Z Á K L A D Y B I O L O G I E - ZKOUŠKA T É M A T I C K É O K R U H Y - KLÍČOVÁ SLOVA STUDIUM UČITELSTVÍ PRO 1.ST. ZŠ Legenda: aaa = název okruhu z něhož jsou vytvářeny zkušební otázky aaa = hlavní klíčová slova -- základ zkušebních otázek, jejichž obsah by student měl umět vysvětlit, význam demonstrovat na jednoduchých příkladech (modelových přírodninách) pro žáky 1. st. aaa = pomocné texty pro pochopení hlavních klíčových slov aaa = pomocná klíčová slova, kterým by student měl rozumět, aby dokázal vysvětlit hlavní klíčová slova aaa = doplňující texty rozšiřující 1.Biologické vědy-předmět a metody zkoumání Biologické vědy /Základní - obecná biologie, botanika, zoologie, antropologie, mikrobiologie, anatomie, fyziologie, molekulární biologie, biochemie, genetika, ekologie...., aplikované biologické vědy - zemědělství, rostlinná výroba=RV, živočišná výroba=ŽV, krmivářství, zahradní sadovnictví a květinářství, zelinářství, ovocnictví, zahradní architektura, biotechnologie, farmacie, medicína, homeopatie, valeologie, fenologie, biologické hospodaření, genetické inženýrství, aranžování a vazba ..../ Život -charakteristika živých soustav, základní podmínky a projevy života, limity života, vznik a vývoj života-teorie kreační, parspermická a evoluční . Dawinismus, neodarwinismus, J.E. Lovelock- Teorie živé planety, P.T. de Chardien -teorie "planetizace lidstva". Základy pokusnictví Pokus a pozorování /zakládání pokusů, hypotéza, metodika realizace, výsledky a jejich vyhodnocení, diskuse a závěry/, kvantitativní a kvalitativní hodnocení-demonstrace na LP č.2, fenologie a fenologická pozorování. Význam a tvorba herbáře. Význam koutku přírody a školní zahrady pro výchovu a vzdělávání na ZŠ. Práce s odbornou literaturou - klíče, encyklopedie aj. 2.Příroda --názvosloví přírodnin, význam rostlin pro život na Zemi, pěstování rostlin a chov zvířat- význam pro člověka a životní prostředí. Třídění a názvosloví přírodnin -biologické (vědecké) ve vztahu k ekologickému a uživatelskému např.:(spotřebnímu-organismy škodlivé...., užitečné a užitkové, rostliny plané a kulturní, zvířata divoká, domestikovaná, ovoce, zelenina, léčivé rostliny, koření, bylinky, průmyslové plodiny, jedovaté, alergenní a ozdravné organismy.... pěstitelskému - polní plodiny, plevele, letničky...., chovatelskému - domácí zvířata, hospodářská zvířata, lovná, laboratorní....,profesně specializovanému např. farmaceutickému - droga, amara, analgetika, anorektika, metabolika... výživářskému - potraviny, pochutiny, potrava - výživa organismů...aj.) Taxonomie, taxony-taxonomická soustava, hierarchie kategorií- jejich rozdělení a přehled (říše,kmen, oddělení, třída, řád, čeleď, rod, druh, var. cv....), přehled přirozeného systému živé přírody,zařazování modelových organismů) Živá a neživá příroda, trofické vztahy v přírodě, potravní řetězce, tok energie-potravní pyramida, biomasa, koloběh látek (cyklus uhlíku, kyslíku, dusíku a vody), rovnováha v přírodě a vliv člověka, pojem ekologie, biosféra, ekosystémy, biocenóza-společenstvo, populace, abiotické, biotické a antropogenní faktory života organismů, biotop, nika, vertikální a horizontální struktura populací (vegetační stupně, klimatické