Odpovědnost jako environmentální princip Slavomír Lesňák Australia ekologicí aktivisti Warhol Protest Foto: SITA/AP, Eric Risberg Monet, Botticelli, Picasso… • https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-klimaticti-aktiviste-chrstli-bramborovou-kasi-na-mo netuv-obraz-40412466 https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-klimaticti-aktiviste-se-v-italii-prilepili-k-botticel liho-obrazu-209648 Obrázek https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/australsti-klimaticti-aktiviste-se-v-galerii-na-protest- prilepili-k-picassovi Zablokované soukromé tryskáče Obsah obrázku hoblovat, osoba, lidé, přistávací dráha Popis byl vytvořen automaticky Po blokování dopravy umřela cyklistka… https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-stredni-evropa-v-nemecu-zemrela-cyklistka-pomoc-po-ne hode-zdrzeli-aktiviste-21k8475 • Obsah obrázku text, venku, budova, území Popis byl vytvořen automaticky • Podporovaný vězeň Earth First •https://earthfirstjournal.news/prisoners/ Monkeywrenching – nenásilná ekotáž, sabotáž Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky • Výzvy k nekonání v odborné literatuře (IT) •Tiež kombinácia etík podľa potreby (Bowles, 2021) •Morálna neposlušnosť • •„To nejlepší a nejjednoduchší, co v prostředí, které je vizuálně, fyzikálně a chemicky pokřivené, mohou architekti, průmysloví designéři, projektanti a další pro lidstvo udělat, je přestat úplně pracovat.“ •Victor Papanek (1985) • •(Cennydd Bowles, 2021, 191) • V akademické (brněnské) sféře… • Podněty k nátlaku až radikalismu • •Ignorování a popírání potřeby změny (Franks, Hanscombe, Johnstone 2018;) •Pomalá zelená transformace ekonomiky a politiky (Gates, 2021) - ztráta legitimity (Felicetti 2021) •Nespravedlivá řešení (Hála 2020) •Moc dne (Patočka 2007; Jaspers 2008) a falešné vědomí (Marx) •Zklamání, smutek (Jemelka 2021; Dougald 2018; Librová, Pelikán, Galčánová, Kala 2016; Scranton 2015) •Escapismus (útěk k hédonismu, znovuobjevení spirituality, řešení všech problémů - podpora destrukce: Wallace-Wells 2020; Komárek 2008; Fromm 2000) •Snížení důstojnosti jednotlivce nehumánním jednáním (příklad vysvětlení trestu smrti, možná aplikace na jiné situace? Švaňa 2016). • • • • Jaká je zodpovědná společenská transformace? •Je každá klimatická akce společensky odpovědna? •Je každá klimatická akce klimaticky odpovědna? • •Jaké etické přístupy řešení klimatické a ekologické krize existují? •Jaké jsou příčiny krize? • Odpovědnost •Již Aristoteles řekl, že etika je úvodem (cestou) k politice •Morálka: co lidé považují (považovali v minulosti) za správné (jak správně jednat?) •Jak ve skutečnosti nakonec jednají (mravy)? •Morálka (představy o tom, co je správné) a mravy se často odlišují •Odpovědnost vůči druhým v lidském nebo i planetárním společenství za naši svobodu •Projevujeme jednáním nebo i nejednáním •spolu-odpovědnost za svět – vytváříme a formujeme svět, ve kterém musí ostatní žít (a na který musí reagovat) (J. P. Sartre) Přístupy v environmentální etice k řešení ekologické krize Zkoumejme každou otázku z hlediska toho, co je eticky a esteticky správné, stejně jako toho, co je ekonomicky výnosné. Určitá věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability a krásy biotického