l Charta práv dětí v nemocnici, herní specialista (osnova tématu) l Jestliže dítě není na vše řádně připraveno, nemá šanci mobilizovat mechanismy, které by mohly se s nastalou situací vyrovnat. Nemá pak nad děním kontrolu, je ohromeno a zaskočeno. To ničí nejen jeho důvěrný vztah k lidem, ale může to podporovat i stavy úzkosti při dalších hospitalizacích nebo v podobných situacích (Carole B. Klain, NAHPS, London) Charta práv l Nemoc -- hospitalizace -- zátěž, životní změny l Dítě nerozumí tomu, co se děje, proč má být v nemocnici l Rostou obavy, strach z neznámého, pocit lítosti, bolest l Etický kodex, platný od roku 1993 l Řeší otázky práv dítěte na soukromí, kontakt s rodinou, informace, ochrana před zbytečnými zákroky l Soupis práv dětí v nemocnici l Práva jsou závazná morálně nelze je vymáhat právně Jednotlivé body charty l Děti mají být do nemocnice přijímány jen tehdy, pokud péče, kterou potřebují nemůže být stejně dobře poskytnuta v domácím ošetřování nebo ambulantně l Děti v nemocnici mají mít právo na neustálý kontakt s rodinou (rodiče by se měli na péči o své děti podílet, být informování, povzbuzováni k aktivitě) l Děti/ rodiče mají právo na informace v podobě, která odpovídá věku a chápání. Musí mít možnost otevřeně hovořit o svých potřebách s personálem l Děti/ rodiče mají mít právo poučeně se podílet na veškerém rozhodování ohledně zdravotní péče l S dětmi se musí zacházet s taktem a pochopením, musí být respektováno jejich soukromí l Dětem se musí dostávat péče školeného personálu , který si je vědom fyzických a emocionálních potřeb dětí každé věkové skupiny l Děti mají mít možnost nosit vlastní oblečení a mít s sebou v nemocnici své věci l O děti má být pečováno s jinými dětmi stejné věkové skupiny l Děti mají být v prostředí, které je zařízeno a vybaveno tak, aby odpovídalo jejich vývojovým potřebám, bezpečnostním požadavkům, zásadám péče o děti l Děti mají mít příležitost ke hře, odpočinku, vzdělání, přizpůsobeno věku a zdravotnímu stavu Herní specialista l Dítě nemá dostatečně rozvinuté kognitivní schopnosti, nemá dost životních zkušeností, aby svoji nemoc mohlo bez cizí pomoci náležitě racionálně zpracovat l Dítě prožívá řadu nepříjemných situací, je odloučeno od rodiny, vytrženo z domácího prostředí l Je důležité věnovat dítěti náležitou medicínskou i psychologicko-sociální péči l Počátky spadají do první poloviny 20. století, Angůie l James Robertson (institut mezilidských vztahů) upozornil na fakt, že dosavadní péče o nemocné děti ohrožuje dětskou psychiku, neprospívá léčbě l 1961 -- založení mezinárodní organizace s cílem bránit práva dětí v nemocnici a jejich rodičů l 1976 -- založení asociace sdružující herní specialisty ČR l Pomalejší rozvoj v této oblasti l Část dne děti v péči pedagogů školy, ZŠ, MŠ l Po roce 1989 -- seznámení se s možnostmi herní terapie l 1993 -- některá oddělení zavádí hru jako nedílnou součást herní terapie l Vyčleněn odborník z řady středního zdravotnického personálu Cíle herní terapie -- uspokojení základních psychických potřeb nemocných dětí (Vágnerová, 2000) l Potřeba stimulace l Potřeba orientovat se v dané situaci (znalost zdr. Stavu, prognóza, způsob ošetření...) l Potřeba citové jistoty a bezpečí l Potřeba seberealizace l Potřeba otevřené budoucnosti l Potřeba sociálního kontaktu Úkoly l "most" mezi zdravotníky´- rodiči -- dítětem l Provázet dítě po dobu hospitalizace l Zbavovat strachu a úzkosti l Vyplnit volný čas dítěte l Příprava na zákroky a operace l Přiměřeně věku informovat o zdravotním stavu l Přítel v nemocničním prostředí l Porozumění nemoci a způsobu léčení l Zvýšení schopnosti dítěte zvládat zátěžové situace l Získávat dítě pro spolupráci l Redukovat chybné názory dítěte l Umožnit dítěti vyjádřit své emoce l Redukovat nepříznivé důsledky hospitalizace