vLiteratura pro mládež I Sylaby 1) Terminologie předmětu. Literatura pro děti a mládež jako součást národní literatury. Intencionální a neintencionální část četby dětí a mládeže. Koncepční otázky vzniku literatury pro děti a mládež, její společenské a utvářecí funkce. Specifičnost literatury pro děti a mládež. Kategorie věkovosti x dětský aspekt. Hodnocení estetické úrovně textu: rovina genetická, tematická, kompoziční, sémantická. Dobová a aktuální recepce literárního díla. Literární věda a literatura pro děti a mládež. 2) Vývoj literatury pro mládež v chronologickém pořádku. Četba mládeži od počátku do poslední třetiny 18. století (hledisko tematické, žánrové). Literatura pro děti a mládež a četba mládeži za obrození (intencionální literatura, neintencionální část četby mládeže: osobnosti, významná díla, vývojové tendence, učebnice, sběratelské a adaptační aktivity). Literatura pro děti a mládež ve druhé polovině 19. století: literární směry a jejich představitelé, zživotnění a zumělečtění literatury pro děti a mládež v poslední třetině 19. století. Literatura pro děti a mládež od počátku 20. století do 1. světové války: kulturně organizační oživení oblasti (vznik kulturních institucí, edicí, časopisů pro děti, odborného časopisu Úhor, vystoupení umělců spolku Mánes), rozvoj historické a přírodní prózy, realistické tendence v prózách z dětského života. Literatura pro děti a mládež mezi dvěma světovými válkami: žánrové hledisko, významné osobnosti a díla, autorský zájem představitelů literatury pro dospělé a děti. Literatura pro děti a mládež v průběhu druhé světové války (cenzura a literatura, přírodní žánry, historická próza. Dobrodružná literatura, "dívčí" četba, význam neintencionální literatury v četbě mládeže. Prvky schematismu v literatuře pro mládež na přelomu čtyřicátých a padesátých let 20. století. Vznik Státního nakladatelství dětské literatury v roce 1949. Hledání hodnost ve druhé polovině padesátých let a letech šedesátých v poezii a próze pro děti a mládež: návaznost na tradice, prvky novátorství. Linie hrubínovsko-čarkovská x sbírky Josefa Kainara, Zděňla Kriebla, nonsensová poezie, rozvoj autorské pohádky - kontinuita a diskontinuita, prózy ze života dětí, knihy s tematikou protifašistického odboje, aktualizace próz s dívčí hrdinkou, přírodní tematika v dětské literatuře, dobrodružná próza. Literatura faktu v četbě mládeže, rozvoj non fiction. orientace některých edic nakladatelství pro dospělé na mladou generaci (Mladá fronta), role nakladatelství Albatros. Období takzvané normalizace a literatura pro děti a mládež. Oficiální a neoficiální literatura. Vstup "nežádoucích" autorů literatury pro dospělé do dětského písemnictví. Časopisy pro děti a mládež. Teoretické časopisy a instituce zaměřující se na problematiku literatury pro děti a mládež. Žánrová skladba literatury pro děti a mládež. Úskalí nového schematismu v tematické, kompoziční a lexikálně-stylistické rovině. Literatura pro děti a mládež od devadesátých let 20. století do současnosti: návraty k jistotám, problematika komercializace, vliv masových médií na literaturu, vzestup takzvané utilitární literatury. Recepce literatury, literární kritika a její možnosti, oceňování významných děl literatury pro děti a mládež, nakladatelská politika. Hledání nových cest a prostorů, východisek a kontextů pro vznik nových kvalit literatury pro děti a mládež. 3) Folklorní žánry v četbě dětí a mládeže (pohádka, pověst, báje, legenda, mýtus, bajka). Začleňování folklorních děl do české literatury: a) Folklor vydávaný jako literatura b) Tvorba lidových tvůrců v duchu folklorní tvorby c) Literatura čerpající z folklorních zdrojů Lidová poezie: ukolébavka, rozpočitadla, říkadla, škádlivky, apod. Význam rytmické složky, mimiky, spojení s pohybem. Obecné znaky lidové pohádky. Pohádkoslovné teorie. Adaptace lidové pohádky a významní převyprávěči lidových pohádek. Takzvané boje o pohádku. Rozdíly mezi pohádkou a pověstí. Tematická dělení pověstí. Regionální pověsti, židovské pověsti. Beletrizace pověstí. Významní autoři žánru. Definice mýtu. Hrdinové mýtů. Převyprávění mýtů, bájí a legend. Řecká, egyptská a sumerská mytologie, severské mýty, artušovské legendy, edice Mýty a legendy (nakladatelství Gemini). Charakteristika bajky. Ezopovy bajky (6. století př. n. l.). Orientální indické bajky. Lafontainovské a krylovské bajky. Bajka v českém literárním kontextu: A. J. Puchmajer, Václav Tille - Říha, Karel Čapek, Ivan Olbracht, Jiří Kolář, Josef Hiršal, Pavel Šrut, Jiří Žáček. 