1 www.halek.info CRAINER Stuart MODERNÍ MANAGEMENT Obsah Úvod .................................................................................................................. 9 Klíč k symbolům................................................................................................. 15 1. NOVÝ SVĚT MANAGEMENTU ........................................................................... 17 Z epochy strojů do věku informací ............................................................. 18 F W Taylor a Henri Fayol: Management jako věda.............................................. 19 Za hranicemi vědeckého řízení........................................................................ 23 Boření manažerských mýtů ............................................................................ 25 Nové dovednosti pro nový svět ....................................................................... 27 Řízení změn ............................................................................................... 28 Richard Pascale: Od změny k transformaci ....................................................... 29 Nároky na lidi............................................................................................... 34 Jak lidé vnímají změny?................................................................................. 36 Dovednosti potřebné k řízení změn.................................................................. 38 Úspěšné zavádění změn................................................................................. 41 Peter Drucker: Prorok změn ........................................................................... 48 2. NOVÝ SVĚT ORGANIZACE .............................................................................. 53 Vzestup a pád modelu funkční organizace.................................................. 54 Henry Ford: Génius hromadné výroby.............................................................. 54 Cestou shora dolů funkčními hierarchiemi......................................................... 56 Alfred P Sloan: Protilátky na nedostatky funkční organizace ................................ 60 Zrod člověka podnikového.............................................................................. 62 Nový organizační model............................................................................. 65 Vytváření nové organizace ............................................................................. 66 Maticový model: firma ABB ............................................................................ 68 Nová organizace ........................................................................................... 69 Charles Handy: Utváření budoucnosti .............................................................. 70 Nové tvary a představy: přednosti virtuality ..................................................... 82 Technologie a nová organizace ....................................................................... 84 2 www.halek.info 3. TVORBA A REALIZACE STRATEGIE .................................................................. 91 Svatý grál strategie ................................................................................... 92 IgorAnsoff: Analýza a paralýza ....................................................................... 92 Kořeny strategie ........................................................................................... 94 Strategie v praxi ........................................................................................ 97 Michael Porter: Strategie a konkurenční výhoda ...............................................100 Henry Mintzberg: Strategie jako umění ...........................................................103 Cesta od myšlenek k činům...........................................................................108 4. NOVÉ ZPŮSOBY ŘÍZENÍ LIDÍ .........................................................................115 Od personálu k lidským zdrojům ...............................................................116 Tom Peters: Obracení na víru v lidi.................................................................119 Lidské zdroje...............................................................................................124 Posilování individuálních pravomocí..........................................................125 Rosabeth Moss Kamerová: Cesta k posilování pravomocí ...................................128 Ricardo Semler: Posilování pravomocí v praxi ..................................................131 Řízení rozvoje kariéry ...................................................................................133 Týmová práce .............................................................................................140 5. REVOLUCE JAKOSTI ....................................................................................143 Objevení jakosti........................................................................................144 W Edwards Deming a Joseph Juran: Jakost jako evangelium ..............................145 Jakost v hromadném měřítku ........................................................................149 Praxe selhává..............................................................................................150 3 www.halek.info Reengineering................................................................................................153 Co je reengineering? ....................................................................................155 Reengineering v praxi...................................................................................156 Překážky reengineeringu...............................................................................158 6. NOVÉ POJETÍ MARKETINGU...........................................................................163 Umění prodávat – rozkvět marketingu ......................................................164 Vztahový marketing..................................................................................168 Získávání loajálních zákazníků .......................................................................169 Řízení značek............................................................................................172 Vzestup značek ...........................................................................................173 Značky v období devadesátých let..................................................................176 7. VEDENÍ LIDÍ A VŮDČÍ SCHOPNOSTI...............................................................179 Zrození nového typu vůdčí osobnosti ........................................................180 Machiavellistické vůdcovství ..........................................................................180 Vojenské vzory............................................................................................182 Vývoj vůdcovství .........................................................................................183 Nový typ vůdce .........................................................................................185 Warren Bennis: Dělat správné věci .................................................................189 8. UČENÍ A DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ.........................................................................193 Rozvoj oblasti vzdělávání..........................................................................194 Chris Argyris: Výzva jménem učení ................................................................195 Učící se organizace ...................................................................................200 Překážky vytváření učící se organizace............................................................202 Změna role postgraduálních obchodních škol ............................................203 Rozvoj nových přístupů.................................................................................204 Nová podoba obchodních škol........................................................................207 Rozvíjení talentovaných jedinců................................................................208 4 www.halek.info Individuální řízení vlastního rozvoje .........................................................210 9. GLOBÁLNÍ MANAGEMENT..............................................................................217 Objevování světa ......................................................................................218 Rozhodující vlivy urychlující globalizaci............................................................218 Globální firma v praxi ...................................................................................221 Dosažení světové úrovně ..............................................................................223 Vzestup globálních značek ........................................................................224 Svět hromadného přizpůsobování individuálním potřebám zákazníků...................225 Glosář myslitelů v oboru managementu................................................................229 Nakladatelství Management Press vydalo, resp. připravuje následující české překlady knih osobností, jejichž profily jsou uvedeny v této knize ...................243 Rejstřík............................................................................................................245