Návrh
Z á k o n
ze
dne……………….,
o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST
PRVNÍ
PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Tento zákon upravuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, jejich další vzdělávání a kariérní systém.
(2) Tento zákon se vztahuje
na pedagogické pracovníky škol a školských zařízení, které jsou zařazeny do školského rejstříku[1]) (dále jen „škola“) a na pedagogické
pracovníky v zařízeních sociální péče.[2])
(1) Pedagogickým pracovníkem je fyzická osoba, vykonávající přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálně pedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost (dále jen „přímá pedagogická činnost“) ve školách, na pracovištích praktického vyučování a v zařízeních sociální péče.
(2) Přímou pedagogickou činnost vykonávají tito pedagogičtí pracovníci:
učitelé,
vychovatelé, speciální pedagogové,
psychologové, pedagogové
volného času, asistenti pedagoga a trenéři, včetně pedagogických pracovníků
vykonávajících vedoucí funkce.
HLAVA II
PŘEDPOKLADY PRO VÝKON ČINNOSTI PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
Díl 1
Předpoklady pro výkon činnosti
pedagogického pracovníka a předpoklady pro výkon funkce ředitele
školy
§ 3
Předpoklady pro výkon činnosti
pedagogického pracovníka
(1) Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo splňuje tyto předpoklady
a) plnou způsobilost k právním úkonům,
b) odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává,
c) bezúhonnost,
d) zdravotní způsobilost,
e) znalost českého jazyka.
(2) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin nebo za trestný čin nedbalostní spáchaný v souvislosti s výkonem činnosti pedagogického pracovníka, pokud se na něj nehledí jako by nebyl odsouzen. Bezúhonnost prokazuje fyzická osoba před vznikem pracovněprávního vztahu předložením výpisu z evidence Rejstříku trestů, který nesmí být starší než 3 měsíce. V průběhu trvání pracovněprávního vztahu je pedagogický pracovník povinen předložit řediteli školy výpis z evidence Rejstříku trestů, pokud byl pravomocně odsouzen za trestný čin, jímž by pozbyl předpoklad bezúhonnosti.
(3) Splnění předpokladu podle
odstavce 1 písm. d) je posuzováno podle
zvláštního právního předpisu.[3])
(4) Uznávání odborné kvalifikace a splnění
podmínky bezúhonnosti u státních příslušníků členských států Evropské unie,
případně jejich rodinných příslušníků, se řídí zvláštním právním předpisem.[4])
§ 4
Znalost českého jazyka
(1) Pedagogický pracovník, který získal příslušnou odbornou kvalifikaci stanovenou tímto zákonem v jiném vyučovacím jazyce než českém, je povinen prokázat znalost českého jazyka zkouškou, pokud není dále stanoveno jinak.
(2) Zkoušku z českého jazyka lze vykonat na vysoké škole v rámci programu celoživotního vzdělávání[5]) nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků1) nebo v jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky.1)
(3) Zkouška nenahrazuje odbornou kvalifikaci k výuce českého jazyka na základních, středních a vyšších odborných školách.
(4) Prokázání znalosti českého jazyka se nevyžaduje u pedagogického pracovníka
a) který bude působit ve škole s jiným vyučovacím jazykem než českým,
b) který úspěšně vykonal maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury,
c) který vyučuje cizí jazyk nebo konverzaci v cizím jazyce.
§ 5
(1) Ředitelem školy
může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady podle § 3 a získala praxi
spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v činnosti, pro kterou
jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti
nebo v činnosti ve výzkumu a vývoji v délce
a)
3 roky pro ředitele mateřské
školy,
b)
4 roky pro ředitele základní
školy, základní umělecké školy a školských zařízení s výjimkou školských
zařízení uvedených v písmenu c),
c)
5 let pro ředitele střední
školy, jazykové školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a školských zařízení
pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou
péči.