4) Umělá poezie pro děti a mládež. Poezie pro děti za obrození: účelovost, didaxe, stereotypnost. Poezie pro děti a mládež ve 2. polovině 19. století: její neintencionální složka, umělecky hodnotná tvorba poslední třetiny 19. století (J. V. Sládek, K. V. Rais, J. Kožíšek). Vklad Vítězslava Nezvala do básnictví pro děti. Dětství v poezii Františka Hrubína: čtyři okruhy jeho tvorby pro děti. Venkovský svět v poezii Jana Čarka. Poezie v padesátých letech 20. století v kontrastech: zážitkovost x schematická vlna. Solitér Jaroslav Seifert. Formování moderní poezie pro děti v šedesátých letech 20. století: Josef Kainar, Zdeněk Kriebel, Josef Hanzlík, Pavel Šrut, Jiří Kolář, Ladislav Dvořák, Karel Šiktanc, Josef Brukner, Milena Lukešová. Antologie české a světové poezie. Oficiální básnící sedmdesátých a osmdesátých let: Miroslav Florian, Jiří Žáček, Milena Lukešová, Michal Černík, Jan Kašpar - autoři nepodbízivé, hravé poetické polohy. Druhý vstup Jana Skácela na půdu literatury pro děti v osmdesátých letech. Nové komunikační strategie: Jan Vodňanský, Emanuel Frynta. Antologie západoevropské nonsensové poesie Ostrov, kde rostou housle (1987). Perníková chaloupka Václava Renče, sbírka Jedna, dvě, tři, čtyři, pět Ivana Blatného a Ježíškova košilka Jana Zahradníčka - poezie čtyřicátých let 20. století jako debut devadesátých let. Undergroundová poezie Ivana Martina Jirouse, samizdatová tvorba. Situace v českém básnictví v devadesátých letech: konvence, didaxe, utilitarismus. Nové osobnosti, zpívaná poezie a její poetika. Poezie pro děti x poezie pro dospívající mládež. 5) Dobrodružná próza ve vztahu k dětskému čtenářství. Vymezení pojmu, základní znaky, světový kontext. Robinsonády. Přerůstání dobrodužné literatury do jiných žánrů: L. M. Pařízek, František Flos (do cestopisu), František Běhounek (do naučného žánru), Eduard Štorch (do historického žánru), František Langer, Eduard Fiker, Václav Řezáč (do detektivního žánru), J. M. Troska (do sci-fi). Parodie dobružné literatury v šedesátých a sedmdesátých letech. (Milan Švanderlík, Vojtěch Steklač). Prolívání žánrů: posuny a přesahy v tvorbě Ludvíka Součka, problematika žánru fantasy. 6) Podoby prózy s dětským hrdinou. Vymezení pojmu z hlediska tematického, poetologického, problematika mísení s jinými žánry. Znaky próz s dětským hrdinou za obrození. Počátek 20. století - realistická vyprávění s humorným či sociálním podtextem. Několikadílná vyprávění z meziválečného období: Felix Háj (Marie Wágnerová), Amálie Kutinová, J. V. Pleva. Vliv Erich Kästnera na "klukovské" romány: Václav Řezáč, František Langer. Recepce díla Jaroslava Foglara -- vývojové hledisko. Vývoj prózy pro děti za druhé světové války, válečná témata v poválečné próze. Nová vlna v próze s dětským hrdinou v šedesátých letech. Dílo Oty Hofmana. Realistické prózy Bohumila Říhy. Exilová a samizdatová próza. Próza s dětským hrdinou v sedmdesátých a osmdesátých letech: snaha zobrazit vztahy mezi dětmi a dospělými, aktualizace dětského postoje, dětská interpretace světa, obohacování výrazových postupů, snaha pro hlubší individualizaci hrdinů. Postupné zplaňování lexikální výstavby a vypravěčských strategií. Kvalitativní posun v prózách Martiny Drijverové, Valji Stýblové (Princ a Skřivánek), Vojtěcha Steklače (humor v jeho cyklických příbězích), Miloše Macourka a Jiřího Kahouna (ironizace instituciálních hodnot). Devadesátá léta: mimořádná obraznost knih Daniely Fischerové. Pozoruhodná reflexe každodennosti a výjimečnosti v prózách Ivy Procházkové. Nadprodukce triviální literatury. 7) Próza s přírodní a historickou tematikou. Přírodní próza: charakteristika z hlediska žánru, tématu, odborného posouzení. Zájem o přírodní tematiku v 19. století: T. E. Tisovský. Dílo Jiřího Mahena, Rudolfa Těsnohlídka, Jaroslava Marchy, Jana Vrby a regionální prvky v jejich knihách. Přírodní próza za okupace - paralela svobodného života. Dílo Karla Nového, Jaromíra Tomečka, Vladimíra Pazourka, Josefa Zemana, Františka Křeliny. Ekologické a ochranářské aspekty žánru. Prolínání několika žánrových oblasti: některá díla Ivana Klímy, Martina Drijverová, Valja Stýblová, Jana Štroblová. Historická próza: Tradiční historizující postupy v tvorbě Aloise Jiráska, Václava Kaplického, Miloše Václava Kratochvíla. Adaptace Ivana Olbrachta a jejich význam v okupačním období. Nedokončené Obrazy z dějin národa českého Vladislava Vančury (1939 - 1940). Rajský ostrov Jaromíra Johna (1938) jako společenská próza s cíleně vlasteneckým podtextem. Problematika životopisných románů. 