Bobath terapie (osnova tématu) Souhrnný terapeutický koncept Léčba/ terapie dětí s DMO Holistický přístup l Interdisciplinární přístup určený osobám s DMO vyvinut Karlem a Bertou Bobath, jejich koncept byl známý a akceptovaný v mnoha zemích od 40-tých let 20. stol. l Základem přístupu je poskytnutí zkušenosti z normálního pohybu -- správně vedená činnost -- handling l Hlavním cílem je rozvinutí hybnosti na nejvyšší míru l Nácvik normálního postavení a rovnovážné reakce - facilitace l Zprostředkování "normálního" tonusového chování -- výsledkem je umožnění pohybu l Dítě s DMO roste, vyvíjí se -- vývoj je však opožděn, narušení CNS vede k poruchám hybnosti l Příklad: dítě nemůže ležet na bříšku, zvednout hlavu, podepřít se rukama.....nebude rozvíjet svaly krku a zad potřebné k sezení nebo stání, může mít obtíže s dýcháním a řečí l Pokud dítě používá jednu stranu těla více, bude se vyvíjet nesymetricky.....problémy s rovnováhou, koordinace ruka-oka, narušení percepce, deformace kyčlí atd. l Musí se vzít v úvahu všechny faktory...je nutné dívat se dopředu l Každé dítě potřebuje různé pohyby, změnu polohy, pozice, aktivit v průběhu celého dne l Za pomoci Bobath terapie se dítě učí, jak se pohybovat "funkčně" a ko-ordinovaněji a překonat tak posturální problémy l Za pomoci terapie lze vytvořit užitečné pohybové vzorce, se kterými dítě nemělo dříve zkušenosti l Léčba (terapie) nespočívá v posilování a uvolňování poškozených svalových skupin, zaměřuje se na zlepšení ko-ordinace držení a pohybu l Snaha o začlenění do běžných denních aktivit l Interdisciplinární přístup, zahrnuje ergoterapii, fyzioterapii a logopedickou péči l Holistický přístup l Základem je poskytnutí zkušenosti z normálního pohybu l Bolí to? Děti mohou během terapie plakat -- během terapie provádí věci, které by jinak nedělaly, někdy děti zpočátku nerozumí tomu, proč musí některé věci dělat. Některé děti jsou velmi citlivé a ačkoliv terapie není bolestivá, může pro ně být nepohodlná, pláčou, protože neumí kontrolovat své emoce l Jedním z cílů terapie je "zabudování" do každodenních aktivit, takže děti provádí terapii každý den l Terapie umožňuje získání větší kontroly nad vlastním tělem a dosáhnout tak větší míry nezávislosti