Sylabus pro presenční formu studia Základy pedagogiky Vyučující: Mgr. Dušan Klapko (klapdus@centrum.cz) Určeno pro: I. ročník, podzimní semestr 2005/2006 Přehled přednáškových témat a okruhů ke zkoušce: 1. Pojetí a předmět pedagogiky. Základní pedagogické kategorie (výchova, vzdělání, cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody), vliv dědičnosti, prostředí, socializace. 2. Pedagogika jako věda. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Význam filozofie výchovy. 3. Vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Charakteristika různých pedagogických přístupů edukační reality v historicko-společenském kontextu (antický výchovný ideál, středověké školství, osvícenské názory na výchovu, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky atp.). 5. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. 6. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 7. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Představitelé, směry, dílo, koncepce. 8. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v soudobé české společnosti (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, RVP, alternativní přístupy). 9. Charakteristika kurikula. Učebnice. Učební osnovy, učební plány. 10. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 11. Hodnocení žáků. Klasifikace, testování, kompetence, výstupy, školní úspěšnost žáka. 12. Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. 13. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ve vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 14. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 15. Pedagogický výzkum. Stav a perspektivy. Anotace k přednášce: Účelem předmětu Základy pedagogiky je seznámit studenty se základními pedagogickými disciplínami, pojmy, metodami a teoriemi. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, případně na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří rovněž analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Anotace k semináři: Předmět Seminář ze základů pedagogiky navazuje tematicky na přednášku. Účelem předmětu je vytvoření diskusního rámce, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Součástí práce v~seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které se stanou součástí e-learningového kurzu. Cílem předmětu je naučit studenty používat systémový přístup při analyzování vybraných edukačních jevů a podpořit činnostní přístup studentů. Povinná studijní literatura: o BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN 80 --86263--23--1. o PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80--7178--170-3. o PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4. o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. o TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: Paseka, 1999. ISBN 80-7185-171-X. o KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. o BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. Kapitoly ze školského managementu. Praha: PdF UK, 1996. ISBN 80-86039-49-8. Doporučená studijní literatura: o BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. o BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium, 1992. ISBN 80-85498-18-9. o CHLUP, O. Pedagogika: úvod do studia. Brno: Spolek nových škol, 1936. o CACH, J. Úvod do studia pedagogiky. Pardubice: ÚJHS, 1996. o KRAUS, B. K základním otázkám pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 1992. ISBN 80-704-600-9. o JŮVA, V. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8. o Vzdělání a sociální spravedlnost v zemích OECD. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, spol. s. r. o., 1998. o KRÁL, M. Změna paradigmatu vědy. Praha: Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-064-1. o PRŮCHA, J. Učitel. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. o ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. o TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: PdF UK, 1991. ISBN 80-901065-1-X. o SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. o HORKÁ, H. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0. o KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: PdF MU, 1992. o DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2. o GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. o BLÁHA, I. A. Sociologie dětství.??? o Skalková, Jarmila. K soudobým proudům pedagogického myšlení. Praha : PÚ ČSAV, 1992 o Illich, Ivan. Odškolnění společnosti : (polemický spis) : Entschulung der Gesellschaft : eine Streitschrift (Orig.). Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. 109 s. Studie [1992-, Sociologické nakladatelství]; sv. 29. ISBN 80-85850-96-6. o Schoenebeck, Hubertus von. Škola s přívětivou tváří : skutečnost a představa : Schule mit menschlichen Antlitz : Realität und Vision (Orig.). Vyd. 1. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2001. 