společenství. Směřuje-li jinam, je špatná. Leopold, A.: Etika Země. FČ 39, 1991/6, str. 1025 Ekocentrismus http://www.porubka.esy.es/fond_imgs/2970.jpeg http://www.porubka.esy.es/index.php?se=detail&prc=2970&autor=Aldo%20Leopold&nazov=Obr%C3%A1zky%20z% 20chatr%C4%8De Ekocentrický princip odpovědnosti •Narušení jedné vazby má vždy vliv na další (jedná se o řetězce vztahů, které tvoří systémy). •→Zvířata v lesích a přírodě můžeme lovit či jinak regulovat, pokud tyto vztahy nenarušujeme a neničíme •→ pokud neohrožujeme ekosystémy, fungující celky • •Další ekocentrické koncepty: evoluční ontologie (Šmajs), hypotéza Gaia (Lovelock), etika Země (Leopold, Callicott), a d. Evoluční ontologie •Svět kolem nás - původní (přírodní) a umělý (kulturní) •Kulturní vzniká vždy na úkor přírodního (devastace) •Člověk nemůže za ekologickou krizi •Ekologickou krizí ale není ohrožena příroda ale kultura •Naší odpovědností – změnit protipřírodní kulturu na biofilní Evoluční ontologie http://www.pro.sk/ustava-zeme/knihy/big/ustava-zeme.png https://is.muni.cz/do/rect/nakladatelstvi/publikace/27461475/7294-458-Ob-V.jpg Ekocentrismus v médiích •2030 konec amazonského deštného pralesa - sója, dřevo •katastrofální úbytek druhů, biologická rozmanitost, změna na savanu - změna koloběhu vody na Zemi •2030 - tání Arktidy - další oteplování - vymírání živočichů •2040 - tání/rozmrazování permafrostu (Sibiř) - uvolňování metanu - skleníkového plynu – oteplování •2050 - vymírání korálů v oceánech (teplo, kyselé prostředí - poušť), populace ryb žijících u dna •2080 zemědělská krize - vyčerpání půdy + vymizení opylujícího hmyzu •2100 - planeta se oteplí o 4 stupně - 6. hromadné vymírání druhů, nárůst uprchlíků •Poslední generace lidí na Zemi? (2020-2100) Obsah obrázku strom Popis byl vytvořen automaticky Černobyl, Život na naší planetě, 2020 Vrátit přírodě území – ona je zase zaplní… > Příroda jako předmět práva • •Není neobvyklým jevem •V ekvádorské ústavě (2008) - pojetí životního prostředí jako Matky Země – Pachamamy •zaručena její úcta, existence, obnova jejích cyklů, struktury, evolučních procesů, stát je povinen uplatňovat preventivní opatření a zákazy •Práva Matky Země - prohlášena za veřejný zájem zákonem v Bolívii (2010) •Některé přírodní oblasti prohlášeny za předmět práv - v dohodě mezi Novým Zélandem a Maorskými kmeny (2012) •v Belize v 2012 získal korálový útes nárok na náhradu škody a obnovu do původního stavu •v Indii v roce 2012 Nejvyšší soud neuznal nadřazenost lidských zájmů nad ochranou životního prostředí, ale naopak uznal přírodní zájmy jako nezávislé •Vomáčka 2015, 31-37; Antropocentrický princip odpovědnosti •V 1979 Hans Jonas: Princip odpovědnosti. Pokus o etiku pro technologickou civilizaci • •„Jednej tak, aby účinky tvého jednání byly slučitelné s pokračováním vpravdě lidského života na Zemi." (Jonas, 1997, 35) • •Jednat tak, aby důsledky činnosti nepůsobily ničivě na budoucí možnost takového života •Neohrožovat podmínky neomezeného trvání lidstva na Zemi • • Odpovědnost z vnitřní povinnosti • •Kvůli něčemu, co ještě není •Odpovědnost je svou povahou nereciproční - budoucí generace nám to nevrátí •Etika budoucnosti • • Odpovědnost – znovuovládnutí techniky •Již je zřejmý destruktivní účinek technologií a techniky •Technický rozvoj