Metodika "Úvodu do světa práce" 1) Podmínky: - 75 % docházka - Zpracování zápočtové práce na téma: "Úspěšnost absolventů středních škol na trhu práce a jak k ní může přispět učitel střední odborné školy" (rozsah 2 -- 3 stránky). V závěru napište asi na 1/4 stránky svůj názor, pokud není zahrnutý v předcházejícím textu). 2) Uvedení do problematiky l Z hlediska úspěšnosti absolventů středních škol na trhu práce jsou důležité -- - jejich odborné znalosti a dovednosti - poptávka zaměstnavatelů po příslušné odbornosti - některé další dovednosti absolventů. l Absolventi by se měli umět orientovat v rozsáhlém spektru informací z oblasti světa práce i vzdělávání, aby si podle nich - v souladu se svými zájmy a předpoklady - dokázali vybírat optimální alternativy své profesní a vzdělávací dráhy. Při jednáních s potenciálními zaměstnavateli by měli být schopni formulovat své představy a prezentovat své kvality. Dále by měli dobře znát svá práva i povinnosti ve vztahu k zaměstnavateli i práva a povinnosti zaměstnavatelů. A v neposlední řadě by měli mít představu o podmínkách samostatného podnikání. Také je třeba, aby věděli, které instituce jim mohou pomoci při jejich vstupu na trh práce. l Mezi pracovníky služeb zaměstnanosti převažuje názor, že jedním z velkých handicapů absolventů je právě absence těchto dovedností. V této oblasti samozřejmě do určité míry vycházejí dané dovednosti z vrozených schopností každého jednotlivce. l Úkolem školy by mělo být rozvíjení těchto schopností, jejich usměrňování k žádoucím aplikacím a jejich doplňování potřebnými znalostmi. Školu by měl opouštět absolvent, který má nejen určitý všeobecně vzdělávací a odborný profil, ale který se díky němu dokáže také úspěšně prosadit na trhu práce i v životě. 3) Zařazení učiva "Úvodu do světa práce" * Je to komplex tematických celků, nikoliv samostatný vyučovací předmět. * Tematické celky je třeba citlivě začlenit do vyučovacích předmětů, které již jsou součástí výuky v příslušném vzdělávacím programu. * Tyto tematické celky jsou stanoveny učební osnovou, která je součástí metodického pokynu, ve kterém jsou také uvedeny možnosti jejich začlenění do jednotlivých vyučovacích předmětů. * Možnosti začlenění je třeba chápat pouze jako doporučující, nikoliv závazné. * Ředitel školy rozhoduje o možnosti začlenění (které by mělo vycházet z podmínek školy a z obsahové příbuznosti jednotlivých tematických celků s jednotlivými vyučovacími předměty). * Metodický pokyn ukládá každé škole zpracování konkrétního plánu, kterým stanoví způsob začlenění těchto celků do jednotlivých vyučovacích předmětů a ročníků. 4) Pedagogická analýza doporučených témat: 1. Základní aspekty světa práce 2. Charakteristické znaky práce 3. Charakteristické rysy osobnosti a jejich vztah k výkonu povolání 4. Vzdělání 5. Hlavní oblasti světa práce 6. Hospodářská struktura příslušného regionu 7.Organizační aspekty práce 8. Práva a povinnosti zaměstnanců 9. Soukromé podnikání 10. Trh práce 11. Profesní dráha 12. Umění prezentovat se na trhu práce 13. Podpora státu sféře zaměstnanosti