8) Literatura pro děti a mládež: tradice a inovace. Otevřenost pojmů tradice, inovace, současná literatura. Otázka čtenářského povědomí, komunikačních preferencí, změn. Ustálená topika a jejich proměnná role (historická próza). Tradice v časově aktualizačním aspektu (srovnej roli adaptace, citátu, aluze apod.) Problematika systémové kontinuity v literárním vývoji obecně a reflexi vlastního autorského kontextu. Komerce x inovace. Kontinuita a diskontinuita literárního vývoje v návaznosti na dobové kulturní normy. Inovace z hlediska žánrů: pohádka, příběhová próza, poezie. 9) Teoretická a kritická reflexe literatury pro děti a mládež. Teoretické podněty o četbě mládeži v období obrození: V. M. Kramerius, časopisy Přítel mládeže, Hlasatel aj. Teoretický program Josefa Jungmanna, představy K. A. Vinařického o optimální literatuře pro děti, literárněkritická praxe V. Zahradníka. Význam pedagogických časopisů Pedagogické rozhledy, Učitelské noviny aj. Estetická kritérie Otakara Hostinského, lidovýchovný program Františka Bartoše. Moravská tradice spjatá s myšlenkou zumělečtění literatury pro mládež (F. Bartoš, F. Bílý, A. Mrštík). Manifestační vystoupení skupiny výtvarníků Mánes. Časopis Úhor (1913 - 1943) a pedagogická generace literární kritiky: V. F. Suk, O. Pospíšil, O. Svoboda. Boj proti braku. Marxistická teorie a kritika ve 30. letech (J. V. Pleva, B. Václavek, M. Majerová). Kritikové a teoretikové tzv. brněnského literárního směru na konci třicátých let. Bedřich Fučík a jeho studie O knihu pro mládež. Časopis Štěpnice (1946 - 1952), vznik časopisu Zlatý máj (1956 - 1997) a jeho postavení ve světovém kontextu. Monografie Václava Stejskala, kolektivní dílo Čtyři studie o Františku Hrubínovi, knihy Františka Holešovského, Vladimíra Nezkusila, Miroslavy Genčiové, Jaroslava Voráčka, Otakara Chaloupky oprostily postupně teorii a historii dětské literatury od úzce didaktického pojetí: literární dílo chápali jako předmět estetického osvojování s možnostmi individuální recepce. Devadesátá léta: pokles významu české národní sekce IBBY vzhledem k finančním problémům, zánik časopisu Zlatý máj. Vznik časopisu Zpravodaj ÚLM, od r. 1995 Ladění vydávané Ústavem literatury pro mládež na PdF MU. Pracoviště se stalo střediskem setkávání odborníků z České a Slovenské republiky. Vznik Kabinetu literatury pro mládež, jazykové a literární komunikace na Ostravské univerzitě v roce 1996. Význam časopisů Tvořivá dramatika, Komenský, Český jazyk a literatura. Prolínání recepčně-interpretačních přístupů s přístupy literárněvědnými. 10) Region a literatura pro děti a mládež. Vazba k regionu: vnější a vnitřní pojetí. Region z žánrového pohledu. Pojetí regionu z historického a aktuálního hlediska. Literatura pro mládež na Moravě: Období národního obrození. Sběratelská moravská tradice v 19. století: Matěj Mikšíček, František Sušil, Beneš Method Kulda, Josef Stanislav Menšík. Generace Františka Bartoše. Slovesná tvorba Františky Stránecké, Jana Herbena. Jan Karafiát a František Serafinský Procházka jako příslušníci generace podílející se na procesu zumělečtění dětského písemnictví. Venkovská tematika v díle Aloise a Viléma Mrštíka. Psychologizace prózy pro mládež, sociálně realistický směr: Jan Petrus, Amálie Kutinová, Kamila Sojková, Růžena Svobodová, Božena Benešová, Ozef Kalda, Štěpán Polášek. Přírodní tematika v díle Jiřího Mahena, Rudolfa Těsnohlídka, S. K. Neumanna, Vítězslava Nezvala, Ondřeje Sekory. Meziválečné období: J. V. Pleva (vesnice x město), Antonín Zhoř (životopisné romány). Návraty "domů" v díle Jana Zahradníčka, Václava Renče, Ivana Blatného. Odlišnost lokality v žánru pohádky, pověsti, legend, obecně ve folklorních žánrech (Oldřich Sirovátka, Vladimír Hulpach, Marta Šrámková, Eva Kiliánová). Regionální literatura z hodnotového hlediska a recepční aspekt regionální literatury. Využití v pedagogické praxi. Otázka globalizace x jinakost, odlišnost. Teorie a kritika v moravském regionu. Nakladatelství, časopisy, instituce.