se stále více udržuje sám - je samospásnou hnací silou - mimo kontrolu •Technický pokrok chytil člověka do pasti - nastražuje past sám na sebe •Řešení - proměna podstaty strategie lidského jednání •Tři fáze moci člověka: •Moc člověka prostřednictvím techniky na přírodu •Bez-moc: moc samočinné (neomezené) techniky - člověk je pouze "objektem" techniky •Moc člověka - opětovné ovládnutí technologie - odpovědným jednáním (nutná reflexe ohrožení lidské civilizace) Ekologické problémy s technikou •Komerční web: kalkulace stand by režimu za rok: 604 kWh ročně, cca 2500 Kč •USB šetrnější než virtuální disky (stovky krát), odesílání dat přes 4G 500x víc energie než přes wifi (Bowles, 2020, 187) •Granty a dotace: nákupy ton železa •Finanční zdroje (nákupy, akcie-fondy, reklama) •Každá bitcoinová transakce hodnotu 437kg/CO2 (hodnota spotřeby 30 amerických domácností denně) (Bowles, 2020, 189) •70% celosvětového internetového provozu soustředěn v okresu Loudoun (Virginia) – k pohánění datových center – nečistá energie (Greenspeace, Bowles, 2020) •Aktualizace – zastarávání techniky (a naopak) • • • • • • Škodlivé účinky na zdraví •Již dnes jednoznačná příčina krátkozrakosti u mladých lidí – IT •V roce 2050 bude téměř polovina světové populace trpět na krátkozrakost (každému desátému ztráta zraku) – příčinou používání smartfonů (během vývoje očí u dětí, které rostou) •Přibírání na váze a obezita – špatné stravování a vysoká míra používání obrazových médií – zdvojnásobení za posledních 30 let… •Oslabování paměti, myšlení, prostorové orientace, •Spitzer, Manfred: Digitální demence, Kybernemoc, Kyber a eko • • Sociální a psychologické problémy •Podpora vojen a diktatur kvůli nové technice a obchodu • Nepřehledné schéma obchodu s drahými kovy (Kongo •The Social Dilemma, 2020 •kvůli reklamě je jsou užívatelům nabízeny další možnosti aktivity, např. další konspirační teorie •Když to neudělám já, udělá to někdo jiný…(dilemata dizajnérů, programátorů, manažerů, atd.) (např. problém lepší navigace – zneužití ve vojenském průmyslu, softvér na rozpoznávání obličejů – zneužití vůči menšinám, diktatury, atd.) •Nespravedlivá výměna dat (obr.: Bowles, 2020, 56) •Odcizení (sebe, přírodě, ostatním) (Fromm) •Další? Který softvér? •Počítadlo •Tank •Rytíř • Shrnutí •Technosféra: •Technika – technologie – korporace – uživatel – trh - energie - suroviny •Proces, entita, který nikdo neovládá • •Odpovědnost: •Princip předběžné opatrnosti (viz Otevřený dopis proti GPT 4, nikdo umělé mysle nedokáže kontrolovat). •Skepticismus, ovládnutí své techniky, čistá energie •Osobní zdraví, sociální zdraví • • Doktor z Afriky… a jeho koncept úcty k životu Obrázok, na ktorom je osoba, okno Automaticky generovaný popis http://e-obzor.cz/albert-schweitzer/ Etika úcty k životu Alberta Schweitzera. Biocentrizmus •Já sem život, já chci žít uprostřed života, který chce žít. •(všechny formy života jsou si rovny) •Tuto instinktivní vôli k životu si ale musíme uvědomit a ujasnit. Neboť přitakání životu znamená prohloubení, zvroucnění a vystupňování vůle k životu. Současně zažívá myslící člověk nutkání projevovat stejnou úctu veškeré vůli k životu jako své vlastní. Dokáže se vcítit do jiného života a tím rozlišovat mezi dobrem a zlem. • •Dobré je život udržovat, život