Alternativní a augmentativní komunikace AAK -- osnova tématu Komunikace -- proces, sdělování myšlenek, citů, rozvoj myšlení AAK -- kompenzace projevů závažných komunikačních poruch - umožňuje těžce postiženým komunikaci (vyjádřit pocity, přání, potřeby...) l Augmentativní kom. -- podpora existující komunikační schopnosti (ty jsou však pro dorozumívání nedostatečné) l Alternativní kom. -- náhrada mluvené řeči l Verbální/ nonverbální (pohled, mimika, gestika, haptika, poroxemika, kinezika, úprava zevnějšku...) komunikační systémy l Autisti l Mentálně retardovaní l Osoby s DMO l Kombi vady l Sluchově postižení l Mozková příhoda l Motorické postižení (ochrnutí mluvidel...) l Oční kontakt l Mimika l Gestika l Znaková řeč l Prstová abeceda l Obrázky, předměty, symboly, počítače, pomůcky s hlasovým výstupem Volba komunikačního systému = individuální posouzení l Posouzení aktuálního stavu klienta l Posouzení úrovně komunikačních schopností l Stupeň porozumění řeči l Kognitivní schopnosti l Potřeby l Prostředí postiženého l Pohybové možnosti l Prognóza vývoje Výhody l Umožňují postiženým komunikovat l Zapojení do činností .... socializace l Rozvoj kognitivních a jazykový schopností..... rozvoj myšlení l Snížení pasivity l Umožňují rozhodovat l Snížení frustrace z nepochopení Nevýhody l Musíme se systém naučit l Vzbuzuje pozornost l Komunikace s osobami, které systém ovládají (malé spol. uplatnění) l Dynamické -- prstová abeceda, znaky, gesta, znaková řeč, makaton l Statické -- Bliss, piktogramy l Facilitovaná komunikace, sociální učení Piktogramy -- zjednodušené zobrazení skutečnosti, konkrétní lehce zapamatovatelné l Pomáhají orientovat se v běžném životě, při komunikaci, vyjádření potřeb, rozvoj samostatnosti l Umožňuje účastnit se konverzace l Použití bývá doprovázeno mluvenou řečí, znaky l Jednoduchost a názornost l Těžší stupeň MR, autisté, kombinované vady l postupovat pomalu, nové symboly zavádět po upevnění předchozích, l cílem není množství symbolů, ale jejich využití v praktickém životě l Spolupráce s rodiči, využívání symbolů doma l Výuka se zaměřuje na nejdříve na známé a jednoduché předměty (rodina, předměty denní potřeby) l Umístění obrázků ve třídě, na nástěnce, umístění na nábytek, později lze obrázky spojovat l Sestavení rozvrhu, jednoduché pracovní postupy, využití fotografií l Manipulace slouží k zapamatování symbolů a k procvičení koordinace oko/ruka, motoriky, soustředění, zlepšuje se schopnost vizuálního rozlišování Bliss l Místo slov se používají jednoduché obrázky l Systém vyvinul Ch. Bliss -- rakouský žid, z koncentračního tábora utekl do Číny, inspiroval se čínským obrázkovým písmem, později žil v Austrálii l Původně měl systém sloužit k lepšímu porozumění mezi národy l 1971 -- skupina kanadských terapeutů hledala komunikační prostředek s postiženými dětmi l Vyvinuli systém, který mohou využívat ti, co číst umí, i ti co to nedokáží l Mohou používat i děti s omezenými pohybovými funkcemi (možnost různého ukazování na symboly -- světelný bod...) l Smyslové tabulky poskytují vizuální podporu, procvičují vnímání l Uživatel se při ukazování symbolů pokouší o vokalizaci -- v rámci možností se procvičuje hlasový projev l Časté využití u děti s hybným postižením -- poruchy dýchání, jazyka, řeči jinak blokují u těchto osob použití řeči l Narušení svalového tonusu -- obtíže při provádění cílevědomých pohybů (slovník může být omezen l Systém lze vysvětlit při výuce, nejprve zaměření na jednoduché symboly, skládání symbolů -- tvorba věty l Systém lze velmi dobře "propracovat" -- může se přiblížit jazyku l Jednotlivé symboly lze kombinovat, základní slovník má 100 symbolů, symboly se sestavují do tabulek l Možnost elektronického zpracování, různé možnosti ovládání Makaton l Jazykový program, užívá znaky doplněné mluvenou řečí a symboly l Vyvinula logopedka M. Walker l Využívá manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly l Základem je 350 znaků z běžného denního života, ty jsou rozděleny do 8 stupňů (9. stupeň je slovník) po 35-40-ti slovech l V každé zemi jsou znaky vybírány a standardizován l Více-systémový přístup v komunikaci l Pomoc k porozumění l Pomůcky k vývoji vyjadřování l Podpora špatně srozumitelné řeči, pomáhá snížit frustraci l Pomoc pro osoby, pro které je řeč obtížná l Dočasný prostředek k dosažení komunikace u osob s přechodnými obtížemi v komunikaci Facilitovaná komunikace l Založena na mechanické podpoře ruky l Důležitá je důvěra k osobě poskytující podporu l Facilitátor přidržuje ruku, paži, zápěstí -- nastavuje protitlak svalovému napětí l Získání zpětné vazby, stimulace l Cílem je postupné omezení podpory l Začíná se od jednoduchých otázek ano-ne... Sociální učení l Využití u MR a kombinovaných postižení l Poznaní, reagování a interpretace na zraková znamení (vše, co se vyskytuje v nejbližším okolí) bez využití techniky čtení l Využívá základní poznatky z okolního světa, využitelné v každodenním životě l Nácvik -- 3 kategorie: 1/ soubor obrázků a textů 2/ vztah slova k piktogramům 3/ vztah slov k piktogramům - Začátek v době používání slov