•různorodá skupina poruch projevující se zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání základních dovedností • •možnost výskytu souběžně s jinými formami postižení • •dysfunkce CNS • •osoba s SPU = žák (student) se SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI • •vysoké procento dětské populace (2-4%) • •= specifická porucha čtení • •postihuje rychlost čtení, správnost a porozumění čtenému textu • •komolení, domýšlení a zaměňování slov • •zaměňování písmenek (B za D, A za E) •metody reedukace: čtení s okénkem, dublované čtení, Fernaldové •= specifická porucha grafického •projevu • •postihuje úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen • •obtíže s vybavením si tvaru písmene, znázornění ho • •rychlá únava, bolest ruky, neúhledné a neplynulé psaní • •reedukace: držení psacího náčiní, uvolňovací cviky • •= specifická porucha pravopisu • •spojení s dyslexií • •týká se tzv. specifických dysortografických jevů • •potíže se psaním čárek a háčků, tvrdého a měkkého I • •potíže s aplikací praktické části pravopisu • •př. „výkend“ – odůvodnění: předpona vy- •= specifická porucha matematických schopností • •postihuje operace s čísly, matematické představy, prostorové představy při práci s čísly i při geometrii • •obtíže při pochopení nejzákladnějších matematických jevů • •typy: •praktognostická •verbální •lexická •grafická •operační •ideognostická •Dyspinxie •= specifická porucha kreslení •nízká úroveň kresby •neobratné zacházení s tužkou, neschopnost přenést představu z 3D na 2D • •Dysmúzie •= specifická porucha hudební schopnosti •neschopnost zapamatovat si, vybavit si, reprodukovat melodii a rytmus • •Dyspraxie •= specifická porucha obratnosti •obtíže naučit se jíst lžičkou, zapínat si knoflíky, jezdit na kole •ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000. •TESÁRKOVÁ, Erika. Specifické poruchy učení – integrace žáků. Bakalářská práce. Zlín: UTB, 2010.