81 s. ISBN 80-7194-404-1. o http://www.ped.muni.cz/wsocedu o http://www.msmt.cz/ (aktuální materiály) o Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: PdF MU. ISSN 0323-0449. o Pedagogická orientace. Odborný čtvrtletník a zpravodaj ČPdS. Brno: ČPdS/Konvoj. ISSN 1211-4669. o Pedagogika. Časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. Praha: PdF UK. ISSN 3330-3815. Podmínky zakončení přednáškového bloku: o 75 % úspěšnost vědomostního testu jako předpoklad připuštění k ústní zkoušce. o Ústní zkouška. Reflexe nad vybranými edukačními problémy (podmínkou je četba povinné literatury). Podmínky ukončení práce v seminářích: o Odevzdání seminární práce dle témat v rozsahu tří stran textu, zabývajícího se určenou pedagogickou problematikou . Práce posílejte prostřednictvím e-mailu. o Aktivní práce v seminářích s předpokladem přípravy odborných témat a zapojení se do diskusí. Účast v seminářích je povinná z 75 %. Seminární témata Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek. o Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. o Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty v rozsahu 3-4 stran zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. o Analýza vybraného problému současného českého školství Zaměřte své úsilí na analýzu vámi vybraného pedagogického problému v našem školství a zkuste nastínit případné varianty řešení problému. o Faktory determinující tvorbu učebních cílů Účelem tématu je komplexní rozbor jevů, se kterými musíme počítat v zájmu vytvoření efektivních a reálně dosažitelných edukačních cílů ve vztahu k cílovým objektům-žákům. o Klima školní třídy Charakteristika klimatu školní třídy je postavena na problematice vzájemně působících vztahů mezi vychovateli, vychovávanými, vnějším a vnitřním prostředím. Pokuste se vyložit strukturu těchto vztahů, případně navrhnout možné způsoby výzkumného uchopení tohoto fenoménu. o Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi. Sylabus pro studenty kombinovaného bakalářského studia Pedagogická propedeutika (Úvod do základů pedagogiky) Vyučující: Mgr. Dušan Klapko (klapdus@centrum.cz) Určeno pro: I. ročník, podzimní semestr 2005/2006 Přehled témat a okruhů ke zkoušce: o Pojetí a předmět pedagogiky. Základní pedagogické kategorie (výchova, vzdělání, cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody), vliv dědičnosti, prostředí, socializace. o Pedagogika jako věda. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Význam filozofie výchovy. o Vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. o Charakteristika různých pedagogických přístupů edukační reality v historicko-společenském kontextu (antický výchovný ideál, středověké školství, osvícenské názory na výchovu, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky atp.). o Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. o Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. o Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Představitelé, směry, dílo, koncepce. o Významné výchovně vzdělávací dokumenty v soudobé české společnosti (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, RVP, alternativní přístupy). o Charakteristika kurikula. Učebnice. Učební osnovy, učební plány. o Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. o Hodnocení žáků. Klasifikace, testování, kompetence, výstupy, školní úspěšnost žáka. o Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. o Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ve vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. o Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, organizace a pospolitost. Význam školského managementu. o Pedagogický výzkum. Stav a perspektivy. Povinná studijní literatura: o BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN 80 --86263--23--1. o PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80--7178--170-3. o PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4. o JŮVA, V. sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-78-8. o JŮVA, V. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8. o PALOUŠ, R. K filozofii výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3. Doporučená studijní literatura: o BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. o BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium, 1992. ISBN 80-85498-18-9. o KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. o BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. Kapitoly ze školského managementu. Praha: PdF UK, 1996. ISBN 80-86039-49-8. o CACH, J. Úvod do studia pedagogiky. Pardubice: ÚJHS, 1996. o PRŮCHA, J. Učitel. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. o TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: PdF UK, 1991. ISBN 80-901065-1-X. o SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. o HORKÁ, H. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0. o KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: PdF MU, 1992. o GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. o http://www.ped.muni.cz/wsocedu o http://www.msmt.cz/ (aktuální materiály) Podmínky k ukončení předmětu: o Vědomostní test v rozsahu níže uvedených okruhů. o Ústní zkouška. Reflexe nad vybranými edukačními problémy. o Esej, případně odborný článek v rozsahu čtyř stran na téma: Analýza vybraného problému současného českého školství Zaměřte své úsilí na analýzu vámi vybraného pedagogického problému v našem školství a zkuste nastínit případné varianty řešení problému. Práce posílejte prostřednictvím e-mailu.