podporovat, vývojeschopný život přivádět k jeho nejvyššímu zhodnocení. •Zlé je život ničit, životu škodit, vývojeschopný život potlačovat. Toto je jedině myslitelný absolutní základ mravnosti. •Petr Lotar: Se života a díla Alberta Schweitzera. Primus, Praha, 1995, s. 46 Odpovědnost vůči světu mimo člověka •shallow ecology“ (mělká) - většina ochranářů a zelených •→ boj proti znečišťování, ničení zdrojů; starostlivost o zdraví člověka •„deep ecology“ (hlubinná) – přístup spojený s hodnotami a vnitřním přežíváním •→ nejde o řešení problémů, ale o to, aby vůbec nevznikali • •Netřiďme odpad – raději žádný neprodukujme. •Nechraňme přírodu, protože je potřebná a užitečná, ale proto, že je • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Ekonomika dle Naesse •Ekonomika rastu? •HNP •Není měřítkem blahobytu – zahrnuje méně produktů a služeb, jako používá průměrný člověk •Nepoukazuje na přerozdělení produktů a služeb •Nezachycuje odpracovaný čas, likvidaci zdrojů, nezvratné změny •kouření – reklama+prodej+léčení a léky – rast HNP •Nezachycuje a znevýhodňuje domácí práci • Změna, transformace •Individuální: např. dobrovolná skromnost – únik, moc nad svým životem, environmentální žal •1994: po zmene režimu väčšina spoločnosti orientovala na konzum, iní v skromnosti na vidiek •zelení - skromne z ekologických dôvodov, pestrí -zmysluplné zamestnanie, samota, umenie, rodina, a ď. •chudoba, problémy s dopravou, domáce vzdelávanie – odlúčenosť a ď. •2003: matky do zamestnaní, presadenie sa v podnikaní a zmysluplnej práci farmárov, remeselníkov, umelcov, a •vyššia spotreba, ale zároveň vytrvanie – nepodľahnutie príležitostiam, pestrosť a skromnosť luxusom, iní (ostatní) nemajú. •2017: deti skromných sa navrátili do miest (štúdium a uplatnenie), ale nezľavnili zo svojich hodnôt • • • • • • • Obsah obrázku dopis Popis byl vytvořen automaticky Ekofeminizmus https://broadblogs.com/category/feminism/ (Eko)feministické návrhy Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky •Konec panského přístupu k přírodě a ženě! (Kritika F. Bacona a d.) •Současný systém poškozuje přírodu a ty nejslabší: starší, nemocné, děti, matky samoživitelky, chudé, marginalizované •Kvóty ve vedení společnosti pro ženy nestačí • • Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše… •Muži odpradávna lovili, bojovali, přetvářeli krajinu, obchodovali, •Ženy zůstávaly doma péče o děti, nemocné, staré •Muži formovali stát, zákony, určili pravidla obchodního světa, prezentovali své náboženské i společenské představy, •Žena - druhořadou funkci: kultura má maskulinní charakter •Muži: myslí analyticky,abstraktně, tíhnou k moci, instrumentární rozum, bojovný duch •Ženy : myslí celostně, konkrétně, tíhnou k péči, citlivost, mateřský „duch“ Feministické požadavky •Jedním z řešení je ukončit mužskou dominanci ve vedení společnosti •odstranit panské principy k lidem a k přírodě •Odpovědnost •prosazovat nejen emancipaci žen ve vedení společnosti, •všech menšin, •zvyšovat pluralitu a rozmanitost myšlení, •mírové směřování společnosti vůči druhým i vůči přírodě Zoocentrismus: dpovědnost k dalším bytostem •V roce 1975 Peter Singer: Osvobození zvířat •Stimul pro zakládání organizací pro ochranu zvířat •jak krutě se lidé chovají ke zvířatům kvůli masu, kůži, zbytečným