Vytváření specifických dovedností v počátečním přírodovědném vzdělávání úvod k problematice: Je nutno : - vycházet ze specifických cílů přírodovědy - sledovat problém v systému přírodovědného vzdělávání (prvouka - přírodověda - přírodovědné předměty na 2. st.) - vždy prostudovat (zrekapitulovat) požadavky na dovednosti v rámci jednotlivých okruhů učiva Osnova tématu: 1. Význam činností a dovedností v přírodovědném vzdělávání na primárním stupni. Specifické dovednosti v prvouce a přírodovědě. 2. Vytváření základů přírodovědných pojmů -- pojmotvorný proces jako příklad specifické intelektuální dovednosti. 3. Specifické psychomotorické dovednosti v přírodovědě. 4. Vytváření základů elementárních experimentálních dovedností. 5. Poznávání a určování přírodnin. 6. Základy pěstitelských a chovatelských dovedností. 1. Význam činností a dovedností, specifické dovednosti - vycházet z analýzy pojetí a obsahu přírodovědy - činnostní princip v přírodovědě - činnosti jako prostředek k aktivnímu vyvozování a ověřování poznatků, k jejich využívání v praxi, rozvíjení schopností i jako vlastní učivo - dovednosti jsou významnou částí učiva přírodovědy! - výchovný význam osvojování dovedností, spojení vyučování s praxí - orientační dělení dovedností na : rozumové (intelektuální) pohybové (motorické) proč orientační? - konkrétní příklady specifických dovedností v přírodovědě možno vyčíst přímo z formulací osnov: ˙ vytváření základů přírodovědných pojmů ˙ jednoduché dovednosti práce s materiálem, přírodninami, pomůckami, měření ˙ ale i celé pracovní postupy (dovednost pozorovat, provádět pokusy, určovat přírodniny, pěstovat rostliny...) Tedy: dovednosti různých kategorií i různé složitosti. 2. K vytváření základů přírodovědných pojmů viz didaktika prvouky - příklad činnosti převážně (ne výhradně) rozumové - uvědomělé vytváření pojmů Příklad: vyvození pojmů peckovice - malvice - bobule Žáci ˙ pozorují a srovnávají alespoň 2 předměty 1 rodu ˙ zobecňují a abstrahují znaky podstatné od nepodstatných ˙ výsledek syntetizují v obsah pojmu ˙ pojem definují ˙ používají v praxi 3. Specifické psychomotorické dovednosti v přírodovědě - základy laboratorních dovedností ˙ manipulace s předměty, látkami, přírodninami.. ˙ používání pomůcek, nástrojů, přístrojů ˙ měření ˙ používání tabulek, příruček, určovacích pomůcek včetně dokumentace výsledků - určování přírodnin na základě bezprostředního pozorování, práce s lupou, preparačními pomůckami, atlasy... - pěstitelské a chovatelské dovednosti Analýza činnostní složky učiva: Příklad: složení půdy ˙ které činnosti v hodině zařadíme ˙ ze kterých dílčích kroků (prvků) se skládají ˙ požadovaný stupeň dokonalosti ˙ jedná se o vytváření dovedností nových nebo o procvičování (respektovat vstupní stav dovedností i nezbytných vědomostí) ˙ konkrétní postup nácviku ˙ bezpečnost a hygiena práce Metodika vytváření psychomotorických dovedností viz didaktika technických i pěstitelských prací: a/ Počáteční seznámení žáka s činností, se způsobem a podmínkami jejího vykonávání ˙ motivace ˙ názorná ukázka činnosti se slovní instrukcí ˙ první provedení, počáteční vykonávání činnosti žákem b/ Cvičení ˙ opakované vykonávání činnosti žákem ˙ ověřování řešením úloh c/ Postupná automatizace Osvojení dovedností je součástí hodnocení a klasifikace! 4. Vytváření základů elementárních experimentálních dovedností - jejich technika a metodika - materiální vybavení včetně svépomocného zajištění - přehled experimentálních dovedností viz: základy biologie základy fyzikální a chemické složky 5. Poznávání a určování přírodnin 6. Pěstitelské a chovatelské dovednosti v přírodovědě - pěstitelské činnosti nejen v Obecné škole mají být integrovány s učivem prvouky a přírodovědy - často se jedná o vztah teorie a praxe : příklady! vlastnosti půdy - příprava půdy a způsob setí a sázení podmínky života rostlin- ošetřování rostlin, rychlení podmínky života rostlin na Zemi- spec. pěstitelské postupy jak zvýšit plodnost ořešáku ... - všechny techniky a pracovní postupy zdůvodnit, odvodit, důležité objasnit pomocí pokusu (předosevní příprava osiva, způsoby setí...rozmnožování pokojových rostlin) - dovednosti vytvářet, nacvičit, nepracovat mechanicky (cvičný záhon na školním pozemku, učebna v přírodě) -přehled pěstitelských dovedností pro primární stupeň - technika a metodika viz kurz pěstitelských prací - chovatelské činnosti ve vyučování (demonstrace živočichů ve třídě) jen v omezené míře, přednostně pozorujeme živočichy v přírodě nebo ve spec. zařízeních - předpokládá se však jejich využití ve 4. i 5. ročníku !