INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD III BIOLOGIE Přednáška č.1 ROZMANITOST PŘÍRODY Ing. Helena Jedličková Obsah: I. Úvod: biologická část IVZ 3 povinné a volitelné předměty: podmínky- cíle studia, literatura) * Vznik a vývoj života -- ! Teorie evoluční ! Podmínky života. Evoluce a adaptace. Rozmnožování, vyhledávání potravy, místo k žití (pohyb a útočiště, útok a obrana) smysly a dorozumívání III. Životní prostředí Úvod: BIOLOGICKÁ ČÁST IVZ III Povinné a volitelné předměty -- podmínky studia IVZ -- přednášky = 4 semestry: 1., 2., 3. semestr zakončen testem, 4.semestr - ZK Na přednášky IVZ v jednotlivých semestrech navazují povinná a volitelná cvičení Informace, obsah, podmínky studia a literatura viz. IS PdF MU) * Povinné předměty navazující na přednášky IVZ: * semestr - Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie - zápočet 3. semestr - Základy biologie -- kolokvium (teorie z IVZ 1 + 2 +3 + cvičení) 4. semestr - Praktikum z biologie a pěstitelství -- kolokvium ( IVZ 1+2+3+4 + cv.) 5. semestr - Aplikovaná biologie -- cvičení.- zápočet Cvičení z volitelných předmětů učení o přírodě - NEŽIVÁ A ŽIVÁ PŘÍRODA (1.-10. semestr) mají studentům umožnit: IVZ III BIOLOGIE - cíle studia ŽIVOT -- přehled o evoluční teorii vzniku a vývoji života (umět vysvětlit vlastní názor) - evoluce, adaptace Oparin, Darvwn, Haeckel , neodarwinismus - třídění organismů ŽIVOT -- podmínky -podmínky abiotické a biotické -- utváření organismů charakteristické etapy vývoje rostlin, živočichů - současné třídění organismů biologické - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, ale i - na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl vysvětlit žákům Literatura: Klíčová slova / viz. tématické okruhy/ lze vyhledat v následujících publikacích: (pozn. doporučený studijní materiál je podtržen, ostatní publikace jsou alternativní) * 1. Stockley,Corinne. : Ilustrovaný přehled biologie, Blesk, Ostrava 1994 * 2. Stockley,Corinne. : Ilustrovaná encyklopedie biologie, Fragment, Havlíčkův Brod 2000 * 3. Jelínek,J., Zicháček,V. : Biologie pro gymnázia, Olomouc, Olomouc 1999 jakékoliv středoškolské event. vysokoškolské učebnice biologie k vyhledání klíčových slov Další vhodná literatura : * 4, Učebnice přírodopisu a biologie pro II. st. ZŠ a SŠ Kvasničková,D.aj.: Přírodopis 5(6) roč., Fortuna, Praha 1993 Kvasničková,D.aj.: Poznáváme život- přírodopis 6(7) roč., 1, Fortuna, Praha 1994 Kvasničková,D.aj.: Poznáváme život- přírodopis 6(7) roč., 2, Fortuna, Praha 1995 Dobroruka,L.J. aj.: Přírodopis , Scientia, Praha , 1998 aj. * 5, Hamčová,H., Vlková,I. : Biologie v kostce I, II, Fragment, Praha 1997 nebo podrobné: Rosypal,S. : Přehled biologie, Scientia, Praha 1994 Romanovský,A. a kol. : Obecná biologie, SPN, Praha 1984 Doplňující literatura : * Beckett.B., Gallagherová,R.M.: Přehled učiva biologie, Svojtka , Oxford-Praha, l998 Čížková,J., Bradáčová,L. : Přehled živé přírody, Alter, Praha 1993 aj. KLÍČOVÁ SLOVA: * Evoluční teorie vzniku a vývoje života, adaptace (přehled, vysvětlení na příkladech) * Podmínky života abiotické (klimatické, topografické, pedologické -- horizontální a vertikální vrstvy krajiny) , * utváření ekosystémů, jejich přehled a charakteristika. * Vývojové etapy přírody - vývoj rostlin, živočichů, člověka. Podmínky biotické -- adaptace. * Základy biologické klasifikace a systematiky * ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ -- základní pojmy VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA teorie Představy člověka o tom, co je život (odkud se vzal, jak vznikla příroda a rozmanité tvary organismů, proč jsou takové a jak se mění), jsou poznamenány úrovní společenského vědomí určité doby. TEORIE: * 1, SAMOPLOZENÍ -- naivní abiogeneze (od starověku -- 19. stol., vyvrátil L. Pasteur) - V přírodě vše podléhá principu účelnosti (Aristoteles) - Živé organismy vznikají