Fy1Z_COP2 Cvičení k didaktice přírodovědy II Okruhy ke zkoušce z didaktiky přírodovědy (část biologicko - geologická) Zkouška ústní 1. Charakteristické znaky současného pojetí a obsahu přírodovědy - porovnání v rámci jednotlivých vzdělávacích programů. 2. Metoda pozorování a pokusu ( didaktické stupně! ) a způsob jejího využití v konkrétním přírodovědném učivu 4. a 5. ročníku. 3. Pokusy, pozorování, praktické činnosti - výběr námětů a způsob aplikace v modelových tématech učiva (včetně techniky a metodiky příslušných základních laboratorních dovedností). 4. Určování přírodnin na primárním stupni - metodika seznamování žáků s přírodninami, základní druhy určovacích pomůcek a metodika práce s nimi, didaktické využití na příkladech konkrétního učiva. 5. Práce s pracovními listy v přírodovědě ( tvorba úloh, využití v různých fázích didaktického procesu a v různých organizačních formách - konkrétní příklady ). 6. Vycházky do přírody v pojetí elementárního průzkumu ekosystému ( zásady provedení, obsah, organizace, metodika - na konkrétním příkladě modelového ekosystému a různých ročních období ). 7. Exkurze do muzea nebo ZOO ( zásady provedení, obsah, metodika - didaktické využití na příkladě konkrétního učiva). 8. Didaktické využití vivárií (akvária, terária, insektária) v přírodovědném vyučování ( didakticky významné druhy živočichů, vivária a ochrana přírody, konkrétní náměty na využití v konkrétních tématech učiva ). Výchovný význam chovu domácích zvířat. 9. Učebnice přírodovědy - kritéria výběru učebnice, přehled a vlastní hodnocení stávajících učebnic. 10. Analýza modelových celků učiva - rozbor obsahu a návrh didaktického zpracování podle schématu: téma doporučené zařazení stanovení cíle obsah (požadavky na žáka) didaktický postup pomůcky Okruhy učiva :Úvod do přírodovědy Rozmanitost v přírodě Konec léta Podzim ( pro školu městskou a venkovskou) Zima ( život v přírodě, zkoumáme neživou přírodu) Jaro ( les, potok a rybník, zahrada, pole, louka ) Úvodní téma pro 5. ročník Třídění organismů Rozmanitost podmínek života na Zemi Člověk ( biologie člověka, zdraví a životní styl- výchova ke zdraví, člověk a prostředí) Závěrečné téma přírodovědy Zkouška písemná 1. Učivo přírodovědy - formulace a vysvětleni teorie tak, aby byla srozumitelná (a odborně správná) žákům 4. -5. ročníku . 2. Náměty na činnosti - pozorování, pokusy, praktické činnosti - k modelovým celkům učiva, pro práci ve třídě i v terénu ( vždy: námět - název, cíl , stručný popis a závěry). Mgr. Lenka Hradilová