^ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Název studijního předmětu (SP) | Literatura pro mládež I | |-----------------------------------+--------------------------------------------------------| | Typ SP | Rozsah konzultací | Počet | Forma výuky | Způsob |Kód předmětu | | (povinný, | | kreditů | | zakončení | | | povinně | (hod./ týden) | | ( konzultace, | | | | volitelný, | | | | (zápočet, | | | volitelný) | (u praxí: v týdnech) | | praxe, exkurze, |kolokvium, | | | | | | kurz) | zkouška) | | | |(u kurzů a exkurzí: ve| | | | | | | dnech) | | | | | |------------+----------------------+---------+--------------------+-----------+-------------| | A | 6 | 2 | k | z | | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| | Garant předmětu | Vyučující a zkoušející | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| | | N. Sieglová | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Stručná anotace předmětu (cíle SP, obsahové zaměření SP v podobě klíčových slov či témat) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem literatury pro mládež, se základními žánry | |dětské literatury a významnými autorskými osobnostmi. Studenti tak získají přehled o | |literatuře pro mládež, nezbytný pro možnost pozdější literárněvýchovné práce. Studenti | |zaznamenají hodnotové posuny v oblasti literatury pro děti a mládež, budou věnovat pozornost| |problematice komercializace části produkce a otázce posílení jejích užitkových funkcí. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | | | | 1. Terminologie předmětu. | | 2. Vývoj literatury pro mládež v chronologickém pořádku. | | 3. Folklorní žánry v četbě dětí a mládeže (pohádka, pověst, báje, legenda, mýtus, bajka). | | 4. Umělá poezie pro děti a mládež. | | 5. Dobrodružná próza ve vztahu k dětskému čtenářství. | | 6. Podoby prózy s dětským hrdinou. | | 7. Próza s přírodní a historickou tematikou. | | 8. Literatura pro děti a mládež: tradice a inovace. | | 9. Teoretická a kritická reflexe literatury pro děti a mládež. | |10. Region a literatura pro děti a mládež. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu vhodný i pro samostudium) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |SIEGLOVÁ, Naděžda. Literatura pro mládež na Moravě I. Brno: MZK, 1966. ISBN 80-7051-089-7. | | | |SIEGLOVÁ, Naděžda. Literatura pro mládež na Moravě II. Brno: MZK, 1999. ISBN 80-7051-106-0. | | | |SIEGLOVÁ, Naděžda. Dětská literatura po roce 1945 -- poezie. Brno: Akademické nakladatelství,| |CERM, 1995. ISBN 80-85867-85-0. | | | |ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátků do r. 1945. Brno: Akademické | |nakladatelství CERM, 1995. ISBN 80-85867-48-6. | | | |ŠUBRTOVÁ, Milena. Dětská literatura po roce 1945- próza. Brno: Akademické nakladatelství | |CERM, 1995. ISBN 80-85867-84-2. | | | |URBANOVÁ, Svatava. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Ostrava: OU, 1998. ISBN | |80-7042-136-3. | | | |URBANOVÁ, Svatava -- ROSOVÁ, Milena. Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů české | |literatury pro mládež-antologie. Ostrava: OU, 2002. ISBN 80-7042-604-7. | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Studenti vypracují písemnou recenzi na knižní titul z oblasti současné literatury pro mládež| |(dle volného výběru). Recenze bude reflektovat estetickou hodnotu textu v návaznosti na | |dětského vnímatele a prokáže orientovanost studentů v literárněteoretické oblasti. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Zpracoval | N. Sieglová |Datum | | |------------+--------------------------------------+---------+------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+