(2) Ředitelem školy
zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen
„ministerstvo“), krajem, obcí a svazkem obcí může být jen ten, kdo vedle
předpokladů uvedených v odstavci 1 získal znalosti v oblasti řízení
školství absolvováním studia pro ředitele škol v rámci dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků podle § 24
a)
nejpozději do dvou let ode
dne, kdy začal vykonávat funkci ředitele, pokud začal funkci ředitele vykonávat po nabytí
účinnosti tohoto zákona,
b) nejpozději do pěti let po nabytí
účinnosti tohoto zákona, pokud ke dni účinnosti tohoto zákona působí ve funkci
ředitele méně než deset let.
(3) Povinnost absolvovat
studium pro ředitele školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí
se nevztahuje na ředitele, který znalosti v oblasti řízení školství získal
vysokoškolským vzděláním v akreditovaném studijním programu5)
školský management nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na organizaci a řízení školství nebo
působí ke dni účinnosti tohoto zákona nejméně 10 let ve funkci ředitele
školy.
Díl 2
Získávání odborné kvalifikace pedagogických
pracovníků
§ 6
Učitel mateřské školy
(1) Učitel mateřské školy získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku předškolního věku nebo
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání nebo
c) úplným středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání.
(2) Učitel mateřské školy, který vzdělává děti se speciálními vzdělávacími potřebami,
získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na speciální
pedagogiku nebo
b)
vzděláním stanoveným pro
učitele předškolního vzdělávání podle
odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na
speciální pedagogiku, nebo
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
§ 7
Učitel prvního stupně základní
školy
(1)
Učitel prvního stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy nebo
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku předškolního věku a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy nebo
c)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy, nebo
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou
a zaměřeném na přípravu
učitelů prvního stupně základní
školy.
(2) Učitel prvního stupně základní školy, který vzdělává žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti
pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku nebo
b)
vzděláním stanoveným pro
učitele prvního stupně základní školy
podle odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd
zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální
pedagogiku.
§ 8
Učitel druhého stupně základní
školy
(1) Učitel druhého stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním
programu
a)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy
nebo
b)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně
základní školy a všeobecně
vzdělávacích předmětů střední školy
nebo
c)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy
nebo
d)
příslušného studijního
oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti
pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou zaměřeném na přípravu
učitelů druhého stupně základní školy nebo
e)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého
stupně základní školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně
vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy.
(2)
Učitel druhého stupně základní školy, který vzdělává žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami,
získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném
magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku
nebo
b)
vzděláním stanoveným pro
učitele druhého stupně základní školy podle odstavce 1 a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd
zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a
zaměřeném na speciální
pedagogiku.
§ 9
(1) Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy získává odbornou
kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
magisterském studijním programu
a)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů
všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy nebo
b)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů
všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně
vzdělávacích předmětů střední školy nebo
c)
ve studijním oboru,
který odpovídá charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího
předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na
přípravu učitelů střední školy, nebo
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na přípravu
učitelů střední školy nebo
d)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu
učitelů jiné než střední školy a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně
vzdělávacích předmětů střední školy, nebo
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy.
(2) Učitel odborných předmětů
střední školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
a)
v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů odborných předmětů střední školy
nebo
b)
příslušného studijního
oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného odborného předmětu a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů střední školy,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo vzděláním
získaným studiem v akreditovaném vzdělávacím programu
v oblasti pedagogických věd uskutečňovaném zařízením dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků (dále jen „studium
pedagogiky“).
(3) Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném studijním programu příslušného studijního
oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování, a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů střední školy,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo studiem pedagogiky
nebo
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo studiem pedagogiky nebo
c) úplným středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo studiem pedagogiky.
(4) Učitel praktického vyučování zdravotnických studijních oborů musí mít také způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle zvláštního právního předpisu[6]) v oboru, který vyučuje.
(5) Učitel odborného výcviku získává odbornou kvalifikaci vzděláním stanoveným pro učitele praktického vyučování podle odstavce 3 a středním odborným vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu.
