1 Program poradenských služeb na školní rok 2024/2025 Vedoucí školního poradenského pracoviště: Mgr. Olga Teremová – speciální pedagog Členové školního poradenského pracoviště: Mgr. Jitka Strnadová – školní metodik prevence Mgr. Ivana Neužilová – výchovný poradce PhDr. Aneta Orálková – školní psycholog Mgr. Jana Tomanová – speciální pedagog, logopedický asistent Mgr. Radka Vlčková – speciální pedagog Školní poradenské pracoviště zahájilo na ZŠ a MŠ Křtiny dvanáctý rok svojí činnosti. V letošním roce budeme pracovat v šestičlenném týmu. Nové cíle ŠPP v roce 2024/2025: 1. Podpora zdravého sebepojetí a sebehodnocení u dětí a žáků 2. Efektivní zvládání krizových situací 3. Psychohygiena dětí, žáků a pedagogů Hlavním cílem ŠPP je poskytovat služby v následujících oblastech: 1. Poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2. Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření 3. Prevenci školní neúspěšnosti 4. Kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění 5. Podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami 6. Podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných 7. Průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole 8. Včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů 9. Předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace 10. Průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou 11. Metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy 12. Spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci 13. Spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními 2 Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti: Poskytování, sledování a vyhodnocování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ZÁŘÍ  Nákup a příprava pomůcek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s podpůrnými opatřeními. Zodpovídá: Teremová  Aktualizace a doplnění databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s podpůrnými opatřeními. Zodpovídá: Teremová  Příprava podkladů pro vytvoření individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich třídní učitele. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová, třídní učitelé  Příprava podkladů pro vytvoření plánů pedagogické podpory pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a děti ohrožené rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a jejich učitelky mateřské školy. Zodpovídá: Orálková, Teremová  Příprava podkladů pro vytvoření dohody o poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich třídní učitele. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Příprava podkladů pro individualizaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich třídní učitelky. Zodpovídá: Teremová  Příprava podkladů pro individualizaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vychovatelky školní družiny. Zodpovídá: Teremová  Koordinace a účast na projednávání dohody o poskytování podpůrných opatření s třídními učiteli, dalšími učiteli, se žáky a jejich zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Koordinace a zahájení pedagogické intervence a doučování pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně. Zodpovídá: Teremová, učitelé  Koordinace a zahájení předmětu speciálně pedagogické péče se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně. Zodpovídá: Teremová  Nakoupení učebních materiálů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, které budou mít k dispozici během výuky.  Zakoupení encyklopedií, naukových her a dalších pomůcek, jež přispějí ke zkvalitnění vzdělávání a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.  Nakoupení reedukačních, stimulačních a kompenzačních pomůcek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Zodpovídá: Teremová 3 ŘÍJEN  Evidence a kontrola individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami do 4. 10. 2024, kompletace spisové dokumentace. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Evidence a kontrola plánů pedagogické podpory a dohody o poskytování podpůrných opatření pro žáky s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do 4. 10. 2024, kompletace spisové dokumentace. Zodpovídá: Teremová, Neužilová LISTOPAD  Zhodnocení efektivity práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně podle IVP v 1. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění a konzultace se zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Zhodnocení efektivity práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podle dohody o poskytování podpůrných opatření v 1. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění a konzultace se zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Zhodnocení pedagogické intervence pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně za 1. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění. Zodpovídá: Teremová, učitelé pedagogické intervence  Zhodnocení předmětu speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně za 1. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění. Zodpovídá: Teremová  Depistážní šetření v 1. třídě – vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zodpovídá: Teremová PROSINEC  Depistážní šetření v 1. třídě – vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zodpovídá: Teremová  Zpracování depistážního šetření v 1. třídě a následné zařazení do vhodného reedukačního, stimulačního a kompenzačního programu. V případě zjištění závažných problémů žáka povedeme metodicky třídního učitele k individualizaci žáka nebo tvorbě dohody o poskytování podpůrných opatření. Proběhne konzultace se školskými poradenskými zařízeními a individuální konzultace s rodiči, zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová LEDEN  Zhodnocení pedagogické intervence pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2- 5 stupně v 1. pololetí + návrhy na jejich doplnění Zodpovídá: Teremová, učitelé pedagogické intervence  Zhodnocení předmětu speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2 -5 stupně v 1. pololetí + návrhy na jejich doplnění. Zodpovídá: Teremová 4  Zhodnocení efektivity práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podle IVP v 1. pololetí + návrhy na jejich doplnění a jednání se zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová, třídní učitelé  Zhodnocení efektivity práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podle dohody o poskytování podpůrných opatření v 1. pololetí + návrhy na jejich doplnění a konzultace se zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová, třídní učitelé  Depistážní šetření – školní zralost v mateřské škole – vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zodpovídá: Teremová ÚNOR  Depistážní šetření ve 2. třídě – vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zodpovídá: Teremová  Zpracování depistážního šetření v 2. třídě a následné zařazení do vhodného reedukačního, stimulačního a kompenzačního programu. V případě zjištění závažných problémů žáka povedeme metodicky třídního učitele k individualizaci a tvorbě dohody o poskytování podpůrných opatření. Proběhne konzultace se školskými poradenskými zařízeními a individuální konzultace s rodiči, zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová BŘEZEN  Edukativně-stimulační skupinky EDASTIM pro budoucí prvňáčky (březen – květen). Zodpovídá: Teremová, budoucí třídní učitel  Zhodnocení efektivity práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně podle IVP v 3. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění a jednání se zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Zhodnocení efektivity práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně podle dohody o poskytování podpůrných opatření  v 3. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění a konzultace se zákonnými zástupci. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Zhodnocení pedagogické intervence pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně v 3. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění. Zodpovídá: Teremová, učitelé pedagogické intervence  Zhodnocení předmětu speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně v 3. čtvrtletí + návrhy na jejich doplnění.  Zodpovídá: Teremová DUBEN  Zápis do první třídy. Zodpovídá: Teremová, učitelé 1. stupně  Beseda pro rodiče budoucích prvňáčků Zodpovídá: Orálková, Teremová KVĚTEN  Dyslexiáda Zodpovídá: Teremová, Orálková 5 ČERVEN  Zhodnocení výsledků péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 1-5 stupně a jejich IVP, dohody o poskytování podpůrných opatření, individualizace – zpětná vazba od zákonných zástupců žáků i jejich vyučujících. Zodpovídá: Teremová, Neužilová  Zhodnocení pedagogické intervence pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně. Zodpovídá: Teremová, učitelé pedagogické intervence  Zhodnocení předmětu speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2-5 stupně. Zodpovídá: Teremová ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK  Metodické vedení a průběžné konzultace s učitelkami mateřské školy, učiteli, vychovatelkami školní družiny, kteří vyučují děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a děti a žáky s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. Metodická podpora, pomoc, náslechy v hodinách. Specifika výuky a možnosti dle druhu a stupně podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, návrhy metody a formy práce s dětmi a žáky – jejich zavedení do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.  Participace na vytvoření IVP u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dohoda o poskytování podpůrných opatření u dětí a žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb v kooperaci s učitelkou mateřské školy, třídním učitelem, dalšími učiteli, s vychovatelkami školní družiny, s vedením školy, se zákonnými zástupci dítěte nebo žáka a se žákem samotným.  Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a dalšími institucemi ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.  Metodické vedení pro zákonné zástupce a třídní učitele při odesílání dětí a žáků do školských poradenských zařízení, vyplňování požadované dokumentace.  Konzultace s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami o závěrech prvního vyšetření ve školských poradenských zařízeních a projednání následné péče o tyto žáky.  Vyhodnocení podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Komunikace mezi ŠPP a PPP či SPC.  Nákup pomůcek přiznaných žákům s podpůrnými opatřeními a jejich evidence.  Poskytování informací o materiálech pro reedukaci, stimulaci a kompenzaci pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami či u dětí a žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb případně jejich možnost zapůjčení.  Sledování adaptačních potíží žáků 1. ročníků při zahájení školní docházky a žáků 6. ročníků při přechodu na II. stupeň a pomoc třídním učitelům a zákonným zástupcům při jejich řešení.  Dlouhodobá i krátkodobá individuální i skupinová speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Reedukační, kompenzační a stimulační činnost s dětmi a s žáky s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. 6  Spolupráce s učitelkami mateřské školy, s třídními učiteli, vychovatelkami školní družiny a zákonnými zástupci při řešení aktuálních výukových problémů dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.  Individuální konzultace se zákonnými zástupci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 1-5 stupně.  Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga v mateřské škole, základní škole a ve školní družině.  Sledování nových poznatků v oblasti péče o děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – zapojení do programů dalšího vzdělávaní a průběžné doplňování knihovny odborné literatury. Zodpovídá: Teremová, Neužilová, Orálková  V rámci mapování vztahů ve třídách, sledování postavení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídním kolektivu – někdy stojí na okraji a mohou se stát terčem posměšků i šikanování. Zodpovídá: Teremová, Orálková Prevence školní neúspěšnosti ÚKOLY PRO CELÝ ROK  Průběžné sledování žáků s neprospěchem – poskytování individuálních konzultací třídním učitelům, vyučujícím jednotlivých předmětů i zákonným zástupcům těchto žáků.  Průběžné konzultace o neprospěchu s pracovnicemi ŠPP  Podpora žáka pedagogickou intervencí pedagogem školy – projednání s žákem, zákonným zástupcem, pedagogem, pravidelné poskytovaní a vyhodnocení efektivity pedagogické intervence  Podpora žáka speciálním pedagogem – ukázka metod a způsobů stylu učení, organizace práce, zvyšování práceschopnosti, nastavování denního režimu, uvolňovacích metod  Vyhodnocování závěrů pedagogických rad – přehled o žácích s neprospěchem – hledání příčin neprospěchu, případně tvorba podpůrného vzdělávacího programu pro žáky s neprospěchem – úzká spolupráce s třídními učiteli a zákonnými zástupci neprospívajících žáků.  Podpora budování pozitivních vztahů mezi žáky nadanými a žáky s neprospěchem – v případě zájmu zprostředkování vzájemného doučování. Zodpovídá: Neužilová, Strnadová, Teremová, pedagogové PI Kariérní poradenství – profesní orientace žáka – 9. ročník ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK ZÁŘÍ  Předání základních informací o aktivitách plánovaných v oblasti volby povolání na školní rok 2024/2025 vycházejícím žákům a jejich zákonným zástupcům.  Průzkum mezi vycházejícími žáky – další studium po ukončení základní školy a volba povolání.  Aktualizace informační nástěnky. 7 ŘÍJEN  Shromažďování informací o možnostech studia na SŠ a SOU ve školním roce 2024/2025 a předávání průběžných informací vycházejícím žákům – aktualizace nástěnek.  Příprava podkladů pro kontrolní vyšetření vycházejících žáků s poruchami učení z důvodu možnosti jejich zohlednění při přijímacím řízení na střední školy i následném studiu. LISTOPAD Informační schůzka s rodiči žáků 9. třídy. PROSINEC  Poskytování individuálních konzultací vycházejícím žákům a jejich rodičům – pomoc při rozhodování – využití aktuálních přehledů s nabídkou SŠ a SOU, internetu.  Návštěvy dnů otevřených dveří na SŠ a SOU. ÚNOR  Podpora pro zákonné zástupce při vyplňování přihlášek. DUBEN  První a druhé kolo přijímacího řízení, sledování a vyhodnocení výsledků přijímacího řízení na SŠ a SOU.  Sledování a zhodnocení výsledků přijímacích zkoušek na víceletá gymnázia. KVĚTEN  Další kola přijímacího řízení – pomoc žákům, kteří neuspěli při odvolacím řízení, hledání volných míst a vyplňování přihlášek - sledování a vyhodnocení výsledků dalších kol přijímacích zkoušek na SŠ a SOU. ČERVEN  Vypracování přehledu umístění vycházejících žáků na SŠ, SOS a víceletá gymnázia, zhodnocení výsledků přijímacího řízení za uplynulý školní rok. Zodpovídá: Neužilová Kariérové poradenství – profesní orientace žáka - 8. ročník  Den pro školu – odborníci do škol 1xměsíčně Zodpovídá: Hynštová, Teremová  Pravidelné vstupy ŠPP do výuky  Metodická podpora třídnímu učiteli v oblasti profesní orientace  Metodická podpora žákům v oblasti profesní orientace  Metodická podpora zákonným zástupcům v oblasti profesní orientace Zodpovídá: Neužilová, Ševčíková,Strnadová, Chvátalová, Orálková, Teremová Kariérové poradenství – profesní orientace žáka - 1. stpupeň  Představení profese zákonným zástupcem ve třídě  Náhledy do různých profesí  Důležitost všech profesí v rámci společnosti Zodpovídá: třídní učitelé, asistenti pedagoga 8 Vyhledávání, podpora a vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků 1. Vyhledávání MiNŽ a MiND a) Pozorování v MŠ b) Náslechové hodiny c) Konzultace s třídními učiteli a učiteli jednotlivých předmětů d) Konzultace s asistenty pedagoga e) Rozhovor se zákonným zástupcem f) Rozhovor s žákem/žákyní g) Depistážní šetření – speciální pedagog h) Nabídka společností zaměřujících se na vyhledávání talentů – invenio, mensa 2. Podpora MiNŽ a MiND a) Metodická podpora pro učitele – pochopení a objasnění osobnostních profilů MiND/Ž b) Podpora zákonných zástupců v návštěvě PPP, speciálně pedagogická a psychologická péče, ukázka možností odpoledních či prázdninových aktivit pro nadané, ukázka webových stránek, pochopení a objasnění osobnostních profilů MiND/Ž, zapůjčení, ukázka odborné literatury c) Podpora žáka/žákyně – speciálně pedagogická a psychologická péče, pochopení a objasnění osobnostních profilů, individuální konzultace, styly učení, denní režim, práceschopnost, ukázka populárně naučné literatury o nadaných. 3. Vzdělávání a rozvoj MiND a MiNŽ a) Metodiky s různými typy úloh pro nadané - intranet b) Koumák – 1. – 5. třída c) Edupraxe – diferencované učení – zapůjčení v ŠPP d) Projekty e) Soutěže Zodpovídá: Teremová Průběžná a dlouhodobá péče o žáky s výchovnými obtížemi včetně různých forem šikany a diskriminace ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK Jako hlavní cíle v oblasti prevence si školní poradenské pracoviště stanovilo pomoc s přípravou třídnických hodin, klima tříd, koordinaci a realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování. a) Pravidelné ranní čtvrthodinky – 1x týdně, každé pondělí b) Pravidelné třídnické hodiny – 1x měsíčně, náměty, aktivity, osobní přítomnost ŠPP, osobní vedení TH pracovníkem ŠPP c) Individuální konzultace s třídním učitelem d) Individuální konzultace se speciálním pedagogem e) Individuální konzultace se školním psychologem f) Vyhotovení individuálního výchovného plánu Zodpovídá: třídní