vědeckým experimentům, testování kosmetiky, a pod. •Lidské a Non-lidské živé bytosti jsou si rovny: každá živá bytost má preferenci netrpět, mnohé mají schopnost uvědomovat si svou minulost a budoucnost. •Dle tzv. zoocentrismu je odpovědné jednat v souladu se preferencemi živých bytostí •Netrpět je vlastní přirozený způsob života, atd.). •řešením veganství – nahrazení zvířat v potravě, oblečení a v průmyslu •zároveň sníží emise – i environmentální odpovědnost Cesta individuální cnosti •Rozumnost – kontrola pudů, tužeb, vášní, konzumu •Zvyky a zlozvyky •Vzory •Kompetence •Autonomie Obsah obrázku text, toaletní potřeby, vizitka, krém Popis byl vytvořen automaticky Sociální a ekonomická transformace •Politická transformace •Vytvoření globálního státu – silnějšího než korporace •Škola sociální kritiky •Hérakleitos: většina lidí je špatná •Marx: etika není potřebná, stačí revoluce – změna materiální základny •Sociální ekologie: co škodí přírodě, škodí i člověku •Transnacionální uznání odpovědnosti • • Obsah obrázku text, dopis Popis byl vytvořen automaticky Zelený kapitalismus •Zelený kapitalismus: transformace ekonomiky – nulové emise do 2050 •žádné zmínky o změně paradigmatu – jen technický návod v rámci systému • •Gates, 2021 • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky LOHAS, BIO, CSR, FAIRTRADE, a d. •Lifestyles of Health And Sustainability •Značky kvality •Společenské odpovědnosti – EK EU •Eliminace vykořisťování • • Zásady LOHAS •1. produkty založené výhradně na přírodních složkách •vyloučení chemických látek, barviv, aromat, konzervačních látek, upřednostnění přírodních materiálů před plasty •2. složení - biologicky odbouratelné •3. důraz na obnovitelné zdroje energie z biomasy, alternativní zdroje •4. recyklovatelnost papír, lepenka, samoodbouratelné plastové sáčky •5. etické získávání a výroba odmítání vykořisťovatelských praktik ve třetím světě, dětské práce, testování na zvířatech... Morálně sporné (CSR, BIO, LOHAS) •Zdravější jen bohatší? → lepší jen... •Méně konzumu? (rozšiřování nabídky, nikoliv nahrazování...) •Obchodní model marketingu? Bio ve velkém? •Kvalita → méně potravin → méně pro hladové? •A co výdobytky vědy? Budeme je vyhazovat? •Nesmysl - biocigarety Tlak: občanská neposlušnost, sabotáže •ON: Transparentní odpor proti určené nelegitimitě, nefunkčním zákonům a nespravedlnosti •Veřejně: ve snaze zabránit škodám (na životě a zdraví) •Neseme důsledky za nezákonnost • •Sabotáže •Netransparentní - skrytá činnost/nečinnost (neplnění povinností) •Ostatní nemají příliš šancí se na to připravit •Nehody, menší motivace zvažovat důsledky •Zejména hnutí z 80., 90. let 20. stol. ALF, ELF, Earth First, a.j. Průvodce eko-odpovědnosti v rozhodování • • • • • • • • •Autor: Slavomír Lesňák Průvodce etickým rozhodováním pro odpovědnou klimatickou transformaci (I.) 1.Nedostává motiv - idea jednání (změny) přednost před křehkostí-smrtelnosti konkrétního člověka? (ve zkratce: nemůže někomu mé jednání ublížit? komu?) 2.Napomáhá činnost k dalšímu rozšiřování umělého světa (kultury) na úkor přírody, anebo naopak napomáhá jeho ustupování? (ve zkratce: činnost může vést k obstarání nových produktů, na výrobu kterých je použita energie, voda, materiál – to vše je z přírody neodvratně odstraněno – zničeno; výjimkou je použití zánovních předmětů, klimaticky neutrální energie, apod.). 