nejen množením organismů předchozí generace, ale také z anorganických látek. (př. komáři se líhnou z tlejícího bahna) * 2, IDEALISTICKÉ -- NÁBOŽENSKÉ - Příčinou života je myšlenka -- idea, na jejímž základě se tvoří hmota -- materie * 3, PARSPERMICKÁ - Kosmozoa -- zárodky života v kosmickém prostoru -- v přijatelných podmínkách se "zabydlují a zdokonalují"- vyvráceno fyziky * 4, MATERIALISTICKÉ - teorie EVOLUČNÍ: - vyvíjí se hmota - její organizací vzniká myšlenka: * a, Oparinova teorie vzniku života -- vědecká abiogeneze: * Období astrální (vznik sluneční soustavy a Země) * Období geologické * Období vzniku koacervátů a později eobiontů * b, CH. Darwin: Teorie o vzniku druhů přírodním výběrem = darwinismus * základ současné teorie evoluce * c, Ernst Haeckel -- Biogenetický zákon: * Ontogeneze je zkráceným opakováním fylogeneze * d, Neodarwinismus: obohacený o poznatky genetiky * - Konvergence-různé organismy žijí ve stejném prostředí- adaptace * (př. hmyz i ptáci žijí ve vzduchu a loví) * - Divergence-rozšíření druhu do různých areálů- adaptace(př. sýkorky) * - Hypotéza z aspektů molekulární biologie: Teorie vzniku RNA a DNA ŽIVOT A PODMÍNKY ŽIVOTA * Prostředí je jednotou abiotických a biotických faktorů, které umožňují organismům život a které přímo či nepřímo na živé soustavy působí. * Každý organismus je na své životní prostředí vázán především nezbytnou podmínkou své existence -- metabolismem. * Na změněné podmínky života se organismy adaptují. V různorodém prostředí se vyvíjejí různé formy organismů. PODMÍNKY ŽIVOTA -- faktory: Neživotné (neživá příroda)= ABIOTICKÉ (světlo teplo, voda, vzduch, živiny) Životné (živá příroda) = BIOTICKÉ (organismy a vztahy mezi nimi) Společně vytvářejí MAKROKLIMA A MIKROKLIMA(např. mikroklima posluchárny) FAKTORY ABIOTICKÉ: - KLIMATICKÉ - energetické = teplo, světlo, - atmosférické = chemické a fyzikální = voda srážky, vlhkost a proudění vzduchu, živiny klimatologie, meteorologie - TOPOGRAFICKÉ (vegetační zóny-místo k žití ) = geografie - PEDOLOGICKÉ (živiny, místo k žití =půda) = pedologie Soubor podmínek, vytvářejících prostředí se nazývá BIOTOP = STANOVIŠTĚ FAKTORY BIOTICKÉ: organismy a vztahy mezi nimi= systém biologických věd Soubor živých soustav v biosféře je označován termínem BIOTA ABIOTICKÉ FAKTORY PEDOFICKÉ * Půda: -definice Povrchová vrstva zemské kůry, která vzniká zvětráváním hornin a nerostů (mateční horniny) a současně tlením organismů (vzniká humus). - vlastnosti půd 1, struktura : půdy - strukturní -- hrudkovitá - podle hrudek-půdních agregátů (2-20 mm): -nestrukturní: hroudovitá, prašná, -význam pro vzlínání vsakování vody-kapilarita, 2. pórovitost 3,sorbční schopnost 4,vlhkost půd-vsakování+ vzlínání 5,Chemické složení -- pH, obsah živin 6, zpracovatelnost 7, úrodnost Třídění půd Třídění půd - podle obsahu = půdní druhy: písčitá, hlinitopísčitá, písčitohlinitá, hlinitá, jílovitohlinitá, jílovitá, jíl -- -půdní horizonty - GENETICKÉ PŮDNÍ TYPY: * ČERNOZEM --vznik: nížiny, hluboká ornice, mnoho humusu,úrodná, zelinářská a kukuřičná oblast * HNĚDOZEM- roviny -- řepařská výrobní oblast * HNĚDÁ PŮDA --pahorkatiny-bramborářská * PODZOLY-hory-lesy, pastviny * GLEJOVÁ P.-vysoká spodní voda * NIVNÍ P.podél řek * RENDZINY-VÁPENATKY * MATEČNÍ HORNINA, PODORNIČNÍ VRSTVA, ORNICE- charakteristika,nákres Uživatelské třídění půd podle zpracovatelnosti * Lehké, středně těžké, těžké EVOLUCE ČLOVĚKA -- ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ: TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ: (viz. cvičení PAEK - přehled!) * EKOLOGICKÉ --př. producent, konzument, destruent * BIOLOGICKÉ -- základní taxonometrická jednotka je biologický druh * UŽIVATELSKÉ- různé, dle podmínek života, užití, specializace(viz. cvičení PAEK) TŘÍDĚNÍ BIOLOGICKÝCH VĚD -- zopakovat KONEC * DĚKUJI ZA POZORNOST, * PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková