Vypracoval. Michal Odstrčil 1. roč. SP Iva Švarcová -- Mentální retardace Mentální retardace je nejrozšířenějším postižením. Odhady se pohybují kolem 3% - přesný počet není znám protože mnoho případů zůstává nediagnostikovaných. Většina z postižených je ale schopna se socializovat a být společnosti k užitku. S tím souvisí integrace -- především školská - které brání několik špatných společenských jevů (např. xenofobie, předsudky, neinformovanost, etc). Mentální retardace je o tom, čeho dokáží postižení, o tom, co je jim dovoleno a o všem okolo. Kniha je rozdělena na 16 relativně krátkých kapitol - což zvyšuje její čitelnost. 1. Nové trendy v péči o dětí, mládež a dospělé s mentální retardací 2. Práva lidí s mentálním postižením 3. Metodologické problémy vzdělávání a vzdělavatelnosti lidí s mentálním postižením 4. Psychologická charakteristika lidí s mentálním postižením 5. Nejčastější příčiny mentálního postižení 6. Součastný systém výchovy a vzdělávání dětí s mentální retardací 7. Další vzdělávání a profesní příprava mládeže s mentální retardací 8. Didaktické principy vzdělávání žáků s mentální retardací 9. Výchova a vzdělávací péče o lidi s těžkým a hlubokým postižením 10. Integrace žáků s mentálním postižením 11. Výchova a vzdělávání dětí s Downovým syndromem 12. Výchova a vzdělávání dětí s autismem 13. Výchova dítěte s mentální retardací v rodině 14. Ústavní péče o lidi s mentálním postižením 15. Některé nové formy péče o osoby s mentálním postižením 16. Společenské organizace a občanská sdružení a jejich role v péči o mentálně postižené + Přílohy Deklarace o právech mentálně postižených osob Informace pro školské úřady ČR -- Kritéria pro zřízení přípravného stupně pomocné školy Metodický pokyn k zápisům do školy dětí s těžším mentálním postižením, dětí s více vadami Metodický pokyn ke klasifikaci a hodnocení žáků zvláštní školy Metodický pokyn k hodnocení žáků pomocné školy Učební obory odborných učilišť ve školním roce 1999/2000 Nejsem odborník, tudíž nemohu posoudit, nakolik je tato kniha přínosná z odborného hlediska, ale jako veliký a nezpochybnitelný klad hodnotím popularizační potenciál této publikace. Je psána způsobem, který dovoluje, aby byla přečtena téměř kýmkoliv, bez nutnosti předchozího speciálně pedagogického vzdělání. Kromě odborníků ji pravděpodobně ocení především rodiče mentálně postižených dětí. Snad by mohla být použita i jako učebnice pro střední školy zaměřené na pedagogiku a sociální práci. Nevýhodou je, že text je mírně zobecněný a zabývá se problémem dosti povrchově. ŠVARCOVÁ,Iva. MENTÁLNÍ RETARDACE. 1. vydání. Praha: Portál, 2001.178 s. ISBN 80-7178-506-7