(6) Učitel střední školy, který vzdělává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci vzděláním stanoveným pro učitele střední školy podle odstavce 1 až 5 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
§ 10
Učitel základní umělecké školy, střední
odborné školy a konzervatoře
(1) Učitel uměleckých odborných předmětů základní
umělecké školy, střední odborné školy a konzervatoře získává odbornou
kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu příslušného studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky nebo
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího programu příslušného oboru vzdělání konzervatoře1) nebo
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky nebo
d)
úplným středním vzděláním
získaným ukončením odpovídající části vzdělávacího programu konzervatoře a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou
a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky nebo
e)
úplným středním vzděláním
získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru
vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou
a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem
pedagogiky.
(2) Ředitel školy může
upustit od plnění předpokladu odborné kvalifikace u učitele uměleckého předmětu,
který vykonává umělecko-pedagogickou činnost, pokud současně je nebo byl
výkonným umělcem.[7])
§ 11
(1) Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů nebo odborných předmětů vyšší odborné školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu příslušného studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího nebo odborného předmětu.
(2) Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném studijním programu příslušného studijního
oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování
nebo
b)
vyšším odborným vzděláním
získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy
v oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování
nebo
c)
úplným středním vzděláním
získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru
vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu.
(3) Učitel praktického vyučování zdravotnických studijních oborů musí mít také způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle zvláštního právního předpisu6) v oboru, který vyučuje.
(4)
Ředitel školy může upustit od plnění předpokladu odborné kvalifikace u učitele
uměleckého předmětu, který vykonává umělecko-pedagogickou činnost, pokud
současně je nebo byl výkonným umělcem.7)
§ 12
Učitel jazykové školy s právem státní
jazykové zkoušky
Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky získává
odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů cizích jazyků nebo
b) v oblasti společenských věd zaměřené na cizí jazyky a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky.
§ 13
Učitel v zařízení pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků
Učitel v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd nebo
b)
vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v jiném akreditovaném magisterském studijním programu než podle
písm. a)
a praxí v délce nejméně
5 let a v rozsahu, který odpovídá nejméně polovině stanovené týdenní
pracovní doby.8)
§ 15
Učitel odborného výcviku v zařízení sociální péče získává odbornou kvalifikaci jako učitel odborného výcviku podle § 9 odst. 5 a současně absolvováním akreditovaného vzdělávacího programu zaměřeného na speciální pedagogiku a uskutečňovaného zařízením dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
§ 16
a)
vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu uskutečňovaném
vysokou školou v oblasti pedagogických
věd zaměřené na vychovatelství
nebo
b)
vysokoškolským
vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11 nebo
c)
vyšším odborným
vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru
vzdělání zaměřeném na vychovatelství nebo
d)
vyšším odborným
vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než
podle písmene c) a vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřeném na vychovatelství, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství, nebo
studiem pedagogiky nebo
e) úplným středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů nebo
f) úplným středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu střední školy a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství.
(2) Vychovatel, který vychovává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti
pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro vychovatele
nebo
b)
vzděláním
stanoveným pro vychovatele podle odstavce 1 a studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené
na speciální pedagogiku, nebo vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném
na speciální
pedagogiku.
§ 17
Pedagog volného času získává
odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku volného času
nebo
b)
vysokoškolským
vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11 nebo
c)
vyšším odborným
vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání
zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství
nebo
d)
vyšším odborným
vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než
podle písmene c) a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo
vychovatelství, nebo studiem pedagogiky nebo
e) úplným středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství nebo
f) úplným středním vzděláním a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství, nebo studiem pedagogiky.
§ 18
Speciální pedagog ve školském poradenském
zařízení
Speciální pedagog ve školském poradenském zařízení1) získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem příslušného studijního oboru v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku.
§ 19
Psycholog
Psycholog získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu psychologie.
§ 20
a)
vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
uskutečňovaném vysokou školou v oblasti pedagogických věd zaměřené na
pedagogické asistentství nebo
b)
vyšším odborným
vzděláním získaným studiem v akreditovaném vzdělávacím programu vyšší odborné
školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů
nebo
c)
úplným středním
vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání
v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů
nebo
d)
středním
odborným vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání a
studiem pedagogiky nebo
e)
základním
vzděláním a absolvováním akreditovaného vzdělávacího programu pro asistenty
pedagoga uskutečňovaného zařízením dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků.
