Didaktika fyziky I Cíle výuky fyziky Prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc. Citáty „ Když člověk neví, kam směřuje, často se stane, že dospěje tam, kam vůbec nechtěl….“ (Mager) „Cíle si všímej bedlivěji nežli prostředků …“ (Komenský) Strukturalizace cílů • Cílem výuky jsou výsledné, relativně stálé změny v osobnosti žáka, ke kterým má výuka, např. F, směřovat • Žádoucí změny ve vědomí, chování a v postojích žáků dosažené osvojením poznatků a dovedností (např. fyzikálních)‚ a rozvojem schopností - relativně stálý stav určitých vlastností osobnosti žáka, relativně trvalá změna osobnosti žáka Vytyčení cíle – dosažení cíle Schéma 1 Předpoklady studenta Výuka, kurz, ….. CÍL Schéma 2 Vytyčení cíle - Postup učitele Analýza Příprava na VH Otázky, procvičování, zkoušení CÍLE Učivo, obsah VH Porovnání cílů s výsledky ???Jak vytyčit správně cíle???? • Poučení z teorie – klasifikace, struktura, taxonomie • Kompetence • Znalost obsahu předmětu Fyzika • Vyvarování se chyb • Dovednost vymezovat cíle • Konkretizace cílů pro jednotlivá témata, pro vyučovací hodiny (naučit se formulovat cíle) Šíře rozsahu cílů - hierarchická struktura • Obecné cíle výchovy • klíčové kompetence (pro daný typ školy) • Cíle vzdělávacího oboru (obecné cíle např. přírodovědného vzdělávání) • Cíle výuky fyziky • Cíle tematických celků v obsahu fyziky • Cíle jednotlivých témat, vyučovacích hodin - cíle specifické (dílčí) • Uvedené pořadí tvoří vertikální rovinu cílů Hierarchicky uspořádaná struktura cílů výuky fyziky na G Obecné cíle PROFIL ABSOLVENTA KLÍČOVÉ KOMPETENCE CÍLE vzdělávací oblasti Člověk a příroda CÍLE VÝUKY FYZIKY Specifické cíle Cíle fyzikálních okruhů (M, MFT, EMG,… Cíle tématických celků (např. Gravitační pole,.. CÍLE JEDNOTLIVÝCH VYUČOVACÍCH HODIN Čtyři cíle středního vzdělávání pro 21. st. (UNESCO, tzv. Delorsův koncept 4 pilířů) Obecným cílem středního vzdělávání je připravit žáka na úspěšný, smysluplný a odpovědný osobní, občanský i pracovní život v podmínkách měnícího se světa. To znamená: -učit se poznávat; -učit se pracovat a jednat; -učit se být; -učit se žít společně s ostatními. Studijní text Profil absolventa G • má široký vzdělanostní základ; • osvojil si klíčové kompetence (KK) na úrovni RVP G v návaznosti na KK základního vzdělávání; • je schopen dále rozvíjet KK v procesu celoživotního vzdělávání a získávání životních zkušeností Cíle gymnaziálního vzdělávání pro 4letá a vyšší st. víceletých gymnázií • Vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předkládá RVP G • Vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G • Připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. • jsou všeobecně použitelné, mají přenositelný charakter • neexistují izolovaně, vzájemně se prolínají a doplňují se Klíčové kompetence pro gymnázium Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence k podnikavosti Studijní materiál podle RVP G – odkaz: www.nuv.cz Kompetence v odborném vzdělávání KOMPETENCE KLÍČOVÉ K UČENÍ K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ KOMUNIKATIVNÍ PERSONÁLNÍ A SOCIÁLNÍ OBČANSKÉ A KULTURNÍ PODVĚDOMÍ K PRACOVNÍMU UPLATNĚNÍ A PODNIKATELSKÝM AKTIVITÁM MATEMATICKÉ INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ Odborná škola KOMPETENCE ODBORNÉ (např. pro směr elektrotechnický, strojírenský, stavební…) Ovládá terminologii z elektrotechniky, …. Zná činnost základních obvodů, bloků a přístrojů Kreslí náčrty a schémata elektrotech. obvodů Zná základní elektrotechnické předpisy Ovládá měření parametrů el. obvodů ………. Vzdělávací oblasti - G Jazyk a jazyková komunikace (Čj a Li, Cj) Matematika a její aplikace Člověk a příroda (F, Ch, Bi, geografie, geologie) Člověk a společnost (Historie, Občanský a společenskovědní základ) Člověk a svět práce Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tv) Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor) ICT Cíle přírodovědného vzdělávání – stud. materiál Provádění pozorování, měření, pokusů podle vlastního či týmového plánu nebo projektu, zpracování získaných dat, hledání souvislostí mezi nimi Používání matematických a grafických prostředků Spolupráce na plánech přírodovědného poznávání, formulace problému, hledání odp. Předvídání průběhu sledovaných procesů Předvídání možných dopadů aktivit lidí na přírodní prostředí Ochrana životního prostředí Využívání přírodních objektů a procesů pro plnohodnotné naplňování svého života při současném respektování jejich ochrany Cílové zaměření fyzikálního vzdělávání (obecné cíle fyziky) – stud. mat. Vytvořit základ systému racionálně uspořádaných fyzikálních poznatků Provádět soustavná a objektivní pozorování, měření, experimenty, ovládnout dovednosti Řešit přiměřeně obtížné problémy Zpracovat a vyhodnocovat získaná data Vyvozovat souvislosti mezi poznatky Používat adekvátní matematické a grafické prostředky Předvídat průběh fyzikálních dějů Zdokonalit a využívat myšlenkové operace Formulovat srozumitelně a správně myšlenky Získávat a tvořivě využívat informace Orientovat se v současném fyzikálním obrazu světa, chránit přírodní prostředí Očekávané výstupy ve fyzice na G Aktivní osvojení pojmů, zákonů, teorií, modelů (v duchu obsahu učiva) Používat symboliku, terminologii, adekvátní matematické a grafické prostředky Osvojení postupů fyzikálního poznávání Analyzování průběhu fyzikálních dějů a dovednost zpracovávat výsledky analýzy Využívání základních myšlenkových operací (způsoby fyzikálního myšlení) Formulování myšlenek ústní i písemnou formou Získávat potřebné informace z různých zdrojů Kriticky hodnotit informace Používat fyzikální znalosti v ostatních předmětech a naopak Vědomí přínosu fyzikálního poznávání pro rozvoj člověka v různých oblastech jeho činnosti Objektivní poznávání světa, vytvoření FOS Očekávané výstupy v jednotlivých tematických celcích fyziky na G Komentování materiálu RVP G – studijní text Horizontální rovina cílů: - Bílá kniha, resp. Delorsovy cíle - RVP - ŠVP - Tematické plány - Metodické příručky Pro přípravu na VH Požadavky na cíle výuky fyziky  Cíle konzistentní - specifické cíle podřízené obecným cílům (např. rozvoj logického myšlení  rozvíjet dedukci, indukci, analýzu, syntézu, srovnávání, zobecňování)  Cíle přiměřené - náročné, ale splnitelné postupná gradace odhadnout reálné možnosti žáků!)  Cíle jednoznačné - jasně formulovány, bez různé interpretace  Cíle kontrolovatelné - hodnocení dosažené úrovně, směřuje se ke kompetencím (konkrétní požadavky)  Cíle komplexni – vše brát v úvahu Schéma SMART • S specifický • M měřitelný výsledek • A akceptovatelný • R reálný (realistický) • T termínovaný Rozdělení cílů podle osobnosti žáka Poznávací (kognitivní, vzdělávací, informativní) cíle Činnostní (operační, fyzické a psychomotorické, formativní, výcvikové, návyky) cíle Hodnotové (afektivní, emocionální, postojové, výchovné) cíle -------------------------------------------- Výchovně vzdělávací cíle (VVC) Taxonomie poznávacích cílů (Bloom 1950, 1956, revize Anderson 2001, u nás Kotásek 2004 ) • Znalost (zapamatování, vědomosti) • Porozumění (pochopení) • Aplikace (použití) • ------------------------------------------------------ • Analýza (rozbor, rozklad, rozložení) • Syntéza (tvoření) • Hodnotící posouzení (hodnocení) • ------------------------------------------------------ Intelektové dovednosti a schopnosti Taxonomie poznávacích cílů (Niemierkova taxonomie, 1979 ) VĚDOMOST • Zapamatování poznatků • Porozumění poznatkům DOVEDNOST • Používání vědomostí v typových situacích • Používání vědomostí v problémových situacích Rozbor úrovně „Znalost“ (znovupoznání, znovuvybavení, oživení z dlouh. paměti)  Znalost konkrétních a abstraktních pojmů, zvláště veličin a jejich jednotek, fyzikální a materiálové konstanty; definice  Produkty dějů (výsledky pozorování, měření)  Znalost postupů a prostředků zpracování poznatků – tabulka, graf, vzorec  Znalost schémat, pravidel, dohod, konvencí  Třídění, klasifikace, ověřování výsledků  Zákony, principy, teorie, FOS ………. Rozdělení získaných poznatků • Poznatky faktické • Poznatky konceptuální – vzájemné vztahy uvnitř větší struktury • Poznatky procedurální – pracovní postupy, metody práce, výběr algoritmů, technik • Poznatky metakognitivní – obecné poznatky o poznání Aktivní slovesa, aktivní slovesné vazby definovat, doplnit, napsat, nazvat, označit, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, seřadit, vybrat, určit, uvést příklady, znázornit průběh děje, …….. Rozbor úrovně „Porozumění“ (pochopení)  1. Převod: jinak vyjádřit než učitel, znázornit či předvést, uvést další příklady, symbolický zápis úlohy, přechod od symboliky k informaci slovem  2. Interpretace: použít poznatek několika způsoby (obsah sdělení svými slovy, řešit úlohu svým způsobem), doložit, interpretovat materiálové a fyz. konstanty, vystihnout hlavní myšlenku, shrnutí z textu, chápat výhody,…  3. Extrapolace: předvídání výsledků, vyjádření opaku, návaznost na praxi, poznatky z jiných předmětů (např. z Bi – oko, ucho) Aktivní slovesa, vazby Vyjádřit (říci) vlastními slovy, dokázat (prokázat, např. experimentem)), odvodit, zdůvodnit, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, opravit, porovnat, předložit, předvést, rozhodnout, shrnout, uvést příklad, vyhledat údaj, vysvětlit, změřit, zkontrolovat, vypočítat,….. Rozbor úrovně „Aplikace“ (použití) Dovednost aplikovat postup na dobře známý úkol (na naučené poznatky) Dovednost používat (vybavit si) poznatky v nových situacích Správně poznatky použít ke splnění úkolu Řešit rutinní úlohy - použít správný vzorce, grafy, demonstrovat jev, diskutovat možnosti řešení Transfér učení do nové situace, např. do tzv. problémové situace – žák dovede řešit problémové úlohy Jak poznám splnění úrovně Aplikace? Řešení rutinních úloh: na základě osvojení vzorových úloh použití potřebných vztahů, vhodných grafů, popsání modelu děje nebo objektu, … Výběr správného vzorce ze seznamu vzorců, které má žák při řešení k dispozici Uplatnění poznatků v nové situaci - příklad Příklad Automobilový závodník dosáhl z klidu rychlost o velikosti 210 kmh–1 za dobu 3 s. Sáňkařský závodník dosáhl změnu velikosti rychlosti o 90 kmh–1 za čas 0,8 s. Která jízda mohla přinést jezdcům větší vzrušení? Diskuse: Dráha? Rychlost? Zrychlení ? Co vlastně mám počítat?? Přechod na problémové úlohy Aktivní slovesa, vazby Použít, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, načrtnout schéma, nalézt, navrhnout, plánovat, prokázat, roztřídit, řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, vybrat, vyčíslit, vyzkoušet, … Rozbor úrovně „Analýza“ Dovednost (schopnost) rozdělit sdělení (učivo) na prvky (složky) a části s cílem určit a objasnit vztahy mezi nimi (vztah části k celku) Hlubší objasnění faktů (analýza průběhu děje, určit jak fungují prvky uvnitř) Určení struktury jevu, vztahu - objasnění Rozlišení faktů od hypotéz (rozhodnout) Porovnat různé postupy (efektivita práce) Rozlišení potřebných a nadbytečných údajů při řešení úloh Řešení úloh analytickým způsobem (princip od neznámého k známému) Příklad struktury veličiny Uind  Definice jevu (nestac. magnetické pole příčinou vzniku ind. napětí)  Vznik Uind, experimentální dovednost (předvedení pokusu)  Faradayův zákon, slovní a matematická formulace, vysvětlení veličin ve vztahu pro indukované napětí  Výpočet pro konkrétní poměry (pohyb obdélníkového závitu v hom. mag. poli)  Odvození zákona – modelový pokus - v homogenním mag. poli pohyb vodiče na kolejničkách (pohyb elektronů ve vodiči délky l a v magnetickém poli); mag. síla F = Bev, vznik el. pole ve vodiči s E = F/e, mezi konci vodiče napětí Uind = E. l = Bvl = B.