcarsko) • • maturita ve Vídni, matematika a přírodní vědy na VŠ + přednášky z filosofie, literatury, psychologie a medicíny Textové pole: •vedle studia také pedagogická činnost •1891 doktorát filozofie na univerzitě v Rostocku •1899 – 1904 učitelem v Berlíně •za životní úkol považuje najít nové metody zkoumání duše na vědeckém základě, výsledky svého zkoumání přednáší pro úzký okruh zájemců • •osobní korespondence se známými osobnostmi kulturního života (Ernst Haeckl), oficiální představitelé německé kultury jej ale dlouho přecházeli mlčením • •1904 dílo Theosophie • •autor anthroposofie - 1913 Anthroposofická společnost, její základnou Goetheanum (Dornach) Nové Goetheánum, velikost: 42.54 KB ANTHROPOSOFIE • Z ŘEC. ANTHROPOS = ČLOVĚK, SOFIE = MOUDROST • VĚDA O DUCHOVNÍ PODSTATĚ ČLOVĚKA • SOUSTAVA FILOSOFICKO-PEDAGOGICKÝCH NÁZORŮ NA VÝCHOVU ČLOVĚKA • VYCHÁZÍ Z KŘESŤANSTVÍ, VÝCHODNÍ FILOSOFIE, EGYPTSKÝCH A ŘECKÝCH MYSTÉRIÍ, PŘÍRODNÍ MYSTIKY, GOETHOVA DÍLA • STŘEDEM POZORNOSTI JE ČLOVĚK, VE KTERÉM SE JAKO V MIKROKOSMU ZRCADLÍ OBRAZ CELÉHO VESMÍRU, ČLOVĚK JE KLÍČEM K ŘEŠENÍ ZÁHAD SVĚTA WALDORFSKÁ ŠKOLA •patří k nejvýraznějšímu proudu alternativního pedagogického myšlení 20. století (1. škola založena v roce 1919) • •liší se v množství látky, výukou cizích jazyků, příroda se nerozpitvává do izolovaných částí • •její specializací je tzv. eurythmie (esteticko-rytmické vyučování) • •věnují velkou pozornost osobnosti učitele a proto si sami vytváří dvouletý výcvik učitelů. • •„Jde o kultivaci duše, sociální dovednosti, hodnoty, nejenom se nabiflovat pamětně sumu poznatků. Jde o to, aby vnímali i ostatní okolo sebe.“ • • WALDORFSKÉ ŠKOLY O SOBĚ •všestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech • •opírá se o anthroposofickou antropologii (osobitý pohled na člověka, vývoj pěstuje úctu ke svobodné lidské individualitě) • •objevovat schopnosti žáka • •nenadřazovat v učebních plánech žádný předmět nad druhý • •dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a duchovními hodnotami • •osvětlování základních principů pomocí zřetelných příkladů, nesnaží se zahrnovat žáky encyklopedickými přehledy • • n_remesla03 WALDORFSKÉ ŠKOLY O SOBĚ •výuka hlavních předmětů probíhá v dvouhodinových blocích – tzv. epochy, které se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí • •absence učebnic (knihy mohou být doplňkem,význam je přikládám žákovským pracovním sešitům, které si tvoří sami) • •vysvědčení ve formě slovního hodnocení, nepropadá se • •jeden třídní učitel po celou dobu školní docházky • •důležitou součástí výuky je obraz, rytmus a pohyb, aktivita • f_vychova2 PRVNÍ WALDORFSKÁ ŠKOLA • otevřena 7. září 1919 na přání Emila Molta v obci Waldorf u Stuttgartu • Molt chtěl zřízením školy podle Steinerových ideálů umožnit novou adekvátní výchovu především dětem svých zaměstnanců • první waldorfská škola začala s 8 učiteli a 175 žáky • způsob, jakým byla první waldorfská škola vedena, byl na tehdejší poměry velmi volný • např. dobrovolné úkoly sestavené tak, aby vzbuzovaly zájem • odmítána přísná, zvnějšku vynucovaná kázeň • veškerou činnost školy udržuje v podstatě pouze bezprostřední lidský kontakt mezi učiteli a žáky ANTROPOSOFIE JAKO ZÁKLAD WALDORFSKÉ PEDAGOGIKY •soustava filozoficko pedagogických názorů, věda o podstatě