§ 21
Trenér
Trenér získává odbornou kvalifikaci
c)
vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v příslušné oblasti zaměřené na tělesnou výchovu a sport a
získáním osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace
nebo
d)
úplným středním vzděláním
získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání nebo středním
odborným vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání a
trenérskou školou tělovýchovných fakult a získáním osvědčení nejméně II. třídy
trenéra příslušné specializace.
§ 22
Společná ustanovení k získávání
odborné kvalifikace
Předpokladem odborné kvalifikace učitelů vyučujících děti, žáky a studenty, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, je také znalost znakové řeči.
(1) Přímou pedagogickou činností se rozumí přímé pedagogické působení
pedagogického pracovníka na vzdělávaného v rámci školního vzdělávacího
programu.1)
(2) Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti stanoví ředitel školy pedagogickému pracovníkovi na období školního vyučování nebo na pololetí školního vyučování1). Ředitel zařízení sociální péče stanoví rozsah hodin přímé pedagogické činnosti na období kalendářního roku.
(3) Ředitel školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí stanoví týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti podle zvláštního právního předpisu.[9]) Při sjednání nebo povolení kratší než stanovené týdenní pracovní doby se úměrně tomu sníží rozsah přímé pedagogické činnosti.
(4) Ředitel školy nebo ředitel zařízení sociální péče může nařídit pedagogickému pracovníkovi konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený rozsah nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně, další 2 hodiny s ním může dohodnout.
HLAVA IV
(1) Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své
pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, upevňují
a doplňují kvalifikaci.[10])
(2) Pedagogičtí pracovníci mají právo účastnit se dalšího vzdělávání, kterým si rozšiřují kvalifikaci.
(3) Ředitel školy
organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího
vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s příslušným odborovým
orgánem. Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním
zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy.
(4) Další vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje
a) na vysokých školách, v zařízeních dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a v jiných zařízeních (dále jen „vzdělávací instituce“) na základě akreditace udělené ministerstvem,
b) samostudiem,
c) dalším vzděláváním
zdravotnických pracovníků podle zvláštního právního předpisu6) v případě učitelů
zdravotnických studijních oborů.
(5) Dokladem o absolvování dalšího vzdělávání podle odstavce 4 písm. a) je osvědčení vydané vzdělávací institucí, která další vzdělávání pořádala.
(6)
Vzdělávací instituce je povinna všechna osvědčení vydaná podle § 29 odst.
4 předkládat ministerstvu k evidenci.
(7) Ministerstvo stanoví vyhláškou druhy a podmínky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení. Ministerstvo vnitra stanoví vyhláškou druhy a podmínky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení pro pedagogické pracovníky škol zřizovaných Ministerstvem vnitra.
§ 25
Akreditace vzdělávacích institucí
a vzdělávacích programů
(1) Ministerstvo akredituje pro účely tohoto zákona
vzdělávací instituce a jejich vzdělávací programy zaměřené na další vzdělávání
pedagogických pracovníků na základě žádosti fyzické nebo právnické osoby (dále
jen „žadatel“) a za podmínek stanovených tímto zákonem. Ministerstvo vede
evidenci žadatelů, která obsahuje údaje uvedené v § 26 odst. 1 případně § 27
odst. 1. Osobní údaje o fyzických osobách vedené v této evidenci zpracovává
ministerstvo v souladu se zvláštním zákonem.[11])
(2) Akreditace vzdělávací instituce se uděluje na dobu 6 let. Akreditace vzdělávacího programu se uděluje na dobu 3 let. Před uplynutím lhůty podle věty první a druhé může držitel akreditace vzdělávací instituce nebo akreditace vzdělávacího programu požádat o její obnovení.
(3) Akreditace vzdělávací instituce nebo akreditace vzdělávacího programu je nepřevoditelná a nepřechází na právní nástupce.
