^ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Název studijního předmětu (SP) | Literatura pro mládež II | |-----------------------------------+--------------------------------------------------------| | Typ SP | Rozsah konzultací | Počet | Forma výuky | Způsob |Kód předmětu | | (povinný, | | kreditů | | zakončení | | | povinně | (hod./ týden) | | ( konzultace, | | | | volitelný, | | | | (zápočet, | | | volitelný) | (u praxí: v týdnech) | | praxe, exkurze, |kolokvium, | | | | | | kurz) | zkouška) | | | |(u kurzů a exkurzí: ve| | | | | | | dnech) | | | | | |------------+----------------------+---------+--------------------+-----------+-------------| | A | 4 | 2 | k | zk | | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| | Garant předmětu | Vyučující a zkoušející | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| | | N. Sieglová | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Stručná anotace předmětu (cíle SP, obsahové zaměření SP v podobě klíčových slov či témat) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |V návaznosti na předmět Literatura pro mládež I se pokračuje v seznamování s aktuální | |problematikou literatury pro mládež v žánrovém pohledu. Studenti jsou vedeni k analyzování | |četby, formulování hodnotících kriterií ve vztahu ke specifice literatury pro mládež. Kromě | |tradičních pohledů na literaturu pro děti a mládež jsou naznačovány problematické okruhy: | |vztah textu a ilustrace, problematika textů vztahujících se k národnostním a etnickým | |skupinám, otázky výchovy k toleranci v dětské literatuře, úskalí stereotypu v literatuře pro| |děti a mládež, vazby slovesného umění na vizuální a auditivní oblast. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 1. Aktualizace předmětu z hlediska současné literární vědy. | | 2. Úskalí triviální literatury pro děti. | | 3. Básnický prostor:nonsensová poezie v proměnách času | | 4. Moderní pohádka: od Karla Čapka k Miloši Macourkovi. | | 5. Literatura pro děti a mládež a etika. | | 6. Literatura pro děti a mládež v době multimedií. | | 7. Vývojové trendy v oblasti obrázkových knih. | | 8. Obraz handicapovaného dítěte v literatuře. | | 9. Podoby outsiderství v literatuře pro děti a mládež. | |10. Fantazijní prvky v literatuře pro děti a mládež (žánrové hledisko). | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu vhodný i pro samostudium) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | | | |SIEGLOVÁ, Naděžda. Dětská literatura po roce 1945 -- poezie. Brno: Akademické nakladatelství | |CERM,1995. ISBN 80-85867-85-0. | | | |SIEGLOVÁ, Naděžda. Proces hledačství (Současná česká literatura pro děti a mládež). In: | |Bibiana, X, 2003, č. 4, s. 40 -- 46. ISSN 1135-7263. | | | |TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Akademické | |nakladatelství CERM, 2000. ISBN | | | |URBANOVÁ, Svatava. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Ostrava: OU, 1998. ISBN | |80-7042-136-3. | | | |URBANOVÁ, Svatava a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. | |století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9. | | | |VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká autorská pohádka. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN | |80-7204-092-8. | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Studenti předloží teze předneseného referátu (rozsah cca 3 strany) vztahující ho se | |k problematice současné literatury a četby dětí a mládeže. Prokáží schopnost respektovat | |estetickou funkci díla (děl, žánru) v návaznosti na její formativní funkce. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Zpracoval | N. Sieglová |Datum | 15. 12. 2004 | |------------+--------------------------------------+---------+------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+