pásy, patra), biomy, rozmanitost přírody - biodiverzita, životní prostředí. Význam a třídění organismů z hlediska užitečnosti pro člověka a životní prostředí Druh, varieta - odrůda, rasa - plemeno, linie, domestikace, šlechtění, biotechnologie , genové inženýrství../ 3.Abiotické faktory - vliv na život a vývoj organismů Základy meteorologie a klimatologie - geografické a klimatické faktory: /Meteorologické prvky a jejich značení, meteorologie, klimatologie, fenologie, výrobní typy. Geografické a klimatické faktory - vliv na počasí , klima, roční období, život organismů-adaptace. Třídění rostlin podle nároků na světlo, teplo, vodu, vlhkost, proudění a čistotu vzduchu -aplikace na podmínky pro pěstování pokojových rostlin v mírném klimatickém pásmu v jednotlivých ročních obdobích. Kalendář meteorologický, fenologický, pěstitelský a kalendář přírody na ZŠ./ Půda- pedofické faktory, výživa rostlin-hnojení /Vznik a složení půdy, půdotvorní činitelé, fyzikální a chemické vlastnosti půd, třídění půd, půdní druhy, půdní profil a horizonty - půdní typy, úrodnost půdy, zpracování (technologie,stroje a nářadí) a ochrana půd. Třídění rostlin podle nároků na půdu - aplikace na přípravu půdy pro pokojové rostliny. Chemické složení živé a neživé přírody (třídění prvků a sloučenin)makro-mikrobiogenní prvky, základní organické sloučeniny cukry, tuky,bílkoviny, NK) Organologie a fyziologie vyšších rostlin ve vztahu k výživě: stavba kořenů, stonků a listů v souvislosti s příjmem a přeměnou látek neústrojných na ústrojné -proces fotosyntézy (asimilace), dýchání ( disimilace) a koloběh živných roztoků (transpirace, kapilarita a vztlak kořenů), pohyb látek ústrojných a neústrojných v rostlinách(dřevo-lýko), Výživa rostlin - hnojiva statková a průmyslová-třídění, význam, racionální hnojení.-třídění rostlin podle nároků na živiny (I.-III. trať) a souvislost s výživou člověka/ 4.Biotické faktory (včetně antropogenních) - vliv na život a vývoj organismů Organismus - populace - vztahy vnitrodruhové a mezidruhové, způsob výživy (biofágové, nekrofágové), potravní řetězce-pastevně kořistnický, rozkladný=dekompoziční, cizopasný=parazitický /PŘÍKLADY!/ býložravci(fytofágové-zelená hmota, semena) dravci-predátoři( zoofágové-kořist usmrcují nebo hostitele oslabují=cizopasníci-parazité, exoparazité a endoparazité). interakce negativní-konkurence, alelopatie, parazitismus, interakce kladné=mutualismus- symbioza, mykorhiza, lichenismus, epifytismus Antropogenní faktory jsou dány lidskou činností v ekosystému - odlesnění, rudeální stanoviště, rostliny antropofytní(zavedené úmyslnou činností), adventivní rostliny(zavlečené) 5.Organismus -rozmanitost života nadříše nebuněční=-hlavně viry - stavba, význam Prokarryota-prvojaderní: říše prvobuněční -hlavně bakterie a sinice -"- Eukaryota - jaderní : říše rostliny, houby, živočichové -"- (POZNÁMKA: charakteristika na úrovni přehledu IVZ III a literatura č.11) /Stavba buňky a základní rozdíly ve stavbě buněk organismů uvedených říší, přenos látek přes membránu - difuze a aktivní transport, turgor a osmóza. Základní buněčné organely eukaryot a jejich funkce(buněčná stěna, cytoplazma, jádro,vakuoly-lyzozomy, mitochondrie, endoplasmatické