(4) Ministerstvo kontroluje činnost akreditovaných vzdělávacích institucí a uskutečňování akreditovaných programů.
(5) Zjistí-li ministerstvo při kontrole nedostatky při uskutečňování vzdělávacího programu, vyzve vzdělávací instituci, aby v přiměřené lhůtě zjednala nápravu. Nezjedná-li vzdělávací instituce ve stanovené lhůtě nápravu, ministerstvo jí akreditaci vzdělávací instituce nebo akreditaci vzdělávacího programu odejme.
(6) Ministerstvo akreditaci vzdělávací instituce nebo akreditaci vzdělávacího programu odejme i v případě, že na straně vzdělávací instituce nastaly takové okolnosti, které by odůvodňovaly zamítnutí žádosti o akreditaci vzdělávací instituce nebo akreditaci vzdělávacího programu.
§ 26
Akreditace vzdělávací instituce
(1) Žádost o akreditaci vzdělávací instituce obsahuje jméno, příjmení, místo podnikání a identifikační číslo žadatele, je-li žadatel fyzickou osobou, nebo název, sídlo, statutární orgán a identifikační číslo žadatele, je-li žadatel právnickou osobou.
(2) Součástí žádosti o akreditaci vzdělávací instituce musí být i žádost o akreditaci alespoň jednoho vzdělávacího programu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků podle § 27.
(3) K žádosti o akreditaci vzdělávací instituce se přiloží
a) oprávnění ke vzdělávací činnosti podle zvláštního právního předpisu,[12])
b) přehled o personálním, technickém a materiálním vybavení žadatele o akreditaci vzdělávací instituce v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
c) přehled o dosavadní činnosti žadatele o akreditaci,
d) vzdělávací program o jehož akreditaci se současně žádá.
(4) Ministerstvo udělí fyzické nebo právnické osobě akreditaci vzdělávací instituce, splňuje-li podmínky uvedené v odstavci 1 až 3; vychází přitom z posouzení akreditační komise.
(5) Ministerstvo akreditaci vzdělávací instituci neudělí, jestliže fyzická nebo právnická osoba
a) k žádosti nepřiložila doklady podle odstavce 3,
b) k žádosti uvedla nesprávné nebo neúplné údaje a ve lhůtě stanovené ministerstvem je neopravila nebo nedoplnila,
c) přiložila vzdělávací program, který nesplňuje náležitosti podle § 27 odst. 3,
d) přiložila vzdělávací program, který akreditační komise nedoporučí k akreditaci.
(6) Ministerstvo vede seznam všech akreditovaných vzdělávacích institucí a programů, který zveřejňuje vždy k počátku školního roku ve Věstníku ministerstva a na internetových stránkách ministerstva.
§ 27
Akreditace vzdělávacího
programu
(1) Žádost o akreditaci vzdělávacího programu obsahuje jméno, příjmení, místo podnikání a identifikační číslo žadatele, je-li žadatel fyzickou osobou, nebo název, sídlo, statutární orgán a identifikační číslo žadatele, je-li žadatel právnickou osobou.
(2) K žádosti o akreditaci vzdělávacího programu se přiloží
a) ověřená kopie akreditace vzdělávací instituce, která bude vzdělávací program uskutečňovat, nebo žádost fyzické nebo právnické osoby o akreditaci vzdělávací instituce,
b) vzdělávací program.
(3) Vzdělávací program obsahuje
a) název, typ, formu a cíle; typ vzdělávacího programu vyjadřuje druh dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků; forma vzdělávacího programu vyjadřuje, zda jde o vzdělávání prezenční, distanční nebo o jejich kombinaci,
b) vzdělávací předměty a jejich charakteristiku,
c) vzdělávací plán, který stanoví časovou a obsahovou posloupnost vzdělávacích předmětů a dobu vzdělávání,
d) seznam lektorů s uvedením jejich jmen, příjmení a odborných předpokladů pro vzdělávací program.