člověka • •souvisí s křesťanskou orientací, má prvky východní filozofie, obsahuje egyptská a řecká mystéria, přírodní mystiku, okultismus, filozofii J.W.Goetha • •Rudolf Steiner založil začátkem 20. stol. první antroposofickou společnost • •člověk je podle Steinera komplexem tří světů (tělem, duší, duchem) – představovány třemi druhy těla: fyzické, éterické, astrální + 4. článek - „Já“ • •to souvisí s dělením dětského věku na tři stupně a sedmiletá vývojová období, podle kterých je přizpůsoben výchovně vzdělávací obsah VÝVOJ ČLOVĚKA Z HLEDISKA ANTROPOSOFIE A JEHO VÝCHOVA •do 7 let – rozvoj fyzického těla •důležité napodobování a příklad, ponechat co největší volnost; není účelné vysvětlování, působení na rozumovou stránku • •do 14 let – rozvoj éterického těla •význam přirozené autority učitele jako vzoru, působení prostřednictvím podobenství a morálních příkladů; utváří se vůle, rozvoj paměti; význam je přiznáván hudbě a umění • •od 14 let – rozvoj astrálního těla •preferují se složky estetické, mravní a náboženské; z pamětních a citových obsahů se generují autentické soudy a úsudky o věcech a jevech • •kolem 21 let – zrození svobodného, tvořivého a samostatného člověka PODLE NÁZORU AMERIČANA TROSTLIHO JSOU VE WALDORFSKÝCH ŠKOLÁCH SLEDOVÁNY TŘI SKUPINY CÍLŮ • •Rozvíjet schopnost jasně, logicky a tvořivě myslet, vést děti k sebepoznání • •Objevovat a rozvíjet schopnosti hlubokého cítění, senzitivity ke krásnu, k radostem i ke smutkům tohoto světa, k druhým lidem • •kultivovat sílu a ochotu činit to, co má být učiněno, pracovat nejen pro sebe, ale pro užitek celého lidstva a Země • ČLENĚNÍ, ORGANIZACE A ŘÍZENÍ WALDORFSKÉ ŠKOLY •mateřská škola – předškolní stupeň • •dvanáct školních ročníků – kolektiv třídy zůstává zachován • •1.- 8. ročník – nižší (dolní) stupeň (ZŠ) •třídní učitel vyučuje téměř všechny předměty • •9.- 12. ročník – vyšší (horní) stupeň (SŠ) •výuka předmětů odbornými učiteli • •13. ročník s možností maturity • •za vedení školy neodpovídá ředitel, ale celý učitelský sbor ve spolupráci se sdružením rodičů, učitelů a přátel waldorfského hnutí v daném místě • VNITŘNÍ ORGANIZACE VÝUKY •rozdělení předmětů na hlavní a odborné • •hlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA (spojené dvě až tři vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu tří až šesti týdnů, epochy se opakují asi za půl roku) •mateřský jazyk, matematika, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie ad. • •odborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení •cizí jazyky, praktické činnosti, náboženství, eurytmie ad. vč. matematiky a ČJ • •každodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty •během školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety • • METODIKA VYUČOVÁNÍ •staví na rytmickém sledu tří fází každého samostatného postupu – poznávání, porozumění a vytvoření dovednosti: • 1. pozorování, prožívání, experimentování • 2. vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování • 3. zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií • •žák se učí pracovat induktivně ve všech teoretických předmětech • •hlavní vyučování – společná práce •odborné vyučování – činnost v menších skupinách • •učební látku se žák učí sám zachytit, zaprotokolovat, popsat postupy a dokumentovat v epochálním