(s/t).l = B.(S/t) = / t. Vodič plní funkci zdroje napětí, svorkové napětí na něm je rovno Uind a má význam elektromotorického napětí, obě napětí mají ale opačnou polaritu  znam. minus  Vlastní indukce, , indukčnost L, jednotka henry. Aplikace t Φ Uind    Aktivní slovesa, vazby Provést rozbor, analyzovat, načrtnout, navrhnout, porovnat, předpovědět, vysvětlit nákres či schéma, rozdělit, rozhodnout, rozlišit, specifikovat, ukázat jak, vysvětlit proč, vypočítat …. Rozbor úrovně „Syntéza“ (tvoření) Skládání prvků a částí tak, aby vznikl nový celek dosud pro studenta neznámý – nová kvalita (vznikl funkční celek) Výrazná tvořivá činnost Sestavení plánu měření („volné cvičení“) Napsat článek (pojednání, esej), projekt Nově formulovat podmínky, za kterých jev nastane nebo nenastane (příklad - pokus s „poslušnou“ cívkou) Řešení úloh syntetickým způsobem (princip od známého k neznámému) Aktivní slovesa, vazby Klasifikovat (řadit podle určitých kritérií), kombinovat, napsat sdělení (zprávu), navrhnout, organizovat, předvést, řešit, shrnout, stanovit podmínky, vytvořit, vyvodit obecné závěry, předpovědět, …. Rozbor úrovně „Hodnotící posouzení“ (určování hodnot, posouzení) Posouzení hodnot, myšlenek, metod, výtvorů, vlastností (např. materiálu) na základě dříve naučených norem a kritérií Posouzení hlediska přesnosti (např. změřené veličiny), efektivity (např. způsob řešení úlohy), ekologie, účelnosti, přezkoumání funkčnosti zařízení, … Volba kritérií a jejich uplatnění (věcná správnost, návaznost myšlenek, důslednost v terminologii, přesnost měření, srovnání s jinými pracemi) Normy – posouzení jejich dodržování Vlastní názory, stanoviska, jejich obhajoba Aktivní slovesa, vazby Argumentovat, diskutovat, kritizovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit názor, porovnat, posoudit, rozhodnout, prověřit, srovnat s normou, vyvrátit názor, uvést klady a zápory, zdůvodnit postup, shrnout, zhodnotit,… TAXONOMIE OPERAČNÍCH CÍLŮ (Davy 1970) fyzické a psychomotorické dovednosti  NÁPODOBA (Imitace; pozorování činnosti a následný výkon, napodobování řešení )  PRAKTICKÁ CVIČENÍ (Manipulace; akce na základě instrukcí, návodu - „tuhá“ cvičení)  PŘESNOST (Zpřesňování; vyvarování se chyb, přesnější měření, zrychlení činnosti)  ZPŮSOB OBSLUHY (Členění obsluhy, koordinace více činností; odečítání více údajů; postup při sestavování obvodu, vytvořit prezentaci s textem, obrázky, fotografiemi, mluveným slovem či hudbou)  AUTOMATIZACE prováděné činnosti; návyky, rutina Taxonomie operačních cílů podle Simpsonové (1972)  Vnímání činnosti (uvědomělé)  Připravenost na činnost  Napodobování činnosti (činnosti řízené učitelem)  Mechanická činnost (zručnost)  Komplexní automatizovaná činnost  Přizpůsobení  Tvořivá činnost Podrobný rozpis dovedností – • Dovednost získat informace pozorováním • Dovednost získat informace experimentální činností • Návyky pro pozorování, experimentování a pro zpracování informací • Dovednost zpracovat informace racionálními operacemi • Dovednost samostatně získávat poznatky TAXONOMIE HODNOTOVÝCH CÍLŮ (Krathwohl 1964) Zahrnuje: cítění, hodnocení, nadšení, motivace, postoje  VNÍMÁNÍ (ochota přijímání