(4) Ministerstvo udělí fyzické nebo právnické osobě akreditaci vzdělávacího programu, splňuje-li vzdělávací program podmínky uvedené v odstavci 3; vychází přitom z posouzení akreditační komise.
(5) Ministerstvo akreditaci neudělí, jestliže fyzická nebo právnická osoba
a) k žádosti nepřipojila doklady podle odstavce 2,
b) v žádosti uvedla nesprávné nebo neúplné údaje a ve lhůtě stanovené ministerstvem je neopravila nebo nedoplnila,
c) přiložila vzdělávací program, který nesplňuje požadavky podle odstavce 3,
d) přiložila vzdělávací program, který akreditační komise nedoporučí k akreditaci.
§ 28
Akreditační
komise
(1) Ministerstvo zřizuje akreditační komisi jako svůj poradní orgán pro udělování akreditací podle § 25 až 27.
(2) Členy akreditační komise jmenuje a odvolává ministr školství, mládeže a tělovýchovy. Ministerstvo stanoví vyhláškou složení akreditační komise a pravidla její činnosti.
(3) Akreditační komise posuzuje zejména
a) plnění podmínek pro udělení akreditace
b) obsah vzdělávacího programu
c) odborné předpoklady lektorů
(4) Na základě posouzení skutečností uvedených v odstavci 3 zpracuje akreditační komise stanovisko k žádosti.
§ 29
(1) Kariérní systém je tvořen souborem činností a soustavou odborné kvalifikace a dalších kvalifikačních předpokladů. Zakládá pedagogickému pracovníkovi možnost postupu v povolání zařazením do kariérních stupňů.
(2) Kariérní stupeň je určen popisem činností, odbornou kvalifikací, popřípadě
dalšími kvalifikačními předpoklady a systémem hodnocení, které musí pedagogický
pracovník plnit, aby tyto činnosti mohl vykonávat.
(3) Zařazení pedagogického pracovníka do vyššího kariérního stupně je
podmíněno
a) výkonem
činností
1. specializovaných,
nebo metodických, nebo metodologických, nebo náročnějších zejména
z hlediska psychické námahy a náročnosti na přípravu,
2. řídících,
b) plněním odborné
kvalifikace podle § 6 až 21 a
dalších kvalifikačních předpokladů u činností, které stanoví ministerstvo
vyhláškou.
(4)
Dalšími kvalifikačními
předpoklady jsou
a)
pedagogická praxe, kterou se
rozumí výkon přímé pedagogické činnosti,
b)
osvědčení o způsobilosti
k výkonu specializované nebo metodické nebo metodologické nebo řídící
činnosti vydané akreditovanou vzdělávací institucí (dále jen „osvědčení o
způsobilosti“).
(5) Podmínky zařazení
pedagogického pracovníka do kariérního stupně, popis činností, délku pedagogické
praxe, podmínky získávání osvědčení a systém hodnocení stanoví ministerstvo
vyhláškou vydanou podle § 24 odst. 6.
(6) Osvědčení o způsobilosti
podle odst. 4 písm. b) vydané pedagogickému pracovníkovi musí obsahovat tyto
náležitosti
a)
jméno, příjmení, titul,
datum a místo narození pedagogického pracovníka,
b)
číslo
osvědčení,
c)
označení kariérního stupně a
činnosti podle odstavce 3, pro které pedagogický pracovník získal
způsobilost,
d)
datum
vydání,
e)
razítko vzdělávací
instituce,
f)
podpis oprávněného
pracovníka.
(7) Ministerstvo vede
evidenci všech osvědčení vydaných vzdělávacími institucemi podle odstavce 4.
Osobní údaje o fyzických osobách vedené v této evidenci zpracovává
ministerstvo v souladu se zvláštním zákonem.11)
HLAVA
V
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 30
Za pedagogické pracovníky podle tohoto zákona se
považují pedagogičtí pracovníci, kteří ke dni účinnosti tohoto zákona splňují
předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka podle dosavadních
právních předpisů.
§ 31
Další kvalifikační předpoklady získané v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ke dni účinnosti tohoto zákona podle dosavadních právních předpisů zůstávají nedotčeny.