sešitě • • • • ŠKOLNÍ DEN NA WALDORFSKÉ ŠKOLE •rytmické střídání vyučování hlavního (epochálního) a odborného – v souladu se základními životními biorytmy a hygienickými požadavky • •zahájení dne – 15 až 30 min. jednoduché umělecké aktivity • •hlavní předmět – dvouhodinový blok v tzv. epoše • •odborné předměty po 45 min. (případně další dvouhodinový blok) • •od 5., 6. třídy – odpolední vyučování (předměty praktické, umělecké a tělesné aktivity) • • • • UČEBNÍ PLÁN •Nemají přesné a jednotné učební osnovy, ale rámcové plány upravené podle potřeb dané školy • •Antropocentrický • •Snaha dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a náboženstvím ORGANIZACE VÝUKY •rozdělení předmětů na hlavní a odborné •hlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA (spojené dvě až tři vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu tří až šesti týdnů, epochy se opakují asi za půl roku) •odborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení •každodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty •během školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety • EPOCHY •dvouhodinový monotematický vyučovací blok •umisťovaná vždy na začátek rozvrhu dne •učitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka) •důraz hlavně na estetickovýchovné a pracovní předměty a na cizí jazyky •v jejím rámci se probírá vždy jeden z tzv. hlavních předmětů, obvykle po dobu 3-6 týdnů nepřetržitě, poté nastupuje do epochy další hlavní předmět •v epochách vyučuje obvykle všechny hlavní předměty třídní učitel • AD EPOCHY • •dělí se na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí •výhodou epoch - nerozdělování pozornosti žáka na mnoho předmětů • • §předmětem vyskytujícím se pouze na WŠ je eurytmie – umění vyjádřit pohybem myšlenku, hudbu či vlastní prožitek HODNOCENÍ •žáci nejsou hodnoceni známkami •oceňují se charakteristikami, které se vztahují vždy ke schopnostem dítěte •nesrovnávají se s ostatními žáky •dostávají doporučení pro další rozvoj žáka •žák nepropadá, žáci spolu obvykle zůstávají jako skupina po celý průběh školní docházky •Výroční vysvědčení-učitelé výstižně a umělecky charakterizují své žáky POMŮCKY •materiály, které si učitel vytváří sám, nebo ve spolupráci s ostatními kolegy • •knihy mohou být doplňkem (např. cvičebnice a atlasy), nikoli hlavním prostředkem výuky • •žákovské pracovní a epochové sešity první čtení POMŮCKY NA WALDORFSKÉ ŠKOLE •učebnice tradičního typu považovány za sekundární prameny a „pasivní“ učební prostředky – využívají omezeně • •základ vyučovací práce tvoří tzv. „aktivní“ učební prostředky (sbírky textů, originální dokumenty, statistiky, encyklopedie, příručky, které vytváří učitel) • •zpracovanou učební látku žáci zachycují v epochových sešitech (učitel kontroluje, vyžaduje opravy a doplnění) • •ve vyučování se nevyužívají média • NEGATIVNÍ STRÁNKY •malá návaznost např. základních škol na běžné střední školy •u některých žáků mohou vznikat frustrační pocity např. z toho, že se ve škole nic soustavného nenaučili, že nebudou schopni se vyrovnat absolventům jiných škol •přílišná volnost žáků na těchto alternativních školách vede k nižší úrovni vzdělávacích výsledků • •vzdělání často zajišťují mladí pedagogové, kteří mají většinou málo zkušeností •neklade dostatečný důraz