VÝBĚR A INTERPRETACE PŘÍKLADŮ DO PROFESNÍHO PORTFOLIA UČITELE Kateřina Šmejkalová C:\Users\uzivatel\Downloads\logolink_MSMT_VVV_hor_barva_cz.jpg 1.Příklad z pohledu učitele odborného předmětu vyučovaného na SOŠ; 2.Příklad z pohledu učitele, účastníka setkání společenství praxe EDUFORUM – integrace – mezipředmětové ;vztahy 1. PŘÍKLAD PRO PORTFOLIO uPraktické cvičení z předmětu „Dopravní služba“ uZpracování testu z pravidel provozu na pozemních komunikacích; uPrůjezd uměle vytvořenou dráhou automobilem; uKontrola technického stavu vozidla; uZastavování vozidla a řešení dopravního přestupku; uČasová dotace od 7:00 h do 13:45 h (přestávka 12:10 – 13:00). Maximální počet žáků 28. uPodnět ke vzniku aktivity: Nezdařený pokus o praktické cvičení tzv. jízda zručnosti. uProblém: v uvedené celkové časové dotaci byli žáci aktivní pouze cca 10 minut. uŽáci vzhledem k nevytíženosti: bavili se, chodili do bufetu, na ubytovnu. uNově navržená aktivita: do činnosti po celou určenou dobu se zapojili všichni žáci, bylo procvičeno více vzdělávacích obsahů; žáci byli spokojení a vzhledem k tomu, že se jednalo o diagnostiku ve skupinách, tak nové praktické cvičení prohlubovalo i týmovou práci; uPřínos pro mne? uNedostatky původní aktivity jsem musela zdůvodnit a to relevantními argumenty. Vzhledem k tomu, že autor byl muž, nebylo to pro mne jako ženu jednoduché. Vedení školy s argumenty, které upozorňovaly na pasivitu žáků, souhlasilo. Zástupce školy se mnou diskutoval nad možnou nápravou původní aktivity. Autor byl proti změně aktivity a zastával názor, že „žáci se naučí dovednost i pouhým sledováním činnosti“. uPůvodní aktivita byla nahrazena novou. uBylo velmi důležité pro mne, že zástupce školy byl erudovaný odborník v pedagogice a psychologii. Byl nestranný a přístupný argumentaci na úrovni, kterou si představuji u osoby zastávající vedoucí funkci. uVedení předmětu Odborná praxe uNáročné zejména po stránce komunikační a to se studenty VPŠ a na druhé straně s garantem odborné praxe; uJiž při sestavování ŠVP bylo důležité dát do jednotlivých předmětů výchovně vzdělávací cíle a následně obsahy tak, aby navazovaly na realizaci předmětu Odborná praxe; uSoučasně předmět Odborná praxe zohledňovat činnost výkonných útvarů; uHodnocení předmětu bylo studentem, garantem odborné praxe na výkonném útvaru. Anonymní evaluační dotazník, který vyplňovali studenti hodnotil provázanost teoretických znalostí získaných nebo prohlubovaných při studiu na VPŠ a návaznost na praktické činnosti při odborné praxi na výkonném útvaru; hodnocení garantem bylo ve formě tabulky, což bylo přínosem, zejména efektivita času pro garanta, jednoduché vyhodnocení stejných položek u všech studentů; uDokumentace získaná v rámci předmětu byla vyhodnocena a zpracována statisticky, včetně navrhovaných opatření pro následující ročník. Např. rozhodnout, zda pro jednotlivé studijní běhy budou stanovena odlišná témata seminárních prací (domnívám se, že by to bylo pro studující přínosné). u u uPřínos pro mne? uUplatnila jsem své zkušenosti, mohla jsem realizovat svůj vlastní projekt (nejen ŠVP, ale i předmět, ve kterém se spojují ostatní předměty); uPředmět odborná praxe byla realizována bez problémů, podle návrhu; uOvěřila jsem si v pedagogické praxi komunikaci (písemnou, telefonickou) se subjekty výkonných útvarů z celé ČR, což bylo pro mne přínosem; uplatňovala jsem etické, odborné, právní, psychologické aspekty komunikace; přínosem byla i samotná zkušenost z organizace předmětu; u… uSoučasným přínosem je pro mne, vedení bakalářské práce „Odborná praxe žáků střední školy se sociálním zaměřením“. Téma si studentka zvolila sama a problematiku odborné praxe řeší z pohledu studentky, která je nespokojená s náplní praxe. Mohla jsem jí poradit, usměrňovat, ale také vyslovit pochopení. Mám dobrý pocit. 2. PŘÍKLAD PRO PORTFOLIO uZadání: vytvořit prezentace na jakékoliv téma v souvislosti s obsahem učiva na SŠ, možnost integrace jednotlivých oborů vyučovaných na náhodně vybraných SŠ (aktivita učitelů zapojených v projektu EDUFORUM). uVyhledat samotné téma; téma by mělo být výrazné – poutavé; uZpracovat téma z pohledů jednotlivých oborů; téma by mělo být zpracované pro cílovou skupinu žáků SŠ; uVlastní prezentace zpracovaného tématu; uČasová dotace: 3 vyučovací hodiny pro přípravu, 10-15 min samotná prezentace; uPodnět ke vzniku aktivity: Integrace různých oborů v jednom tématu; uProblém: skupina 6 učitelů z různých SŠ, různých oborů (zdánlivě spolu nesouvisejících oborů); uPopis tématu: DOPRAVNÍ NEHODA uDo činnosti po celou určenou dobu byli zapojeni všichni učitelé, jednalo se o týmovou práci. uUčitelé nejdříve seznamovali ostatní s charakteristikou svého oboru v souvislosti se vzděláváním na SŠ. Následně společně hledali průnik v obsahu svého vyučovaného oboru, možné propojení obsahů a přiblížení žákům SŠ. Na základě diskuse o zvoleném tématu, téma učitelé kolektivně zpracovali do grafické formy. uAktivitu lze využít pro žáky SŠ nejen ve výuce odborného předmětu, ale jako součást projektového dne, řešení případové studie. Aktivita může být využita jako motivace k volbě povolání. uPřínos pro mne? uZpracování tématu mělo z pohledu pedagogiky, psychologie, didaktiky a samotných odborných obsahů předmětů pozitivní význam pro pedagogickou praxi SŠ. Problémem současných SOŠ je zejména oblast výchovných problémů – samotná aktivita pokud je přenesená do prostředí SŠ rozvíjí žáky v oblasti integrace obsahů jednotlivých předmětů. Současně podporuje týmovou práci žáků. Aktivita využívá soutěživosti věkové kategorie žáků SŠ. uUčitelé museli spolu spolupracovat – prohlubovali týmovou práci, hledali téma vhodné pro žáky SŠ; téma výrazné pro jednotlivé obory, které je spojuje – což prohloubilo nejen vědomosti účastníků, ale poukázalo na význam i jiných oborů; (často se setkáváme s názory o tzv. „méně“ významných oborech; uUčitelé potřebovali ke zpracování tématu pouze své vědomosti, dovednosti a postoje, které uplatňují běžně ve výuce svého odborného předmětu, ze své profese učitele; uMateriální vybavení pro aktivitu: učebna, papír, psací potřeby; uDůležitá byla motivace učitelů a pomoc při výběru tématu; u u u u u u Děkuji za pozornost C:\Users\uzivatel\Downloads\logolink_MSMT_VVV_hor_barva_cz.jpg