§ 32
Fyzická osoba, která
nesplňuje předpoklad podle § 3 odst. 1 písm b), může
vykonávat přímou pedagogickou činnost po účinnosti tohoto
zákona
a)
nejdéle po dobu pěti let,
pokud v této době nezahájí studium, kterým potřebný předpoklad získá a toto
studium úspěšně ukončí,
b)
jestliže vysoké školy pro
výuku odborných předmětů ve střední a vyšší odborné škole neumožňují přístup
k vysokoškolskému vzdělání v akreditovaném studijním programu
příslušného studijního oboru; v tomto případě je postačující získání
nejvyššího dosažitelného vzdělání v příslušném oboru.
§ 33
Na řízení o udělení akreditace vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu se vztahují obecné předpisy o správním řízení[13]), pokud není dále stanoveno jinak. O žádosti k udělení akreditace vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu ministerstvo rozhodne do 120 dnů od jejího doručení.
§ 34
Služební poměry pedagogických pracovníků škol zřizovaných Ministerstvem vnitra, Ministerstvem obrany a Ministerstvem spravedlnosti se řídí zvláštními právními předpisy.[14]) Na ředitele škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem vnitra se ustanovení § 5 nevztahuje. Na pedagogické pracovníky škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem vnitra se ustanovení § 9 odst. 2, 3 a 4, § 11, § 24 odst. 3 a § 29 vztahuje přiměřeně.
§ 35
Do vydání pracovního řádu podle zákoníku
práce se postupuje podle § 58 písm. b) zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě
základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve
znění pozdějších předpisů.
§ 36
Zákon č. 65/1965 Sb.,
zákoník práce, ve znění zákona č. 88/1968 Sb., zákona č. 153/1969 Sb., zákona č.
100/1970 Sb., zákona č. 20/19975 Sb.,zákona č. 72/1982 Sb., zákona č. 111/1984
Sb., zákona č. 22/1985 Sb., zákona č. 52/1987 Sb., zákona č. 98/1987 Sb., zákona
č. 188/1988 Sb., zákona č. 3/1991 Sb., zákona č. 297/1991 Sb., zákona č.
231/1992 Sb., zákona č. 264/1992 Sb., zákona 590/1992 Sb., zákona č. 37/1993
Sb., zákona č. 74/1994 Sb., zákona
č. 118/1995 Sb., zákona č. 287/1995 Sb., zákona č. 138/1996 Sb., zákona
č. 167/1999 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č.
155/2000 Sb., 220/2000 Sb., zákona č. 238/2000 Sb., zákona č. 257/2000 Sb.,
zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 177/2001 Sb., zákona č. 6/2002, zákona č. 136/2002
Sb., zákona č.202/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 311/2002 Sb., zákona č.
312/2002 Sb. a zákona č. …/2003 Sb., se mění takto:
1.
Za § 29a se vkládá nový §
29b, který včetně poznámek pod čarou č. 4a) a 4b) zní:
„§ 29b
Ustanovení o dohodě podle § 29a na pedagogické pracovníky škol a školských zařízení4a) zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí a svazkem obcí a na pedagogické pracovníky v zařízeních sociální péče4b) nelze použít.
----------
4a) Zákon č. …/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících.
4b) § 66 vyhlášky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o
sociálním zabezpečení a zákon České národní
rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním
zabezpečení.“.
2. V § 82 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:
„(4) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydá s předchozím souhlasem příslušných odborových orgánů vyhlášku, kterou stanoví pro zaměstnance škol a školských zařízení4a) zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí a svazkem obcí pracovní řád. Odstavec 3 věty první se nepoužije.“.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.
3. V § 82 se na konci odstavce 5 doplňuje věta „Věta druhá se v případě odstavce 4
nepoužije.“.
4. V § 141a se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2,
který zní:
„(2) Pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení4a) zřizovaných
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí a svazkem obcí přísluší volno k účelům podle odstavce 1 v rozsahu 6 pracovních dnů; za dobu tohoto volna přísluší mzda. Trvá-li pracovní poměr jen část školního roku, přísluší za každé 2 měsíce trvání pracovního poměru jedna šestina volna podle věty první. Ředitel školy určuje čerpání volna na dobu, kdy tomu nebrání vážné provozní důvody.“.