podnětů, získávání a udržení pozornosti, citlivost k jevům, věcem)  REAGOVÁNÍ (aktivní spolupráce, ochota, nové chování, vlastní nápady žáka, vůle splnit úkol)  OCENĚNÍ hodnot (motivace vyřešit problém, vynaložit více energie, návrhy na zlepšení; připisování hodnot osobním postojům, cílům jednání) – odlišit od hodnocení v poznávací oblasti  ORGANIZACE (Integrování hodnot, vyřešení konfliktu, celková stabilizace chování)  USPOŘÁDÁNÍ hodnot (sebevyjádření; přirozené chování, pevné přesvědčení, postoje, jednání určitým způsobem, stabilizovaný životní styl, názor na svět, životní filozofie) Taxonomie hodnotových cílů podle Niemerka  Účast v činnosti (soulad s přijatou rolí)  Samostatné pokusy o činnost (vnitřní angažovanost)  Pozitivní vztah k činnosti (činnost na základě trvalé vnitřní potřeby, ale ne zobecnění)  Systém činnosti (uvědomělé a systematicky uspořádané činnosti, osobitý styl žáka) Sociologický model osobnosti • Pyramida Motivy (zájmy, záliby, pohnutky) Postoje (pp urč. jednání) Hodnotová orientace (morálka, touha po poznání) SN - OS Vymezování specifických cílů A) Nejčastější chyby Příliš obecné vymezení specifického cíle (př.: znalost fyz. zákonů osvojení fyzikálního myšlení, naučit se šetřit energií) Cíl se redukuje na vyjádření obsahu učiva dané vyučovací hodiny (př.: Newtonovy zákony – v jakém rozsahu? Matematizace?) Činnost studenta vymezena, ale různé interpretace (př.: zpracovat protokol o měření, porozumět modelu atomu) Cíl nahrazen popisem činnosti učitele (př.: odvodíme si základní rovnici pro tlak ideál. plynu, vysvětlíme si funkci transformátoru,…) Vymezování specifických cílů B) Požadavek Specifické (dílčí) cíle musí být jasně vymezeny jako konkrétní požadavky na kompetence žáků, na požadovaný výkon studenta, na jejich pozorovatelnou a kontrolovatelnou činnost !!! Vymezování specifických cílů C) Magerova technika (R.F. Mager) pro poznávací a operační cíle (nejrozšířenější technika) Vyjádřit požadovaný výkon studenta (operacionalizace cílů) – použití aktivních sloves a slovesných vazeb je ROZHODUJÍCÍ! Vymezit kvalitu výkonu (kvalifikace cílů) – jak se pozná, že cíl byl splněn? Např. žák: změří R nepřímou metodou, vyřeší daný typ úlohy obecně i numericky. Stanovit podmínky výkonu (kondicionalizace cílů)– rozsah činnosti, např.: vyřeší aspoň 1 příklad; použije geometrický nebo grafický způsob řešení; použije pomůcky – počítač, sbírka vzorců,…; prostředí – ve třídě (orientační měření), v laboratoři (přesnější měření). Určit normu výkonu (kvantifikace), označení kritérií - % správnosti, tolerance nepřesností, čas. limit, početní správnost, gramatická správnost, vhodná dokumentace pomocí obrázku, schématu, tabulky apod. Podstata specifického cíle Specifický (dílčí) cíl je definován jako konkrétní vyjádření znalostí a dovedností, které bude student po skončení vyučovací hodiny, tématu ovládat. Správně formulované dílčí cíle mohou být použity jak pro přípravu učebních činností, tak pro návrh metod hodnocení, které umožní zjistit, jak úspěšně studenti dané učivo zvládli. Zvýšení pp, že průběh výuky bude souviset s učivem, s očekávanými výstupy podle ŠVP Východisko: dobrá znalost obecného vzdělávací cíle předmětu Nebezpečí: soustředění se jen na reprodukční učení (hladina znalost); Tvorba specifických cílů • DIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA - HLUBOKÉ MYŠLENKOVÉ PRONIKNUTÍ DO OBSAHU UČIVA (PODROBNÝ ROZBOR NA ZÁKLADĚ UO, UČEBNIC, LITERATURY) • 3 OBLASTI DID. ANALÝZY: POJMOVÁ A VZTAHOVÁ (LOG. STRUKTURA UČIVA, HLAVNÍ MYŠLENKY, ZÁKONITOSTI, SOUSTAVA POJMŮ, ZMĚNY V OBSAHU - INOVACE OBSAHU) OPERAČNÍ (ROZBOR ČINNOSTÍ A AKTIVIT ŽÁKŮ K DOSAŽENÍ CÍLŮ  metody výuky) MEZIPŘEDMĚTOVÁ- analýza