retikulum, plastidy), mitóza a meióza- vysvětlit význam. Stavba organismů : jednobuněční a mnohobuněční - buňka(viry,bakterie-rozmnožování-význam) , stélka, diferencované buňky-pletiva a tkáně, orgány, orgánové soustavy) . Pletiva dělivá(meristémy): primární-vrcholové a sekundární: kambium, felogen, kalus. Pletiva trvalá: krycí (pokožková-kutikula a průduchy-funkce a význam, trichomy krycí,žlaznaté, žahavé) vodivá(svazky cévní-část dřevní a lýková-význam) základní(-pletivo asimilační, zásobní, vodní, vzdušné, vyměšovací-mléčnice,idioblast,latex) Tkáně- epitely /krycí, výstelkové, žlázové(vylučují látky), resorpční(vstřebávají l.), smyslové(drždivé)/ pojiva /vazivo a buňky tukové,pigmentové, histiocyty, žírné (Vazivo řídké,tukové,tuhé,lymfoidní). chrupavka, kost/ tkáň svalová ( svalstvo hladké, příčně pruhované a srdeční - složení ,výskyt, řízení) tkáň nervová (neuron, neuroglie-vznik, funkce, řízení) 6.Metabolismus -přeměna látek a energií ve spojení s nepřetržitou výměnou látek, energií a informací s okolím /reakce anabolické-endoergické- syntéza stavebních a biologicky významných látek, reakce katabolické-reakce exoergické (glykolýza, dýchání), řízení hormonální a nervové Rostliny -asimilace a disimilace, asimiláty stavební, zásobní, enzymatické-význam,- vitamíny Autotrofní organismy(fototrofní=fotosynt. bakterie, sinice, zelené r., chemolitotrofní=bakterie sirné,nitrifikační, železité, vodíkové) Heterotrofní organismy:chemoorganotrofní = saprofyti žijí na odumřelé org. hmotě = paraziti žijí na živé organické hmotě Fotosyntéza -fotosyntetická asimilace Buněčné dýchání, fermentace-kvašení (alkoholové a mléčné) Biosyntetické reakce U člověka: metabolismus sacharidů(glukóza---glykogen,-- tuky) metabolismus tuků (---mastné kyseliny + glycerol-glukoza--tuky) metabolismus bílkovin(---aminokyseliny---glykogen +močovina - bílkoviny se do zásoby neukládají) Bazální metabolismus, aerobní a anaerobní dýchání, kyslíkový dluh, teplota těla, homeostáza/ 7. Růst a vývoj- orgány a orgánové soustavy Stavba a opora těla, vegetativní orgány Stavba těla nižších a vyšších rostlin (vnitřní, vnější-význam)- stélka, kořen, stonek, list a jejich metamorfózy, růst a vývoj ontogeneze)-fáze embrionální, prodlužovací, diferenciační, životní cyklus-fáze vegetativní a reprodukční, stárnutí a smrt délka života-stadia vývoje: monokarpické r.-jednoleté, dvouleté, víceleté, polykarpické (plodí vícekrát za život)-trvalky(pereny, stromy a keře), vliv tepla-jarovizace, světla-etiolizace(vybělování) a fotoperiodismus-krátkodenní, dlouhodenní a neutrální r., fytohormony růst podněcující=stimulátory růstu(auxiny ve vrcholech stonku, ale při vysoké koncentraci růst brzdí u postranních pupenech na stonku--odříznutí vrcholu= růst postranních větví ), cytokininy-kořeny, gibereliny.nejmladší listy,kořeny Stavba těla hub a lišejníků -hlenky, houby vlastní(Eumycety) = třída zygomycety-plísně, endomycety-kvasinky, sněti, houby vřeckovýtrusné, h. stopkovýtrusné. Význam. (iteratura č.11) Stavba těla živočichů -evoluce orgánů a orgánových soustav (tělní pokryv, soustava opěrná-kostra,trávicí soustava,dýchací s., cévní s., vylučovací s --přehled a charakteristika u model. organismů pro 1.st. (literatura č.11) 8.Dráždivost a pohyb- orgány a orgánové soustavy Dráždivost a pohyb - obecně, druhy pohybů (fyzikální-hygroskopické, kohezní , vitální lokomoční....., ohybové-tropismy:fototropismus, geotropismus,=gravitropismus, hydrotropismus, thigmotropismus=ovíjení, nastie:termonastie=otvírání květů, fotonastie,seismonastie-citlivka,nyktinastie-den,noc), evoluce orgánů a orgánových soustav -svalstvo, nervová soustava, smyslové orgány přehled a charakteristika u model. organismů pro 1.st. (literatura č.11) 9.Rozmnožování- orgány a orgánové soustavy /Způsoby rozmnožování organismů-nepohlavní-klony, pohlavní-potomstvo. Generativní rozmnožování a vegetativní rozmnožování rostlin - způsoby. Stavba a třídění květů, plodů a semen, opýlení, oplození., květní vzorce-modelové rostliny pro I. st. ZŠ. Třídění rostlin podle způsobu rozmnožování: r. výtrusné a semenné, dvouděložné a jednoděložné příklady rostlin-základní zástupci čeledí, evoluce orgánů a orgánových soustav . 10.Dědičnost a proměnlivost Genetika -dědičnost - charakteristika - J.G. Mendel - význam, cytologické základy dědičnosti-nukleové kyseliny,chromozómy,dělení buněk,přenos genetické informace, genetické pojmy-gen, alela, vloha, lokus, genotyp, genom, dědičnost a pohlaví, homozygot a heterozygot Genetika -dědičnost a proměnlivost, dominance, recesivita, neúplná dominance, kodominance-krevní skupiny člověka, znak, vlastnost ,fenotyp, Mendlovy zákony, křížení-hybridizace, dědičnost kvalitativních znaků-proměnlivost diskontinuální, dědičnost kvantitativních znaků- geny malého účinku-proměnlivost kontinuální, vlastnosti dědičné a získané, příbuzenské křížení a inbrední deprese, křížení nepříbuzných jedinců-heteroza v Fl, adaptace, vliv prostředí, mutace, šlechtění./ 11.Produkty přírody a lidské zdraví. úloha učitele na ZŠ - výchova ke zdravému životnímu stylu Člověk- zdraví a nemoc Zdraví, nemoc, alergie, obranné vlastnosti organismu, imunita buněčná a humorální, dědičná a získaná, antigen a protilátka, valeologie, homeopatie, choroboplodné zárodky-viry, bakterie, houby, rostliny, živočichové, šíření infekce, prevence infekce, pohlavně přenosná onemocnění, rakovina, civilizační choroby - infarkt, mozková mrtvice, cukrovka - prevence, řízená reprodukce - antikoncepce, genetické poradenství, kouření, drogy, biotechnologie, genové inženýrství, lidská populace a její růst,ozón Člověk- potrava, výživa a vliv prostředí potrava rostlin , živočichů a její využití, živiny a energie - bílkoviny, lipidy, sacharidy, enzymy, vitamíny, hormony, nerostné látky, makrogenní a mikrogenní prvky, produkty sekundárního metabolismu, energie pro život- metabolismus člověka, homeostáza, transport látek v rostlinách a u živočichů, pozitivní a negativní vliv organismů na člověka-organismy jedovaté, alergenní, ozdravné, vliv znečištěného prostředí./ Člověk- pěstitel a chovatel Vysvětlení pojmů osivo a sadba-poznávání osiva a sadby. Způsob, doba, hloubka setí a sázení, klíčivost, toxické a ozdravné látky v produktech přírody-znaky dědičné-metabolity a znaky získané- látky získané při pěstování ev. chovu.