3.Napomáhá činnost k dalšímu rozšiřování technosféry ve světě, nebo přispívá k její minimalizaci? (ve zkratce: zvyšuje, nebo snižuje činnost naši závislost na technice a technologiích? Nepodporuje činnost technologické firmy, které vyvíjejí nadbytečné/neúsporné/klimaticky zatěžující produkty a aplikace?) 4.Pomáhá aktivita eliminovat, nebo zmírnit existující systémové (neviditelné) násilí ve světě? (ve zkratce: nepodporuje válečné konflikty, vykořisťování lidí v jiných částech světa, vyhánění lidí z domovů, ničení a vypalování pralesů, znečišťování vodních a půdních zdrojů, které poškozují lidi i další živé bytosti?, ad.) 5.Pomáhá činnost odstraňovat diskriminaci a utrpení zranitelných skupin obyvatelstva (žen, dětí, starších, hendikepovaných), nebo utrpení dále prohlubuje? (ve zkratce: nepodporuje mé jednání režimy, které diskriminují, pronásledují, zneužívají, likvidují své občany a občanky? Rovněž: ne každé klimaticky vhodné jednání může mít pozitivní dopad na seniory, děti, nemocné, matky samoživitelky, hendikepované – nutné emise se dají vyvážit snížením v jiné vhodnější oblasti). 6.Neodlišují se cíle a prostředky naší činnosti? (když chceme zachovat demokracii, nebudeme ji naší činností oslabovat; když chceme bezpečnou společnost, nebudeme šířit nebezpečí, když chceme klimaticky neutrální společnost, bude činnost již teď neutrální, když chceme v budoucí společnosti zachování lidských prav, respektujeme je i nyní; když chceme nenásilnou společnost, používáme nenásilní prostředky). 7.Nemuseli bychom se obávat o našem jednání povědět naším blízkým? (rodičům, partnerům, dětem, atd.). Nestydíme se za to? 8. 8. 8. 8. 8. • Obrázky a internetové zdroje •The Black Cat Sabotage Handbook. Dostupné online: https://blackcatsabotage.wordpress.com/ •https://nesehnuti.cz/eticky-kodex-ekologickych-organizaci/ •https://www.extinctionrebellion.cz/jednejme-okamzite/akcni-konsensus/ •How to strike. Dostupné online: https://fridaysforfuture.org/take-action/how-to-strike/ •Obrázek: Trailer život na naší planetě: https://m.facebook.com/GreenStore.cz/photos/a.935423896470060/3756775241001564/?type=3 •Obrázek: Černobyl ve filmu Život na naší planetě: https://www.artoftheancestors.com/blog/daavid-attenborough-life-on-our-planet •Stand by režim: https://www.epet.cz/stand-by/ •Na Brandenburské bráně: https://www.teraz.sk/zahranicie/dve-klimaticke-aktivistky-vyliezli-na-b/673286-clanok.html •V galerii: https://kultura.pravda.sk/galeria/clanok/646504-klimaticki-aktivisti-znova-utocia-na-obrazy-v-austr alii-sa-prilepili-ku-slavnym-warholovym-campbellovym-konzervam/ •Polité obrazy děli společnost: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/klimaticti-aktiviste-polite-obrazy-podcast-vinohrad ska-12-krajhanzl_2210270600_cen • Zablokované tryskáče: https://www.airways.cz/zprava/klimaticti-aktiviste-zablokovali-na-schipholu-soukrome-tryskace/ •Podcast D. Dzwonkowska: https://www.spreaker.com/show/etyka-cnot-srodowiskowych-prof-ucz-dr •Brněnský Extinction rebellion: https://brnenska.drbna.cz/zpravy/spolecnost/14834-na-svobodaku-se-symbolicky-obesili-lide-stojici-n a-tajicim-kusu-ledu.html • Literatura • •BOWLES, Cennydd. Etika budoucnosti. Praha: Academia, 2021 •GATES, Bill. Jak zabránit klimatické katastrofě: řešení, která máme, a průlomy, které potřebujeme. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2021. •JONAS, Hans. Princip odpovědnosti: pokus o etiku pro technologickou civilizaci. Praha: Oikoymenh, 1997. •VOMÁČKA, Vojtěch. Země jako subjekt práv? Tendence v ekocentrickém pojetí právní ochrany životního prostředí. In Josef Šmajs. Ústava Země. Banská Bystrica: Vydavatel'stvo PRO, 2015. •ŠMAJS, Josef. Ústava Země. Banská Bystrica: Vydavatel'stvo PRO, 2015 •Otevřený dopis: https://www.ppmagazin.com/od-gpt-4-k-autonomnimu-ai-aneb-reakce-na-otevreny-dopis-pozastavte-vyvoj- umele-inteligence/ • • Další literatura •ABBEY, Edward. Gang obrancov Zeme. Tulčík: Abies 1994. •ARRUZZA, Cinzia, BHATTACHARYA, Tithi., FRASER, Nancy. Feminismus pro 99 %: manifest. Praha: Neklid 2020. •BĚLOHRADSKÝ, Václav. Mezi světy & mezisvěty: reloaded 2013. 2., opr. a rozš. vyd. Praha: Novela bohemica 2013. •BOWLES, Cennydd. Etika budoucnosti. Praha: Academia 2021. •BROOKS, Leonard J. a Paul DUNN. Business and professional ethics for directors, executives & accountants. Boston, MA: Cengage Learning, 2018. •FELICETTI, Andrea. Systemic Unsustainability as a Threat to Democracy. Environmental Values, 2021, 30(4), s. 431-451. •GATES, Bill. Jak zabránit klimatické katastrofě: řešení, která máme, a průlomy, které potřebujeme. Brno: Jan Melvil Publishing 2021. • GLUCHMANOVÁ, Marta: Učiteľská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2008. •GOLDMAN, Emma. Ruská revoluce a autoritativní princip (1924). In TOMEK, Václav (ed.): Anarchismus v proměnách dvacátého století. Vybrané osobnosti a ideje. FÚ AV ČR, Praha, 2012, s. 567-591. •HÁLA, Vlastimil – KOLÁŘSKÝ, Rudolf. Filosofie a ohrožená Země. Filosofia, Nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, Praha 2020. •HRUBEC, Marek. Od zneuznání ke spravedlnosti: kritická teorie globální společnosti a politiky. Praha: Filosofia, 2011. •JASPERS, Karl. Duchovní situace doby. Academia 2008. • • • •JONAS, Hans. Princip odpovědnosti: pokus o etiku pro technologickou civilizaci. Praha: Oikoymenh 1997. •KOMÁREK, Stanislav. Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Vyd. 2. Praha: Academia 2008. •LIBROVÁ, Hana, PELIKÁN, Vojtěch. Ethical Motivations and the Phenomenon of Disappointment in Two Types of Environmental Movements: Neo-Environmentalism & the Dark Mountain Project. Environmental Values. Cambridge: White Horse Press, 2016, 25 (2), s. 167-193. •MALANKIEVIČOVÁ, Silvia. Profesijná etika: (v súčasných perspektívach aplikovaného diskurzu). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2008. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis, 217/299. •PATOČKA, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha: Oikoymenh 2007. •ŠMAJS, Josef. Ústava Země: filosofický koncept. Vydanie I. Banská Bystrica: PRO 2015. •ŠVAŇA, Lukáš. Etika vojny a terorizmu. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity 2016. Opera philosophica, 2/2016. •ŽIŽEK, Slavoj. Násilí. Praha: Rybka 2013. •WALLACE-WELLS, David. Neobyvatelná Země: Život po oteplení. Brno: Host 2020. •TAYLOR, Bron Raymond. Ecological Resistance Movements : The Global Emergence of Radical and Popular Environmentalism. SUNY Press, 1995. • •