mezipředmětových vztahů (vazeb) Pro určování spec. cílů rozhodující pojmová a vztahová analýza ZÁKLADNÍ - ROZŠÍŘENÉ - DOPLŇUJÍCÍ UČIVO KONKRÉTNÍ UKÁZKA • Ohmův zákon pro část obvodu • A) Na co navazuji: ZŠ; elektrostatika; vznik proudu; měření U a I; jak budu motivovat ? • B) Učivo (obsah): rozhodnutí o postupu - Experiment: kvalita a získání dvojice hodnot U, I - Zpracování hodnot: tabulka, graf, sklon přímky VA charakteristika; lin.pasiv. prvek - Zjištění závislosti U = f(I) ; .konst I U  Pokračování didakt. analýzy učiva • Jiný vodič, jiná konstanta úměrnosti • Formulace Ohmova zákona (1826) • ---------------------------------------------- • Definice odporu (slovní, matematická) • Fyzikální podstata odporu • Jednotka ohm, násobné a dílčí jednotky • Zápis Ohmova zákona pro část obvodu • Elektrická vodivost, jednotka siemens • Řešení úloh (jednoduchý obvod) • Laboratorní cvičení: např. měření odporu nepřímou metodou, event. přímou (multimetrem, ohmetrem) I U R  RIU  Formulace specifických cílů - Ohm. zákon • Poznávací cíle - úroveň zapamatování • popíše zjištění experimentální závislosti U(I) • znázorní tuto závislost graficky • definuje, co je VA-charakteristika • definuje, co je lineární pasivní prvek • zapíše poznatek o závislosti U(I) a formuluje ho slovy • pojmenuje zákon, který platí pro lineární pasivní prvek, a uvede podmínky, kdy platí • definuje odpor, definuje 1  • uvede další jednotky používané pro odpor • definuje vodivost a její jednotku • zapíše matematicky Ohmův zákon pomocí R Formulace specifických cílů - Ohm. zákon • Poznávací cíle - úroveň porozumění • odliší definici odporu od Ohmova zákona • vysvětlí fyzikální podstatu elektrického odporu • vypočítá jednu veličinu z ostatních dvou (U, I, R) • určí z grafu k proudu I hodnotu U a naopak; k hodnotě I hodnotu U a naopak • dokáže platnost Ohmova zákona exper. Formulace specifických cílů - Ohm. zákon • Poznávací cíle - úroveň použití • navrhne, jak zjistit, že nějaký prvek je lineární pasivní prvek • diskutuje různé podíly U/I pro různé vodiče (čím způsobeno, k čemu je dobré to znát) • řeší úlohy užitím vztahů U = RI, I = U/I, R = U/I • rozhodne z VA charakteristiky dvou lin. pasivních vodičů, který z nich má větší odpor • navrhne, jak zařídit, aby R bylo konstantní Formulace specifických cílů - Ohm. zákon • Operační cíle - úrovně nápodoba, cvičení • sestaví jednoduchý elektrický obvod se spotřebičem (např. rezistorem, žárovkou) včetně zapojení ampérmetru a voltmetru s vhodným rozsahem pro měření • změří R nepřímou metodou, můstkovou metodou, resp. přímo multimetrem (ohmetrem) Formulace specifických cílů - Ohm. zákon • Hodnotové cíle • vysvětlí, k čemu je dobré znát Ohmův zákon • objasní historický význam Ohmova zákona Práce učitele s výukovými cíli Na počátku vyučovací hodiny (nové kapitoly, tematického celku - sdělení nebo utajení, motivační hodnota, vnitřní přijetí cíle, aktivita) V průběhu vyučovací hodiny (jak se daří cíle naplňovat, korekce vzhledem k nečekaně změněným podmínkám, úprava metodického postupu) Na konci vyučovací hodiny (kapitoly, tematického celku - srovnání se zamýšlenými cíli, úspěchy a selhání žáků, hledání příčin neúspěchu - motivace pro žáka i pro učitele) Zadání zápočtové práce • Úkol: - Vyberte tematický celek z učiva F střed. školy a z něho téma na tři na sebe navazující vyučovací hodiny (odhad) - Proveďte didaktickou analýzu učiva (pojmovou a vztahovou), stručně zapište závěry z této analýzy - Pro jednotlivé úrovně poznávacích a operačních cílů formulujte písemně specifické cíle aktivními slovesy a aktivními slov. vazbami, uveďte též podle možnosti cíle hodnotové PEDAGOGICKÝ OPTIMISMUS VEDE K CÍLI Povedl se start?