(pesticidy, těžké kovy-bioakumulace) biologické hospodaření, permakultura 12.Koutek živé přírody. Pokojové rostliny Koutek živé přírody - význam a vybavení na ZŠ (pro pochopení základních biologických zákonitostí) Pokojové rostliny - využití ve výuce na l. st. ZŠ - praktické poznávání a aplikace teorie-příklady: (Význam: demonstrace živé, neživé přírody a jejich vazeb, bezpečná, nenáročná, vlastní praktická pozorování živých organismů žáky, při využití odborné literatury fixace uživatelských, biologických a ekologických pojmů, možnosti pokusnictví a pěstování - vlastními pokusy ověřené biologické zákonitosti, nácvik dovedností . Využívání přírody člověkem-nebezpečné organismy a prevence, užitkové a užitečné organismy pro zdraví.) Význam,třídění,charakteristika, poznávání a pěstování modelových pokojových rostlin pro ZŠ./-viz. seznam! Poznámky: LETNÍ SEMESTR !! A P L I K O V A N Á B I O L O G I E T É M A T I C K É O K R U H Y STUDIUM UČITELSTVÍ PRO 1.ST. ZŠ 1.Pěstování rostlin. /Pěstitelské úkony, zvláštní druhy pěstování-hydroponie, rychlení, vybělování. Zásady biologického pěstování-pěstování v tratích a kombinacích. Základy pokusnictví na I.st. ZŠ./ 2.Škodliví činitelé a ochrana organismů. /Choroby, škůdci, plevele, druhy ochrany, šlechtění-šlechtitelské cíle a metody./ 3.Úprava rostlin-aranžování a vazba, lidové zvyklosti. /Rostlinný, pomocný materiál a nádoby, zásady a směry v aranžování, použití na ZŠ./ 4.Zelenina-základní i méně známé druhy, zelenina lahůdková a kořeninová. /Význam, charakteristika skupin-plodová, listová, kořenová, košťálová, lusková, cibulová- agrotechnologie modelových rostlin pro I. st. ZŠ./ 5.Letničky, dvouletky-základní druhy. /Význam, charakteristika, poznávání a agrotechnologie modelových rostlin pro ZŠ./ 6.Trvalky-byliny-základní druhy. /Význam, charakteristika, poznávání a agrotechnologie modelových rostlin pro ZŠ./ 7.Trvalky-dřeviny-základní druhy. /Význam, charakteristika, poznávání modelových rostlin pro ZŠ./ 8.Ovocné rostliny. /Význam, charakteristika, poznávání a agrotechnologie modelových rostlin pro ZŠ./ 9.Polní plodiny-základní druhy. /Význam, charakteristika skupin, poznávání rostlin a produktů, agrotechnologie ./ 10,Léčivé rostliny-základní druhy. /Význam, charakteristika, poznávání, sběr, herbářování modelových rostlin pro ZŠ./ 11.Organismy pro člověka nebezpečné a s ozdravnými účinky - demonstrace na rostlinách. /Význam, poznávání, charakteristika / 12.Bezpečnostní a hygienické předpisy a řády pro práci v terénu, lékárnička, organizace práce, didaktické metody a zásady aplikované pro výuku v terénu na I.st. ZŠ. 13.Kalendářní přehled hlavních prací při pěstování modelových rostlin na zahradě ZŠ, školní zahrada-využití ve výuce na I.st., členění, vybavení, osevní plány-jejich tvorba. 14.Fenologie, fenologický kalendář- využití ve výuce na 1. st. ZŠ (demonstrace sem. práce) 15.Organismy užitkové, užitečné a škodlivé-modelové organismy pro I.st. ZŠ. 16..Rostliny a živočichové základních ekosystémů-klasifikace a taxonomie. /Poznávání , zařazení a charakteristika modelových rostlin a živočichů, včetně kulturních rostlin a domestikovaných zvířat, charakteristika vztahů ve sledovaném ekosystému./ 1. -dům a zahrada (okrasná, zelinářská), pole, sad, park,louka kulturní a přirozená, suchá stráń, les, voda stojatá a tekoucí