Katedra biologie PdF - Tréninkové středisko "Kejbaly", Vinohrady 100, 639 00 Brno, Ing. Helena Jedličková 547 21 37 08, e-mail: jedlickova@ped.muni.cz Kód: ZS1BP_ABIC III. roč. 2004/2005 PS UČITELSTVÍ pro 1. st. -- nový program Aplikované biologie cvičení /1 z -- bloková výuka (2 hod./týden) SYLABUS CVIčENí TÉMA -- obsah: blok č.: 1 Úvod . Učení o přírodě -- alternativní formy : vzdělávání a výchova pro TUR a zdraví (cv.1,2) - Aplikovaná biologie ve studijním programu učitelství pro 1.st. ZŠ (obsah, stud.podmínky, 2 sem. práce= SP, literatura) dne: - povinně volitelná SP č.2: ESEJ: "Biologie pro život", esej+ aranž: Advent na NŠ,, nebo logo pro Kejbaly 27. 9.- 1. 10. - MFBP = PLNÝ PODZIM,Výukové programy, výstava "Barevný podzim", aranžování: materiál, základní pravidla 2 hod./ týden zadání Sem. práce č.1 "ARANŽOVÁNÍ PRO TUR"" - pokračování projektu:"BIOLOGIE PRO ŽIVOT: sebereflexe, klíčová slova (poznávání sebe i přírodnin -- dotazník č.1) Diskusní téma: Vzdělávání pro TUR (TUŽ) - návaznost předmětů, organizace výuky na ZŠ - metody, formy,prostředky, výuka v terénu blok č.: 2 ARANŽOVÁNÍ = ALTERNATIVNÍ METODA VÝUKY (cv.3) poznávání rostlin na sušení a vhodných k aranžování. Tvorba a odevzdání SP1! dne - příprava na výstavu "Barevný podzim" 4. 10. - 8. 10. 1-2 hod./ týden Diskusní téma : TUR --vzdělávání pro 21.stol. -- význam aranžování na 1. st, ZŠ blok č.: 3 Příprava výstavy "Barevný podzim" ( problémové učení) (cv. 4,5) - příprava stanovišť výstavy dne - ošetření záhonu 11. 10. - 15. 10 2 hod./ týden diskusní téma: Význam organizace výstavy pro veřejnost na ZŠ z prací žáků POZOR !!! Výuka v terénu za jakéhokoliv počasí (chladno, déšť) -- vhodné oblečení blok č. 4. : volitelné cvičení: Realizace VP, možnost učit na výstavě "Barevný podzim" blok č. 4 : Realizace VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ : výstava "Barevný podzim"-PŘÍMÁ PRÁCE S ŽÁKY (cv.6,7 ) týden pozorování: biotopové zahrada - plevele a užitkové rostliny: léčivé rostliny, zelenina, okrasné rostliny: letničky, dvouletky, trvalky, pokojové a balkónové rostliny, sad- ovoce, pole - polní plodiny, les - dřeviny dne 18. 10. - 22. 10. - 2 hod./týden Diskusní téma: ARANŽOVÁNÍ-alternativní forma vzdělávání --využití školních zahrad, soutěže a lidových zvyklostí POZOR !!! Výuka v terénu za jakéhokoliv počasí (chladno, déšť) -- vhodné oblečení!!! blok č.: 5 Diskuse: Biologické hospodaření pro TUŽ a zdraví, VP pro vzdělávání ve 21. stol. (cv.7-8) - základní pojmy dne: rozbor sem. prací 25. 10. - 29. 10. 2 hod./týden POZOR Diskusní téma: VP, výstava -- zkušenosti, náměty blok č.: 6 Diskuse: Biotechnologie a genetické inženýrství. Ohrožení biologické diverzity? (cv.9 -10) - dne: 1. 11. -- 5. 11.- 2 hod/týden Diskusní téma : TUŽ - půda a zdravé potraviny. Pěstování rostlin, chov zvířat -- biologické hospodaření a zdraví člověka. Pokojové rostliny do škol (Zdravá škola a zdraví člověka) blok č.: 7 : Konzultace k SP- odevzdání SP1,2 (cv.11 ) Odevzdání SP dne: 22. 11. - 26. 11 1 hod./týden Diskusní téma : Význam botanických a zoologických zahrad pro pochopení přírodních zákonitostí a výskytu organismů. blok č. 0 : Adventní aranžování, konzultace k SP, volitelný - aranžování -- Advent. Vzdělávací programy, ukázky pracovních listů, metodik, výsledků, nabídek dne: 29. 11 - 3. 12. - MFBP = zima 2 hod/14 dnů Pozn. Diskusní téma: Advent a využívání lidových zvyklostí ve výuce na 1. st. ZŠ blok č. 8 Kejbaly AGENDA PRO BUDOUCNOST (cv. 12,13) dne: program "Modré z nebe, Globe 13. 12. - 17. 12 - vyhodnocení předmětu -- aktivita "VINNÁ RÉVA" - zápočet Pozn.: Diskusní téma : Agenda pro budoucnost a primární vzdělávání . POŽADAVKY K ZÁPOČTU: VÝUKOVÝ PROGRAM -- ZÁVĚR. SP 2 Doporučená literatura: JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2003): Seznam rostlin. Studijní texty pro studenty učitelství pro ZŠ, Brno, IS MU JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2004): Aplikovaná ekologie. Studijní texty, Brno, IS MU e-learning VODÁKOVÁ, J. a kol. (1990): Pěstitelské práce. Praha: SPN ZIEGLER, V. a kol. (1999): Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. Stupně základních škol. Praha: ISV HEITZOVÁ, H . (1995): Pokojové rostliny. Praha: Svojtka a Vašut GREINEROVÁ, K.a kol.(1993): Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť DOSTÁLEK, P. a kol. (2000): Česká biozahrada. Olomouc: Fontána OPLETAL, L. a kol. (1999): Rostliny pro zdraví. Praha: Aventinum, Jelínek, F. (1999): Nedoceněné bohatství. Praha, MŽP Rozšiřující literatura: MONTMORILLONOVÁ, B. (1996): Příroda den po dni . Praha: Svojtka a Vašut STEINBACH, G. (1996):Lexikon užitkových rostlin. Praha Primack, R. B. a kol. (2001): Biologické principy ochrany přírody, Praha, Portál Reichholf,J. (2002) : Žít a přežít v přírodě, Praha, Euromedia Group --knižní klub, Ikar Pike,G., Selby,D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1, Praha, Portál 2000 GAMERITH, W. (2000) : Naturgarten. Wien: Kol. (1993): Projekt WILD. Moraviapress, Břeclav