na standardní pedagogické vysokoškolské vzdělání (třídní učitel od 1. – 8. roč. vyučuje téměř všechny předměty, jako předpoklad maturitní vzdělání a absolvování seminářů pro učitele waldorfské pedagogiky) • •názor, že vnucuje žákům určitý (až dogmatický) styl výchovy a vzdělávání, neotvírá se vědecké kritice, konfrontaci s jinými alternativními školami • • • • • • • MAPA ČR, KDE NALEZNEME WALDORFSKÉ ŠKOLY •Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Jeseník, Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha, Příbram, Semily •V současnosti nejrozšířenější typ alternativní školy (přes 1182 WŠ na celém světě, v Evropě 802, v ČR 48) • mapacr PŘEHLED WALDORFSKÝCH ŠKOL •Mateřské školy • Beroun, Boseň, Brno, České Budějovice, Karlovy Vary, Klatovy, Olomouc, Písek, Praha 3, Praha 6, Příbram, Rovensko pod Troskami, Sedlčany, Staré Ždánice, Semily, Strakonice, Turnov, Žďár n. Sázavou •Základní školy • Brno, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha 5, Praha 6, Příbram, Semily •Střední školy • Ostrava, Praha, Příbram, Semily, Brno •Speciální školy • Praha UKÁZKY Z NĚKTERÝCH TYPŮ WALDORFSKÝCH ŠKOL obrkoncepce1 f_remesla08 třida.jpg •waldorfská třída - zvláštní barevné ladění (v každé třídě jiné, odpovídající psychice daného věku), květiny, reprodukce uměleckých děl i množství žákovských obrazů a výrobků •učení prožitkem •důraz na uměleckou a tvořivou stránku vyučování • •rukodělné činnosti •výuka cizích jazyků • • thumb-500.jpg UKÁZKA POHYBOVÉ AKTIVITY PŘI VÝUCE MATEMATIKY – 4. TŘÍDA http://waldorf.pb.cz/gallery-tridy/albums/tridy-4-druha-matematika/PA100009.JPG UKÁZKA VÝUKY ČESKÉHO JAZYKA •vyvozování písmen: •každé písmenko má svůj příběh, charakteristiku a barvu • •příklad písmeno „V“ • učitel povídá příběh, kde hraje důležitou úlohu voda, moře (např. O Malé mořské víle), zaměří se na barvitý popis vln •děti společně s učitelem předvádějí pohyb rukou a celým tělem a říkají: „Vlnu za vlnou vítr víří, vysoko stříká vodní sloup.“ •další den vše opakují a malují obrázky rozbouřeného moře •pomocí učitele objeví uprostřed vln písmenko „v“, které má modrou barvu • • UKÁZKY KRESLENÍ FOREM • jedná se o specifický vyučovací předmět, jde o dynamické kreslení, jenž vyjadřuje pocity, rytmus a pohyb • pomocí kreslení objevují děti zákonitostí světa kolem sebe, všímají si geometrických tvarů (slunce, ulita, spirály aj.) • na obrázku vidíme ztvárnění rytmu chůze, skákání, tance, foukání větru, proudu vody, vlnění, letu • s kreslením forem je spojena také výuka psaní, cvičení jemné motoriky UKÁZKA KRESLENÍ FOREM – 4. TŘÍDA http://waldorf.pb.cz/gallery-tridy/albums/tridy-4-treti-formy/P9070009.JPG PRVNÍ ŠKOLOU V NAŠÍ REPUBLICE, KTERÁ ZAČALA PRACOVAT NA PRINCIPECH WALDORFSKÉ PEDAGOGIKY – ZŠ SVOBODNÁ V PÍSKU (OD 1990/91) skola LITERATURA A JINÉ ZDROJE •Grecmanová, H. & Urbanovská, E. (1996). Waldorfská škola. HANEX. ISBN 80-85753-09-6. •Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Portál. ISBN 80-7178-072-3. •Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. MSD s.r.o. ISBN 978-80-86633-93-0. •Svobodová, J. & Jůva, V. (1996) Alternativní školy. Paido. ISBN 80-85931-19-2. •http://www.sssjak.cz/index.html •http://jiho.ceskyseznam.cz/vzdelavani/zakladni-skoly/ •http://www.waldorf.cz/cz/ •http://www.iwaldorf.cz/ • •