Změna zákona o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovná péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
§ 37
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výhovy ve
školských zařízeních
a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších
zákonů se mění takto:
V § 18 se vypouští odst. 1 a
dosavadní odst. 2 a 3 se označují jako odst. 1 a 2.
Změna zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech
§
38
Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a
orgánech, ve znění zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona č.
40/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 201/1997 Sb., zákona č. 225/1999
Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 217/2000 Sb., zákona č. 492/2001 Sb.,
zákona č. 308/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb. a zákona č. 421/2002 Sb. se mění
takto:
1.
Za § 8 se
vkládá nový § 8a, který včetně poznámek pod čarou č. 8a) a 8b)
zní:
„§ 8a
Příplatek za přímou
pedagogickou činnost nad stanovený rozsah
Pedagogickému
pracovníkovi8a) přísluší za hodinu přímé pedagogické
činnosti8b), kterou vykonává nad rozsah hodin stanovený ředitelem
školy nebo ředitelem zařízení sociální péče podle zvláštního právního
předpisu8c) příplatek ve výši průměrného hodinového
výdělku.
-------------
8a)
§ 2
zákona č. …/2003 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých
zákonů.
8b) § 23 zákona č. …/2003
Sb.“.
8c)
nařízení
vlády č. 68/1997 Sb.
2.
Za § 9 se
vkládá nový § 9a, který včetně poznámky pod čarou č. 9)
zní:
„§ 9a
Pedagogickému pracovníkovi, který vedle přímé
pedagogické činnosti8a) vykonává také specializované činnosti,
k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady9), se poskytuje příplatek ve výši 1 000 až 2
000 Kč měsíčně.
-------------
9) Zákon č. …/2003 Sb., o
pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů a vyhláška č. …/2003 Sb.,
o kariérním růstu a dalším vzdělávání pedagogických
pracovníků.“.
3. V § 23 odst. 1 písm. g) se slova „vyučovací
povinnosti učitelů, a povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických
pracovníků a vychovatelů“ nahrazují slovy „přímé pedagogické činnosti
pedagogických pracovníků“.
ČÁST
PÁTÁ
§ 39
Tento zákon
nabývá účinnosti dnem 1.září 2004.
[1]) Zákon č. /2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon).
[2]) Vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení a zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve
znění pozdějších předpisů.
[3]) Směrnice Ministerstva zdravotnictví č. 49/1967 Věstníku Ministerstva zdravotnictví, o posuzování zdravotní způsobilosti k práci (registrována v částce 2/1968 Sb.), ve znění pozdějších předpisů.
[4]) Zákon č…../2003 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států
Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace).
[5]) zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých
školách), ve znění zákona č. 210/2000 Sb. a zákona č. 147/2001 Sb.
[6]) Vyhláška č. 77/1981 Sb., o zdravotnických pracovnících a jiných odborných pracovnících ve zdravotnictví, ve znění pozdějších předpisů.
[7]) Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon).
[8]) Zákoník práce.
[9]) Nařízení vlády č. 68/1997 Sb., kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství, ve znění pozdějších předpisů.
[10]) § 126 odst. 1 § 141a zákoníku práce.
[11]) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
[12] ) Zákon č. … /2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně
některých zákonů (školský zákon).
Zákon č. 111/1998/Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).
Živnostenský zákon.
Obchodní zákoník.
[13]) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů.
[14]) Zákon č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění zákona č. 555/1992 Sb., zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 26/1993 Sb., zákona č. 326/1993 Sb., zákona č. 40/1994 Sb., zákona č. 33/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 111/1998 Sb., zákona č. 155/2000 Sb., zákona č. 460/2000 Sb., zákona č. 265/2001 Sb., zákona č. 309/2002 Sb.
Zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění zákona č. 155/2000 Sb., zákona č. 129/2002 Sb., zákona č. 254/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb.