Katedra biologie PdF - Tréninkové středisko "Kejbaly", Vinohrady 100, 639 00 Brno, Ing. Helena Jedličková 547 21 37 08, e-mail: jedlickova@ped.muni.cz Kód: ZS1BP_PAEK I. roč. 2004/2005 PS UČITELSTVÍ pro 1. st. -- nový program Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie cvičení /1 z -- bloková výuka (2 hod./týden) navazuje na přednášky IVZ I !! SYLABUS CVIčENí Legenda: Povinná příprava na vybraná cvičení: pracovní oblečení, materiál, výsledky práce Realizace blokové výuky: Terénní středisko Kejbaly , skleníky PřF + KATEDRA BIOLOGIE Poříčí 7- L 3 Poznávání přírodnin Diskusní téma: např. MFPP = meteorologicko -- fenologicko - přírodovědná pozorování TÉMA -- obsah: blok č. 1 a 2 : sk. A -- F se střídá:, vždy 2 hodiny v sudý a 2 hod. v lichý týden (Kejbaly -- Poříčí 7) blok č.: 1 středisko "Kejbaly" Vzdělávání a výchova pro TUR, učení o přírodě v přírodě, zdraví přírody a člověka (cv.1,3) - Aplikovaná ekologie a pěstitelství ve studijním programu učitelství pro 1.st. ZŠ (obsah, stud.podmínky, literatura) dne: - Středisko "Kejbaly"- informační zdroje, řád pracoviště, bezpečnostní předpisy pro výuku v terénu 27. 9.- 8. 10. - Zdravá příroda a zdraví člověka - léčivé rostliny 2 hod./14 dnů MFBP = PLNÝ PODZIM - základní pojmy, zadání Sem. práce č.2 "METEOROLOGICKÝ KALENDÁŘ" - zahájení projektu:"BIOLOGIE PRO ŽIVOT: sebereflexe, klíčová slova (poznávání sebe i přírodnin -- dotazník) Diskusní téma: Vzdělávání pro TUR (TUŽ) - návaznost předmětů, organizace výuky na ZŠ - metody, formy,prostředky, výuka v terénu blok č.: 2 kat. BIOLOGIE Poříčí 7, přízemí L 3 - Doc. Matyášek TUR -- neživá a živá příroda -- hledání závislostí (cv.2,4) - Neživá a živá příroda (úvod: povinné a volitelné předměty, specializace, obsah, stud.podmínky, literatura) dne - Základní podmínky života: potřebné znalosti z neživé přírody pro pochopení souvislostí a dějů v přírodě 27. 9. - 8. 10. - Základní pojmy z neživé přírody pro 1. st. ZŠ, poznávání minerálů a hornin- procvičování I. 2 hod./14 dnů Diskusní téma : TUR --vzdělávání pro 21.stol. -- význam a rozsah znalostí z neživé přírody na 1. st, ZŠ blok č.: 3 na Poříčí 7: sk. A -- F se střídá: vždy 1. hodinu mají skupiny s výukou v lichý týden, 2. hod. sk. - sudý týden blok č.: 3 TUR - neobnovitelné a obnovitelné zdroje a zdraví (cv. 5) - poznávání hornin a nerostů modelových pro 1. st. ZŠ -- procvičování II dne Další procvičování pojmů lze realizovat ve volitelném předmětu NEŽIVÁ PŘÍRODA 1 11. 10. - 15. 10 1 hod./ týden diskusní téma: Neživá příroda TUŽ (Trvale udržitelný život) a zdraví člověka blok č. 4. : sk. A -- F se střídá na Kejbalech: vždy 1. hodinu mají skupiny s výukou v lichý týden, 2. hod. sk. - sudý týden" blok č. 4 : Přírodní a umělé ekosystémy, využití "biotopové zahrady" ve výuce na ZŠ: výstava "Barevný podzim" (cv.6 ) - modelové biotopy pro základní vzdělávání -- MFBP : pozorování organismů a proměn přírody dne - biologické hospodaření a zdraví -- "Studentská zahrada" -- Osevní plány, praktické činnosti, nářadí 18. 10. - 22. 10. - rostliny jednoleté a víceleté (poznávání) -- vliv na člověka -- dětem nebezpečné rostliny 1 hod./týden pozorování: biotopové zahrada - plevele a užitkové rostliny: léčivé rostliny, zelenina, okrasné rostliny: letničky, dvouletky, trvalky, pokojové a balkónové rostliny, sad- ovoce, pole - polní plodiny, les - dřeviny Diskusní téma: zadání Sem. práce č.1 "VÝUKOVÝ PROGRAM část 1" ARANŽOVÁNÍ-alternativní forma vzdělávání --využití školních zahrad, soutěže a lidových zvyklostí POZOR !!! Výuka (1 hod.) v terénu za jakéhokoliv počasí (chladno, déšť) -- vhodné oblečení !!! Bloky následující : sk. A -- F se střídá 1x za 14 dnů: vždy 2 hodiny v lichý a 2 hod. v sudý týden ve volný týden samostudium a poznávačky hornin a nerostů na kat. Bi u Doc. Matyáška blok č.: 5 -- Kejbaly MFPP pozdní podzim, PĚSTITELSTVÍ -- základní pojmy a praktické činnosti (cv.7-8) - základní pojmy z klimatologie,meteorologie, fenologie, pedologie, pojmy uživatelské, vědecké a ekologické dne: - praktické činnosti: sklizeň, zpracování, přesazování, zvyšování kvality půd -- kompostování, hnojení, rytí 25. 