učitelé, členové ŠPP 9 Řešení neomluvené a vysoké absence žáka ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK  Prevence a postihy záškoláctví – postup podle metodického pokynu: evidence neomluvených hodin, účast na jednáních třídních učitelů s rodiči, evidence zápisů z jednání třídních učitelů s rodiči a z jednání výchovných komisí. Zodpovídá: Neužilová, Strnadová  Sledování žáků s vysokou omluvenou absencí – projednávání případů, kdy žáci zameškali více než 100 hodin za jedno klasifikační období – jednání s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáka, hledání příčin vysoké absence žáků ve škole a návrh opatření. Zodpovídá: Neužilová, Strnadová  Zajištění pomoci žákům s vysokou absencí ze zdravotních důvodů – možnost práce podle individuálního plánu po určitou část roku. Zodpovídá: Teremová, Neužilová Plán besed a jiných aktivit s tématy prevence rizikového chování pro realizaci ve školním roce 2024/2025: 1.třída  „Bezpečně do školy“ – dopravní výchova (třídní učitelka zařadí do hodin prvouky) – září  „Den zdravého životního stylu“ – zdraví, zdravý životní styl (škola) - říjen  „Den prevence a první pomoci“ (škola) - červen  „Můj nový kamarád“ – celoroční spolupráce žáků 1. a 9. ročníku  „Den prvňáka“ – příprava dětí v MŠ na nástup do první třídy (spolupráce žáků MŠ a 1. ročníku)- leden  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) - prosinec 2. třída  „Bezpečně do školy“ – dopravní výchova (třídní učitelka zařadí do hodin prvouky) – září  Plavecký výcvik (škola)  „Den zdravého životního stylu“ – zdraví, zdravý životní styl (škola) - říjen  Účast v projektu „Hasík“ – protipožární ochrana  „Den prevence a první pomoci“ (škola) – červen  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) - prosinec 3. třída  „Den zdravého životního stylu“ – zdraví, zdravý životní styl (škola) - říjen  Bezpečně na sociálních sítích – PČR – březen  „Den prevence a první pomoci“ (škola)- červen  Plavecký výcvik (škola) 10  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) – prosinec  Preventivní film s následnou diskusí s pracovníky ŠPP zaměřený na zvládání emocí 4. třída  „Den zdravého životního stylu“ – zdraví, zdravý životní styl (škola) - říjen  „Průkaz cyklisty“ – dopravní výchova, dopravní hřiště Blansko  „Den prevence a první pomoci“ (škola) – červen  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) – prosinec  Preventivní film s následnou diskusí s pracovníky ŠPP zaměřený na zvládání emocí  „Nebezpečné výzvy na internetu“ – program zaměřený na užívání sociálních sítí a pohybu v kyberprostoru (květen) 5. třída  „Den zdravého životního stylu“ - zdraví, zdravý životní styl (škola) - říjen  „Den prevence a první pomoci“ (škola) – červen  „Den páťáka“ – stmelování a příprava žáků pátých tříd v regionu školy - březen  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) – prosinec  „Nebezpečné výzvy na internetu“ – program zaměřený na užívání sociálních sítí a pohybu v kyberprostoru (květen)  „Mezi stěnami“ – preventivní film s následnou diskusí s pracovníky ŠPP - šikana – leden 6.A a 6.B  Adaptační pobyt pro žáky 6. tříd, Baldovec – říjen  „Mezi stěnami“ – preventivní film s následnou diskusí s pracovníky ŠPP - šikana – leden  Účast v projektu „Hasík“ – protipožární prevence  „Den prevence a první pomoci“ (škola) – červen  „Den zdravého životního stylu“ – zdraví, zdravý životní styl (škola) – říjen  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) – prosinec  „Řekni ne drogám, řekni ano životu“ – preventivní program zaměřený na nebezpečí užívání drog 11 7.A a 7.B  „Sami“ – preventivní film s následnou diskusí s pracovníky ŠPP - poruchy příjmu potravy – leden  „Den prevence a první pomoci“ (škola) – červen  „Den zdravého životního stylu – zdraví, zdravý životní styl (škola) – říjen  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) – prosinec  „Řekni ne drogám, řekni ano životu“ – preventivní program zaměřený na nebezpečí užívání drog  Kyberkriminalita, kyberšikana, trestněprávní odpovědnost – PČR - listopad 8. A a 8. B  „Jakub“ – preventivní film s následnou diskusí s pracovníky ŠPP – domácí násilí - únor  „Den prevence a první pomoci“ (škola) – červen  „Den zdravého životního stylu“ – zdraví, zdravý životní styl (škola) – říjen  „Den páťáka“ – zapojení žáků 8. ročníku, stmelování žáků 5. a 8. třídy - březen  „Den prvňáka“ (příprava na „Můj nový kamarád) spolupráce MŠ a 8. ročníku – leden  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) – prosinec  „Řekni ne drogám, řekni ano životu“ – preventivní program zaměřený na nebezpečí užívání drog  „Odborníci do škol“ (škola + externisté) – prevence neúspěchu v pracovním životě (v průběhu roku)  „Tvoje cesta načisto“ – preventivní program PČR (návykové látky) – březen  „Život na vozíku“ – program zaměřený na život handicapovaných osob  Kyberkriminalita, kyberšikana, trestněprávní odpovědnost – PČR - listopad 9. A  „Můj nový kamarád“ – spolupráce 1. a 9. ročníku  „Abstinent“ – preventivní film s následnou diskusí s pracovníky ŠPP – alkohol – leden  „Den prevence a první pomoci“ (škola) - červen  Absolventský večer (škola) – červen  „Den zdravého životního stylu“ – zdraví, zdravý životní styl (škola) – říjen  „Den otevřeného vyučování“ – program zaměřený na rodiče, kteří mají možnost nahlédnout do vyučovacích hodin - listopad  „Den otevřených dveří“ - program zaměřený na rodiče, žáky a příznivce školy (v rámci tohoto dne žáci prezentují své dovednosti a je návštěvníkům představeno zázemí školy včetně výukových aktivit) – prosinec  „Velký dům“ – preventivní program zaměřený na prevenci proti xenofobnímu a rasistickému chování – prosinec  Kyberkriminalita, kyberšikana, trestněprávní odpovědnost – PČR - listopad 12 Hlavní cíle MPP v tomto školním roce:  Zaměření na zdravé sebepojetí a sebehodnocení žáků  Upevňování bezpečného chování na sociálních sítích  Prohlubování pozitivního klima tříd  Zdůrazňování rizik užívání návykových látek  Posilování vzájemné komunikace v triádě – učitel – zákonný zástupce – žák  Zamezení vandalismu Spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci ÚKOLY PRO CELÝ ŠKOLNÍ ROK  Pravidelné konzultační hodiny pro zákonné zástupce – termíny uvedeny na webových stránkách.  Pro zákonné zástupce individuální konzultace po předcházející domluvě.  Informovanost na webových stránkách o novinkách a aktualitách ŠPP Zodpovídá: Teremová, Orálková  Beseda pro rodiče předškoláků – Jak pomoci zvládnout nástup do 1. třídy – červen 2025  Den pro předškoláka – leden 2025  Den páťáka – březen 2025 Zodpovídá: Teremová, Orálková Spolupráce školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními ÚKOLY PRO CELÝ ROK  Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.  Příprava podmínek pro péči a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole, v základní škole i ve školní družině. Koordinace poskytování poradenských služeb těmto dětem, žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto dětí a žáků.  Metodická pomoc s přípravou a vyhodnocováním dohody o poskytování podpůrných opatření a plánu pedagogické podpory, s naplňováním podpůrných opatření v péči a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů a individuálních výchovných plánů.  Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.  Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování, vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.  Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, středisky výchovné péče, Policií ČR, OSPOD, nestátními organizacemi, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování.  Podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole.  Dlouhodobá i krátkodobá individuální či skupinová speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky. 13 Plán DVPP Členové ŠPP by se dle aktuální nabídky chtěli vzdělávat v těchto oblastech:  Mgr. Ivana Neužilová - aktivity pro kariérové poradce  Mgr. Olga Teremová – rozšiřující péče o žáky mimořádně nadané, komunikace s dětmi o krizových situacích, komunikace s dítětem při agresivním jednání, rozšíření dovedností při práci s dítětem s poruchou příjmu potravy,prohloubení znalostí v oblasti sexuální identity dětí a dospívajících  Mgr. Jitka Strnadová – vedení poradenského rozhovoru, psychohygiena  PhDr. Aneta Orálková - komunikace s dětmi o krizových situacích, komunikace s dítětem při agresivním jednání, rozšíření dovedností při práci s dítětem s poruchou příjmu potravy, sebepoškozování u dětí a mladistvých  Mgr. Jana Tomanová – vedení poradenského rozhovoru  Mgr. Radka Vlčková – podpora a péče o žáky s LMP Pracovní porady členů ŠPP první středa v měsíci Ve Křtinách 16. 9. 2024 Mgr. Olga Teremová Vedoucí ŠPP