10. - 5. 11. - Příprava na LP -- "Půda" a "Hodnocení potravin", poznávání: půdní druhy a genetické typy půd 2 hod./14 dnů POZOR !!! Výuka 1 hod. v terénu za jakéhokoliv počasí (chladno, déšť) -- pracovní oblečení !!! Diskusní téma: Třídění rostlin z různých hledisek. Poznávání, třídění, pěstování rostlin, kvalita půdy a zdraví člověka blok č.: 6 Adaptace organismů na prostředí, pěstování a chov. Význam heuristické výuky pro TUR (pozorování,pokus,LP) (cv.9 -10) -ZÁKLADY POKUSNICTVÍ:aktivita na představivost (M), pozorování vlivu kvality světla, tepla,vody, dne: ovzduší na růst rostlin , hodnocení kvality prostředí, půd ( LP "PŮDA") a potravin ( LP "Agrotechnický pokus") 8. 11. -- 19. 11.- opakování pokojových rostlin -- adaptace na životní podmínky -- pěstování, nebezpečné rostliny 2 hod/14 dnů MFBP = pozdní podzim informace k SP č.1= VÝUKOVÝ PROGRAM -1. část, a SP č.2="KALENDÁŘ" Diskusní téma : TUŽ - půda a zdravé potraviny. Pěstování rostlin, chov zvířat -- biologické hospodaření a zdraví člověka. Pokojové rostliny do škol (Zdravá škola a zdraví člověka) blok č.: 7 SKLENÍKY PřF MU Kotlářská: Ohrožení biologické diverzity, BOTANICKÉ ZAHRADY -- význam (cv.11 ) - pozorování podmínek, výskytu a růstu rostlin biotopů tropů a subtropů se zaměřením: dne: - rostliny užitkové a pokojové: podmínky života, adaptace na prostředí, toxicita rostlin 22. 11. - 26. 11 1 hod./týden Diskusní téma : Význam botanických a zoologických zahrad pro pochopení přírodních zákonitostí a výskytu organismů. blok č. 0 : Alternativní formy vzdělávání pro TUR: "Vitamínová zahrádka" (osivo, sadba, pěstování - rychlení) - založení pokusů, pěstování na ZŠ, ošetřování a využití pokoj. rostlin, zpracování výpěstků -- význam na 1. st. volitelný - aranžování -- Advent. Vzdělávací programy, ukázky pracovních listů, metodik, výsledků, nabídek dne: - konzultace a odevzdání Sem. práce č.1 "VP-část 1)" , příprava na zápočet 29. 11 - 3. 12. - MFBP = zima 2 hod/14 dnů Pozn. Diskusní téma: Šlechtění, genetické inženýrství a biodiverzita, biotechnologie, kontaminace potravy, biopotraviny blok č. 8 Kejbaly AGENDA PRO BUDOUCNOST (cv. 12,13) Zápočtový test , kontrola seminární práce č.2: METEOROLOGICKÝ (FENOLOGICKÝ) KALENDÁŘ dne: program "Modré z nebe, Globe 6. 12. - 17. 12 - vyhodnocení předmětu -- aktivita "VINNÁ RÉVA" - zápočet Pozn.: Diskusní téma : Agenda pro budoucnost a primární vzdělávání . POŽADAVKY K ZÁPOČTU: MODELOVÉ PŘÍRODNINY PRO VÝUKU NA 1. ST. = ZÁPOČTOVÝ TEST "KEJBALY" (dle seznamu rostlin): - poznávání a charakteristika: LÉČIVÝCh a POKOJOVÝCH ROSTLIN , - poznávání a uživatelské skupiny: ZELENINA, OVOCE a POLNÍ PLODINY - poznávání: LETNIČKY, základní druhy HORNIN, NEROSTŮ, PŮD SP 1 = VÝUKOVÝ PROGRAM -- 1. část, SP 2= METEOROLOGICKÝ --(Fenologický) kalendář Doporučená literatura: JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2003): Seznam rostlin. Studijní texty pro studenty učitelství pro ZŠ, Brno, IS MU JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2004): Aplikovaná ekologie. Studijní texty, Brno, IS MU e-learning VODÁKOVÁ, J. a kol. (1990): Pěstitelské práce. Praha: SPN ZIEGLER, V. a kol. (1999): Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. Stupně základních škol. Praha: ISV HEITZOVÁ, H . (1995): Pokojové rostliny. Praha: Svojtka a Vašut GREINEROVÁ, K.a kol.(1993): Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť DOSTÁLEK, P. a kol. (2000): Česká biozahrada. Olomouc: Fontána OPLETAL, L. a kol. (1999): Rostliny pro zdraví. Praha: Aventinum, Jelínek, F. (1999): Nedoceněné bohatství. Praha, MŽP Rozšiřující literatura: MONTMORILLONOVÁ, B. (1996): Příroda den po dni . Praha: Svojtka a Vašut STEINBACH, G. (1996):Lexikon užitkových rostlin. Praha Primack, R. B. a kol. (2001): Biologické principy ochrany přírody, Praha, Portál Reichholf,J. (2002) : Žít a přežít v přírodě, Praha, Euromedia Group --knižní klub, Ikar Pike,G., Selby,D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1, Praha, Portál 2000 GAMERITH, W. (2000) : Naturgarten. Wien: Kol. (1993): Projekt WILD. Moraviapress, Břeclav